|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שר "אוי הברוך!"

עוד תהיה ועדת חקירה לאחר יום האבל הלאומי גם ימצאו אשמים ותוסקנה מסקנות, ויקבעו תקציבים לדברים שצריך היה לעשות בעבר האם משהו השתנה? כמה זמן יקח עד האסון הבא?
02/05/2021  |   ארי בוסל   |   יומני בלוגרים   |   אסון מירון   |   תגובות
אשמים ומסקנות [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

התסריט מוכר: פאשלה, ובגדול. אצבע מאשימה והאשמות באוויר כלפי כל מי שרק ניתן. תחקיר או ועדת חקירה. המלצות. והעולם על צירו סובב, זה שהיה הוא שיהיה, אין חדש תחת השמש. דבר לא משתנה.

בכניסה לרחובות, מתחנת הרכבת עד מכון ויצמן בצד אחד של הכביש והקמפוס (פעם הפקולטה לחקלאות) של האוניברסיטה העברית מעברו השני, גשר הארבעים וארבעה. הגשר לזכרם של 44 נספי "אסון הכרמל" ובהם בת העיר. השר, המפכ"ל ונציבי השב"ס וכיבוי אש נכחו כולם בטקס חנוכת הגשר. היום עוברים עליו אלפי כלי רכב והולכי רגל מדי יום, האם מישהו זוכר, האם מישהו יודע?

בשריפה הנוראית נלכד אוטובוס ובו צוערי שרות בתי הסוהר בדרכם לעזור לפנות את אסירי הכלא במרכז האזור. אחת התמונות הנוראיות ביותר הייתה של קבוצה מהם יושבים במעגל, גופותיהם חרוכות לחלוטין. הם נלכדו והבינו שהסוף בפניהם. לא רק הצוערים והנהג, כי אם גם שלושה קציני משטרה שניסו לחלץ את הלכודים, שני כבאים ונער מתנדב, 44 אנשים בסך-הכל, נהרגו באותה אש מתעתעת, באותה אש תופת.

כמובן שהייתה ועדת חקירה ומסקנות לרוב, וגם גשר הוקם לזכר הנופלים בכניסה לרחובות, והיה טקס מרשים, אך האם ניתן היה למנוע את שקרה? האם שונו דרכי עולם כדי מניעת השנות מקרה זה?

כל זאת לפני עשור שנים. שנים לפני כן הקמנו כאן בחוף המערבי את ידידי מערך הכבאות וההצלה. הצרכים היו ידועים. הכסף זרם וממשיך לזרום עד היום דרך קק"ל והסכם "עסקי" בין שני הגופים. אך אם ינסה מישהו לענות באמת ובתמים על השאלות הבאות, קרוב לודאי שיתאכזב עד שברון לב: האם משהו השתנה? האם היום מצבנו טוב יותר מאשר ב-2010? האם הצרכים שהוגדרו לפני שני עשורים בעבודה מאומצת נענו?

מדוע סיפורי העבר רלוונטיים להווה? ביום חמישי ערב ל"ג בעומר, התבשרנו על אסון מירון. 45 הרוגים. 45 גופות. 45 הלוויות. יום אבל לאומי. חקירה נגד שוטרים ("האם עולים חששות לפלילים"), האשמות נגד ראש הממשלה. חברי הכנסת יוכלו להדליק נרות זכרון בכניסה לכנסת. מוקדם מדי עבור גשר. אבל יש בעיה נוספת - האם העם כולו יתלכד או שמא, חס וחלילה, יקרה בדיוק מה שקרה מהלך השנה החולפת, בה הואשמו החרדים בירושלים ובבני ברק (ואולי גם באשדוד ובבית שמש) שהם גורמים להפצת הנגיף, והם אשמים, ולהם לא אכפת ועוד אלף ואחת אצבעות מאשימות, כי נוח היה למצוא שעיר לעזאזל, והנה אנו עושים מה שהעולם עושה לנו בדיוק.

בניו-יורק טענו שהיהודים מפיצים את הנגיף, כי הם התעקשו על הלוויות המוניות ועל חתונות עם מאות ואלפי חוגגים. כך יצא ראש העיר והמושל והצביעו על היהודים - כולם "שחורים" - ואמרו: דיינו! אתם אשמים. התנהגותכם מופקרת. הפסיקו. הזהרו. אתם גורמים להתפרצות הנגיף ולמעלה מ-2,000 נפטרים מאתנו מדי יום ביומו. נקנוס אתכם. נאסור אתכם. כל זאת הוביל לכך שיהודים מוכים ברחובות, וכל המרבה הרי זה משובח. אנטישמיות לשמה, אך עם בסיס עובדתי מוצדק.

כך היה בניו-יורק כלפינו, וכך היה בארץ כלפי תושבי בני ברק וריכוזים אחרים מהלך השנה החולפת, שנתה הראשונה של המגיפה הגדולה.

אנחנו מסתכלים בתמונות, אבלים על אובדן חיים, אובדן לא נחוץ בעליל. לא היה זה פיגוע טרור, גם לא טיל מלבנון או מעזה. לא היה זה פיצוץ על-ידי האירנים. זו גם לא הייתה תאונה מחויבת המציאות. אך מה אנו רואים? דתיים. שחורים. פאות מסולסלות. מגבעות מסוגים שונים. הם בני עמנו, אך הם שונים ומשונים. הם אחרים. הם אשמים. כמעט "מגיע להם - בדיוק הדמוניזציה (מלשון שדים), דה-הומיניזיציה (לא בני אדם, תתי אנוש) ודה-לגיטימציה של היהודים, שלוש המילים שמתחילות באות "D" ומהוות את בסיס תנועת החרם נגד מדינת ישראל. אותו הדבר בדיוק, אלא שההתקפה במוח פנימה לא מופנת כלפינו, כי אם אנו מפעילים אותה כלפי האחר - שהוא משלנו.

איך ניתן להתחבר, גם כשרואים את החיוך, השיער הבלונדיני, המבט החודר, טוב הלב? הם חגגו חג ושמחה "שלהם" לא "שלנו" וקרה מה שקרה, שאולי זה עצוב, אך זה היה מיותר לחלוטין. לא היו צריכים הם להתקבץ, כה רבים, ביחוד בזמן זה. גם אם דברים אלו לא נאמרים בקול, יותר מדי חושבים בצורה זאת, כפי שראינו הלכה למעשה מהלך שנה שעברה.

יצא לו אז רמטכ"ל צבא ההגנה לישראל, הוא ואנשיו - הם חיילינו - לשטח, לבני ברק, ועברו בית בית. הם לא עשו זאת עבור התקשורת או ההזדמנות להצטלם. הם הביאו אוכל. הם באו לעזור ולעודד, ליידע ולהסביר. הם באו כי זה היה הדבר הנכון לעשותו, נחוץ וחיוני. הם עשו זאת כי הרמטכ"ל הבין שמישהו חייב לפעול בצורה ממלכית, והוא החליט והפעיל את המערכת כולה. מערכת שהוא בראשה, והוא התייצב לשמש דוגמא. ישבו להם, כלואים בדירות קטנטנות, משפחות של זוג פלוס שבעה ותשעה ויותר ילדים, ונדהמו: אנחנו עם אחד. ויצא נשיא המדינה ודיבר בשפתם, כשהוא שואל את מילות הנביא ישעיה (מ"א:6): איש את רעהו יעזורו, ולאחיו יאמר חזק.

מעשים - לא דיבורים, כך לפי הרמטכ"ל הנוכחי. יצא ועשה, הוא ואנשיו, הוא ועם ישראל איתו, גם אם הם התעקשו, כי עם קשה עורף אנחנו. הוא הבין יותר מאשר ""אם לא נלחם במוקדים אלו, סופנו לאבדון" כי אם "כולנו עם אחד", כמאמר הנביא יחזקאל לאחר חזון העצמות היבשות. המרשם שם קיים, צריך רק לישמו, לקרב קלף אל קלף.

כך הגענו הלום. עוד תהיה ועדת חקירה לאחר יום האבל הלאומי. גם ימצאו אשמים ותוסקנה מסקנות, ויקבעו תקציבים לדברים שצריך היה לעשות בעבר. האם משהו השתנה? כמה זמן יקח עד האסון הבא? 44 ב-2010. 45 ב-2021. האלוף בריל ימשיך להזהיר. מבקר המדינה ימשיך לפרסם דוחות עבי כרס, ספרים של ממש. ואנחנו נשכח ונחזור לסורנו.

מעניין, בין כל המשרדים הממשלתיים, עשרות השרים ומאות עוזריהם, דובריהם, יועציהם, נהגיהם וכו׳ וכו׳ וכו׳, האם נתניהו וגנץ, שני ראשי הממשלה במקביל, לא חשבו במהלך דיוניהם על אתנן זה ואתנן אחר, על שר חדש, שהיינו זקוקים לו מזמן, שר שיעשה דברים שאיש לא אוהב, כך שלא נצטרף להצטער ולהזיל דמעה ולעמוד דומם ולהתאבל בפומבי? בושה, כי באמת יש לנו יותר מדי שרים לכל הא וכל דא בממשלה המנופחת ביותר שהייתה עד כה מהווסד המדינה המודרנית לפני 73 שנים, ובימים אלו ממש מנהלים משא-ומתן בין כל הגורמים הידועים, איך ניתן להשאיר מצב על-כנו, ואולי לעבות ולהרבות.

אם למישהו נדמה שלמדנו דבר, או שאנחנו מוכנים להשתנות, או שיכול לחול שינוי, כל זה בתאוריה בלבד, לא במציאות הקיימת.

תאריך:  02/05/2021   |   עודכן:  02/05/2021
ארי בוסל
+"לכן המשכיל בעת ההיא ידום"
22:49 02/05/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
לעברם של אלו שנתנו את האישורים לעליה המונית לא מבוקרת חובה לא לדומם את קולות הביקורת אלא לנהוג כעמוס, שלא נרתע גם בשעות קשות לומר את "כי ידעתי רבים פשעיכם ועצומים חטאותיכם"
(יש לתת את הדין [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
+אוניברסיטת חיפה מאירה את המגדל בצורת נר זיכרון
20:41 02/05/21  |  עידן יוסף
אוניברסיטת חיפה מאירה את המגדל בצורת נר זיכרון בהזדהות עם הרוגי ופצועי אסון הר מירון. בהודעת אבל שפרסמה נכתב: "בימים קשים אלה, מדינת ישראל מאוחדת כולה - משתתפת בצערן של המשפחות שאיבדו את יקיריהן באסון במירון ומאחלת החלמה מהירה לפצועים. ליבנו עם המשפחות".
[צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה]
[צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה]
+הקמת ועדת חקירה ממלכתית בממשלת מעבר
20:25 02/05/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התבטא עדיין בעניינה של ועדת החקירה ובסביבת גנץ מעריכים כי הוא יטרפד את הקמתה  ▪  שר המשפטים מעוניין להקים את הוועדה במהירות כשהמידע זמין, אך תידרש לכך הסכמה מצד הליכוד
[צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+הנעדר ממירון נמצא בתל אביב
19:04 02/05/21  |  עידן יוסף
חיים יצחק איכט נמצא, הנעדר ממירון, אותר והוא כרגע נמצא בדרכו לביתו בבאר שבע. מכר פגש אותו בתחנה המרכזית בתל אביב ונתן לו טלפון כדי שישוחח עם אמו.
+האפיפיור פרנציסקוס שלח תנחומים על האסון במירון
14:53 02/05/21  |  מירב ארד
האפיפיור פרנציסקוס התייחס במהלך הדרשה השבועית שלו לאסון במירון: "מביע את תנחומיי לעם בישראל בעקבות האסון בו נהרגו 45 בני אדם ורבים נפצעו. אני מבטיח לקורבנות ולמשפחתויהם שאני אזכור אותם בתפילותיי".
+הנשיא ריבלין ביקר במכון לרפואה משפטית
13:52 02/05/21  |  מירב ארד
נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר במכון לרפואה משפטית, שמע עלך הליך זיהוי החללים באסון במירון ונחשף למחסור ברופאים משפטיים במדינת ישראל. הנשיא הוסיף: "קשה לתפוס את כאבן של המשפחות שנכנסו אל השבת בלי שידעו מה עלה בגורלם של יקיריהם ויצאו מהשבת אל בתי העלמין - אני אתכן בכאבכן, כל העם בישראל אתכן בכאבכן".
[צילום: מארק ניימן/ לע"מ]
+יו"ר הכנסת הדליק נר זיכרון בכניסה למשכן
12:18 02/05/21  |  מירב ארד
יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, הדליק נר זיכרון בכניסה למשכן, לזכר הרוגי האסון בהר מירון. בהתאם להחלטת יו"ר הכנסת לוין, מליאת הכנסת תקיים מחר דיון אבל מיוחד באסון הכבד שאירע במירון. הדיון יתקיים במתכונת של דיון אישי.
([צילום: ערוץ הכנסת])
+ברוך אשם
12:02 02/05/21  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
אחרי כל אסון, נקמת הדם הקדומה קמה אצלנו לתחייה ומזכירה שגם אנחנו כמו בני דודנו באנו מן המדבר ועדיין לא השתחררנו מחוקיו  ▪  אחרי כל אירוע מחפשים אצלנו אשמים, מתוך תפיסה דתית/עיתונאית היולית שחקירה מטרתה מציאת אשמים
(אסונות קורים [צילום: עודד בלילטי/AP])
+תרבות הסמוך הארורה
11:34 02/05/21  |  צ'לו רוזנברג   |   לרשימה המלאה
מה שצריך להשתנות זו תרבות קבלת ההחלטות בישראל, בכל הרמות, ובכל התחומים, מתרבות מופקרת לתרבות תקינה  ▪  המשמעות היא שהאחראים למחדלים ולקומבינות שיביאו לאסונות, יישבו בכלא, כפי שקורה במדינות מתוקנות
(מי בדק? [צילום: סבסטיאן שיינר/AP])
+המפכ"ל: חותרים להפקת לקחים מאוזנת
10:46 02/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
רב-ניצב יעקב שבתאי כתב לשוטרי משטרת ישראל שהמשטרה חותרת לחקר האמת ולהפקת לקחים מושכלת ומאוזנת של כלל הגורמים המעורבים באסון מירון  ▪  "כך נוהג ארגון שערכיו הם נר לרגליו, ארגון שלא מתפשר על סטייה מערכים ומנורמות מקצועיות"
(המפכ"ל וראש הממשלה בזירת האסון במירון [צילום: רונן זבולון])
[צילום: ערוץ הכנסת]
+יאללה, בואו נאשים את בג"ץ
08:52 02/05/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בג"ץ מעולם לא הוציא צו שמנע את הפקעת קבר רשב"י  ▪  ב-2014 היה הסדר דיוני בהסכמת המדינה, ולאחר מכן היא ניהלה במשך ארבע שנים מו"מ להסדר חלופי - שאושר בינואר שעבר  ▪  אבל גורמים בימין מעדיפים לכזב ואז להאשים - וממש לא בפעם הראשונה
(המדינה לא מיהרה לשום מקום [צילום: פלאש 90])
+הושלם זיהוי כל ההרוגים באסון מירון
07:50 02/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
סמוך לשעת חצות הושלם זיהוי כל 45 הרוגי אסון המירון שהובאו למכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר  ▪  44 מהם שוחררו לקבורה, והנותר ישוחרר במהלך היום על-פי בקשת משפחתו  ▪  ד"ר חן קוגל: הצורך והבקשה של המשפחות לסיום מהיר של התהליך היה מובן ופעלנו לאורו, אך לא ויתרנו על הצעדים המקצועיים הנדרשים
(הדגלים הורדו אל חצי התורן במשכן הכנסת [צילום: דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שר "אוי הברוך!"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חגית אלשר
4/05/21 06:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
נמצאו האשמים באסון מירון: שופטי בית המשפט העליון. הם אלו שמנעו מהמדינה ב-2018 להפקיע את מתחם קבר רשב"י, הותירו אותו בידי עסקנים בלתי כשירים, הנציחו את הברדק והתוצאה לפנינו. טיעון מוחץ, ללא ספק. יש איתו רק בעיה קטנה אחת: הוא איננו אמת, שלא לומר כוזב ביודעין.
02/05/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
במכון לרפואה משפטית באבו כביר הושלם זיהוי 45 גופות ההרוגים באסון מירון. ביום שישי בצהריים החלה מלאכת זיהוי הגופות של הגברים והנערים שמתו כתוצאה מן הדוחק בקבר רשב"י. מלאכת הזיהוי הופסקה עם כניסת השבת, וחודשה עם צאת השבת.
02/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
אסון מירון מחייב בדיקה מעמיקה, חקירה נרחבת והפקת לקחים בשורה של מישורים. הללו צריכים לבוא זה לצד זה, ולא זה במקום זה. כולם נחוצים משום שהם פועלים בלוחות זמנים שונים, בסמכויות שונות ובמטרות שונות. ממדי האסון אינם מאפשרים לוותר על-אף אחד מהם.
01/05/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
לאחר ביקורת שהושמעה נגדו על כך שלא התייצב מן המצלמות ונשא באחריות לאסון כמו מפקד המחוז הצפוני, מגיב (1.5.21) השר אמיר אוחנה לטענות, וברשומה בפייסבוק שפורסמה עם צאת השבת, כתב השר לבטון הפנים: "לאחר שנסיים לזהות ולטמון את מתינו, אתייצב גם אתייצב בפני המצלמות. אתייצב ואקח אחריות".
01/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
נוכח האסון הטרגי בהילולת מירון, קיים אתמול (יום ו', 30.4.21) מגן דוד אדום אירועי התרמות דם ברחבי הארץ, במטרה לסייע לפצועים. הציבור הרחב התגייס ופקד בהמוניו את תחנות מד"א השונות ובסוף יום ההתרמה המיוחד נתרמו 2208 מנות דם מצילות חיים. בין התורמים - ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
01/05/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il