|   15:07:40
דלג
  יוסי אחימאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

רוח תש"ח בתשפ"א

ירושלים 1948 וירושלים 2021. שתי שנים בהפרש ניכר ביניהן, ועדיין לא באו שקט ומנוחה לעיר הנצח. העיר שחוברה לה יחדיו, ונמצאת היום שבשיא פיתוחה ושגשוגה. שתי נקודות ציון במלחמה הערבית הבלתי נלאית על ירושלים ונגד הבית הלאומי של העם היהודי. מלחמת 120 השנה. כמו אז גם היום, האויב טרם משלים עם עצם קיומנו
13/05/2021  |   יוסי אחימאיר   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ערבים מתפרעים בירושלים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מיד עם הישמע האזעקה, רצו השכנים מלמעלה במהירות במורד המדרגות החיצוניות, להיות עימנו, הדיירים בקומת הקרקע. מקלט לא היה, גם לא חדר ביטחון. הכי בטוח, על כן, היה לשהות בקומה הנמוכה, בבניין האבן בן שלוש הקומות.

זה היה בתש"ח, בעת המצור על ירושלים. והרחוב הוא רחוב הטורים, בלב שכונת מקור ברוך, שהיום הוא כולו חרדי. הסצנה הזאת, שחזרה ונישנתה כמה פעמים, עם האזעקות ועם ההפגזות, זכורה היטב למי שהיה אז בן 5. זיכרונות מבית אבא בבירת ישראל, המדינה היהודית שזה אך זה הוכרזה. האיום על עצם קיומנו היה ממשי, אבל הרוח הייתה איתנה, האמונה הייתה עזה.

והיום, כעבור 73 שנה, שוב אזעקות ונפילות. שוב אותו אויב ערבי קם עלינו, כשהחלו - ואולי יש לומר חודשו - מהומות בירושלים המזרחית ובהר-הבית. 19 שנה הן היו מחוץ לשלטון ישראל. רק משפתחו עלינו הירדנים, ביוזמתם, בהרעשה, משהצטרפו ולמצרים ולסורים במלחמה שזכתה לשם מלחמת ששת הימים, ורק משראש הממשלה קיבל את עצתם-דרישתם של מנחם בגין ויגאל אלון, פרץ צה"ל מזרחה, שיחרר את העיר העתיקה והכותל המערבי, וכך אחרי 19 שנה של נתק, אוחדה העיר כולה בריבונות ישראל. מאז שורר בה לראשונה חופש פולחן לכל הדתות והעדות. גם שקט ברוב הזמן.

והילד מתש"ח, בגילו המתקדם כיום, מוצא עצמו בלילות אלה שוב תחת אש, הוא ורעייתו רצים פעם אחר פעם אל המקלט בבית-הספר הסמוך. פוגשים שכנים, שגם להם אין ממ"ד בביתם. חושב על "בית אבא" שנטש לכמה רגעים... ב"ה לא יהיו נפגעים - והיה כי הבית ייפגע ח"ו - אבל מה על תכולתו, הארכיון ההיסטורי החשוב? בסמוך ברחוב שלנו - בית בבנייה. הפועלים - ערביים. מזה כמה ימים שהמבנה שומם, הפועלים לא הגיעו לעבודתם. אולי כמה מהם מתפרעים עתה בחוצות כפריהם? בחוצות הערים המעורבות?

אל מול מראות הוונדליזם והאלימות, אין מנוס מלשאול: מה מניע אותם להרוס את רקמת החיים המשותפת? מה מניע אותם לשרוף, להפיל, לפגוע, לרצוח? מנסים לתרץ זאת במיני תירוצים, מטילים האשם על ממשלות ישראל לדורותיהן. אבל כלום אין זה אותו יצר אלים שטבוע בנפשם? הרי גם תופעת החיסולים ביישוביהם היא עניין של יומיום. נקמת הדם הארורה היא חלק מתרבותם. ומדוע יטילו יהבם על השלטונות, כאשר כמות הנשקים והאיבה המצטברים בתוכם בלתי נתפסת? היכן האחריות העצמית, הריסון מבית?

בחסות מתקפת הטרור הפושעת מעזה, אספסוף מקרב ערביי ישראל, בעיקר צעירים, פורק כל עול ועובר על כל חוק. מנצלים את מצוקת המשטרה, שאיו לה די כוחות לשלוט על כל מוקדי התבערה, חסרי התקדים, להנמיך את הלהבות. מעוררים גם אלמנטים קיצונים יהודיים להשתולל בלא מעצור. האם אחרי ימי פרעות אלה, החיים בעכו, לוד, רמלה, יפו, חיפה, נצרת, יוכלו לשוב לקדמותם? יודעים המתפרעים, שידו של שלטון החוק, גם באמצעות מג"ב, תהיה על העליונה. המהומות ישככו, אבל רישומן יטיל צל כבד על יחסי יהודים וערבים במידה הזאת עוד ימים רבים.

ירושלים 1948 וירושלים 2021. שתי שנים בהפרש ניכר ביניהן, ועדיין לא באו שקט ומנוחה לעיר הנצח. העיר שחוברה לה יחדיו, ונמצאת היום שבשיא פיתוחה ושגשוגה. שתי נקודות ציון במלחמה הערבית הבלתי נלאית על ירושלים ונגד הבית הלאומי של העם היהודי. מלחמת 120 השנה. כמו אז גם היום, האויב טרם משלים עם עצם קיומנו, אבל יודע היטב, שמשנה לשנה הוא מתרחק והולך מהגשמת חלומו הפרוע, להפוך את כל ישראל למה שעשה בעזה: מחבל ארץ עם פוטנציאל גדול לשגשוג לבית כלא לשני מיליונים ערבים. רצועה של עוני, שנאה, טרור ודמים.

בית אבא הראשון שלי היה בירושלים שבמצור. בית אבא הנוכחי שלי הוא ברמת-גן שבפריחה. בית אשר בקומת הקרקע שלו ארכיון ומוזאון צנוע, "בית אבא", לזיכרו של אבי המרי בשלטון הזר בארצנו. זה האיש, הוגה הדעות, שהניף את נס המרד במנדט הבריטי, אשר כתב על הזכויות שיינתנו ל"גר הגר בתוכנו", כי אהב הוא את כל יושבי הארץ הזאת. אבל לא היו לו אשליות באשר למיעוט הערבי, התוקפני. מיעוט שהוא חלק מהרוב הערבי בעשרות המדינה סביב, מזדהה בחלקו הגדול עם אש"ף וחמאס. מיעוט שאינו משלים עם היותו ככזה במדינה היהודית האחת, שייקח לו עוד הרבה שנים עד שיסכין, אם בכלל, עם אופיה היהודי החד-משמעי של ישראל. הוא הבין כי רק נחישות שלנו, עוצמה שתורגש, שימוש בשיטות הגזר והמקל, יאפשרו את קיומנו כאן כעם וכאומה ריבונית, בביטחה.

באחד התיקים ב"בית אבא" הרמת-גני משומרים גם זיכרונות מבית אבא הראשון שלי, הבית בשכונת מקור ברוך, ירושלים במצור, ברעב, ירושלים תחת אזעקות וחשכות, עם פרוץ העצמאות, ועיניהם של אימא ואבא נשואות לעתיד, בתקווה לימים טובים יותר... וכיום, אחרי 73 שנה, גם אנחנו, צאצאיהם, ממשיכים לקוות, הגם שהרוח של תש"ח לדאבוננו אינה מפעמת בלב כולנו בתשפ"א.

תאריך:  13/05/2021   |   עודכן:  13/05/2021
יוסי אחימאיר
+גץ הטירוף היהודי
01:14 14/05/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
עתה אני מתבונן בערבי שהוכה עד זוב דם בבת ים ומאזין לדבריו של בעל חנות הגלידה שנמלט על נפשו ומיהר לסגור את עסקו, ונדהם  ▪  היה גיוס, הוזמנו ביריונים יהודים עם חרבות ואקדוחים, נורא
(לייבוביץ'. מה היה אומר היום [צילום: יוטיוב])
+מאבק השנאה שהחל ברחם של רבקה
00:54 14/05/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
אזרחים ערבים ישראלים, רבים מהם משיבים לחמאס באהבה, בשירה, בריקודים, בחלוקת סוכריות ובפרץ צהלולים על ירי ופגיעה ביהודים, על כל מוות, על כל אש המבעירה את השנאה אשר נחשפה בממדים בלתי נתפסים ובעיקר מפתיעים בעוצמתם
(הבערת השנאה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
+הופצצה דירת ראש מערך הכטב"ם של חמאס
18:42 13/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+מטח רקטות מרצועת עזה על באר שבע
18:25 13/05/21  |  איציק וולף
אזעקות נשמעו ברחבי העיר באר שבע, לאחר שמחבלים ירו מרצועת עזה מטח רקטות לעבר בירת הנגב.
+עשרות פעילי חמאס חוסלו בתקיפת חמ"ל התצפיות בעזה
17:49 13/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+צה״ל תקף ארבע דירות מבצעיות של מפקדים בחמאס
17:30 13/05/21  |  איציק וולף
כלי טיס של צה״ל תקפו דירה מבצעית של סגן מפקד גדוד ג׳בלייה של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה, ממנה נוהלו התקיפות האחרונות.

בנוסף, צה"ל תקף שלוש דירות מבצעיות נוספות: של מפקד פלוגה בגדוד סג'עיה בצפון הרצועה, מפקד פלוגה בשאבורע בצפון הרצועה ומפקד פלוגה בדיר אל באלח במרכז הרצועה. דובר צה"ל מסר כי משלוש הדירות נוהלו התקיפות האחרונות ומחלקן תקיפות עבר.
+סוכם: עדיפות חקירתית לאירועי אלימות לאומנים
16:54 13/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+הצתת בית הכנסת בלוד גרמה לזיהום אסבסט
16:35 13/05/21  |  איציק וולף
בעקבות ההתפרעויות שהתרחשו בימים האחרונים בעיר לוד, נשרף כליל בית הכנסת "בית ישראל" ברחוב ברנר בעיר. תקרת בית הכנסת הייתה עשויה בחלקה מאסבסט צמנט. בעקבות שריפה זו, נוצר מפגע אסבסט כמשמעותו בחוק ואין להיכנס אליו או להוציא ממנו חפצים בשל זיהום האסבסט.

מפגע אסבסט עלול להיווצר, בין היתר, במצב שבו נשרפים לוחות האסבסט-צמנט במבנה, וסיבי האסבסט המסרטנים משתחררים לאוויר. הסיבים, עלולים לגרום נזק בריאותי בלתי הפיך לשוהים במבנה ובסביבתו, לעובדים ולעוברים בסמוך לאתר, ולתושבים המתגוררים במבנה ובסמוך אליו.

המשרד להגנת הסביבה ונציגי היחידה הסביבתית של עיריית לוד פעלו לאיתור בעל הנכס ומסרו לו הנחיות לטיפול מיידי במפגע באמצעות קבלן מורשה לאסבסט. אתמול ביצע קבלן מורשה מטעם עיריית לוד תיחום ושילוט במקום, המזהיר מפני הסכנה, וביצע אינקפסולציה (התזה של חומר מלכד למניעת ריחוף הסיבים) בשטח המפגע. המשרד להגנת הסביבה הוציא היום (ה') היתר להסרת האסבסט ולביצוע עבודות להסרת המפגע בשטח על-ידי קבלן מורשה והעבודות החלו.

"המשרד עובד בשיתוף פעולה עם עיריית לוד והיחידה הסביבתית של לוד לטיפול מלא במפגע ולהסרתו, וימשיך לסייע ככל שיידרש", לשון הודעת המשרד להגנת הסביבה.
[צילום: דני טינדלר, היחידה הסביבתית של לוד]
+צה"ל הכריז עוצר יציאות בכל היחידות
16:19 13/05/21  |  איציק וולף
עוצר יציאות: לוחמים בצה"ל יישארו בבסיסים עד להודעה חדשה.
+לקרוא לאויב הערבי בשמו
13:10 13/05/21  |  בעז שפירא   |   לרשימה המלאה
הארץ בוערת מבפנים ומבחוץ כשהמאחד את כל הזירות הוא שנאת הערבים אותנו, אי-השלמתם עם קיומנו כאן בארצנו וניסיונות חוזרים ונשנים מצדם לפגוע בנו כל אימת שהדבר מתאפשר כשהמטרה היא שנלך מכאן
(אנשים רעים ואלימים [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
+לתפקוד הלקוי של המשטרה - קשר ישיר לריסוקה בידי הדרג הפוליטי
12:45 13/05/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
טוען לריסוק שיטתי של המשטרה תוך מינוי אנשים לא מתאימים לתפקידים  ▪  במפלגת ימינה קראה ח"כ שקד להכניס כוחות צבא לערים המעורבות: "המשטרה הרימה דגל לבן"
המשטרה בלוד [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
סער. ריסוק שיטתי [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
+לשלול אזרחות ולאסור מתפרעים בעת אירוע ביטחוני
12:18 13/05/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
טרת ההצעה - להרתיע כל אזרח ישראלי מלהשתתף בהתפרעות אלימה בעת אירוע ביטחוני רב מערכתי  ▪  ח״כ זוהר: קרא לכל חברי הסיעות לתמוך בהצעות - כדי להרתיע את המתפרעים בהווה בעתיד
(זוהר. צעד הרתעתי [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
+מר נתניהו, תקשיב למר נתניהו
09:22 13/05/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדיניות הנבונה היחידה מול הטרור היא סירוב להיכנע ונכונות להפעיל כוח  ▪  אם הממשלה מפגינה חולשה מול הטרוריסטים, עלול חלק מן הציבור ליטול את החוק לידיו
(ספר פורץ דרך)
+מהמנורה של גוש-קטיף ועד ספרי התורה בלוד
08:17 13/05/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
מאז הגירוש לא הוקמו חממות, לא נבנו מפעלי הייטק, לא פותחו מועדוני תרבות, תיאטראות ומשכן לאומנות  ▪  כן הוקמו מכונות מלחמה והרס, מנהרות תקיפה
(מכונות הרס [צילום: נועם רבקין-פנטון/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
  • בשנת 1986 פורסם באנגלית הספר Terrorism: How the West Can Win. שנה לאחר מכן הוא פורסם בעברית תחת הכותרת "הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח". את הספר ערך בנימין נתניהו, שהיה אז שגריר ישראל באו"ם, והוא התבסס על כנס בנושא זה שהתקיים בניו-יורק ב-1984. ההרצאות והמאמרים היו של כותבים מכובדים ביותר, ובהם ג'ורג' שולץ, שר החוץ האמריקני דאז; דניאל מוינהאן וג'ין קירקפטריק, שהיו שגרירי ארה"ב באו"ם; ארתור גולדברג, שהיה שופט בביהמ"ש העליון של ארה"ב; נשיא בית המשפט העליון דאז, מאיר שמגר; שר הביטחון דאז, יצחק רבין; שר המשפטים האמריקני דאז, אדווין מיז; ויליאם ובסטר, שהיה אז ראש ה-FBI; ושר הביטחון לשעבר, משה ארנס.
13/05/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
הקו המחבר בין מגורשי גוש-קטיף למגורשי לוד בא לידי ביטוי ויזואלי. אלה גורשו מבתיהם, אותם בנו באהבה כשמנורת בית הכנסת בגוש-קטיף מלווה אותם בגירושם מביתם. אלה, בלוד, מלווים מבין הפיח את ספרי התורה בדרכם למשמורת טרם שיעלו באש על-ידי הפורעים הערבים.
ההתייחסות של החברה היהודית כלפי האוכלוסייה הערבית הקרויה "ערביי ישראל" מושתתת על שקר, על צביעות ולא מעט גם על טיפשות. הבסיס לחוליים הללו נובע מבעיית ההשלמה או אי-ההשלמה עם הרעיון הציוני היסודי שמהותו "שיבת העם לארצו". שיבה שבעקבותיה אולצו תושבים ארעיים שיישבו אותה זמן מה ולא עשו כל מאמץ לפתחה ולקדמה.
13/05/2021  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
בתום לילה נוסף של אזעקות מעוטף עזה ועד לגוש-דן והשרון הודיע דובר צה"ל כי ניתן לומר שמדינת ישראל פגעה באופן משמעותי במערך ייצור הרקטות של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי.
13/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי בכוונתו להוביל חקיקה שתאפשר הכנסת חיילי צה"ל לערים שבהן יש התנגשויות אלימות בין יהודים לערבים.
13/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il