|   15:07:40
דלג
  דוד ארגז  
רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ברוך אשם

אחרי כל אסון, נקמת הדם הקדומה קמה אצלנו לתחייה ומזכירה שגם אנחנו כמו בני דודנו באנו מן המדבר ועדיין לא השתחררנו מחוקיו אחרי כל אירוע מחפשים אצלנו אשמים, מתוך תפיסה דתית/עיתונאית היולית שחקירה מטרתה מציאת אשמים
02/05/2021  |   דוד ארגז   |   יומני בלוגרים   |   אסון מירון   |   תגובות
אסונות קורים [צילום: עודד בלילטי/AP]

חלפו רק שעות ספורות מהאירוע במירון ואולפני הטלוויזיה כבר הפכו לבתי משפט שדה. בראש הטריבונל ניצבו עיתונאים פרשנים ומגישים שדרשו וקיבלו לידיהם את ראשיהם של הנאשמים. אנשים שמעולם לא עשו שום דבר משמעותי בחייהם חוץ מלהקריא מטלפרינטר, עטו את גלימת החוקר/שופט/תליין, חקרו חקירה צולבת את בכירי המשטרה ודרשו מהם ומהדרג המדיני להתוודות להתנצל או להתפטר. ריח הדם שעלה מן האולפנים והצהובונים הלהיט את הרוחות, הסתלסל ונישא אל מפקדת סלאח-א-דין שם היועמ"ש הורה שהחקירה תיערך על-ידי מח"ש, כרמז דק מן הדקים שהאשמה צריכה ליפול על המשטרה. בין רגע נשלפו מהארכיונים עוד ועוד מסמכים, עדויות וראיות. סכינים חדות נשלפו מנדנן והונפו באיום מול צווארם החשוף של הנאשמים והנידונים. עוד לא יבש הדם, עוד לא החלו בדיקה או חקירה ופסק הדין כבר נחתם באולפנים ושדרת הפיקוד של המשטרה הועמדה מול כיתת יורים וירטואלית.

אחרי כל אסון, נקמת הדם הקדומה קמה אצלנו לתחייה ומזכירה שגם אנחנו כמו בני דודנו באנו מן המדבר ועדיין לא השתחררנו מחוקיו. אחרי כל אירוע מחפשים אצלנו אשמים, מתוך תפיסה דתית/עיתונאית היולית שחקירה מטרתה מציאת אשמים. בדת התקינות הפוליטית הנהוגה אצלנו בקצה כל פקק או אסון עומד שוטר שהתרשל. כדי להרחיק את החטא מעצמנו ולהיות טהורים, עלינו לבער את הרע מתוכנו ולרוע יש תמיד שמות ופנים. מוסר המדבר הוא "מידה כנגד מידה", ו"שופך דם האדם באדם דמו יישפך" וכדי להינקות מהחטאים סומה עלינו להקריב קורבנות אדם. רק אחרי שדמם של החוטאים יישפך תתאפשר כפרה וסליחה. על אלו וגם אלו מופקדת האינקוויזיציה התקשורתית, הלוא היא כלב השמירה של הדמוקרטיה שמריירת אל מול הטרף ואז נועלת את לסתותיה ולא מרפה עד שיגיד "מודה אני".

אירועים כמו זה שקרה במירון ניתנים למניעה אבל אסונות קורים ועוד יקרו. האשליה שכול אסון ניתן למניעה שגויה כמו גם התפיסה שכול אסון הוא בהכרח תוצאה של רשלנות. רוב האסונות נגרמים על-ידי טעויות אבל רוב הטעויות נעשות בתום לב על-ידי אנשים טובים בעלי כוונות טובות. כמעט תמיד אסונות מתרחשים כאשר מספר רב של טעויות שכול אחת מהן אינה מספיקה, חוברות יחד לתוצאה הטראגית. כיוון שרק הצירוף של כמה טעויות ביחד הוא שמאפשר את ההתרחשות האסונית אין באירועים אלה אשם אחד אלא שותפים רבים.

כדי לחשוף את שרשרת הטעויות וכדי למנוע אירועים עתידים, נדרשת הסתכלות מערכתית ולא אישית. לכן טעות לחפש אשמים במקום לחפש שגיאות ולרדוף אחרי איש במקום אחרי אישיו (issue). התמקדות באדם אחד, בטעות נקודתית אחת ואפילו במערכת אחת הוא שגיאה שאינה מאפשרת ירידה אמיתית לשורש העניין. חקירה יסודית צריכה להקיף כמה שיותר גורמים מעורבים ולחשוף כמה שיותר שגיאות שדורשות תיקון. חקירה של אירוע כזה צריכה להכיר בכך שלטעות זה אנושי (to err is human), שכול אחד עשוי לטעות ורק מי שלא עושה לא טועה. חקירת אירוע עוסקת בעבר אבל עיניה חייבות להיות נשואות לעתיד.

גם כשהדם רותח חייבים לזכור שלא ניתן למנוע אירוע שכבר קרה ומציאת אשמים לא מחזירה אף קורבן לחיים. לענישה אומנם יש ערך חיובי מרתיע אבל גם אפקט שלילי. במערכת בה אנשים מרגישים מאוימים, נחקרים לא משתפים פעולה עם החקירה, מנסים לטשטש את העקבות ולהטיל אשמה זה על זה. כך נוצרים חוסר אמון, פילוג ומערכת לא מתפקדת שאינה לומדת ואינה מסוגלת להשתפר. מדיניות של עריפת ראשים גם גורמת למדיניות כסת"ח, התנהגות מתגוננת שבה כולם בורחים מאחריות. תרבות ארגונית בריאה בה לא מחפשים אשמים אלא בוחנים תהליכים ומחפשים דרך למנוע טעויות עתידיות מאפשרת חשיפה של הטעויות ותיקונן. שוב ושוב התקשורת הישראלית משחקת תפקיד מזיק: במקום לשדר אחדות היא מתסיסה ומסכסכת, במקום מסרים מרגיעים, היא מפיצה רעל. במקום להציע נחמה היא מבקשת נקמה ובמקום לאחות את הקרעים היא רוקדת על הדם.

תאריך:  02/05/2021   |   עודכן:  02/05/2021
דוד ארגז
+"לכן המשכיל בעת ההיא ידום"
22:49 02/05/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
לעברם של אלו שנתנו את האישורים לעליה המונית לא מבוקרת חובה לא לדומם את קולות הביקורת אלא לנהוג כעמוס, שלא נרתע גם בשעות קשות לומר את "כי ידעתי רבים פשעיכם ועצומים חטאותיכם"
(יש לתת את הדין [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
+אוניברסיטת חיפה מאירה את המגדל בצורת נר זיכרון
20:41 02/05/21  |  עידן יוסף
אוניברסיטת חיפה מאירה את המגדל בצורת נר זיכרון בהזדהות עם הרוגי ופצועי אסון הר מירון. בהודעת אבל שפרסמה נכתב: "בימים קשים אלה, מדינת ישראל מאוחדת כולה - משתתפת בצערן של המשפחות שאיבדו את יקיריהן באסון במירון ומאחלת החלמה מהירה לפצועים. ליבנו עם המשפחות".
[צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה]
[צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה]
+הקמת ועדת חקירה ממלכתית בממשלת מעבר
20:25 02/05/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התבטא עדיין בעניינה של ועדת החקירה ובסביבת גנץ מעריכים כי הוא יטרפד את הקמתה  ▪  שר המשפטים מעוניין להקים את הוועדה במהירות כשהמידע זמין, אך תידרש לכך הסכמה מצד הליכוד
[צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+הנעדר ממירון נמצא בתל אביב
19:04 02/05/21  |  עידן יוסף
חיים יצחק איכט נמצא, הנעדר ממירון, אותר והוא כרגע נמצא בדרכו לביתו בבאר שבע. מכר פגש אותו בתחנה המרכזית בתל אביב ונתן לו טלפון כדי שישוחח עם אמו.
+האפיפיור פרנציסקוס שלח תנחומים על האסון במירון
14:53 02/05/21  |  מירב ארד
האפיפיור פרנציסקוס התייחס במהלך הדרשה השבועית שלו לאסון במירון: "מביע את תנחומיי לעם בישראל בעקבות האסון בו נהרגו 45 בני אדם ורבים נפצעו. אני מבטיח לקורבנות ולמשפחתויהם שאני אזכור אותם בתפילותיי".
+הנשיא ריבלין ביקר במכון לרפואה משפטית
13:52 02/05/21  |  מירב ארד
נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר במכון לרפואה משפטית, שמע עלך הליך זיהוי החללים באסון במירון ונחשף למחסור ברופאים משפטיים במדינת ישראל. הנשיא הוסיף: "קשה לתפוס את כאבן של המשפחות שנכנסו אל השבת בלי שידעו מה עלה בגורלם של יקיריהם ויצאו מהשבת אל בתי העלמין - אני אתכן בכאבכן, כל העם בישראל אתכן בכאבכן".
[צילום: מארק ניימן/ לע"מ]
+יו"ר הכנסת הדליק נר זיכרון בכניסה למשכן
12:18 02/05/21  |  מירב ארד
יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, הדליק נר זיכרון בכניסה למשכן, לזכר הרוגי האסון בהר מירון. בהתאם להחלטת יו"ר הכנסת לוין, מליאת הכנסת תקיים מחר דיון אבל מיוחד באסון הכבד שאירע במירון. הדיון יתקיים במתכונת של דיון אישי.
([צילום: ערוץ הכנסת])
+תרבות הסמוך הארורה
11:34 02/05/21  |  צ'לו רוזנברג   |   לרשימה המלאה
מה שצריך להשתנות זו תרבות קבלת ההחלטות בישראל, בכל הרמות, ובכל התחומים, מתרבות מופקרת לתרבות תקינה  ▪  המשמעות היא שהאחראים למחדלים ולקומבינות שיביאו לאסונות, יישבו בכלא, כפי שקורה במדינות מתוקנות
(מי בדק? [צילום: סבסטיאן שיינר/AP])
+המפכ"ל: חותרים להפקת לקחים מאוזנת
10:46 02/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
רב-ניצב יעקב שבתאי כתב לשוטרי משטרת ישראל שהמשטרה חותרת לחקר האמת ולהפקת לקחים מושכלת ומאוזנת של כלל הגורמים המעורבים באסון מירון  ▪  "כך נוהג ארגון שערכיו הם נר לרגליו, ארגון שלא מתפשר על סטייה מערכים ומנורמות מקצועיות"
(המפכ"ל וראש הממשלה בזירת האסון במירון [צילום: רונן זבולון])
[צילום: ערוץ הכנסת]
+שר "אוי הברוך!"
10:18 02/05/21  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
עוד תהיה ועדת חקירה לאחר יום האבל הלאומי  ▪  גם ימצאו אשמים ותוסקנה מסקנות, ויקבעו תקציבים לדברים שצריך היה לעשות בעבר  ▪  האם משהו השתנה? כמה זמן יקח עד האסון הבא?
(אשמים ומסקנות [צילום: דוד כהן/פלאש 90])
+יאללה, בואו נאשים את בג"ץ
08:52 02/05/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בג"ץ מעולם לא הוציא צו שמנע את הפקעת קבר רשב"י  ▪  ב-2014 היה הסדר דיוני בהסכמת המדינה, ולאחר מכן היא ניהלה במשך ארבע שנים מו"מ להסדר חלופי - שאושר בינואר שעבר  ▪  אבל גורמים בימין מעדיפים לכזב ואז להאשים - וממש לא בפעם הראשונה
(המדינה לא מיהרה לשום מקום [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברוך אשם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
2/05/21 12:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
45 גופות. 45 משפחות אבלות. 45 קורבנות של תרבות הסמוך הידוע לנו לשמצה. דמם של 45 גופות על ידיהם של אלה האחראים על ביטחונם של אזרחי ישראל. שוב ושוב מראות נוראיים המזכירים את האסונות האחרים שנחתו על אזרחי ישראל כתוצאה מהפקרתם בידיהם של חדלי אישים, חדלי מעש, מקבלי משכורות עתק שאינם עושם כלום כדי למלא את תפקידם. 45 קורבנות של הקומבינות המלוכלכות של מקורבים ומקורבי מקורבים שאינם דואגים למחר כי הפוליטיקאים הבכירים דואגים להם. 45 קורבנות המזכירים לכולנו עד כמה הריקבון במוסדות המדינה הגיע לממדים מפלצתיים. ואין מי שיושיע, אין מי שיציל את אזרחי ישראל מאותם גורמים המביאים את המדינה לפשיטת רגל, ליגון ולסבל שלא יתוארו. ורוב אזרחי ישראל עומדים מנגד ומשלימים עם המצב במקום לעלות על בריקדות!
המפקח הכללי של משטרת ישראל, רב-ניצב יעקב שבתאי, הצהיר כי המשטרה תפעל להפקת לקחים מאוזנת של כלל הגורמים המעורבים באסון מירון.
02/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
התסריט מוכר: פאשלה, ובגדול. אצבע מאשימה והאשמות באוויר כלפי כל מי שרק ניתן. תחקיר או ועדת חקירה. המלצות. והעולם על צירו סובב, זה שהיה הוא שיהיה, אין חדש תחת השמש. דבר לא משתנה.
02/05/2021  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
נמצאו האשמים באסון מירון: שופטי בית המשפט העליון. הם אלו שמנעו מהמדינה ב-2018 להפקיע את מתחם קבר רשב"י, הותירו אותו בידי עסקנים בלתי כשירים, הנציחו את הברדק והתוצאה לפנינו. טיעון מוחץ, ללא ספק. יש איתו רק בעיה קטנה אחת: הוא איננו אמת, שלא לומר כוזב ביודעין.
02/05/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
במכון לרפואה משפטית באבו כביר הושלם זיהוי 45 גופות ההרוגים באסון מירון. ביום שישי בצהריים החלה מלאכת זיהוי הגופות של הגברים והנערים שמתו כתוצאה מן הדוחק בקבר רשב"י. מלאכת הזיהוי הופסקה עם כניסת השבת, וחודשה עם צאת השבת.
02/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il