|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קציר חיטים בשדה ליד מודיעין [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

בתנועה מתמדת

ההתחדשות הראשונה היא מהשעורים שהם מאכל בהמה וההתחדשות השנייה היא מהחטים שהם מאכל אדם. בעבודה שלנו זה אומר שההתחדשות הראשונה עניינה הוא היציאה הפיזית ממצרים וההתחדשות השנייה עניינה הוא קבלת התורה בשמחה ובפנימיות
29/04/2021  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

הגענו לשבוע החמישי בספירת העומר שהיום החמישי בו הוא ל"ג בעומר, יומו של ר' שמעון בר יוחאי. מנהגי אבלות שונים נוהגים בימי הספירה אבל לפי כל המנהגים, לכבוד ר' שמעון מושעים מנהגי האבלות ביום ל"ג בעומר. מנהגי האבלות הם לזכר אלפי תלמידיו של ר' עקיבא שמתו כולם בתקופה זו. התלמידים האלה היו מפוזרים בכל הארץ ושימשו מורי דרך להמון העם. מותם הותיר שממה רוחנית, "והיה העולם שמם" בלשון הגמרא (יבמות סב/ב). ר' עקיבא התחיל הכל מחדש וחמשת תלמידיו במחזור השני הניחו את היסודות לכל תחומי התורה שבע"פ. אחד המיוחדים שבהם הוא ר' שמעון שיום ההילולא שלו הוא ל"ג בעומר, והוא הניח את היסוד ללימוד פנימיות התורה.

לכאורה, זה סיפור יפה למי שמתעניין אבל מה זה נוגע לנו? גם קרוב לאלפיים שנה אחרי אנחנו אמורים לזכור ועד כדי לנהוג מנהגי אבלות? ובכן נזכיר שהמצווה המיוחדת לתקופה זו היא 'ספירת העומר', מנהגי האבלות מלווים את ימי הספירה אבל אינם עיקר. אדרבה, העיקר הוא לספור את הימים ואת השבועות כמו שכתוב בפרשת השבוע 'אמור' (ויקרא כג): [טו] וּסְפַרְתֶּם לָכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם, אֶת-עֹמֶר הַתְּנוּפָה: שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. [טז] עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת, תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם; וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה, לַה'. סופרים ממחרת חג יציאת מצרים עד יום לפני קבלת התורה בשבועות. בהתחלה סופרים את הימים מנקודת המוצא, מהשחרור, אבל בהדרגה מתייחסים יותר אל היעד.

ואיך זה משתלב עם הסיפור על תלמידי ר' עקיבא ועם דמותו של ר' עקיבא עצמו? עניינה של ספירת העומר הוא התחדשות; ביום הראשון לספירה מקריבים את הקציר הראשון של השעורים, סופרים ארבעים ותשעה יום ומקריבים מִנְחָה חֲדָשָׁה מהקציר הראשון של החטים. מתחילים בהתחדשות ומסיימים בהתחדשות. אלא שההתחדשות הראשונה היא מהשעורים שהם מאכל בהמה וההתחדשות השנייה היא מהחטים שהם מאכל אדם. בעבודה שלנו זה אומר שההתחדשות הראשונה עניינה הוא היציאה הפיזית ממצרים וההתחדשות השנייה עניינה הוא קבלת התורה בשמחה ובפנימיות. ספירת העומר שלנו מעבירה אותנו את התהליך הזה בכל שנה מחדש ומהווה נתינת כוח להמשך תנועה כל השנה.

להתחדש בלי גבול

על ר' עקיבא מספרת הגמרא (מכות כד/ב): רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא היו עולין לירושלים. כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם; כיון שהגיעו להר-הבית, ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור"ע מצחק. אמרו לו מפני מה אתה מצחק? אמר להם מפני מה אתם בוכים? אמרו לו מקום שכתוב בו "והזר הקרב יומת" ועכשיו "שועלים הלכו בו" ולא נבכה? אמר להן לכך אני מצחק, דכתיב "ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו" וכי מה ענין אוריה אצל זכריה? (הרי) אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני; אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה; באוריה כתיב "לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו']" בזכריה כתיב "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם".

והוא מסביר את פשר הצחוק שלו: עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה, עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה, בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת. לפני הסיפור הזה יש עוד סיפורים שבהם אותם חכמים בוכים ור' עקיבא צוחק. המשותף לכולם הוא ההסתכלות של ר' עקיבא אל המציאות שמעבר למציאות הגלויה. המציאות הגלויה די מדכאה וכך לכאורה היא משפיעה על אותם חכמים, בכי שמבטא חוסר אונים. ר' עקיבא דווקא צוחק. הוא רואה את אותה מציאות קשה אבל ממנה עצמה הוא מסיק מסקנות הפוכות; אין טעם ואין תועלת בדמעות, להפך, צריכים לפעול, להתרכז בחתירה אל היעד הנכסף. שהרי את היעד הציב לנו הבורא יתברך וגם הבטיח שנגיע אליו.

וכמובן, כך הוא נהג גם בחייו הפרטיים. אחרי שמתו תלמידיו הרבים "מפני שלא נהגו כבוד זה בזה" הוא התחיל מחדש כנ"ל והפעם זה הצליח, חמשת תלמידיו האחרונים כבר נהגו כבוד זה בזה וגם לימדו תורה לרבים והניחו את היסודות לתורה שבע"פ כפי שאנחנו מכירים אותה היום. הם גם למדו ממנו שמוכרחים להתחדש כל הזמן, שרק כך מתקדמים באמת. גם למדו שזלזול בזולת נובע מהבהמיות שבאדם והתרופה לכך היא הגברת הרוחניות. ועדיין, התלמיד המיוחד שלו היה רשב"י שהנחיל לנו את ספר הזוהר ובו היסודות של לימוד פנימיות התורה, שבלימוד זה דווקא, יותר מאשר בחלקים האחרים של התורה, ניתן להתחדש עד בלי גבול.

תאריך:  29/04/2021   |   עודכן:  29/04/2021
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא יהיה זה מופרז לומר, כי בישראל לא אחת מורשעים נאשמים ונשלחים לרצות עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח, תוך שהרשעתם נסמכת על ראיית זיהוי יחידה מבלי שנדרש מהתביעה באופן פורמלי הפרכה של השערות חפות שניתן להעלות על הדעת אף בהינתן ראיה כזו, ומבלי לדרוש קיומה של תוספת ראייתית בלתי תלויה בראית הזיהוי.
24/04/2021  |  פרופ' דורון מנשה  |   מאמרים
גם בשבת זו קוראים שתי פרשות, 'אחרי מות' ו'קדושים' והקשר התכני ביניהן די ברור, שתיהן דנות בקדושה אם כי במדרגות שונות שלה. הפרק הראשון בפרשת 'אחרי מות' דן בעבודתו של הכהן הגדול, האיש הכי קדוש בעם ישראל בבית המקדש, המקום הכי קדוש בעולם ביום הכפורים, היום הכי קדוש בשנה. בהמשך באות הנחיות להתקדשות של כל אחד ואחת מעם ישראל, הנחיות והוראות הממלאות גם את פרשת 'קדושים'. אז יהודי שרוצה להתקדש, כיצד עליו לנהוג? רש"י אומר שהדרך היא: הוו פרושים מן העריות ומן העבירה. הרמב"ן לא כל כך מסכים שדי בכך כדי להתקדש, לדעתו כדי להתקדש צריך להשקיע הרבה מעבר להקפדה שלא לעבור על איסורים מפורשים.
22/04/2021  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
המערכת הפוליטית בישראל מתנהלת באופן לקוי. עסק ביש. במיוחד בשל מרכיביה הבעייתיים - הפועלים באופן הנוגד את טובת הציבור. שנאה יוקדת, חרמות וגידופים - למרבה הפרדוקס, הם-הם, ולא תוצאות הבחירות, מסכנים את מדינת ישראל במערכה חמישית.
17/04/2021  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בשנות השלושים של המאה הקודמת כתב אהרון זאב, שלימד בבית החינוך של זרם העובדים, שיר בהשראת חג החנוכה והמכבים שסומנו על-ידי הציונות החדשה כמודל לחיקוי: "אנו נושאים לפידים". בניגוד למבט הדתי-המסורתי על חג החנוכה שבמסגרתו מברכים על הניסים שקרו בימים ההם בזמן הזה, שירו של זאב מתריס ומצהיר: נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו. כאילו הוא בא לומר - אל תחשבו שהנס יקרה אם תחכו לריבונו של עולם. זה לא יקרה לעולם. רק מעשה החלוצים הנושאים את הלפידים יאיר ויסלול את הדרך לבניית הארץ.
14/04/2021  |  איציק וולף  |   מאמרים
כמי שכפאו שד, הטיל ראובן ריבלין את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, וכמי שנכנס בו שד, בעט בסמלי הממלכתיות. האיש שקרא לא לחרמות ולפסילות שלח כתב המינוי לנתניהו באמצעות שליח, והאיש שקרא לכבד את הדמוקרטיה שבר את הכלים ובמקום להתנהל על-פי כללי המשחק, בחר באינפנטיליות מכמירת לב ומקוממת להחרים את התמונה עם ראשי המפלגות, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון רק כי נתניהו נמצא בתמונה.
07/04/2021  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il