|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
התפרעויות בשער שכם [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]

חמאס לא הצליח ליצור את ההסלמה לה קיווה

הגורם המרכזי בהסלמה הנוכחית איננו פיגועי הבודדים, אלא העימות ההמוני בין הפלשתינים לכוחות הביטחון – במיוחד בהר-הבית חמאס רצה להוכיח שהוא מהווה חלופה לרשות הפלשתינית המתפוררת, אך לא השיג את העימות אליו כיוון
07/05/2022  |   יוחנן צורף   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

לא צעירים חסרי מנוח ולא מרד נעורים. תחילת ההסלמה בזירה הישראלית-פלשתינית, הנמשכת למעלה מחודש ימים, בשני פיגועי טרור בערים באר שבע וחדרה (22 ו-28 במארס), שבוצעו על-ידי ערבים אזרחי ישראל המזוהים עם דאעש. היא נמשכה בשניים נוספים שבוצעו בבני ברק ובתל אביב על-ידי מפגעים בודדים מאזור ג'נין, ובסוף רמדאן - בפיגוע ירי בעיר אריאל על-ידי שני מפגעים מכפר סמוך.

עם זאת, עיקר ביטויה של ההסלמה הוא בגילויי ההתנגדות העממית - חיכוך מתמשך בין פלשתינים לשוטרים וחיילים. מוקדי החיכוך הם המקומות הקדושים במזרח ירושלים וסביבתה, ג'נין, מערת המכפלה בחברון ומקומות נוספים ביהודה ושומרון. ההסלמה היא תוצר מתוכנן של מערכה המנוהלת על-ידי חמאס בשיתוף הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני והחזית העממית. לדור הצעיר יש בה חלק, אך הוא אינו מוביל אותה אלא בעיקר מוצא - ביוזמת חמאס ובאווירת ההסלמה שהארגון יוצר - ערוץ לשחרור הקיטור שהצטבר זה זמן רב. כלומר, אין ללמוד מהשתתפות הדור הצעיר בהסלמה, כי קיימת תמימות דעים בינו לבין הארגונים האיסלאמיים לגבי היחס לישראל ולפתרון הסכסוך.

כבר בינואר השנה החל חמאס להכשיר לבבות לקראת ההסלמה בחודש רמדאן. הארגון "הזהיר" מפני פגיעה ישראלית במסגד אל-אקצה, פריצה לתוכו, הרחבת חופש הפולחן והעלייה של יהודים להר-הבית ומפני העתקת המתכונת של מערת המכפלה למסגד. שם, בעקבות טבח ברוך גולדשטיין (1994), נקבע משטר חדש ובמסגרתו לוח זמנים נפרד לתפילות יהודים ומוסלמים, המוטה בראיית הפלשתינים לטובת היהודים.

לטענות חמאס אין בסיס עובדתי, ומטרתן היא להפיח רוח חיים בקרב הציבור הפלשתיני ביו"ש, בפזורה ובישראל לקראת ובמהלך ההסלמה בחודש רמדאן. מדיניותה של ישראל, מאז הוקמה הממשלה הנוכחית במאי 2021, היא של הימנעות מכל פעולה שנויה במחלוקת, העלולה לערער את הקואליציה. לכן, הממשלה לא נקטה כל צעד שיש בו כדי לשנות את הסטטוס-קוו במזרח ירושלים וסביב המקומות הקדושים בהשוואה לימי "שומר החומות" – סבב העימות בין ישראל לחמאס שהתחולל במאי 2021, התחיל בירושלים והתמקד ברצועת עזה.

הפרק השני באותו עימות
אבו מאזן. ביטל את הבחירות [ז'קלין מרטין, AP]

למעשה, ההסלמה הנוכחית היא הפרק השני באותו עימות, שפרץ בעקבות ביטול הבחירות למועצה המחוקקת על-ידי יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן. הביטול שמט בפועל מידי חמאס את ההזדמנות לנצח בבחירות ואת תקוות הארגון להיות חלק מהנהגה המייצגת והמובילה את הסוגיה הפלשתינית, וכך לשים קץ לבלעדיות המוחלטת של תנועת פתח ואבו מאזן בהובלה. זו אסטרטגיה שהתפתחה בתקופת ממשל טראמפ, שניסיונו לכפות על הפלשתינים את "תוכנית המאה" נתקל בהתנגדות כל-פלשתינית וקירב מאוד בין הפלגים הפלשתינים היריבים - התקרבות שלזמן-מה העמידה את הפיוס הלאומי הפלשתיני כאופציה ריאלית.

ביטול הבחירות החזיר את חמאס למעגל העימות, אך במתכונת שונה מהעימותים שהתחוללו עד שנת 2014. עד אז התמקדו דרישות חמאס בהסרת המצור על רצועת עזה, פתיחת המעברים לתנועה מהרצועה ואליה ושיפור חיי תושביה. בשנים שלאחר העימות ב-2014 התקשה חמאס להצדיק בעיני הציבור ברצועה את המשך ההתנגדות המזוינת לישראל והחל לאמץ שיטות מתחום ההתנגדות העממית, שבאו לידי ביטוי במחאות הרחבות והעממיות לאורך הגבול עם ישראל ברצועה. בכירי הארגון הסבירו את השינוי כמהלך מתחייב בשל השינוי בנסיבות, בכלל זאת עייפות הציבור ברצועה וכן העדר תמיכה ערבית והעדר סיכוי לפיוס פנים-פלשתיני.

ערב ההסלמה הנוכחית שב חמאס והבהיר מספר פעמים, כי רצועת עזה תרמה רבות להתנגדות לישראל, ושהגיעה העת שהגדה תתרום אף היא את חלקה. כן הודגש שהרצועה לא תעמוד מנגד ותצטרף למאבק, בהתאם לממדי ההסלמה שיתפתחו. אלא שהמטרה שהציב חמאס לעצמו לא הייתה רק התנגדות ל"כיבוש", אלא גם ואולי בעיקר ניצול החולשה של הרשות הפלשתינית והכישלון המוחלט של אסטרטגיית המו"מ המדיני לנוכח הצגת "עסקת המאה", כדי לאחד את הציבור הפלשתיני סביב המכנה המשותף הרחב ביותר האפשרי, להעמיק באמצעותו את האנטגוניזם כלפי הרשות ולחתור למימוש השינוי שלא הצליח לחולל באמצעות הבחירות.

באמצעות מסגד אל-אקצה והמקומות הקדושים במזרח ירושלים הצליח חמאס במאי 2021 לחבר בין רצועת עזה, ירושלים והערבים אזרחי ישראל, ולעורר תקוות בקרב פלשתינים המייחלים לשינוי. בחלוף שנה, בהתקרב חודש רמדאן, ביקש חמאס לחולל מחדש אירוע שישווה בתוצאותיו לעימות זה. אלא שהספונטניות שאפיינה את ההתגייסות הפלשתינית הרב-חזיתית ב-2021 איננה קיימת. הפיגועים בבאר שבע וחדרה, שטרם ברור האם יש להם יותר מקשר של השראה להסלמה המבוקשת, לא עוררו גלי הזדהות המוניים עם המפגעים מצד הפלשתינים אזרחי ישראל. הגינוי שנשמע מכל שכבות ההנהגה של ציבור זה היה ברור ונרחב, ומנע למעשה את פתיחתה של חזית זו.

אין יציאה המונית לרחובות
חמושים בג'נין [צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90]

במזרח ירושלים הצליח חמאס לגייס בתהליך "הכשרת הלבבות" פלשתינים רבים ממזרח העיר, מיו"ש ומקרב ערבים אזרחי ישראל, שהתייצבו ערב רמדאן מול השוטרים הרבים שהוצבו שם כדי להתמודד עם הפרות הסדר הצפויות. חמאס חזר על טיעונים שחוקים בדבר הפרת הסטטוס-קוו, עליית יהודים לתפילה להר-הבית ואחרים, שתכליתם ליצור מראית עין של סכנה האורבת מצד ישראל למסגד אל-אקצה.

באזור ג'נין, שממנו יצאו מבצעי הפיגועים בבני ברק ובתל אביב ושם התפתח מוקד מתיחות נוסף, התחוללו עימותים בין חיילי צה"ל לחמושים מקומיים, ביניהם אנשי פתח, ג'יהאד איסלאמי ואחרים, ובעקבותיהם הפרות סדר ומקרים של יידוי אבנים בהשתתפות תושבים רבים מהסביבה. מחנה הפליטים ג'נין בלט שוב כמוקד טרור, המייצר שותפויות בין ארגונים שונים - חלקם אף יריבים, דוגמת פתח והג'היאד האיסלאמי.

ואולם, הן בירושלים והן ביו"ש לא התרחשה יציאה המונית לרחוב, בסגנון אירועי האינתיפאדה שפרצה בשלהי 1987, אשר עוררו את תשומת הלב הבינלאומית והבין-ערבית ובתוך מספר שנים הניעו תהליך מדיני מרחיק לכת. במציאות השוררת כיום בזירה הפלשתינית, ההמון יכול להשתתף במערכה מעין זו באחד משני מצבים: בתיאום בין חמאס לפתח, שרק בכוחם ליצור קונצנזוס; או כפי שגורס חמאס, תוך חיכוך מוגבר ורב נפגעים עם משטרת ישראל, במיוחד סביב המקומות הקדושים במזרח ירושלים. אך תיאום בין חמאס לפתח אינו ריאלי כיום ואין קונצנזוס פלשתיני לגבי עימות נרחב עם כוחות הביטחון הישראלים. זאת ועוד: היערכות משטרת ישראל ומערכת הביטחון בעוד מועד להתמודדות עם החיכוך בלי לגרום לנפגעים רבים, מנעו למעשה מהממד ההמוני, הכה-חיוני לחמאס, לבוא לידי ביטוי.

האם הגישה הישראלית נכונה
ימים רגישים אחרי רמדאן [ג'מאל עוואד, פלאש 90]

חמאס נכשל עד כה בנסיונו לממש את יעד ההסלמה המרכזי. לא התפתחו חזיתות עימות נוספות והעימות עצמו לא התרחב. עם זאת, חמאס רשם הישגים בשלושה תחומים. הסוגיה הפלשתינית, לאחר היעדרות מהדהדת מ"פסגת הנגב" שנערכה במארס, עלתה לסדר היום הבינלאומי, האו"ם והקהילה הבינלאומית עסקו במתרחש, ומרבית המדינות הערביות החריפו את הביקורת על ישראל בעניין המקומות הקדושים. ירדן, המאוימת יותר ממדינות ערביות אחרות מהסלמה בירושלים, נזפה בנציג השגרירות הישראלית ואף כינסה פורום של הליגה הערבית שדן בהסלמה וגינה את ישראל. כן המחיש חמאס את חולשת הרשות הפלשתינית ותנועת פתח המתפוררת, ובכלל זאת גילויי מרידה בשורותיה. הביקורת של הרשות כלפי ישראל הייתה נוקבת: ישראל הואשמה ביצירת ההסלמה וכך הדהדה הרשות מסרים של חמאס ושפכה למעשה שמן למדורה.

חודש רמדאן זה עתה הסתיים, אך ימי מבחן רגישים עדיין לפנינו, ואפשר שבתמונה ישתלב בהמשך הממד הפלשתיני ההמוני. ועדיין, מוערך שחמאס פסע צעד נוסף בדרכו להיתפס בקרב הציבור כאלטרנטיבה לרשות הפלשתינית. למרות הבידול בין רצועת עזה ליו"ש, שכביכול הומחש על-רקע ההסלמה הנוכחית באי-הצטרפות עזה למערכה, ברור לכל שהחיבור שיצר חמאס מעצם ניהול ההסלמה מתוך הרצועה או על בסיס הגיבוי הצבאי של רצועת עזה, מבטא את הקשר בין שני האזורים. לעינינו מתרחש תהליך של שקיעת הרשות הפלשתינית, פתח ואבו מאזן, מול עליית חמאס ככוח רענן ויוזם.

האם נכון עושה ישראל כשהיא ממשיכה להתמקד בפתרונות מתחום הכלכלה והתשתיות? האם נכון להמשיך לחשוב במונחים של צעדי ענישה נגד חמאס כדי להרתיע? האם נכון להמשיך ולהתעלם מכך שהעדר חשיבה מדינית אך מגביר את כוח הארגון ומקעקע את בסיס הרשות הפלשתינית? חשיבה מדינית איננה בהכרח הגעה להסדר וחתימה על הסכם, אלא ראשית כל הכרה בצורך בהדברות על-מנת לברר בעיות ולהתוות דרכים להסדר. העדר חשיבה כזו משמעותו התעלמות, והתעלמות תמיד תבקש את תשומת הלב של המתעלם.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  07/05/2022   |   עודכן:  07/05/2022
יוחנן צורף
+החמאס מזהיר את ישראל: פגיעה בסינוואר - רעידת אדמה
21:23 07/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דובר הזרוע הצבאית של חמאס: "פגיעה ביחיא סנוואר או באחד המפקדים האחרים היא מתכון לתגובה חסרת תקדים"  ▪  גורם ביטחוני: החמאס מורתע, תגובתו פחדנית  ▪  הסגר על יו"ש והמעברים בעזה הוארך ב-24 שעות
המפכ"ל בהערכת מצב. המחבלים כנראה התפצלו [צילום: דוברות המשטרה]
+הסגר על יהודה והשומרון יוארך עד יום שני
20:38 07/05/22  |  עידן יוסף
בתום הערכת מצב ביטחונית הוחלט להאריך את הסגר הכללי שהוטל על אזור יהודה ושומרון וכן על המעברים ברצועת עזה עד ליום שני הקרוב. במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד כפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. ביום ראשון תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.
+רוסיה מקרבת את חמאס לצידה
10:55 07/05/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
למרות המלחמה באוקראינה, רוסיה עוקבת מקרוב אחרי ההסלמה בירושלים ובהר-הבית והזמינה למוסקבה משלחת של חמאס לדיון במצב. הרוסים מבינים כי תנועת חמאס הפכה לגורם אזורי חשוב ולמרות היחסים ההדוקים שלהם עם יו"ר הרש"פ, הם רוצים גם ערוץ פתוח עם חמאס, מנהיג חמאס אסמעיל הניה הוזמן למוסקבה
אסמעיל הניה. ערוץ פתוח עם חמאס [צילום: חסן עמאר/AP]
+משלחת ביטחונית ישראלית תצא לקהיר לשיחות עם המודיעין המצרי
09:51 07/05/22  |  יוני בן-מנחם
משלחת ביטחונית ישראלית תצא בדחיפות לקהיר לשיחות עם המודיעין המצרי על ההסלמה בעקבות הפיגוע בעיר אלעד והאיומים לחסל את מנהיג חמאס יחיא סינוואר. כך מוסרים גורמים מצרים.
+מנהיג חמאס אסמאעיל הניה הוזמן למוסקבה
09:50 07/05/22  |  יוני בן-מנחם
למרות המלחמה באוקראינה, רוסיה עוקבת מקרוב אחרי ההסלמה בירושלים ובהר-הבית והזמינה למוסקבה משלחת של חמאס לדיון במצב. הרוסים מבינים כי תנועת חמאס הפכה לגורם אזורי חשוב ולמרות היחסים ההדוקים שלהם עם יו"ר הרש"פ, הם רוצים גם ערוץ פתוח עם חמאס, מנהיג חמאס אסמאעיל הניה הוזמן למוסקבה.
איסמעיל הניה [צילום: AP]
+צה"ל הרס את בית המחבל שביצע את הפיגוע בחומש
09:35 07/05/22  |  מירב ארד
כוחות צה"ל נכנסו לכפר סילה אל-חאריתיה, באזור ג'נין, והרסו את בית אחד המחבלים שביצע את הפיגוע בחומש, עומר ג'ראדאת', מרוצחי יהודה דימנטמן ז"ל בדצמבר האחרון. כך דיווחו אתרים פלשתינים. כוחות צה"ל נתקלו בירי חי אך נחלצו מהמקום בלא נפגעים.
+אצטדיון נתניה: ערבים צעקו "ברוח ובדם נפדה את אל-אקצה"
09:28 07/05/22  |  יוני בן-מנחם
ארגוני הטרור מצליחים לשלהב את הרוחות גם בקרב ערביי ישראל. כך באצטדיון הכדורגל בנתניה. בעיצומו של המשחק צעקו ערבים שהגיעו לחזות במשחק: "ברוח ובדם נפדה את אל-אקצה".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמאס לא הצליח ליצור את ההסלמה לה קיווה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיפון
7/05/22 12:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הותר לפרסום, כי שני המחבלים הגיעו ביום חמישי בערב לזירת האירוע באלעד באמצעות אחד הנרצחים - שככל הנראה הסיע אותם לזירה. עם הגיעם הם תקפו את הנהג שהסיעם, אורן בן יפתח, תושב לוד, ולאחר מכן רצחו עוד שניים ופצעו ארבעה.
06/05/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
שלושת הנרצחים בפיגוע באלעד, יונתן חבקוק (44), אורן בן יפתח (35) ובועז גול (49), מובאים למנוחות.
06/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר,כינס לפני כמה ימים מסיבת עיתונאים חריגה ברצועת עזה, הראשונה מאז שומר החומות שבמרכזה התקפה חריפה על מפלגת רע"ם בראשות חבר הכנסת מנצור עבאס. הוא פנה ישירות ליו"ר רע"ם מנצור עבאס, והאשים אותו בבגידה בכך שהצטרף לקואליציה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד.
התארכות דיונים בבית המשפט העליון וצווים זמניים שהוציא בג"ץ אפשרו למאות פלשתינים לפלוש במשך למעלה מ-20 שנה לשטח אש של צה"ל ביהודה ושומרון, לבנות בו בצורה בלתי חוקית ולמנוע מצה"ל להשתמש בו בצורה מלאה. כך עולה (4.5.22) מפסק דינו של השופט דוד מינץ, אשר דחה עתירה שהוגשה בשנת 2013 בקובעו שכבר אז היא לקתה בשיהוי ובחוסר נקיון כפיים, ושלא היה בסיס עובדתי לטענותיהם של העותרים.
06/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, חתם השבוע על צו החרמה והריסה לדירתו של המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב, ראעד חאזם.
06/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il