|   15:07:40
דלג
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מילים צלולות, עט דמוי באר <br>

בקריאת ספר השירים "עט דמוי באר" יש תחושה שהכותבת אוחזת בידה מצלמה לא נראית, והיא מצלמת רגעים מן היומיום כל רגע נכלא במשפטים ובמלים והופך לשיר
24/10/2021  |   בלפור חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אדלינה קליין [צילום: באדיבות המשוררת]


המשוררת אדלינה קליין היא פעילה ספרותית, שקיימה בעבר אירועי שירה במסגרת "על חוד העט", תחילה בבית עגנון בירושלים, ואחר כך גם במוסדות אחרים. כמשוררת היא פרסמה מספר ספרי שירה, וגם מקיימת מופע ספרותי סביב שיריה.

הספר החדש עוסק בעיקר בחיי היומיום. בעבר פרסמה שירים המתעדים עלייה לארץ, חוויות של הגירה ועקירה מארץ לארץ, מתרבות לתרבות. השירים ביטאו געגוע ללא קץ. אנו זוכרים את דבריו של אטיין דה לה בואסי: "איננו מתגעגעים אף פעם למה שלא היה מעולם ברשותנו".

רגעים מן היומיום

בקריאת ספר השירים "עט דמוי באר" יש תחושה שהכותבת אוחזת בידה מצלמה לא נראית, והיא מצלמת רגעים מן היומיום. כל רגע נכלא במשפטים ובמלים והופך לשיר. גם מראות רגילים, גם אירועים בנאליים הופכים בעיני הכותבת לפְלאים שהיא בוחנת ומתעדת.

כל שיר צופן בתוכו קפסולה של רגע, של מראֶה, והספר הוא מארָז של קפסולות זמן. כך היא מעלה הכל על הכתב ומציבה יד וזיכרון לחייהָ שלה, למשפחתה, והיא רואה בכל המחרוזת הזאת יד ושם להוריה שאינם.

יציאה אל הנוף מלמדת על ההרים, על האדמה ועל השורשים. ככותבת של שירי שורשים בספריה הקודמים, כאן היא מתבוננת בשורשים עצמם:

הַשָּׁרָשִׁים יוֹדְעִים לְסַפֵּר
עַל אַדְמַת הַחוֹלוֹת הַנּוֹדְדִים (29)

ההיאחזות שלה בשורשים מבטאת היאחזות במשהו קבוע ויציב, אך בו-זמנית השורשים מבטאים וצופנים בתוכם את החולות הנודדים, את הנדידה. יש כאן אוקסימורון שצפוּן במציאות עצמה. בקפסולה הזאת השורשים הם גם הקיים והקבוע וגם הנדידה וההתפרקות.

יש דו-שיח מתמיד בין העבר להווה, הזמנים מתכתבים זה עם זה כדי לאפשר את הקיום ואת היצירה. כך זה מופיע בשיר "עט לכתב" (30), שם כתוב:

שִׁירִים מִשֶּׁכְּבָר
יָשִׁיבוּ נוֹצָה אֶל הַקֵּן
שִׁירִים מִכָּאן יִזְרְמוּ מֵהָעֵט

כך מתגבשת בספר זה תפיסה ארְס-פואטית על חשיבותם של סיפורי המשפחה:

סִפּוּרֵי הַמִּשְׁפָּחָה
הֵם הַמּוֹטִיבִים הֲכִי מְרַתְּקִים
בִּבְסִיס הַהַשְׁרָאָה.
מִלִּים נֶחְקָקוֹת לָנֶצַח
מָה שֶׁנּוֹתַר מֵהָאָדָם לְבַסּוֹף
הוּא הַכָּתוּב

אנו חוזרים בתפיסה זו לעיקרון המנחֶה של הזיכרון בכל יצירה: "מַמנטו מוֹרי": היצירה של היוצר היא טביעת כף שהוא משאיר בנצח. הכל חולף עם הרוח, אך המילים הכתובות נחקקות בנצח. המילים חקוקות וכתובות, האותיות אינו חרותות בחול הנודד ומתפרק, אלא בספרים הכתובים.

היצירה נתפסת לא פעם כעשייה טראגית: היוצר פועל בנתינה מתמדת עד כּליונו. יש תחושה של נר שמאיר לאחרים עד שהוא כָּלֶה בעצמו:

אִשָּׁה יוֹצֶרֶת צִפּוֹר בִּדְמוּתָהּ
נוֹטֶלֶת אַהֲבָה מְלוֹא הַחֹפֶן
מַעֲנִיקָה הָלְאָה, רֶגֶשׁ וְחֹם
מַעֲנִיקָה וּמַעֲנִיקָה עַד אֵין (141).

הניסיון לאסוף קפסולות של מראות מן היומיום מאופיין תמיד בתובָנות מן המראות הללו. כך למשל, הכותבת רואה אבנים. האבנים אינן מופיעות במבנים השונים בצורתן ההיולית, הן עברו ניסור, הן עברו ליטוש, הן הוקצעו לצורך מיקומן בְּנדבכים של בתים. בעינינו האבנים הן יצורים דוממים. אך במבט אל נפש האבנים, המשוררת רואה בהן יצורים שבורים:

הֵן יוֹצְאוֹת מְרֻבָּעוֹת בְּצוּרָתָן
וּשְׁבוּרוֹת בְּרוּחָן
אֵינָן עוֹד אֶלָּא שְׁפָחוֹת כְּנוּעוֹת
שֶׁל הַמָּחָר
(52)

געגועים להורים שאינם

בשיר "לפיד השמש" היא מחפשת ביומיום מקורות אור שונים, ותוך כדי התעמקות באורות השונים לסוגיהם, היא מאתרת בהם את הוריהָ, שאליהם היא מתגעגעת בכתיבתה:

בְּקֹשִׁי רוֹאִים קֶרֶן
בְּקֹשִׁי מְנוֹרַת נֵפְט
מְהַבְהֶבֶת קְלוּשׁוֹת
גַּם נֵר הוֹלֵךְ לְהִכָּלוֹת
בִּמְעָרָה חֲשׁוּכָה שֶׁל מַחֲשָׁבוֹת
טוֹב לְהִזָּכֵר בְּהִבְהוּב קָטָן
שֶׁל נְשָׁמוֹת גְּדוֹלוֹת
כְּמוֹ שֶׁל אִמָּא
כְּמוֹ שֶׁל אַבָּא (54)

הגעגועים להורים מתעצמים בין דפי השירים. יש תחושה שהשירים נכתבים מתוך תחושה שההורים מלווים אותה ואת אחותה, גם במותם: בשיר "כאילו עכשיו" נאמר כך:

בִּרְאִי הָעֶרְגוֹנוֹת הַכִּסּוּפִים
צָמַחְנוּ בְּעֵינֵי הוֹרֵינוּ הַיָּפִים
בִּבְרַק עֵינֵיהֶם מְלֵאֵי הַתִּקְוָה
כְּצִמְחֵי בַּר בִּשְׂדוֹת הָאַהֲבָה
יְדֵיהֶם שֶׁהָיוּ שְׁלוּחוֹת לְחִבּוּקִים
עֲדַיִן פּוֹעֲמִים אוֹתָנוּ בַּדֹּפֶק הַחַיִּים
תָּמִיד כָּאן, תָּמִיד שָׁם
תָּמִיד בַּמַּחֲשָׁבָה
שֶׁלָּךְ, שֶׁלִּי
כְּאִלּוּ עַכְשָׁו.- 166

המשפחה בשיר הזה צומחת בתוך הטבע עצמו. לא רק שההורים הם השורשים, הילדים כאן הם הצמחים הגדלים בזכות דופק החיים שנטעו בהם ההורים. המתבונן במראות היומיום, נע כל הזמן בין החלום לבין המציאות. מה חלום ומה מציאות? הכותבת מגיעה לתובנה משלה:

אֲבָל מִי חוֹלֵם עַל חֲלוֹם?
לַמְּצִיאוּת יֵשׁ פֹּה וְגַם שָׁם
אֵיזֶה קֶמֶט
בַּחֲלוֹם הַדְּבָרִים הֵם אַחֶרֶת (70)

מהדהדת את המשוררת זלדה

כמשוררת, תוהה הכותבת על קיומן ועולמן של משוררות ויוצרות אחרות. כך למשל, היא כותבת על המשוררת זלדה, שיר שמתכתב עם שיריה השונים:

אִם נֶחֱצָה אֶת יַם הָאֵשׁ, לֹא עוֹד נִטְבַּע בַּחֹשֶׁךְ
הַחַיִּים יַמְשִׁיכוּ לִזְרֹם כְּצִיץ בָּעֲמָקִים
כְּצִיּוּץ הַצִּפּוֹרִים הַדּוֹאִים
מִיּוֹם לְיוֹם, מִיָּם אֶל יָם (123)

השיר מהדהד שירים שונים של זלדה. השורה הראשונה מהדהדת את השיר "כל שושנה", שמסתיים בשורה: קח סירה/ וחצֵה את ים האש". ציץ העמקים מופיע בשיר של זלדה "כציץ העמקים", ושם כתוב: "אם נשמתך חסרת פניות /כציץ העמקים/תגיע אל לב העולם". וכן בהמשך השיר: "לא תטבע בחושך/ עד השורש/ לא תטבע בעכשיו/ עד הנקודה הפנימית". מוטיב הציפורים כרוך אצל זלדה בדמות סבה, ובהקשר לדמותו מופיעות תמיד ציפורי גן עדן. למשל, השורה באחד משיריה על סבה: "ציפורי גן עדן היו שרות".

גם מראות דוממים בנוף מצמיחים פרשנות, והם הופכים לסמל:

אִישׁ מַשְׁקֶה אִשָּׁה גְּדוֹלָה
מִשְׁתַּזֶּפֶת בַּשֶׁמֶשׁ עַל כָּרֵי דֶּשֶׁא
אִשָּׁה-פֶּסֶל יְשֵׁנָה כְּמוֹ הַיְּפֵהפִיָּה הַנִּרְדֶּמֶת
בַּיַּעַר הַחָרְפִּי הַנּוּגָה
אוּלַי תָּקִיץ אַחֲרֵי הַהַשְׁקָיָה הַמַּרְנִינָה
מִתְּנוּמָתָהּ הָאֲרֻכָּה (142)

הפסל של האישה מעורר בכותבת ציפייה שהדמות תקום מן הפסל הדומם ותהפוך לממָש. אנו נזכרים במוטיב 'פיגמיליון וגלתיאה' במיתולוגיה היוונית. באהבתו, הפַּסל פיגמיליון הביא לכך שנכנסה רוח חיים בפסל, והאישה גלתיאה הייתה לממש. כאן יש דו-שיח בין הגנן המשקה את פסל האישה, ובין ציפייתה של המשוררת שהגנן ישיב אותה לתחייה.

השיר מסתיים במילים שמבטאות תובנה ארְס-פואטית:

גַּם כְּשֶׁהִיא אִלֶּמֶת כְּמוֹ הַנּוֹף
דְּמוּתָהּ כּוֹבֶשֶׁת אֶת נִצְחִיּוּת הַמָּקוֹם (142)

לסיום:

השירים מביאים את מראות היומיום ומנסים לפענח אותם. המציאות מתגלה מחדש כל יום כארץ בראשית, שיש לבָאר אותה ולהבין אותה.

הַבְּרֵאשִׁית מָשׁוּל לַמִּדְבָּר
בּוֹ מִתְחוֹלֶלֶת
סוּפָה פְּנִימִית אֲמִתִּית
שֶׁל אָדָם:
כְּלַפֵּי חוּץ, אֵין מְבִינִים אוֹתָהּ -

(144)

תפקיד השירים הוא להבין את המציאות. לפענח אותה.

אדלינה קליין, עט דמוי באר- שירים, ציורים: אגי ואדלינה קליין, הוצאת דפוס שי, ירושלים, 176 עמ'.
תאריך:  24/10/2021   |   עודכן:  24/10/2021
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - מהפך, מקהלה, ירושה, פיל, שיחה ומי הסמיך? "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת ואושר שבוע טוב
שורות אלו נכתבו ב-י"ב בחשוון תשפ"ב 18 באוקטובר 2021, אך הן נועדו להתכתב עם י"ב בחשוון תשנ"ב 4 בנובמבר 1995. הן נועדו להתכתב עם היום הנורא בחיי עם ישראל בשלהי המאה העשרים, כששלושה כדורים ננעצו בגבו של ראש ממשלתה. הן נועדו גם להתכתב עם הסתה פרועה של לאומנות חשוכה ועם הפרץ האלים של ה"פטריוטיות זקופת הקומה" שירתה מלל מזוויע בתוכנו נגד ראש ממשלה, מלל מסית, שלחץ על ההדק אשר קטף מאתנו את חיי ראש הממשלה של מדינת ישראל.
עד לפני זמן קצר לא היה קשה לכל אדם ממוצע להבין ולהגדיר לעצמו מהו ומיהו "אוהב ישראל" ומיהו "שונא ישראל"? עבור כל אחד המרחק בין אוהב לשונא הוא כה גדול שלא תיתכן אי-הבחנה בין המושגים. אין אפשרות שתעלה עננת עשן או סתם ענן שיטשטש את ההבדל ביניהם ויוביל אותנו למצב שבו איש יסטור לאוהבו ויעוט לחבק את שנוא נפשו.
24/10/2021  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
ברחוב צלאח א-דין בירושלים התגלתה גופה ועליה סימני אלימות. הגופה הייתה מנוקבת מכדורים וניכרו בה סימני ריקבון מתקדם. קשה היה לזהות במי מדובר, אבל כל מי שראה את הגופה הבין מיד שמדובר ברצח וכולם ידעו מי הנרצחת: על האדמה הייתה מוטלת גופתה של "הדמוקרטיה הישראלית".
24/10/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
"אני המצייר" - תערוכה חדשה ומרתקת במוזאון ישראל בירושלים. זוהי מגילה נדירה של עולה רגל יהודי מן המאה ה-14, שנחשפה לאחרונה. החוקרת ד"ר רחל צרפתי שחקרה את המגילה היא האוצרת של המגילה במוזאון ישראל. המגילה נקראת בעולם "מגילת פירנצה".
24/10/2021  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il