|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כמו לעקוב אחרי נתניהו [צילום: קיית' סרקוביץ, AP]
שישה בשישי / בין אסון מירון לתוהו ובוהו הפוליטי

מזכות הבחירה לזכות הבחילה

"צריך להיות עיוור, חרש, שוטה וקטן כדי לאהוב פוליטיקאים", אמר לפני 25 שנה יצחק מודעי - אז שר האוצר - לכותב שורות אלו כיום אנחנו לא מצפים שנוכל לאהוב את הפוליטיקאים שלנו, ודומה שאיש מאיתנו אפילו אינו מאמין להם. אך השבוע היה צריך מנה יתרה של נוגדי בחילה כדי לצפות בזירה הפוליטית, כמעט על כל חלקיה
07/05/2021  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אסון מירון   |   תגובות


אוחנה, דרעי ומטה
איש אינו אחראי [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

אני כבר לא מדבר על כך שבמדינות רבות, אסון כזה היה מוביל מיידית להתפטרותם של השרים האחראים – ולו בשל עקרון האחריות המיניסטריאלית. שרים הבאים לגזור את הסרט בכביש שלא היה להם שום קשר אליו, שרים הנוטלים לעצמם את הקרדיט על פעילות הדרג המקצועי – שרים אלו אחראים גם כאשר משהו משתבש. אבל כאמור אני לא מדבר על זה; אין לי אשליות

אין דבר מבחיל יותר מאשר פוליטיקאים המוכנים לעשות הון פוליטי מחיי אדם. במקרה של אסון מירון, הפוליטיקאים מוכנים לעשות הכל כדי שלא לשלם בהון פוליטי על חיי אדם. שבוע אחרי מותם המיותר לחלוטין – והידוע מראש – של 45 בני אדם, כולל ילדים, המרוץ היחיד שלהם הוא מי יברח מהר יותר מאחריות. חייבים לומר שזהו מרוץ צמוד מאוד, אשר יוכרע בפוטו-פיניש או יסתיים בתיקו. וכאשר זוהי הדוגמה שנותנים בחירי הנבחרים – מה הפלא שגם כלפי מטה כולם כולל כולם טורחים להבהיר: זה לא אני.

אמיר אוחנה אחראי אבל לא אשם ומטיל את האחריות – בצורה שקרית בוטה ומכוונת – על בג"ץ. אריה דרעי, שהתגאה בכך שבזכותו הוסרו כל מגבלות הקורונה במירון, אפילו לא אחראי ואת האשמה מטיל גם הוא על "קשיים משפטיים". יעקב ליצמן ומשה גפני, שנטלו אף הם חלק במסכת הלחצים, בכלל לא יודעים מה רוצים מהם. שר הדתות, יעקב אביטן, שאתר מירון מצוי באחריות משרדו, חטף התקפת שתיקה. בנימין נתניהו, שבמשמרת שלו זה קרה ובמשמרת שלו היו אזהרות ולא נעשה דבר ובמשמרת שלו החרדים הפכו לכל-יכולים, שוב היה הראשון לזהות – שצריך לברוח.

אני כבר לא מדבר על כך שבמדינות רבות, אסון כזה היה מוביל מיידית להתפטרותם של השרים האחראים – ולו בשל עקרון האחריות המיניסטריאלית. שרים הבאים לגזור את הסרט בכביש שלא היה להם שום קשר אליו, שרים הנוטלים לעצמם את הקרדיט על פעילות הדרג המקצועי – שרים אלו אחראים גם כאשר משהו משתבש. אבל כאמור אני לא מדבר על זה; אין לי אשליות.

אלא שהפעם השרים עושים הכל כדי למסמס את הצעד המתבקש מאליו: ועדת חקירה ממלכתית. ההליך הפלילי יימשך שנים ונקודת המבט שלו צרה; למבקר המדינה אין שיניים (הרי התעלמו לחלוטין מהדוחות שלו על מירון); הכנסת לא קיימת. אז הציבור זועק ודורש חקירה מקצועית, עצמאית ומהירה; אז מה. הרי הפוליטיקאים שלנו לא עובדים אצלנו; הם עובדים עלינו. זה שיש לנו בחילה, זו הבעיה שלנו.

נפתלי בנט ומנסור עבאס
לאן פניו מועדות [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

ההוכחה שהיכולת להבחיל אינה תלויה בהבדלי דת, גזע ונטייה פוליטית היא בהתנהלותם של נפתלי בנט ומנסור עבאס מאז הבחירות. אני מבין שהם רוצים למקסם את ההישגים עבור עצמם (ואולי גם עבור בוחריהם), ואני מבין שהדרך לעשות זאת היא לשמור על עמימות ולנהל מו"מ עם כל הצדדים. אבל יש גבולות של טעם טוב, ובמקרה שלנו – של חוסר טעם.

עד כמה יכול בנט ללכת גם עם הימין וגם עם המרכז וגם עם השמאל? עד כמה הוא יכול שלא לומר בצורה ברורה לאן פניו מועדות? עד כמה יכול עבאס להגיד שהוא אינו תומך באיש ושהוא יכול לתמוך בכל אחד? עד כמה הוא יכול לשדר מסרים של פיוס ומתינות ולהסתיר את הדעות הקיצוניות האמיתיות שלו? מגיעה נקודה מסוימת, שבה נבחר ציבור חייב להתייצב ולומר: זו החלטתי, לכאן פני מועדות. מגיעה נקודה מסוימת, שבה נבחר ציבור אינו יכול להמשיך לתעתע בכולם ולשדר מסרים סותרים.

אם היה מדובר במו"מ מסחרי, הרי שבנט ועבאס חצו מזמן את גבולות תום הלב – עקרון-העל בכל מו"מ. אם היה מדובר ברכישת דירה או במכירת חברה, כבר מזמן היה צריך להודיע להם: עד כאן, תחפשו פראיירים אחרים. אבל מאחר שמדובר "רק" בעתיד המדינה, הרי שהכל אפשרי והכל מותר והכל מבחיל.

רבנים ופוליטיקה
"קידוש השם"?! [יונתן זינדל, פלאש 90]

מה הדבר הזה? אני איש הציונות הדתית כל חיי, תמיד כיבדנו מאוד רבנים – אבל לא היו לנו מועצות גדולי תורה וחכמי תורה. זה היה אחד ההבדלים הבולטים בין הדתיים-הלאומיים לבין החרדים. עכשיו הוא מטשטש, בהובלת החרד"לים (החרדים-לאומיים), וגם הדתיים-לאומיים המתונים נגררים אחריהם

הרב צבי טאו, ראש ישיבת "הר המור" וממנהיגי מה שמכונה החרדים-לאומיים, פסק השבוע שמוטב לשבת בממשלה בראשותו של בנימין נתניהו ובתמיכתו של מנסור עבאס, מאשר להקים ממשלת מרכז-שמאל שלא תישען על קולותיהם של ח"כים ערבים. נניח בצד את ההתנסחויות המאוד-בעייתיות שלו בנוגע לערביי ישראל, מעמדם וזכויותיהם, ונעסוק בשתי נקודות עקרוניות העולות מן הדברים.

ראשית, ההנמקה של הרב טאו היא, שהקמת ממשלה בראשות נתניהו (קורבן של "כתבי שטנה משפטיים") היא "קידוש השם", בעוד הקמת ממשלת מרכז-שמאל היא "חילול השם" – וקידוש השם עדיף. השימוש הזה במונחים הללו גורם לי בחילה. אלו הם המונחים שבשמם נטבחו מיליוני יהודים לאורך הדורות. להכניס אותם לעולם הפוליטי – זוהי זילות שאין כדוגמתה. להגיד שבנימין נתניהו – מחלל שבתות, זולל נבלות וטריפות, נואף עם אשת איש – הוא מקדש השם, זהו עיוות נורא של המושג.

שנית, מה פתאום הציונות הדתית (ואני מתכוון למושג החברתי-פוליטי, לא למפלגה שהפקיעה אותו) נשמעת לרבנים בעניינים פוליטיים? וזה לא רק מול הרב טאו. בהקלטה של איילת שקד (החילונית!) שחשף השבוע עמית סגל, אומרת שקד שהיא ונפתלי בנט נשמעים לרבנים יותר מאשר בצלאל סמוטריץ. ואכן, גם ימינה מגייסת רבנים כמו הרב חיים דרוקמן לתמיכה בעמדותיה הפוליטיות.

מה הדבר הזה? אני איש הציונות הדתית כל חיי, תמיד כיבדנו מאוד רבנים – אבל לא היו לנו מועצות גדולי תורה וחכמי תורה. זה היה אחד ההבדלים הבולטים בין הדתיים-הלאומיים לבין החרדים. עכשיו הוא מטשטש, בהובלת החרד"לים (החרדים-לאומיים), וגם הדתיים-לאומיים המתונים נגררים אחריהם. לי אישית זה עושה בחילה.

השילוב של רבנים ופוליטיקה איננו מוצלח, בלשון המעטה. ראו שלושה ענקי תורה מן הדור הקודם: הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה זלמן אויערבך והרב משה פינשטיין. שלושתם היו פוסקי הדור המובהקים – לספרדים, בישראל ובארה"ב בהתאמה. הרב עובדיה נכנס לפוליטיקה והפך לאדם שנוי במחלוקת. הרב אויערבך והרב פינשטיין ברחו ממנה כמו מאש ונותרו אהודים ומוסכמים על הכל. לרבני זמננו, ובמיוחד לאלו שאינם מתקרבים לקרסוליהם של אותם גאונים, מוטב ללמוד את הלקח.

בנימין נתניהו
רק לנתניהו אין תחליף? [צילום: סימנים קטנים]

אז הוא בעד לשבת עם הערבים או נגד? אז הוא מוכן לרוטציה או לא? אז הוא מסכים שנפתלי בנט יהיה ראשון או לא? אז הוא רוצה בחירה ישירה או לא? במקרה של נתניהו, הבחילה נובעת מכך שהניסיון לעקוב אחרי עמדותיו בשבועות האחרונים דומה לנסיעה ברכבת הרים. האיש נאחז בציפורניו בשלטון, מסרב לקבל את דין הבוחר וגורר מזה שנתיים את המדינה כולה לימי טרום-בראשית של "והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום" – אולי משום שהוא מאמין שעליו נאמר "ורוח אלוהים מרחפת על פני המים".

נתניהו, המפר הסדרתי של הבטחות, הוא כעת מחלל סדרתי של עקרונות. לשיטתו, פתאום לימין אין בעיה להקים ממשלה בתמיכת מפלגה שרק תמול-שלשום הוגדרה כ"תומכת טרור". לשיטתו, פתאום ממשלת החילופים אינה מתכון לשיתוק (ביביסטים קנאים טוענים שרק בגלל הממשלה הזאת התחולל גל הקורונה השני), אלא הדרך הנכונה לשלוט בישראל. רק עיקרון אחד נותר מקודש בעיניו: שהוא היחיד היכול, הראוי והמסוגל לשלוט בישראל.

רבים בימין התמכרו לנתניהו. הם כל כך התרגלו אליו ב-12 השנים האחרונות, עד שאין הם מסוגלים לדמיין את החיים בלעדיו. יש לי הפתעה בשבילם: היו ראשי ממשלה ומנהיגים בישראל עוד לפניו, ותתפלאו – גם הוא לא יחיה לעולם (ושיהיה בריא עד 120). דוד בן-גוריון, האב המייסד של ישראל, פינה את מקומו ללוי אשכול האפור – והיה זה אשכול שניצח במלחמת ששת הימים. הימין שרד ואף שגשג גם אחרי מנחם בגין. אז רק לנתניהו אין תחליף? אולי הוא לא רק "רוח אלוקים" אלא גם "אין עוד מלבדו"?

חקיקה מטורפת
כמו אחרי ליל שתייה [צילום: אלברטו פזאלי, AP]

בואו נשנה את שיטת הבחירות, בואו נעביר פסקת התגברות, בואו נסדיר את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, בואו נפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה – ונעשה את כל זה בתוך ימים בודדים, בלי דיון ציבורי, בלי לשמוע מומחים, בלי לבחון חלופות, בלי לבדוק מה קורה בעולם. למה במה מדובר? כולו חוקים, והרי אנחנו חברי הכנסת ואנחנו הריבון ונעשה מה שבראש שלנו

בואו נשנה את שיטת הבחירות, בואו נעביר פסקת התגברות, בואו נסדיר את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, בואו נפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה – ונעשה את כל זה בתוך ימים בודדים, בלי דיון ציבורי, בלי לשמוע מומחים, בלי לבחון חלופות, בלי לבדוק מה קורה בעולם. למה במה מדובר? כולו חוקים, והרי אנחנו חברי הכנסת ואנחנו הריבון ונעשה מה שבראש שלנו. כאן תחושת הבחילה דומה לזו של הנגאובר ("חמרמרת" לחובבי העברית): חופזה מתוך קלות ראש, העלולה לגרום אסונות.

מי שעיניו בראשו יודע, שלחוקים הללו – שחלקם קיבלו השבוע בוועדה המסדרת פטור מחובת הנחה ואפשר להגישם מיידית לכנסת – אין שום סיכוי להתקבל בצורה סופית. עליהם לעבור ארבע קריאות (הצעת חוק פרטית מחייבת גם קריאה טרומית), ובין הראשונה לשנייה והשלישית יש לדון בהם בוועדת החוקה – שכלל אינה קיימת ושאין מקימים אותה לפני הקמת ממשלה. גם אם יאושרו בידי הכנסת, ניתן לומר בביטחון כמעט מוחלט שהם ייפסלו בידי בג"ץ בשל ההליך החפוז והבלתי-ראוי, מבלי שיהיה בכלל צורך לדון בשאלות הכבדות של שינויים כה יסודיים במשטר ובסדרי השלטון.

בהחלט מותר ולפעמים צריך לדון גם בשינויים בנושאים הבסיסיים ביותר. חוקת ארה"ב תוקנה 27 פעמים בלבד במשך קרוב ל-250 שנה, וזה לא נתון שיש להתגאות בו. הזמנים משתנים, התפיסות משתנות, הנסיבות משתנות – והחוק נועד לשרת את הציבור. הכאוס הפוליטי מצדיק חשיבה על שיטת המשטר. את תפקיד היועץ המשפטי היה צריך מזמן לפצל. פסקת התגברות מתונה היא חלק חשוב מחוק יסוד החקיקה. הסדרת ההתיישבות ביו"ש ראויה למחשבה. אך כאשר המחוקקים מתייחסים בכזה זלזול למלאכתם, בל יתפלאו שהציבור מגיב בזלזול משלו. כאשר הם מפגינים בגלוי שחוקים הם רק כלי פוליטי (במקרה הנוכחי – להביך את גדעון סער ונפתלי בנט), בל יתפלאו אם הציבור אינו מציית.

מחפשים עריקים
כמצביע ימינה, לא שמעתי עליהם [אבי דישי, פלאש 90]

פעם היו עושים את זה בחשאי ולפחות מעמידים פנים שיש שיקולים ענייניים וטובת המדינה. היום זה נעשה בריש גלי, עם פיתויים המתקרבים לדרגה של שוחד. הכוונה כמובן לנסיונות של הליכוד לצוד עריקים ממפלגת ימינה, כדי להקשות עוד יותר על הקמת ממשלת השינוי. לא נשארה שום בושה, לא שרדו שום גבולות, לא קיימת שום הגינות, ונותרנו רק עם בחילה מחליאה.

ברמה העקרונית, חבר כנסת שעובר מפלגה ולוקח איתו את המנדט, הוא גנב לכל דבר. הקולות ניתנו למפלגתו, לא לו; מפלגתו השקיעה את המשאבים בבחירתו, לא הוא; ומכאן שהמנדט שייך לסיעתו, לא לו. אם חבר כנסת סבור שמפלגתו סוטה מן הדרך ומפרה את התחייבויותיה לבוחריה, שייאבק בתוכה; אם איננו מצליח לשכנע את הרוב – שיתיישר או יתפטר.

ברמה הנקודתית, בנימין נתניהו ואנשיו רוצים שחברי כנסת יעשו בדיוק את זה: יגנבו, ימעלו באמון, יפרו התחייבויות. והם רוצים שזה ייעשה תמורת תפקידים ופיתויים אחרים, למרות שמדובר בחברי כנסת אנונימיים וחסרי הישגים (כמצביע ימינה, רוב חברי הסיעה לא מוכרים לי). אבל אולי אנחנו לא צריכים להיות מופתעים מדי, כאשר מדובר במי שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

יש גם מחמאה

בתוך הטירוף הזה, צריך להגיד מילה טובה על בצלאל סמוטריץ' וגדעון סער. אני לא מסכים עם כמעט אף מילה של הראשון ויש לי הסתייגויות מן השני, אבל חייבים להצדיע לעמידתם העיקשת על עקרונותיהם וסירובם להתפשר עליהם תמורת תפקידים וכוח. השניים הם כמעט האחרונים בזירה הפוליטית שלנו שאומרים: הבטחנו משהו לבוחרים שלנו ונקיים את זה.

תאריך:  07/05/2021   |   עודכן:  07/05/2021
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף שיין / Shain Yossi   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מנחם אליעזר מוזס   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   פטין מולא / Patin  Mula   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מזכות הבחירה לזכות הבחילה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
7/05/21 12:11
 
צוחק על הרצפה
7/05/21 19:34
 
בני בנקר
9/05/21 08:02
2
בני בנקר
7/05/21 12:30
3
רק שאלה
7/05/21 12:31
4
ע_הראל
7/05/21 13:07
5
ב_שמואל
7/05/21 15:48
6
יהושע רזניק
8/05/21 23:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
חשבתי לנכון להעלות על הכתב הרהורים בעקבות האסון הכבד במירון, בעת ההילולה הגדולה בל"ג בעומר תשפ"א. כולנו כואבים את מותם של מ"ה הקורבנות - ילדים, נערים, בחורים וזקנים - שנקטפו מאיתנו בעיצומה של ההילולה, כתוצאה מן הדוחק הרב במקום ההדלקה. כולנו חייבים ב"נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה אל ה'".
07/05/2021  |  הרב שלמה דיכובסקי  |   כתבות
צוותי החקירה של המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים לעניין אסון מירון יעבדו בצורה משותפת ומתואמת - החליט (יום ה', 6.5.21) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. זאת, כפוף למספר סייגים הנובעים מכך שרק מח"ש ראשית לחקור שוטרים וכדי למנוע את שיבוש חקירתה בידי פעולות של להב 433.
06/05/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
ל"ג בעומר הוא יום שכולו מיסטיקה. מקובלי צפת, הם שעשוהו במאה ה-16 ליום של הילולה ושמחה, שנמשכת מאז ועד ל"ג בעומר האחרון, שגבה לדאבון הלב את חייהם של 45 חוגגים טהורים וקדושים, זכרם לברכה ולחיי העולם הבא. מיסטיקה אמרנו. ללמדך שיש שני סוגי הגיון: הגיון אנושי שמבין, שהאסון במירון הוא כרוניקה של מוות ידוע מראש, תוצאה טראגית של מציאות עגומה: צפיפות בלתי סבירה, תחזוקה פגומה, ניהול רשלני, השתלטות כוחנית של כתות וחצרות והֶקְדֵּשִׁים למיניהם, הישענות על שיטת ה'סמוך על הנס', ועוד.
05/05/2021  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
את התופעה המגונה של התחמקות מאחריות פגשתי כבר בתיכון. תלמידי י"ב נהגו לערוך כל שנה לציון סיום לימודיהם סיבוב מכוניות (רונדו) סביב מבנה בית הספר, כל אחד עם המכונית של הוריו. לנו, כיתה י"א הליצנית של השכבה, היה מנהג תואם בטקס זה, להשליך על החוגגים שקיות מים מחלונות הכיתה בקומה השלישית, כתרומתנו להגברת השמחה.
05/05/2021  |  אהוד פלד  |   יומני בלוגרים
אמפתיה היא תהליך פסיכולוגי, רגשי-שכלי, שבו אדם מבין את ומזדהה עם מצבם הרגשי של אחרים. כשאנו חשים אמפתיה כלפי מישהו, נוצר חיבור וקשר של הזדהות בינינו לאותו אדם. אמפתיה אינה חולשה אלא ביטוי לחוסן נפשי, ליכולת לצאת מעצמך, להביט על העולם מזווית ראייה רחבה יותר ולזהות את המשותף במקום את השונה בינינו לאחרים. היעדר אמפתיה וחוסר רגישות לסבל הזולת אינן תכונות שנהוג להתהדר בהן בחברה מהוגנת.
05/05/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   אסון מירון  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   בחירות 2021  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   כנסת 24  /  מי ומי  
הרב קניבסקי על האסון: "להתחזק בנטילת ידיים"  /  עידן יוסף
"בתום ימי האבל יופקו הלקחים"  /  איציק וולף
הצעה: ועדת חקירה פרלמנטרית לאסון מירון  /  איציק וולף
אוהבים לשנוא  /  ציפי לידר
קריאה לאחדות  /  ערן גרף
למדינת ישראל אין משטרה  /  אביתר בן-צדף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il