|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האם בוצע "טיהור אתני" בפלשתין בעת מלחמת העצמאות ואחריה <br>

פרופ' אילן פפה בספרו החדש מציג: עובדות חדשות, דן בשאלות מוסר ומציע פתרון עתידי תיאור ישיר ופשוט של מדיניות אכזרית כזאת שהיום, הקהילה הבינלאומית כבר לא הייתה מוכנה להסכין אתה
18/05/2021  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עולם שנמחק [צילום: משה מילנר/לע"מ]


פתיח

לאחרונה יצא ספרו של ההיסטוריון פרופ' אילן פפה בשם: "הטיהור האתני של פלשתין". עמדותיו של פפה באשר לסכסוך הישראלי-ערבי ידועות אך בכל זאת ביקשנו, באמצעות מחקרו על שקרה בנגב, לבדוק את השאלה - האם היה גירוש ערבים מכפרי הנגב חלק ממדיניות כוללת או נבע מהפעילות הצבאית הכללית במלחמה. לשם כך נביא כמה מסקנות מהקטעים העוסקים לדעת פפה "בטיהור" הדרום והנגב, בשפתו ובשימוש הבוטה שלו בהגדרות היסטוריות. בשלהי קטעים אלה נעיר משפט או שניים לצורך האיזון. אנו בטוחים שלמרות הקושי לקרוא מסמך מחקרי יסודי זה, אנו חייבים לעיין בו ולהציג מול טיעונים אלה גם תאוריות מחקריות אחרות.

פפה הוא המנהל האקדמי של המרכז ללימודי פלשתין ועמית בכיר במכון ללימודים איסלאמיים וערביים באוניברסיטת אקסטר בבריטניה. יליד חיפה, ובשנת 1984 סיים לימודיו באוקספורד. בין השנים 1984 - 2006 לימד באוניברסיטת חיפה; בין השנים 1994 - 2000 ניהל את המכון למחקר השלום בגבעת חביבה ואת מכון אמיל תומא לעיונים פלשתינים משנת 2000 - 2007. פפה פרסם כ-20 ספרי היסטוריה של המזרח התיכון וארץ ישראל ביניהם שני ספרים שנכתבו עם נועם חומסקי. ספרו החדש "הטיהור האתני של פלשתין" תורגם כבר ל-15 שפות. הספר כולל יותר מ-300 עמ', הערות שוליים ומחולק ל-12 פרקים.

ביקורת אוהדת
אנטון שמאס: "זהו דוח פרטני, ממוסמך, על ההיסטוריה האמתית של הפשע ההוא "הטיהור האתני" מסיר מסדר היום את "הנכבה" ואת "מלחמת העצמאות" ומציע פרדיגמה חדשה לגמרי"
▪ ▪ ▪

בכריכה האחורית של הספר, צוטטו מספר מבקרים שחיוו דעתם על הספר. "פבלישר וייקלי" כתב: "ללא צל של ספק, ספר נגיש ומלומד. ספרו של פפה יעורר מחלוקת בקרב קוראים רבים אבל יצית מחדש את הדיון (בנכבה)". וליד ח'אלדי כתב: "זהו ספר יוצא דופן, שילוב מסחרר של מחקר עם מוסר נביאים ואנושיות". במוסף הספרותי של "הטיימס" נכתב: "פפה פותח צוהר חדש למחקר העצום והרחב על ההיסטוריה הרת הגורל של הפליטים הפלשתינים. ...הוא מעין קינה עמוקה על עולם שנמחק ועל חיים פלשתינים שנעלמו".

"האינדיפנדנט" כתב: "זוהי תרומה משמעותית לדיון שצריך לקיים... לא יהיה שלום בר קיימא במזרח התיכון כל עוד רוחות הרפאים של 1948 ימשיכו להלך בינינו". ריצ'ארד פאלק כתב: "ספר יוצא דופן ורלוונטי מאוד ליחסים בין פלשתינים לישראלים בעבר, בהווה ובעתיד". אנטון שמאס כתב: "זהו דוח פרטני, ממוסמך, על ההיסטוריה האמתית של הפשע ההוא. "הטיהור האתני" מסיר מסדר היום את "הנכבה" ואת "מלחמת העצמאות" ומציע פרדיגמה חדשה לגמרי". מטבע הדברים בספר הובאו הביקורות התומכות בעמדות שמבטא פפה במגמה מסחרית ואין לראות בהן סיכום אקדמי מאוזן של טענותיו העיקריות.

הטיהור הסופי של דרום ומזרח הארץ
על-פי פקודה [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

טיהור אתני
יגאל אלון שהחל מתארגן לקראת כיבושו המלא של הנגב, ביקש את החטיבות הראל וחטיבה 8 שהיו עסוקות אליבא דפפה בטיהור אתני בצפון להעבירם לדרום ולנגב.

הישראלים סברו שהבריטים רוצים להשתלט במהירות על הנגב ולכן החל צה"ל בטיהור אתני בשתי הערים הגדולות של הדרום: איסדוד (אשדוד) ואל-מג'דל (אשקלון)
▪ ▪ ▪

בפתיחה לספרו הסביר פפה את גישתו למונח "טיהור אתני". לדבריו: למרבה ההפתעה, השיח המשפטי, מוחלף בשנים האחרונות בשפה בהירה ונקייה מטרמינולוגיה מקצועית ושקופה מספיק כדי לסבר את האוזן. הפשטות שבה נוקט החוקר (כלומר פפה עצמו) לא נועדה להמעיט מחומרת המעשים, אלא להפך, התוצאה היא תיאור ישיר ופשוט של מדיניות אכזרית כזאת שהיום, הקהילה הבינלאומית כבר לא הייתה מוכנה להסכין אתה.

פפה שב לספר את אירועי הסתיו במלחמת העצמאות. החזית האחרונה אליה הגיע צה"ל בנובמבר 1948 הייתה הדרום והנגב. צה"ל הדף את המצרים ובמרס 1949 כבש את אום רשרש, היא אילת. יגאל אלון שהחל מתארגן לקראת כיבושו המלא של הנגב, ביקש את החטיבות הראל וחטיבה 8 שהיו עסוקות אליבא דפפה בטיהור אתני בצפון להעבירם לדרום ולנגב. הישראלים סברו שהבריטים רוצים להשתלט במהירות על הנגב ולכן החל צה"ל בטיהור אתני בשתי הערים הגדולות של הדרום: איסדוד (אשדוד) ואל-מג'דל (אשקלון).

החל מדצמבר 1949, במהלך שיחות הפסקת האש, גורשו מרבית התושבים של ערים אלה למצרים. באל-מגדל התרכזה קהילה שהתפרסמה ביצירת אריגים נאים ובנתה לעצמה מסגד מרשים שבשנת 1950 צה"ל פוצץ אותו. באל-מג'דל התרכזו מאות ואלפים של פליטים מכפרי הסביבה וצה"ל החל לגרשם על-פי פקודה מס. 40. בפקודה זו הוגדר התפקיד כך: גירוש הפליטים הערביים מהכפרים הנ"ל ומניעת חזרתם שנית על-ידי הריסת הכפרים.

שמות הכפרים שהוזכרו בפקודה היו: חיסאס, ג'ורה, חוזא, ביליה, אל ג'ייה, ברברה, בית ג'ורג'יה, חרביה ודיר סוניד. צאציהם של הפליטים הפגינו לאחרונה לאורך הגדר המפרידה בעוטף עזה. בפקודה אף נאמר כי "יש לאסוף ולהעמיסם במכוניות וגירושם לעזה. יש להובילם עד מאחורי קווינו בבית חנון". עוד נאמר שם שיש לעשות זאת בדייקנות וללא היסוס.

ייהוד הערים שמהן גורשו
אשדוד [צילום: משה מילנר/לע"מ]

העיתון היומי "חירות": "ישראל גירשה 5,000 בדואים למצריים... הם הוקפו במשוריינים וחיל-האוויר טס מלמעלה ולאחר מכן הוצתו האוהלים..."
▪ ▪ ▪

בשלהי דצמבר 1949 החליטה הממשלה לייהד את מג'דל ואת האזרחים הפלשתינים שנותרו בעיר צופפה לשכונה אחת שכונתה "גטו". בהתערבות האו"ם הוחזרו מספר משפחות לעיר אבל רובן נדחקו לעבר עזה ובנותיה. ביולי 1950 גורשו הערבים מהשכונה האחרונה חלקם לרמלה ו-80 איש הושלכו אל הטריטוריה הירדנית ליד הק"מ ה-70 בכביש בית ג'וברין-דהריה. ישראל לדברי החוקר, ספגה גינוי מהאו"ם על הגירוש אך השלטון הישראלי לא התרגש מכך.

כך גם פעל צה"ל באיסדוד שנחשבה לעיר החשובה להיסטוריה הרוחנית של האסלם. חודש דצמבר 1948 הוקדש לטיהור הנגב. לטענת פפה, בשנת 48 מנו שבטי הבדואים כ-90 אלף נפש שנחלקו ל-96 שבטים והיו בדרך לארגון הבעלות על קרקעותיהם. צה"ל גירש מיד 11 שבטים ו-19 אחרים אילץ להיכנס לשמורות שהוגדרו כשטח צבאי סגור שבלי היתר לא ניתן לעוזבו.

גירוש הבדואים קובע פפה בפסקנות, נמשך עד שנת 1959 וממשיך (הגירוש) בטפטופים עד היום. הראשונים לגירוש אל מעבר לגבול היו שבט הג'אבארת והתראבין שרק 1,000 איש מהשבט הורשו להישאר. שבט התיהא חולק לשניים - אחד גורש לירדן והשני לעזה. כך גם גורשו אל-עזזמה ותושבי באר שבע וסביבתה. הגירוש האחרון היה בספטמבר 1950. גירוש הבדואים תואר על-ידי העיתון היומי "חירות": "ישראל גירשה 5,000 בדואים למצריים... הם הוקפו במשוריינים וחיל-האוויר טס מלמעלה ולאחר מכן הוצתו האוהלים...".

הטבח באל דווימה
קינן. היה בזמן הטבח [צילום: ערוץ 1]

על המשמר:
הגל הראשון של צה"ל הרג עד מאה נשים וילדים תוך כדי ריצוץ גולגולותיהם של התינוקות. הגל השני, של ירי ממשוריינים המשיך לפגוע בגברים ובילדים.

החיילים הישראלים הותירו פתח בריחה ל-6,000 איש ונתנו להם שעה וכל השאר שלא הספיקו, נורו
▪ ▪ ▪

הטבח שבוצע באל-דווימה (כיום אמציה לכיש) על-ידי גדוד 89 של חטיבה 8 מוגדר על-ידי החוקר כ"אולי החמור ביותר בגילויי האכזריות בתולדות הנכבה. ועדת הפיוס של האו"ם שהחליפה את הרוזן ברנדוט בניסיונות התיווך, התכנסה לפגישה מיוחדת כדי לחקור מה קרה ב-28 באוקטובר 1948 בכפר, שאוכלוסייתו המקורית מנתה כ-2,000 איש אבל 4,000 פליטים נוספו אליו בחודשי הקיץ". ממשיך פפה וקובע כי "דוח מטעם האו"ם מה-14 ביוני 1949 קובע כי הסיבה שמעט כל כך ידוע על הטבח הזה, שמבחינות רבות היה ברוטלי אף מטבח דיר יאסון, היא שהלגיון הערבי (ששלט באזור) חשש שאם יופצו החדשות, תהיה להן אותה השפעה רעה על מורל הכפריים כפי שהייתה לדיר יאסין, כלומר זה יגרום לשיטפון נוסף של פליטים ערביים".

פסקאות אלו מבסס פפה על דוח האום מיוני 1949 שכתב על סמך דוח שהגיש לאו"ם מוכתר הכפר דווימה חסאן מחמוד, דוחות השמורים בארכיון צה"ל, וכן על עדותו של עמוס קינן שהיה בעת הטבח בכפר. עדות זו ניתנה בזמנו ליוצר הסרט מוחמד בכרי. החיילים הישראלים הותירו פתח בריחה ל-6,000 איש ונתנו להם שעה וכל השאר שלא הספיקו, נורו. למחרת נספרו עשרות גופות של נשים וילדים ואף נרשמו עדויות על אונס.

פפה מסתמך על עדות המוכתר ועל מכתבו של שבתאי קפלן לעורך "על המשמר" אליעזר פרי. לא נוכל לצטט את המכתב הארוך ולכן נביא ממנו כמה משפטים. הגל הראשון של צה"ל הרג עד מאה נשים וילדים תוך כדי ריצוץ גולגולותיהם של התינוקות. הגל השני, של ירי ממשוריינים המשיך לפגוע בגברים ובילדים. במקרה אחד הוכנסו שתי זקנות לבית שנחסם ופוצץ. נשמעו התפארויות של החיילים מי "דפק" יותר ערבים, נשים וילדים. מבחינת שולח המכתב, הטבח עלה באכזריותו על זה שנערך בדיר יאסין. לטענת פפה היה זה הטבח הגדול ביותר עד 1956, כלומר עד ההרג ביום העוצר בכפר קאסם. בהמשך כתב החוקר על פרצופו המכוער של הכיבוש; מחיקת זכר הנכבה ועוד.

תגובת צה"ל ומוסדות הישראלים
נקמה [צילום: הנס פין/לע"מ]

החיילים טענו שהם הסיקו כי תושבי דווימה הם הם שטבחו ביהודים מחברון ובגוש-עציון משום כך הגדירו את הטיהור כנקמה על דמם השפוך של היהודים בהר חברון
▪ ▪ ▪

כזכור, הפעולה הצבאית כולל הטיהור הייתה חלק "ממבצע יואב" שבאמצעותו השתלט צה"ל על הנגב המזרחי. בני מוריס, שחקר גם הוא את ההיסטוריה של מלחמת העצמאות, טען שהטבח בדווימה היה בין 4 החמורים שביצע צה"ל בערבים. יש הסבורים כי שירו של נתן אלתרמן "על זאת" שעסק בטוהר הנשק, נכתב בעקבות טבח דווימה.

קצת מהחיילים טענו שהם הסיקו כי תושבי דווימה הם הם שטבחו ביהודים מחברון ובגוש-עציון. משום כך הגדירו את הטיהור כנקמה על דמם השפוך של היהודים בהר חברון. מוכתר הכפר עמד בעקשנות בעדותו על כך כי מספר ההרוגים עמד על 145. ההיסטוריון הפלשתיני אל גוועד העריך כי נטבחו בין 100 -200 איש. קמ"ן גדוד 151 קבע בדוח סודי-פנימי כי נספרו 120 הרוגים.

חקירת האירוע
מהדוח של התובע הצבאי של חזית הדרום עולה כי תיאורי האונס הוכחשו
▪ ▪ ▪

יגאל אלון ראה במעשה בדווימה נקודת שפל במוסר הפלמ"חי ויחד עם יצחק שדה תבעו חקירה רחבה בעניין. אלון זעם שהנושא הגיע לדיון באו"ם ופקד על חטיבה 8 לקבור את הטבוחים במו ידיהם. מהדוח של התובע הצבאי של חזית הדרום עולה כי תיאורי האונס הוכחשו. כך גם נמחקו טענות על נקמה שבוצעה כביכול על-ידי חיילי לח"י, וכן הוכחש הסיפור כי נמצאו בבתי הכפר מכתבים מטבחי חברון שהציתו את יצר הנקמה.

מהמסמכים הוברר לדעת החוקר כי אלון ושדה הסתייגו מהתנהגות החיילים יוצאי צפון אפריקה ואחרים שלא עמדו ברמה המוסרית המקובלת. בפברואר 1949 הוכרזה חנינה כללית לכל חיילי צה"ל ולכן תביעתם של שרי מפ"ם להקמת ועדות חקירה נדחתה. על-אף זאת ביקש בן-גוריון מחיים שפירא לחקור בנושא אך הממצאים מעולם לא פורסמו ואיש לא הועמד לדין.

מספרים והערכות
84 אחוז מהמגורשים/פליטים היו אז ילדים מתחת לגיל 16, נשים הרות, אימהות מיניקות וקשישים מעל גיל 60
▪ ▪ ▪

לדעת פפה, בהסתמך על עבודות של חוקרים פעולת החרמת הקרקע מהפליטים הייתה בעצם המשך פעולת הטיהור האתני. לטענתו, קרוב ל-5 מיליון דונם קרקע מעובדת של הבדואים והכפריים הוחרמה לטובת ההתיישבות היהודית וערכם נאמד אז ב-70 מיליון לירות שטרלינג. בערכים של היום (שנת הוצאת הספר) זה בערך שני מיליארד ומאה מיליון שטרלינג. להערכת פפה בתקופת המלחמה נעשו כ-31 מעשי טבח שניתן להצביע עליהם ויש מסמכים על כך בארכיון צה"ל.

84 אחוז מהמגורשים/פליטים היו אז ילדים מתחת לגיל 16, נשים הרות, אימהות מיניקות וקשישים מעל גיל 60. בסיכום כתב החוקר:" בעבר הציבור לא הכיר במונח "נכבה"...אבל, בתהליך ארוך, ככל שיהיה, של הכרת הציבור היהודי בזהותו ומהותו המתנחלת במולדתו של עם אחר, וכי השנים שעברו, יחייבו גם את המתיישבים וגם את המקומיים הילידיים למצוא מסגרת פוליטית דמוקרטית שוויונית, שתאפשר הכרה בטיהור האתני ופיצוי קורבנותיו בין על-ידי שיבתם לארץ, ואם לא יחפצו, בפיצויים".

סיכום
העובדה שבספר לא מוצגות עמדות של חוקרים אחרים מקשה על שיפוט הקורא
▪ ▪ ▪

בעת מלחמה ובסיומה תמיד עולות השאלות הבאות: האם בעת הקרבות נעשו מעשי טבח כנגד אוכלוסייה אזרחית? האם הייתה "מדיניות מוכוונת מלמעלה" של טיהור אתני או היו אלה התפרצויות מקומיות של קבוצות בלתי נשלטות? האם מעשי הטבח סייעו למדינה הצעירה בקרבות (באמצעות בריחת המוני ערבים)? יתר על כן, עולות גם שאלות נוספות כמו באיזו מידה מפקדיו של הצבא, ראש הממשלה ושריו, העילית האינטלקטואלית ועוד ידעו על האירועים והעזו לצאת בגלוי כנגדם?

צרור אחר של שאלות קשור במעמדם של בני משפחות הטבוחים, מעמדו של הרכוש שנותר מאחור, זכות בני משפחות הטבוחים להיכלל במסגרת הפליטים הזכאים אי-פעם בעתיד לפיצויים או לחזרה למולדתם. ניתן להשיב לשאלות אלה בתנאי שנסכים מראש שניסיונו של פפה להפריך מיתוסים הוא שטחי במידה מסוימת, אינו נוקט עמדה מאוזנת ומטרתו לכאורה היא להוכיח כי הצבא הישראלי שלחם בשנת 1948 היה צבא לא מוסרי. הוויכוח הוא כמובן על "הפרשנות". פפה מביא מסמכים ותעודות המוכיחות לכאורה כי הייתה מדיניות מוכוונת של "טיהור אתני" שהובנה בלא צורך לכתובה ולדון בה.

אין ספק שהספר מנסה להתמודד עם הצד המוסרי של המלחמה, של הטיהור האתני ובאשר לזיהוי עמדות המדינאים והמפקדים בכל אשר קרה בשטח הדרום והנגב. העובדה שבספר לא מוצגות עמדות של חוקרים אחרים מקשה על שיפוט הקורא והתחושה היא שפפה ניגש לבעיה כמי שמראש קבע את עובדת הטיהור האתני ועתה נותר רק להציג מסמכים המוכיחים זאת.

העובדה שהסכסוך הערבי-יהודי עדיין קיים ברמה הפוליטית ומעורר לא פעם עימותים במיוחד בשאלות רגישות כמו טיעון לטיהור אתני ולהחרמת רכוש וקרקעות כולל גירוש פליטים אל מעבר לגבולות. התשובות הראליות לשאלות אלה לא ינתנו מקריאה בספרו המאתגר של פרופ' פפה אלא ביכולת של שני הצדדים להידבר ולהגיע להסכמות במחלוקות אלו. על-אף כל שנאמר, מומלץ לקרוא בספר הכתוב כהלכה.

לעיון נוסף

פפה א', הטיהור האתני של פלשתין, מבשרת ציון, 2020.

מוריס ב, לידתה של הבעיה הפלשתינית, 1947 - 1949, תל אביב 1991.

מוריס ב', מדיר יאסין ועד קמפ-דוד, תל אביב, 2008.

אתר עיתונות יהודית היסטורית, מרשתת.
תאריך:  18/05/2021   |   עודכן:  18/05/2021
חנינא פורת
+צה"ל תקף שלוש דירות מבצעיות של מפקדים בחמאס
18:44 18/05/21  |  איציק וולף
מטוסי קרב של צה"ל תקפו לפנות ערב את דירתו המבצעית של וג'די צ'לאח בעיר עזה, מ"פ מגדוד אלפרקעין בחמאס, את דירתו המבצעית של מחמוד ג'מאל אלאעדא, מ"פ בגדוד צפון של החמאס, וכן את דירתו המבצעית של מוחמד שואף, מ"פ בגדוד נוחבה של חמאס, בהן תשתיות טרור המשמשות את ארגון הטרור חמאס לפעילות צבאית.

מדובר צה"ל נמסר כי בחלק מהדירות נוהלה לחימה במבצעים קודמים.
+נתניהו: אויבינו רואים את המחיר שאנו גובים על תוקפנות נגדנו
18:18 18/05/21  |  איציק וולף
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר בדרום הארץ ואמר כי הוא מקיים הערכות מצב ובעקבותיהן מקבלים החלטות.

"אנחנו נמשיך ככל שיידרש כדי להשיב את השקט לכל אזרחי ישראל. אני בטוח שכל האויבים שלנו מסביב רואים איזה מחיר אנחנו גובים על התוקפנות נגדנו, ואני בטוח שגם הם יפיקו את הלקח", אמר.
+נכבה עצמית
18:00 18/05/21  |  ד"ר גדי חיטמן   |   לרשימה המלאה
כאשר יעשו ערביי ישראל חשבון נפש וישאלו מה השתנה ולמה הכל נדלק, יוכלו לבוא בטענות רק לעצמם  ▪  רגע לפני שהפוטנציאל לשר ערבי משפיע עמד לפני מימוש, האמון נשבר  ▪  השיקום יהיה ארוך, מורכב על גבול הבלתי אפשרי, בוודאי לא בטווח הזמן הקצר
ממשלות ישראל מעולם לא ניסו לפגוע במסגדים [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]
+להסתכל לאמת בעיניים
17:44 18/05/21  |  ד"ר איל לוין   |   לרשימה המלאה
רק דבקות בצדקת דרכנו, ולא כניעה למצב שבו הפגזת תושבי המדינה היא כורח מציאות שעלינו להסכין עימה, תתן רוח גבית לאותם אזרחים ערבים שמוכנים ורוצים להשתלב במדינה מבלי לנטור לה שנאה  ▪  מבלי להזניח השקעה חיונית בחינוך ובסעד וברווחה ובשיטור במגזר הערבי, מדינת ישראל גם צריכה להפגין כלפי מגזר זה נחישות באמונתה בדרך הציונית
()
+חיילים נפצעו קל מירי במהלך הפרת סדר פלשתינית בצומת איו"ש
16:48 18/05/21  |  איציק וולף
שני חיילי צה"ל נפצעו קל ברגליהם מירי חי במהלך הפרת סדר פלשתינית בצומת איו"ש בשומרון.
[צילום: ירי על חיילים בצומת איו"ש]
+המרד ושוד הקרקעות
13:20 18/05/21  |  יוסי אוחיון   |   לרשימה המלאה
זמן רב מתנהלים "חיינו המשותפים" במחשבה (באשליה) כי נמצאה הנוסחה לדו-קיום בין העמים, כי נגזר עלינו לקשור את גורלנו ולקיים שותפות אם לא מתוך רצון אז מתוך הכרח וחוסר ברירה, כי רק כך נוכל אולי לקיים שגרת חיים סבירה וטובה
(גל אלימות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+מחבל חמוש ניסה לירות וחוסל
12:07 18/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מחבל חמוש במטעני נפץ, נשק מסוג קרלו וסכין ניסה לבצע פיגוע משולב לעבר לוחמי צה״ל ביישוב היהודי בחברון  ▪  הלוחמים במקום ירו לעבר המחבל והרגו אותו
([צילום: וויסאם השלמון/פלאש 90])
+החשוד בהשלכת בקבוק התבערה: תושב יפו כבן 20
11:54 18/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
החשוד הועבר לחקירת שב"כ וכי אתמול הוארך מעצרו עד ל-24 במאי  ▪  היחידה המרכזית של משטרת ישראל במחוז ת"א עצרה שלושה חשודים במעורבות בלינץ' באזרח ערבי בטיילת בבת ים
([צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90])
+ירושלים בתקופת השלטון הבריטי 1948-1918
10:57 18/05/21  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה
כאשר הנציב העליון הראשון, הרברט סמואל, הגיע לארץ והחלה תקופת השלטון האזרחי הבריטי עמדה בראשות העיר מועצה עירונית בת עשרה חברים שהייתה מורכבת משבעה מוסלמים, שני נוצרים ויהודי אחד למרות שמאז אמצע המאה ה-19 היה בעיר רוב יהודי
(העיר העתיקה בימי המנדט הבריטי [צילום: אריק מטסון/לע"מ])
+ניסיון פיגוע דקירה בחברון, המחבל נוטרל
10:08 18/05/21  |  איציק וולף
ניסיון פיגוע אירע בכיכר גרוס שבחברון. אין נפגעים והמחבל נוטרל.
+מתקפת רמדאן
10:08 18/05/21  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
מטח הטילים ממשיך, הלבנונים מנסים לחצות את הגבול לתוך ישראל, התבשיל בסיר מגיע לנקודת רתיחה, והעולם לא ימשיך לעמוד בצד ולאפשר לו לגלוש
(סטייסי אינגרם (שניה משמאל) - אחותו של פסטור ד״ר בילי אינגרם ז״ל [צילום: ארי בוסל])
+לראשונה: עובדי רפואה נקראו לשבות
08:19 18/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
המגזר הערבי שובת הבוקר במחאה על מה שהוגדר על-ידי ועדת המעקב העליונה כ"מלחמה ומתקפה נגד הפלשתינים בירושלים ונגד הציבור הערבי בערים המעורבות"  ▪  לראשונה נקראו עובדי הרפואה - בבתי החולים, במרפאות ובבתי המרקחת - לשבות  ▪  צה"ל תוקף מאז הלילה עשרות יעדים בשכונת רימאל בעזה
([צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם בוצע "טיהור אתני" בפלשתין בעת מלחמת העצמאות ואחריה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ala
20/05/21 13:04
2
שאול א.
20/05/21 17:46
3
סיני
20/05/21 18:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
המגזר הערבי שובת היום (יום ג', 18.5.21) במחאה על "המלחמה והמתקפה נגד הפלשתינים בירושלים ונגד הציבור הערבי בעיקר בערים המעורבות", כפי שהגדירה ועדת המעקב העליונה של המגזר.
18/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בסוף שנות השלושים למד העולם לקח חשוב - פייסנות אינה האסטרטגיה הנכונה להתמודד עם בריונים. את הפייסנות ייצג ג'וזף צ'מברליין, ראש ממשלת בריטניה, שחזר ממינכן מנופף בידיו וצוהל אחרי שהפקיר את צ'כוסלובקיה למרמס ברגלי הנאצים. את העמדה ההפוכה ייצג המדינאי הבריטי וינסטון ספנסר צ'רצ'יל, שנשלח למדבר הפוליטי בשנות השלושים, והיה במלחמת העולם הראשונה שר הימייה הבריטי, ואחר-כך שר המושבות ושר האוצר. עברו כשנה וחצי, והתברר, שצ'רצ'יל צדק, וצ'מברליין טעה בגדול; ועל כך שילמו בריטניה, צרפת (החותמות על הסכם הקלון במינכן), העולם והעם היהודי בהרבה מאוד דם.
באמצע הלילה רציונאלי, אמוציונאלי וקונספירטיבי נפגשו אצלי בחלום. בין התרעת צבע אדום אחת לשנייה נדדה שנתי אל שולי המציאות ופגשה שתי שאלות לא פתורות. הראשונה, מדוע הכריז אבו מאזן על בחירות לרשות הפלשתינית מלכתחילה? האם לא הבין שהוא מכניס את עצמו לצרה צרורה? האם הוא צריך את השב"כ הישראלי כדי שיגיד לו שהוא עתיד להפסיד את השלטון? האם עשה זאת כדי לשאת חן בעיני ממשל ביידן או שיש היגיון אחר בשיגעון? ושאלה שניה: מה ההסבר לגיבוי הבלתי מסויג שמעניקה לנו וושינגטון מתחילת המלחמה? החיבוק הזה הרי מנוגד לחלוטין לקו האידאולוגי של המפלגה הדמוקרטית. משהו כאן פשוט לא מסתדר לי, נאנח רציונאלי. אתה צודק ענה אמוציונאלי. זה מזכיר לי את ההרגשה שהייתה לי לפני כמה שנים כשהגעתי לעבודה וכולם היו יותר מדי נחמדים וחייכו אלי ולא הבנתי את הסיבה. רק בצהריים שמתי לב שהרוכסן של המכנסים שלי היה פתוח כל הזמן הזה...
17/05/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
במהלך שנת 1948 פונו-נסו יהודים מבתיהם בשכונת נחלת שמעון במזרחה של העיר. מדובר בבתים שבנתה הקהילה היהודית הספרדית והאשכנזית לאחר שרכשו בשנת 1872 ב-16,000 פרנקים אדמה סביב קברו של שמעון הצדיק. הפליטים היהודים שנסו מבתיהם ב-1948, פוצו על-ידי ממשלת ישראל כדי לאפשר להם לבנות את חייהם מחדש במדינת ישראל.
חמאס ירה בימים האחרונים עשרות רקטות לכיוון אסדת הגז תמר, הנמצאת מול חופי אשקלון. בכל המקרים השיגורים כשלו ומערכות ההגנה של ישראל לא נדרשו לשגר טילים מיירטים לצורך מניעת הפגיעה באסדה.
16/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il