|   15:07:40
דלג
  דוד ארגז  
רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

"איך לא לנצח מגיפה"

מדינת ישראל צריכה לשכנע את המתלבטים והמהססים אבל גם לכבד את זכותם של אזרחים שבחרו לא להתחסן
19/09/2021  |   דוד ארגז   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
חופש הפרט [צילום: מאט רורק, AP]

ככל שחולף הזמן מתברר שהסכנה העיקרית בקורונה אינה תמותה, תחלואה או סיבוכי המחלה וגם לא הפגיעה הכלכלית שנלווית אליה, אלא רמיסת זכויות הפרט שמתרחשת בחסות המגיפה. למען הדיוק, מגיפת הקורונה אינה פוגעת בזכויות שלנו. בני אדם הם שפוגעים בהן וברוב המקרים שלא לצורך ובאופן בלתי מידתי. מאז פרוץ המגיפה, כל אלו שאמורים לשמור על זכויותינו: נבחרי הציבור, פקידים בכירים, שופטים, עיתונאים ואנשי רוח נאלמו דום או הצטרפו לתנועה נגד זכויות האזרח וכמעט כל אלו שהיו צריכים להתריע ולהגן עלינו מפני שימוש לרעה בסמכות מעלו בתפקידם.

ואין כמעט זכות יסוד שלא נפגעה במהלך המגיפה בשם קדושת החיים או בריאות הציבור. מיד בתחילת המגיפה נעלו אותנו בבית ושללו מאתנו את חופש התנועה בלי שום הצדקה או היגיון אפידמיולוגי. זמן קצר אחר כך נמחקה הזכות להבעת דעה כאשר פרופסור לס, שהעז להטיל ספק בדעה הרשמית, הודר מהאולפנים והוכתר בתקשורת כאדם תמהוני, מסוכן ומכחיש קורונה. הפרטיות והחופש של כולנו נפגעו כאשר השב"כ השתמש באיכון טלפוני ופקד על אנשים ששהו בקרבת חולים להיכנס לבידוד וחופש הדת נפגע כשהוגבלה אפשרות התפילה בצוותא בבתי הכנסת. אבל הנושא שמעורר הכי הרבה מחלוקות הוא נושא החיסונים. רוב מוחלט של הציבור התחסן אבל כמה מאות אלפים בחרו שלא. כל עוד התחלואה הייתה נמוכה זה לא הפריע לאיש אך כשזו התחילה לעלות ה"סרבנים" הפכו לשעיר לעזאזל של הממשלה ולשק החבטות הלאומי.

"סרבני החיסונים מתנהגים כטרמפיסטים מובהקים ומזיקים לכולנו", כתב חבר הכנסת ד"ר עופר כסיף. ואכן, ההשקפה הסוציאליסטית רואה בסרבני החיסונים טפילים שמשתמטים מחובה ציבורית. "זכויות האדם", ציטט כסיף את מורו קרל מרכס, אינן אלא "זכויות האדם האגואיסטי, התלוש מעל רעהו ומן הקהילייה". ההתחשבות באחרים והתגייסות למאמץ הכללי לפי כסיף, אינן עניין לבחירה אישית אלא חובה אזרחית שעל המדינה לדרוש ולאכוף.

גם חיים רמון, ממפלגת העבודה לשעבר, נדרש לנושא במאמרו "לשים קץ למדיניות המתרפסת בפני סרבני החיסון". רמון מכנה את הסרבנים "אכזרים" ו"מפיצי מחלות" וממליץ לממשלה לפעול בתקיפות ונחרצות נגדם עד שייכנעו. לפי תוכניתו, סרבנים ידרשו לבצע בדיקת קורונה אחת ל-24 שעות ואדם שמסתובב ברשות הרבים כשאיננו מחוסן או ללא תעודה בתוקף, יוגש נגדו כתב אישום פלילי באשמת הפצת מחלות לפי פקודת בריאות העם, עבירה שעונשה עד שלוש שנות מאסר. גם ראש ממשלתנו הלא נבחר, נפתלי בנט, התגייס למלחמה כנגד האויב הפנימי שמאיים על מלחמתו בקורונה, אבל להבדיל מחיים רמון, בנט לא הסתפק בכינויים עדינים כמו "מפיצי מחלות" וטען ש"סרבני החיסונים מסתובבים עם מקלע ויורים על כולם נגיפי דלתא".

בבסיס המלחמה של ממשלת בנט ב"סרבני החיסונים" עומדות שתי הנחות יסוד לא נכונות או לפחות לא מוכחות. הראשונה היא שניתן לבלום את המגיפה אם רוב הסרבנים יתחסנו והשנייה שהבלתי מחוסנים מהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור שמצדיקה פגיעה בזכויות היסוד שלהם. חיסונים אכן מונעים תחלואה אך ספק אם בכוחם בלבד לבלום כליל את התפשטות המגיפה. כידוע 5% מהמתחסנים מפתחים מחלה למרות החיסון. בנוסף החיסוניות יורדת עם הזמן ובעקבות הופעת וריאנטים חדשים כך שגם מחוסנים ואנשים שחלו בעבר עלולים לחלות ולהדביק אחרים. תמיד ישנם גם אלו שנמנע מהם להתחסן מסיבות רפואיות וכאלו שסבלו מתופעות לוואי קשות בחיסון קודם. לבסוף ילדים עדיין לא מתחסנים, אבל כן חולים ומדביקים אנשים אחרים בקורונה. לפיכך גם אם כל הסרבנים היו מתחסנים היה נשאר מאגר מספיק של לא מחוסנים כדי שהמגיפה תימשך. בנוסף, לא צודק להאשים את הבלתי מחוסנים שהם "אגואיסטים". סרבנים וסרבניות לא מעטים חוששים לא לעצמם אלא לשלום ילדיהם או עובריהן. אלא שלשלטון נוח להשתמש ב"סרבנים" כדי לתרץ את כישלונותיו.

גם הטענה שהבלתי מחוסנים מהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור אין לה אחיזה במציאות. הרי למעלה מ-99% מהזמן הם בריאים ולא מדבקים. גם כאשר יחלו, כל עוד הם עוטים מסכה ושומרים על ריחוק חברתי סכנת ההידבקות מהם היא קטנה. כמו-כן מחלת הקורונה אינה מחלה קטלנית ורוב החולים כולל בקבוצות הסיכון הם קלים. לבסוף, כיון שרוב האוכלוסייה הבוגרת מחוסנת, הסכנה שמחוסנים יידבקו בזמן מגע מקרי עם לא מחוסן קטנה והסכנה שיפתחו מחלה קשה נמוכה מאוד ואינה מצדיקה נקיטת צעדים דרקוניים נגדם. בפועל, סרבני החיסונים מסכנים בעיקר את עצמם. הטענה שאותם סרבנים "תופסים מיטות טיפול נמרץ" או מנצלים לרעה את משאבי המערכת היא מרושעת ולא מוצדקת. למרבית המזל הביטוח הרפואי של אזרחי ישראל אינו מותנה בהתנהגות המטופלים, אחרת כנראה היו שוללים מרובנו את הזכות לטיפול בתואנה זו או אחרת. גם הדאגה של סרבני חיסונים מתופעות לוואי וסיבוכים מאוחרים של החיסון אינה מופרכת. נכון להיום איננו יודעים על סיבוכים כאלו אך אין לדעת מה יתגלה בעתיד ולא ניתן לשלול זאת על הסף.

הזכות לא לקבל חיסון היא זכות יסוד שנובעת מזכות האדם על גופו. כשם שמדינה לא צריכה להכריח אדם להחדיר לגופו תרופות בניגוד לרצונו, להטביע על עורו סימנים, להשתיל בגופו שבבים או לקחת מגופו רקמות, כך המדינה אינה רשאית להכריח אדם להתחסן בניגוד לרצונו ולעניין זה הפעלת לחץ בלתי סביר כלכלי או חברתי כמוה ככפיה פיסית.

מדינת ישראל צריכה לשכנע את המתלבטים והמהססים ובו בזמן לכבד את זכותם של אלו שבחרו לא להתחסן. סרבני החיסונים הם מיעוט שמבטא עמדה לא פופולרית אבל לגיטימית וחוקית. הם אולי טועים וגורמים נזק לעצמם ולאחרים אך מדובר בנזק זניח לעומת הפגיעה בזכויות הפרט שהמדינה גורמת במאבקה בהם. הם אינם אשמים בהימשכות המגיפה ואינם "אויבי העם", "מרעילי בארות" או "סכנה לשלום הציבור" כפי שאחדים מאשימים אותם. חברה בריאה מוצאת פתרונות שמאזנים בין צורכי רוב הציבור וזכויות המיעוטים שבה. כפייה, רדיפה, איומים וענישה רק פוגעים בשיתוף הפעולה ובאמון של הציבור. הסתה ושיסוי נגד מגזרים אינן דרך נכונה לנצח מגיפה במדינה דמוקרטית. יחס מכבד ומכיל כלפי חריגים כולל כלפי סרבני החיסונים יועיל הרבה יותר.

תאריך:  19/09/2021   |   עודכן:  19/09/2021
דוד ארגז
+יפה בן-דויד גרועה ממתנגדי החיסונים
16:01 19/09/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מזכ"לית הסתדרות המורים - שמזה שנה וחצי רק מגיבה בשלילה על כל דבר שנוגע לקורונה ולמורים - זועמת כעת על החובה הצפויה לבדוק אישורים של תלמידים  ▪  הלוואי שתעתור לבג"ץ כמו שהיא מאיימת; יש 99% סיכוי שהעתירה תידחה והשופטים יתנו למורה לחינוך גופני שיעור קטן באזרחות במדינה דמוקרטית בעיצומה של מגיפה
(אכפת לה רק מעצמה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90])
+במהלך השבוע האחרון נרשמו 7,834 דו״חות בגין הפרות הקורונה
14:59 19/09/21  |  מירב ארד
במהלך השבוע האחרון (ימים א'-ש', 12-18.09.2021) נרשמו ע״י השוטרים 7,834 דו״חות בגין הפרות של תקנות הקורונה ברחבי הארץ, בהם: 7,206 דו״חות בגין אי עטית מסיכה, 375 דו״חות בגין הפרות חובת הבידוד והדיווח וכן 202 דו"חות בגין הפרות של מפעילי מקום ציבורי או עסקי. בתוך כך, בוצעו בדיקות יזומות של הימצאות בבידוד ל- 26,859 חייבי בידוד וחולים מאומתים השוהים בביתם.
+יפה בן-דויד: "המורים הם לא פקחי קורונה"
14:22 19/09/21  |  מירב ארד
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד זהירה בדיון וועדת החינוך: נעתור לבג"ץ אם תוטל על צוותי ההוראה האחריות לבודד תלמידים שלא הגישו הצהרה המעידה על תוצאת בדיקת קורונה שלילית. תפקיד המורה הוא להכיל את תלמידיו ולא לבודדם. בן דויד אמרה: "המורים והגננות הם לא סלקטורים ולא פקחי קורונה, הם אנשי חינוך שיחסיהם בנויים על אמון מול ההורים, ועכשיו אומרים להם להפר את מערכת היחסים הזאת בצורה מאוד פוגענית. התפקיד שלהם הוא להכיל את כל התלמידים ועכשיו מבקשים מהם למנוע כניסה של תלמידים למוסד החינוך. מישהו פה השתגע".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
שמונה בני 35 עד 40 מאושפזים בבתי חולים שונים במצב קריטי לאחר שחלו בקורונה. על-פי דיווח בכאן חדשות, מדובר בצעירים לא מחוסנים שמרביתם היו ללא כל גורמי סיכון. עוד צוטטו בדיווח בכירים במשרד הבריאות שטענו כי נתוני התחלואה והאישפוזים תומכים בסברה שלפיה זן הדלתא של נגיף הקורונה הוא אלים יותר מהזנים שקדמו לו.
19/09/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ד"ר שרון אלרעי פרייס, הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, אומרת כי החלטת ה-FDA שלא לאשר באופן מלא את בקשת חברת פייזר למתן חיסון שלישי נגד קורונה לבני 16 ומעלה נשענת על נתונים אמריקניים שאינם זהים לנתונים העדכניים בישראל.
18/09/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) המליץ (יום ו', 17.9.21) פה-אחד על מתן מנת בוסטר (החיסון השלישי) לאנשים מעל גיל 65 ולאנשים בסיכון, כמו גם לעובדי מערכת הבריאות. בכך נתן ה-FDA תוקף למבצע החיסון השלישי אשר החל כבר לפני חודשיים בישראל, ובעקבותיה בקנדה, אוסטריה, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות. במקביל, קבע פאנל המומחים של ה-FDA כי אין עדיין מספיק מידע כדי לאשר מנה נוספת לצעירים בני 16 ומעלה. בדיון העלו המומחים ספקות באשר למתן מנת הבוסטר לכל קבוצות הגיל, וטענו כי אין עדיין מספיק מידע באשר לבטיחות המנה השלישית בעיקר לבני נוער.
18/09/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, דחה (14.9.21) שלוש עתירות נגד הנחיות התו הירוק בקובעו, כי אין מקום להתערבות שיפוטית בשיקול הדעת המקצועי של גורמי הרפואה, כאשר עמדתם נתמכת בנתונים ויש הצדקה לאבחנה בין מחוסנים לבלתי מחוסנים.
17/09/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הטענות של מי שאינם מתחסנים נגד הקורונה נובעות במקרה הטוב מחוסר ידיעה, ובמקרה הגרוע ממתן אמון ב"מקורות" המפזרים מידע מטעה ואף שקרי בפועל, הם מסכנים את בריאותם, רווחתם וחייהם של הסובבים אותם - וכך צריך להיות היחס כלפיהם הנה העובדות לאמיתן, כפי שאספנו אותן עבורכם מאתר ארגון הבריאות העולמי, ממיטב העיתונות הזרה ומן השכל הישר
17/09/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il