|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

אין מקום לפייסנות

פייסנות מסכנת את קיומה של מדינת ישראל צה"ל מכלה את זמננו ואת דמינו תרתי-משמע ב"הכלת האויב" ולא בניצחון עליו לפיכך, הוא ממציא ביצירתיות אדירה שלל רעיונות עיוועים, שיתמכו בהזיותיו
17/05/2021  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הבלגה, הבלגה [צילום: אטיה מוחמד/פלאש 90]

החלש מזמין תוקפנות
בחיים החלש מזמין תוקפנות; ולא יואילו לו יפי-נפש ורעיונות נשגבים וחלולים תגובת "היישוב" והנהגתו לפרעות מעניינת, כיוון שהיא זהה לתגובה היהודית המסורתית לפוגרומים בגלות "היישוב" ומדינת ישראל מוותרים על עקרונות חשובים לאחר כל סבב פרעות.

בסוף שנות השלושים למד העולם לקח חשוב - פייסנות אינה האסטרטגיה הנכונה להתמודד עם בריונים. את הפייסנות ייצג ג'וזף צ'מברליין, ראש ממשלת בריטניה, שחזר ממינכן מנופף בידיו וצוהל אחרי שהפקיר את צ'כוסלובקיה למרמס ברגלי הנאצים. את העמדה ההפוכה ייצג המדינאי הבריטי וינסטון ספנסר צ'רצ'יל, שנשלח למדבר הפוליטי בשנות השלושים, והיה במלחמת העולם הראשונה שר הימייה הבריטי, ואחר-כך שר המושבות ושר האוצר. עברו כשנה וחצי, והתברר, שצ'רצ'יל צדק, וצ'מברליין טעה בגדול; ועל כך שילמו בריטניה, צרפת (החותמות על הסכם הקלון במינכן), העולם והעם היהודי בהרבה מאוד דם.

בתולדות הציונות נקראת הפייסנות - "הבלגה" - ותמכו בה ההנהגה הציונית בראשות ד"ר חיים ויצמן ודוד בן-גוריון. מולם עמדו הרוויזיוניסטים בראשות זאב ז'בוטינסקי, שטען בצדק, עוד בשנת 1923, שלעולם לא יקבלו הערבים את העובדה, שהיהודים חזרו לארץ אבותיהם. לכן, קבע, על היהודים להקים "קיר ברזל", שיבהיר לערבים, כי הנוכחות היהודית בארץ-ישראל אינה בת חלוף, והיהודים ייגנו על עצמם בכל אמצעי. רק כשיובהר לערבים העניין הזה, אמר ז'בוטינסקי, יסכימו הערבים לנוכחות יהודית בארץ ישראל.

ראייתו המפוכחת - ריאליסטית ולא אוטופיסטית - של ז'בוטינסקי לא הייתה מקובלת על המחנה הסוציאליסטי ועל המחנה הפציפיסטי בתנועה הציונית. הללו הזו על הכרה ערבית ביישות היהודית בארץ ישראל, וכנראה, לא חדלו מזה עד עצם היום הזה.

חלומות באספמיא

את המכה הראשונה על אמונת-ההבל הסוציאליסטית-פציפיסטית הנחיתו הערבים כבר בפרעות שנת תר"ף (1920), בראשית הכיבוש הבריטי של ארץ ישראל. מאז ניהלו הערבים מלחמה נגד היישוב היהודי, כמעט כל עשור, עד תש"ח, אך לא הניחו את חרבם בין התפרצויות האלימות ("מאורעות", קראו להם יהודי ארץ-ישראל, שסירבו להשתמש במונח, "פרעות", שיש לו קונוטציה גלותית). התגובה היהודית לא הייתה הולמת, למרות שכשהגדישו הערבים את הסאה ב"מאורעות" 1939-1936 (שהם מכנים, "המרד הערבי הגדול"), דיכאו אותם הבריטים (בעזרה מסוימת של כוחות יהודיים) ביד ברזל.

הדוגמה המעולה לא לימדה את ההזויים לקח, והם המשיכו לחלום, ולנהל מדיניות ציונית לפי חלומותיהם ולא בהתאם למציאות. חכמינו קראו לזה, "חלומות באספמיא". כלומר, עורבא פרח, נאדא, גורנישט ... קחו, למשל, את "ברית שלום", שראשי האוניברסיטה העברית ומרבית המרצים בה היו חבריה. בעקבות ה"מאורעות" היא דרשה להפסיק את העלייה, את ההתיישבות בארץ ואת הפעולות להגנה עצמית של היישוב, כדי לפייס את הערבים. לבסוף, בתש"ח, דרשו אנשיה (עיינו בערך יהודה ליב מגנס) מהבית הלבן לסגת מתמיכתו בהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, כדי לפייס את הערבים.

התבדתה מהר

האמונה, כי צבאנו ירתיע את הערבים מלתקוף את מדינת ישראל ומלחשוב על הכחדתה, התבדתה מהר מאוד, כיוון שצבאנו אינו "קיר ברזל" ראוי, והוא מוכה בהזיות פציפיסטיות במקום לחדד את חרבו, ולהכשיר את עצמו למלחמה ולניצחון. "לְלַמֵּד בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת", הגדיר זאת דוד בקינתו על שאול ועל יהונתן (שמואל ב' א', פסוק י"ח). ובאותה ההזדמנות נוסיף, כי הרמב"ם קבע באחת מאיגורתיו, שהבית השני חרב רק בגלל שחכמי התקופה לא הכשירו עצמם למלחמה.

לכן, מכלה צבאנו את זמננו ואת דמ̤ינו תרתי-משמע ב"הכלת האויב" ולא בניצחון עליו. לפיכך, הוא ממציא ביצירתיות אדירה שלל רעיונות עיוועים, שיתמכו בהזיותיו. בתחילה - מיד אחרי מלחמת הקוממיות - לא היה צבאנו מסוגל לפעול; והאסונות והכישלונות באו בזה אחר זה, כמו בסיפור איוב - "עַד זֶה מְדַבֵּ֔ר וְזֶה בָּא ..." (איוב א', פסוק י"ח): תל מוטילה, אלחמה, פלאמה.... עד הקמת יחידה 101.

אחרי מלחמת סיני השתלטה עליו אווירה של שביעות-רצון, ששיאה באופוריה אחרי מלחמת ששת הימים. כך, התדרדרנו למלחמת טרור ולמלחמת ההתשה; ולא למדנו לקח מכישלונותינו הצבאיים. השיא היה בדברי חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, כי מדינת ישראל הנה פקעת של קורי עכביש.

ב"שכונה" שלנו, כמו בחיים, החלש מזמין תוקפנות; ולא יואילו לו יפי-נפש ורעיונות נשגבים וחלולים. זאת למדו על בשרם כל ראשי הממשלות, מדוד בן-גוריון ועד הנה, גם אם זכו בפרסי נובל לשלום עבור סיכלותם. כלומר, אי-תגובה על תוקפנות מזמינה עוד תוקפנות והסלמה; ולבסוף, התוקפן קובע את סדר היום ב"שכונה". חבל שאין מקרינים בפני חניכים במכללה לפיקוד ולמטה את מיטב סרטי המאפיה, שמנחילים את הלקח הזה, אלא מפקירים אותם בידי מרצים מהאקדמיה, השטופים ברעיונות פוסט-מרקסיסטיים ואנטי-לאומיים עד כדי סנוורים.

חזרה לנקודת ההתחלה

מי הרוויח מהפרעות ביהודים במאת השנים, שחלפו מאז שנת תר"ף? אומנם קמה המדינה, אך כל סבב פרעות הסתיים בחזרה לנקודת ההתחלה, ובוויתור ציוני על עוד עקרונות, שנחשבו עד לפרעות מהותיים. בסופו של דבר, במאי 1948, היססה ההנהגה הציונית להכריז על הקמת המדינה, וההחלטה על כך התקבלה אחרי דיון ממושך ברוב של קול אחד. משה שרת - "יונה" ידועה, שתמך כרונית ב"הבלגה", הפתיע את חבריו, ותמך לבסוף בעמדת בן-גוריון להקים את המדינה.

תגובת "היישוב" והנהגתו לפרעות מעניינת, כיוון שהיא זהה לתגובה היהודית המסורתית לפוגרומים בגלות: ריצה אל הפריץ, שיחודו וספיגה שקטה של הנזקים. בעקבות הפוגרום בקישינב (1903) - אז בדרום רוסיה הצארית - תיאר חיים נחמן ביאליק, שהיה במשלחת ציונית, שסקרה את מה שאיתרע בקישינב, את המראות בשירו המפורסם, "בעיר ההריגה". והוא סיימוֹ במשפטים נוראים:

"... לְבֵית הַקְּבָרוֹת, קַבְּצָנִים! וַחֲפַרְתֶּם עַצְמוֹת אֲבוֹתֵיכֶם /
וְעַצְמוֹת אַחֵיכֶם הַקְּדוֹשִׁים וּמִלֵּאתֶם תַּרְמִילֵיכֶם /
וַעֲמַסְתֶּם אוֹתָם עַל-שֶׁכֶם וִיצָאתֶם לַדֶּרֶךְ, עֲתִידִים
לַעֲשׂוֹת בָּהֶם סְחוֹרָה בְּכָל-הַיְרִידִים; /
וּרְאִיתֶם לָכֶם יָד בְּרֹאשׁ דְּרָכִים, לְעֵין רוֹאִים /
וּשְׁטַחְתֶּם אוֹתָם לַשֶּׁמֶשׁ עַל-סְמַרְטוּטֵיכֶם הַצֹּאִים, /
וּבְגָרוֹן נִחָר שִׁירָה קַבְּצָנִית עֲלֵיהֶם תְּשׁוֹרְרוּ, /
וּקְרָאתֶם לְחֶסֶד לְאֻמִּים וְהִתְפַּלַּלְתֶּם לְרַחֲמֵי גוֹיִם, /
וְכַאֲשֶׁר פְּשַׁטְתֶּם יָד תִּפְשֹׁטוּ, וְכַאֲשֶׁר שְׁנוֹרַרְתֶּם תִּשְׁנוֹרְרוּ ..." //

ביאליק הציע לעדי ראייה ולעדי שמיעה לא̤ימ̤י הפוגרום לברוח המדברה, ולצעוק שם שאגה כקול הקורא במדבר. תֹאבַד גדולה, שהנהגת הציונות, שהתיימרה לברוא "עברי חדש", התנהגה אחרי כל סדרת פרעות כמו הנהגת היהודים בגולה: התרפסה בפני הכובש הבריטי, ויתרה על עקרונותיה תמורת קצת שקט זמני, אספה תרומות, התבכיינה, והתפארה בהבלגתה.

בושות

"שומר החומות" - הסבב הנוכחי מול חמאס, בעזה, בירושלים ובערים המעורבות, מדגים שוב את הלקח הזה. לא רק חמאס עושה ב"שכונתנו" כרצונו, אלא גם ערביי ישראל זיהו מזמן את החולשה הישראלית, את אי-המשילות ואת הפקרת הריבונות. אני חושש, כי שוב, אחרי הרבה דם, עשן, יזע, דמעות ושכול, יחזירונו מנהיגינו ומצביאינו לנקודת ההתחלה, כדי שנחטוף בה את המכה הבאה מידי חמאס, כשיתחשק לו. ובינתיים מסיבוב לסיבוב מאבדת ישראל מעקרונותיה, וחמאס צובר נקודות יתרון, ומחציף ... וגם ערביי ישראל.

על חמאס לצאת מסיבוב הלחימה הזה בנוק-אאוט ולא בכל דרך אחרת, שתחריף את סכנתו לביטחון מדינת ישראל. אנחנו משלמים כסף רב לראשי צבאנו ומערכת ביטחוננו, ומעמידים לרשותם את מיטב אמצעי הלחימה והמערכות, כדי שיקימו לנו את "קיר הברזל", שז'בוטינסקי הגה. אם אינם יכולים להגשים זאת, או אינם מוכנים (בטירונות לימדו אותנו, ש"לא יכול" הוא אח של "לא רוצה"), שיחזירו את המפתחות, ויימצאו אחרים לבצע את המשימה החשובה. ממילא מובטחת להם פנסיה תקציבית דשנה עד סוף חייהם.

תורת הלוחמה בטרור (לוט"ר) אומרת, שכדי להרתיע ארגון טרור, אסור לו להרוויח ממעלליו. כלומר, יש לנקוט תגובה קשה ובלתי מרוסנת, שתצמיתו. לא עשינו זאת מאז שהתחיל פתח לפעול, באמצע שנות השישים, ונכנענו לטרור, למרות המלל הגבוה, שמנהיגינו פולטים רפלקסיווית לאחר כל מכה. כשהייתי צעיר, אמר לוי אשכול, ראש הממשלה, בתגובה לפיגוע בשכונת רוממה בירושלים, "הפנקס פתוח, והיד רושמת". מאז לא נסגרו הפנקס ופיותיהם של מנהיגינו ושל גנרלינו, ורק נוספו הרבה דפים לפנקס, ובין דפיו החבאנו הרבה בושות והתנהגות מתקרבנת.

לקראת שבת קיבלתי מאשתי קטע מדהים, שכתב ש"י עגנון הדגול בשנת 1935 - על הפייסנות (אז, הבלגה): "דברים הרבה מתרחשים והולכים, בכל יום יהודים נהרגים בצנעה ובפרהסיא ובכל יום מעוטרים העיתונים בעיטורים שחורים. בראשונה כשהיינו רואים פס שחור בעיתון וקראנו אדם מישראל נהרג הנחנו את סעודתנו, עכשיו שהצרות מצויות, אדם יושב על שולחנו ואוכל את פתו בחמאה ובדבש קורא ואומר שוב נהרג יהודי. שוב נהרגה אישה יהודית, שוב נהרג תינוק מישראל.

ואנו יושבים בחיבוק ידיים ונותנים עצמנו להריגה ואומרים, הבלגה, הבלגה. הם הורגים ורוצחים ושורפים ואנו יושבים ומבליגים. והרָשות [שלטונות הכיבוש הבריטי - אב"ץ] מה עושה, עושה עוצר. יושבים להם ישראל עצורים בבתיהם ואינם יוצאים לחוץ, כדי שלא יפגעו בהם בעלי חִצים, ובעלי חצים מהלכים בכל מקום ומשלחים חציהם. אי-אתה יכול לומר שאנו אין אנו עושים את שלנו, הרי אנו מבליגים ומראים לעולם כולו כמה יפים אנו, כמה יפה הוא מוסר היהדות, שאפילו באים עלינו להורגנו אנו שותקים".

תאריך:  17/05/2021   |   עודכן:  17/05/2021
אביתר בן-צדף
+האם בוצע "טיהור אתני" בפלשתין בעת מלחמת העצמאות ואחריה
09:33 18/05/21  |  חנינא פורת   |   לרשימה המלאה
פרופ' אילן פפה בספרו החדש מציג: עובדות חדשות, דן בשאלות מוסר ומציע פתרון עתידי  ▪  תיאור ישיר ופשוט של מדיניות אכזרית כזאת שהיום, הקהילה הבינלאומית כבר לא הייתה מוכנה להסכין אתה

(עולם שנמחק [צילום: משה מילנר/לע"מ])
+לראשונה: עובדי רפואה נקראו לשבות
08:19 18/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
המגזר הערבי שובת הבוקר במחאה על מה שהוגדר על-ידי ועדת המעקב העליונה כ"מלחמה ומתקפה נגד הפלשתינים בירושלים ונגד הציבור הערבי בערים המעורבות"  ▪  לראשונה נקראו עובדי הרפואה - בבתי החולים, במרפאות ובבתי המרקחת - לשבות  ▪  צה"ל תוקף מאז הלילה עשרות יעדים בשכונת רימאל בעזה
([צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90])
+קונספירטיבי
19:13 17/05/21  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
התוכנית של אבו מאזן פשוטה ועם זאת גאונית סיכם קונספירטיבי: "לגרום לישראל להנחית מכת מוות על החמאס"
(אבו-מאזן. תוכנית הסתרים [צילום: פלאש 90])
+זה לא מוסרי ולא יהודי לנשל ערבים בשיח ג'ראח (ד')
18:34 17/05/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
בתקופה האחרונה החל פינוי תושבים ערבים בשיח ג'ראח מבתים בהם הם חיים  ▪  מעל רבים מהם מרחפת עננה כבדה ואי ידיעה מה טומן בחובו המחר
(לבוא ולהפגין בשיח ג'ראח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין מקום לפייסנות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ציוני אומלל
18/05/21 11:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
באמצע הלילה רציונאלי, אמוציונאלי וקונספירטיבי נפגשו אצלי בחלום. בין התרעת צבע אדום אחת לשנייה נדדה שנתי אל שולי המציאות ופגשה שתי שאלות לא פתורות. הראשונה, מדוע הכריז אבו מאזן על בחירות לרשות הפלשתינית מלכתחילה? האם לא הבין שהוא מכניס את עצמו לצרה צרורה? האם הוא צריך את השב"כ הישראלי כדי שיגיד לו שהוא עתיד להפסיד את השלטון? האם עשה זאת כדי לשאת חן בעיני ממשל ביידן או שיש היגיון אחר בשיגעון? ושאלה שניה: מה ההסבר לגיבוי הבלתי מסויג שמעניקה לנו וושינגטון מתחילת המלחמה? החיבוק הזה הרי מנוגד לחלוטין לקו האידאולוגי של המפלגה הדמוקרטית. משהו כאן פשוט לא מסתדר לי, נאנח רציונאלי. אתה צודק ענה אמוציונאלי. זה מזכיר לי את ההרגשה שהייתה לי לפני כמה שנים כשהגעתי לעבודה וכולם היו יותר מדי נחמדים וחייכו אלי ולא הבנתי את הסיבה. רק בצהריים שמתי לב שהרוכסן של המכנסים שלי היה פתוח כל הזמן הזה...
17/05/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
במהלך שנת 1948 פונו-נסו יהודים מבתיהם בשכונת נחלת שמעון במזרחה של העיר. מדובר בבתים שבנתה הקהילה היהודית הספרדית והאשכנזית לאחר שרכשו בשנת 1872 ב-16,000 פרנקים אדמה סביב קברו של שמעון הצדיק. הפליטים היהודים שנסו מבתיהם ב-1948, פוצו על-ידי ממשלת ישראל כדי לאפשר להם לבנות את חייהם מחדש במדינת ישראל.
חמאס ירה בימים האחרונים עשרות רקטות לכיוון אסדת הגז תמר, הנמצאת מול חופי אשקלון. בכל המקרים השיגורים כשלו ומערכות ההגנה של ישראל לא נדרשו לשגר טילים מיירטים לצורך מניעת הפגיעה באסדה.
16/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל עצרו חמישה חשודים, אזרחי מדינת ישראל, בעקבות מעורבותם בניסיונות לבצע לינץ' ברכבים חולפים בכביש 6 באזור לקיה שבדרום הארץ.
16/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - תרגום, אנין ואמיץ, ונוסף גם הוא, נבזה, מתקרנפים ואין חדש "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות ואושר שבוע טוב וחג שבועות שמח "וחג שבועות תעשה לך ביכורי קציר חיטים..." (שמות ל"ד, פסוק כ"ב)
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בנתב"ג חונה המטוס שתוכנן במקור לטיסות הנשיא או ראש הממשלה, אבל המטוס "כנף מציון" מושבת    מדוע לא יוכשר מטוס זה לטיסותיהם של הבכירים לארה"ב?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il