|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אסון "יום הכיפורים" במירון

אסון מירון תשפ"א הוא 'אסון יום הכיפורים' האזרחי שלנו. מקורו ברשלנות פושעת של הנהגת המדינה והנהגת הקהילות החרדיות שנפגעו ממנו הכי הרבה. זהו אסון דמוי יום הכיפורים מפני שכל המאפיינים העיקריים שהביאו עלינו את קטסטרופת 1973, התקיימו גם במקרה זה: רשלנות, זחיחות, חוסר אחריות, חוסר מנהיגות, התעלמות מסימנים מעידים ומדוחות מזהירים, התנהלות מופקרת בשטח והעדפת אינטרסים פרטניים וכלכליים על נתונים ועובדות שעמדו לרשות האחראים למניעתו
09/05/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   אסון מירון   |   תגובות
[צילום: עודד בלילטי/AP]

כל המילים הבנאליות חסרות-השחר והפשר על אסון מירון נאמרו כבר והן חסרות ערך כי אינן עוסקות בעיקר ואינן מנסות לשנות מן היסוד את הסיבות והנסיבות שהביאו לאסון. על חלק מתת-רמה זו, עומד ד"ר רון בריימן בטורו: "חקירה חשובה, תקשורת עלובה".1

אסון מירון הוא 'אסון יום הכיפורים' האזרחי שלנו משום שמקורו ברשלנות פושעת של הנהגת המדינה והנהגת הקהילות החרדיות שנפגעו ממנו הכי הרבה. זהו אסון דמוי יום הכיפורים מפני שכל המאפיינים העיקריים שהביאו עלינו את קטסטרופת 1973, שבו והתקיימו גם במקרה זה: רשלנות, זחיחות, חוסר אחריות, חוסר מנהיגות, התעלמות מסימנים מעידים ומדוחות מזהירים, התנהלות מופקרת בשטח והעדפת אינטרסים פרטניים וכלכליים על נתונים ועובדות שעמדו לרשות האחראים למניעתו.

בבחינת האסון לאחר מעשה - Post Mortem - עוד בטרם נחקר לעומק, אנו מוצאים כי התנהלות פרנסי הקהילה זהים ליסודות שאפיינו את התנהלות ממשלת המחדל ההיא, גם כאשר מינתה ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט עליון בדימוס, אבל נתנה בידיו 'כתב סמכות', שמנע מהוועדה לעסוק בשתי השאלות החשובות ביותר: אחריות הדרג המדיני ואיכות התפקוד של הדרג הצבאי בחזית. התיקון לעיוותים אלה בא מאוחר יותר, כאשר הציבור גרש את "המערך" מהשלטון והביא את "המהפך" הפוליטי של 1977. האחראים לניהול המערכה הצבאית, בחלקם הודחו ע"י הוועדה ובחלקם נמוגו אל ערפילי ההיסטוריה.(2 לאירוע מירון אין, ככל הנראה, אריאל שרון משלו, והלקח שנלמד בעבר מהצורך להיזהר מוועדות חקירה שממנים האחראים לכשל, התנהלותן צפויה, והגורמים המעצבים ומנחים התנהלות זו (בעיקר הישרדות) פועלים כבר עתה, בכדי לחסום הקמתה של ועדה חופשית ואפקטיבית.

הציבור חש שוועדת חקירה היא צורך אמיתי פורמלי, משום שמשקלה הציבורי וסמכויות החקירה הנתונות לה, עשויים, בפוטנציה, לחולל שינויים במבנה ובהרכב הנפשות הפועלות שגרמו - במעשה או במחדלים - לחומרתו. וועדת חקירה היא הכלי המקובל לחקירת אירועים חריגים, אבל לא תמיד ולא בהכרח הכלי המתאים. גם ועדת החקירה של יום הכיפורים (אגרנט) וגם כאלה שבאו אחריה, לא חוללו את מלוא השינוי הנדרש. ורק מעורבות ציבורית אקטיבית בדרישה קטגורית, רחבה וא-פוליטית עשתה זאת. אני מעז לשער שגם במקרה זה לא נראה שום מהלך רציני להפקת לקחים יסודיים משום שבניגוד ליום הכיפורים בו רוב הציבור היה ממוקד בגישה, דרישה ועמדה אחת, הפעם אין זה המצב. ניגודי האינטרסים בין הסקטור החרדי, שהיה הפעם הקורבן העיקרי למחדל אבל גם התורם העקרי להתרחשותו, לסקטורים האחרים, יכוונו את הלחצים נגד גורמים ואישים שונים וכך יחלישו מאוד את המחאה ואת איכות החקירה.

דוגמה מצויינת לתהליך הצפוי במקרה זה, ראינו בוועדת החקירה לאירועי מלחמת לבנון השנייה (ועדת וינוגרד) ובסערת הרוחות שפרצה לאחר פרסום מסקנותיה בעקבות ראיון שהעניק הפרופסור דרור, אחד מחבריה, על הדוח, שבו חלק על מסקנותיו מכל וכל. אולמרט וממשלתו, שנשאו באחריות הכוללת לאירועי המלחמה וכשליה, הורחקו מכס השלטון, רק לאחר שאהוד ברק כפה זאת על רה"מ דאז אולמרט.

בפרסומי התקשורת המתלהמים והמשתלחים אחרי אירוע מרון, נשלפו בין 5 ל-10 דוחות מן העבר,3 מאז תחילת שנות ה- 2000, ובכללם דוחות מבקר המדינה, שחזו אסון, גם אם לא התוו את מהלכו דקה אחרי דקה. ובכל זאת, שוב מסיבות פוליטיות, רשלנות ניהולית וקושי רגולטורי, לא נעשה דבר בנדון. מכאן עולה כמובן השאלה: מה תועיל לנו ועדת חקירה ממלכתית נוספת? תשובתי היא שאם בכל זאת תקום ועדת חקירה לפי החוק הקיים והנורמות שנהגו בוועדות קודמות, מדובר יהיה בבזבוז זמן וכסף ובחבלה חמורה בעבודת הכנסת והממשלה. אחרי המשבר הפוליטי של השנתיים האחרונות, הציבור אינו יכול ואינו צריך לסבול נזק נוסף שוב. אנו יודעים היטב מהו מקור הכשל של כל ועדות החקירה שהיו לנו עד כה: אין מי שממונה על אכיפת המלצותיהן ובקרת הביצוע.

במבנה הפוליטי הקיים - ממשלות קואליציוניות (לעיתים פריטטיות) שהחלטותיהן עתידות לפגוע במרכיב פוליטי כזה או אחר, במיוחד אם הוא חלק מהקואליציה, מוכשלות באמצעות האיום להצביע נגד הממשלה ולהפילה. עניין זה חייב להיפתר בטרם יוחלט כיצד לחקור את האירוע ויש להציע מראש דרכים יעילות למניעת הישנות הכשל בעבודת הוועדה ולאכוף את יישום המלצותיה. לדעתי קיימים רק שני גופים שיכולים לאכוף החלטות כאלה: מליאת הכנסת ובית המשפט עם עדיפות מובהקת לראשונה. אכיפת הביצוע של המלצות ועדת חקירה היא פעולה משולבת של הוראה מחייבת (חוק), הוראת ביצוע ומעקב יישום.4 על בית המשפט להישאר בתחומי השיפוט ולא בנושאי חקיקה או יישום. את החלטות הכנסת ניתן לקבל גם בהצבעות חשאיות, ואם יידרש הדבר יש לכתוב זאת בכתב המינוי לוועדת החקירה, שאותה תנסח ועדת החוקה של הכנסת. לפיכך, אין למנות במקרה זה ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט. דרושה וועדת חקירה של מומחים, בראשות דמות ציבורית ראויה, (אולי מפקד ח"א בדימוס) שתהיה מכשיר יעיל יותר לבחינה אובייקטיבית ועניינית של האירוע, כשהלגיטימציה והחסות לעבודתה, אישור ממצאיה, תהיה בידי הכנסת, שתנטרל את יכולתם של גורמים אינטרסנטיים לשבש את עבודתה.

חקירת אסונות, כפי שגם מעיד על כך ד"ר בריימן במאמרו הנ"ל, מכוונת לתת מענה מיטבי לחמש סוגיות עיקריות: א. מה באמת קרה: לוח אירועים וזמנים למקרה מתחילתו ועד סופו, שמולו יבדק תפעולם של הגורמים שהשתתפו באירוע - דרישה מול ביצוע בפועל. ב. מי היו הגורמים הפעילים בארגון וניהול האירוע: מה היה תפקידו של כל אחד מהם וכיצד ביצע את תפקידו (או מה לא ביצע ומדוע) ג. זיהוי אירועים חריגים וקביעת האחראי העקרי להם. ד. סיבות ישירות וסיבות עקיפות לתוצאות המוגדרות ככשלים. ה. אחריות אישית ומשמעויותיה.

כתב המינוי לוועדת חקירה יכול לוותר על סעיף ה', ובכך הוא קובע א-פריורי שמטרת החקירה היא זיהוי הגורמים הישירים והתורמים לאירוע הנורא והערכת תפקוד הארגונים השותפים ותרומתם לתוצאות, ללא מסקנות אישיות. יש בצה"ל, במיוחד בח"א, ניסיון רב בניהול מסודר של חקירת שהסתיימו באסונות, בחלקם מרובי נפגעים. נכון הדבר שח"א הוא ארגון הירארכי, שבו מתנהלים הדברים בצורה שונה מזו שבחיים האזרחיים הדמוקרטיים. עם זאת, מבחינה מוסדית, ארגונית, מתודית ושיטתית - יש שם חומר רב למחשבה ויישום גם בחקירות אזרחיות.

מתחם קבר רשב"י, הוא אתר היסטורי בעל חשיבות לאומית ודתית רבה. בהתאם לכך יש להיערך להפעלתו ואחזקתו במסגרת מדיניות ממלכתית ובאמצעות רשות מתכללת וממונה אחת. העובדה שאנו כמדינה ניצבים שוב בפני אירוע רב-נפגעים כשברור שתכנונו, הפעלתו וניהולו לקו בכשלים מוכרים היטב מכישלונות קודמים - מטרידה, מדאיגה ומכעיסה עד מאד. הפעם חייבים לקטוע את השרשרת השלילית ולשם כך נדרש להימנע גם בחקירת המקרה, מחזרה על עשייה כושלת מהעבר, שהולידה את הכישלון האחרון.

הערות

1. ד"ר רון בריימן, "חקירה חשובה, תקשורת עלובה", 1 NEWS, 3.5.2021.
2. החריג היחיד היה אריאל שרון, שהפגין תוך כדי הלחימה שאר-רוח צבאי, מנהיגות אופרטיבית, ויוזמה תוך כדי ביצוע, ששינו את אופי התוצאה הסופית.
3. אסונות: "ורסאי", "גשר המכביה", "השריפה הגדולה בכרמל", "פסטיבל ערד", "תאונת הרכבת בצומת הבונים", "השיטפון בנחל צפית", אבל גם מספר הנספים במגיפת הקורונה – הם רק חלק מהדוגמאות הזכורות לרע.
4. את מעקב היישום יכולה הכנסת להטיל על מבקר המדינה, ולגבות את מהלכיו ועמדותיו.

תאריך:  09/05/2021   |   עודכן:  09/05/2021
רפי לאופרט
+כבוד הרב חיים קנייבסקי מצער אותי
09:40 09/05/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
צר לי מאד, שגדול בתורה כרך נשים, שלבושן לא צנוע עם האסון הכבד שפקד אותנו בהר מירון
(קנייבסקי. ספירות שמיימיות [צילום: דוד כהן/פלאש 90])
+משטרת ישראל בין שני הרים
09:13 09/05/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשטרה איבדה לחלוטין את ההרתעה, ולכן כולם מצפצפים עליה - החל מהפוליטיקאים והחרדים בהר מירון, דרך ארגוני הפשיעה וכלה במתפרעים בהר-הבית  ▪  אם המשטרה הייתה גוף עסקי, היא מזמן הייתה בפירוק; מאחר שהדבר אינו אפשרי, מה שמתפרק הוא שלטון החוק והביטחון האישי
(המחיר הוא בחיי אדם [צילום: דוד כהן ואוליביה פיטוסי, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסון "יום הכיפורים" במירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
"צריך להיות עיוור, חרש, שוטה וקטן כדי לאהוב פוליטיקאים", אמר לפני 25 שנה יצחק מודעי - אז שר האוצר - לכותב שורות אלו כיום אנחנו לא מצפים שנוכל לאהוב את הפוליטיקאים שלנו, ודומה שאיש מאיתנו אפילו אינו מאמין להם. אך השבוע היה צריך מנה יתרה של נוגדי בחילה כדי לצפות בזירה הפוליטית, כמעט על כל חלקיה
07/05/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
חשבתי לנכון להעלות על הכתב הרהורים בעקבות האסון הכבד במירון, בעת ההילולה הגדולה בל"ג בעומר תשפ"א. כולנו כואבים את מותם של מ"ה הקורבנות - ילדים, נערים, בחורים וזקנים - שנקטפו מאיתנו בעיצומה של ההילולה, כתוצאה מן הדוחק הרב במקום ההדלקה. כולנו חייבים ב"נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה אל ה'".
07/05/2021  |  הרב שלמה דיכובסקי  |   כתבות
צוותי החקירה של המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים לעניין אסון מירון יעבדו בצורה משותפת ומתואמת - החליט (יום ה', 6.5.21) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. זאת, כפוף למספר סייגים הנובעים מכך שרק מח"ש ראשית לחקור שוטרים וכדי למנוע את שיבוש חקירתה בידי פעולות של להב 433.
06/05/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
ל"ג בעומר הוא יום שכולו מיסטיקה. מקובלי צפת, הם שעשוהו במאה ה-16 ליום של הילולה ושמחה, שנמשכת מאז ועד ל"ג בעומר האחרון, שגבה לדאבון הלב את חייהם של 45 חוגגים טהורים וקדושים, זכרם לברכה ולחיי העולם הבא. מיסטיקה אמרנו. ללמדך שיש שני סוגי הגיון: הגיון אנושי שמבין, שהאסון במירון הוא כרוניקה של מוות ידוע מראש, תוצאה טראגית של מציאות עגומה: צפיפות בלתי סבירה, תחזוקה פגומה, ניהול רשלני, השתלטות כוחנית של כתות וחצרות והֶקְדֵּשִׁים למיניהם, הישענות על שיטת ה'סמוך על הנס', ועוד.
05/05/2021  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
את התופעה המגונה של התחמקות מאחריות פגשתי כבר בתיכון. תלמידי י"ב נהגו לערוך כל שנה לציון סיום לימודיהם סיבוב מכוניות (רונדו) סביב מבנה בית הספר, כל אחד עם המכונית של הוריו. לנו, כיתה י"א הליצנית של השכבה, היה מנהג תואם בטקס זה, להשליך על החוגגים שקיות מים מחלונות הכיתה בקומה השלישית, כתרומתנו להגברת השמחה.
05/05/2021  |  אהוד פלד  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   אסון מירון  /  מי ומי  
הרב קניבסקי על האסון: "להתחזק בנטילת ידיים"  /  עידן יוסף
"בתום ימי האבל יופקו הלקחים"  /  איציק וולף
הצעה: ועדת חקירה פרלמנטרית לאסון מירון  /  איציק וולף
אין בו אמפתיה   /  דוד ארגז
אוהבים לשנוא  /  ציפי לידר
קריאה לאחדות  /  ערן גרף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il