|   15:07:40
דלג
  שמחה סיאני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
ערב מרגש [צילום: לאה אינגבר]

"א מ ן" - יופי של קונצרט!

הקהל, קם על רגליו ומחא כפיים ו"אילץ" את פרופ' דוד שמר, הסולנים וחברי התזמורת הנפלאים לבוא שוב ושוב לבמה, לקוד קידה ולחייך חיוך רחב
18/05/2022  |   שמחה סיאני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

אמרתי לכם לא פעם, שכל קונצרט של תזמורת הבארוק ירושלים הוא מיוחד מקודמו. בכל פעם שלאה ואני באות לקונצרט, אנו באות מליאות בציפייה, מה נשמע עתה? איזה פלא נראה הפעם על הבמה? ואכן, היה זה קונצרט יוצא מן הכלל!

ריאות של ברזל

מחיאות כפיים חמות קידמו את פרופ' דוד שמר, המנצח והמנהל האמנותי שניגן על העוגב וניצח על התזמורת ואת חברי התזמורת בעלותם לבמה. אחריהם הופיע אלכסנדר צ'אנס, גבר צעיר, גבוה ונאה, לבוש בחליפה כהה ובחולצה בהירה והתחיל לשיר. לא ציפיתי לשמוע את הקול שיצא מפיו, קולו היה קונטרטנור, קול נשי ומהוקצע. הוא שר נפלא! היו קטעים ארוכים, שציפיתי שייקח קצת אוויר באמצע הקטע, והוא שר ושר ושר... בלי סוף ולבסוף, נשמתי לרווחה כשהקטע הסתיים ונרגעתי לראותו "לוקח אוויר".

"יש לו ריאות של ברזל", לחשתי ללאה חברתי, תראי כמה זמן הוא מסוגל למשוך את הקול. הוא הזכיר לי את הזמר ג'ו עמאר שלנו, שגם לו היו מאוו'אלים שהתחיל אותם והמשיך לשיר. ותמיד שאלתי את עצמי, מתי יפסיק לשיר וימלא את ריאותיו באוויר. תכונה, שלא כל זמר התברך בה רק אולי דולי פנינים.

היה לנו צ'אנס להקשיב לשירתו, שהייתה כה יפה, רכה וזורמת, עד כי דמעות עלו בעיניי מרוב התרגשות (אספר לכם על אודות הזמר/ת לקראת סוף המאמר). לשירתו הצטרפה מאוחר יותר זמרת הסופרן דניאלה סקורקה. דניאלה בעיניי נראית כמו נסיכה מהאגדות. יש לה "יופי נקי", כמו שאני קוראת לזה. פנים חלקות ונאות, שערה הכהה משוך וקשור לאחור, שום עדי לא ענדה על צווארה זולת עגילים ארוכים ועדינים לאוזניה. שמלתה, שחורה וארוכה, בעלת מחשוף קדמי עמוק (שהקפידה לא לגלות דבר מחמודותיה שיצוד את תשומת לבנו) ופצחה בשירה נפלאה, שנשזרה בשירתו של אלכסנדר בטבעיות ובמקצועיות שלמה.

מלחין גאון [צילום: לאה אינגבר]

היו להם קטעים ביחד ובנפרד. הכבוד שרחשו זה לזו, הפעים. כשאלכסנדר שר סולו, היא פנתה וישבה בכיסא צדדי שנשען על קיר הבמה, כדי לתת לו את מלוא הפוקוס, וכך נהג אלכסנדר כלפיה כשהיא שרה סולו.

באך או פרגולזי?

פרופ' דוד שמר אמר, שיוהאן סבסטיאן באך (1750-1685) היה מלחין בעל סקרנות אינטלקטואלית ומוזיקלית יוצאת מן הכלל, והקדיש חלק ניכר מזמנו ללימוד יצירות של מלחינים שקדמו לו ושל עמיתיו בהווה מגרמניה ומחוצה לה. באך ביצע את היצירות במסגרת פעילותו המוזיקלית בלייפציג ואף אימץ אחדות מיצירות אלו של ויוואלדי, טלמן, מרצ'לו ואחרים. באך שכתב אותן בדרגה זו או אחרת של עיבוד. בעיבודים אלה ניתן בהחלט לראות אות להערכה הרבה שרחש ליצירות אלו ולמלחיניהם.

אז מה נשאל את עצמנו, שואל פרופ' שמר: "באך או פרגולזי"? ועונה, שזו אינה שאלה של העדפה ואנו, המאזינים, לא נתבקש בסוף הערב להחליט מי מבין השניים מלחין טוב יותר הערב. שאלה זו מתייחסת ליצירה אחת בלבד! יצירתו הידועה ביותר של פרגולזי (שזכה ל"תואר" המפוקפק של "המלחין הגאון בעל תוחלת החיים הקצרה ביותר"): "סטבאט מאטר", אחת היצירות הפופולריות ביותר בכל הזמנים. באופן כללי נמנע באך מלהכניס שינויים נרחבים ביצירתו של פרגולזי ואף שמר על תזמורה המקורי שבה: זמרי סופרן ואלט בליווי תזמורת כלי קשת עם קונטינואו.

הוויולה תפסה מקום

המשחק "מצא את ההבדלים" בין שתי הגרסאות עשוי לספק הצצה מעניינת לעולמו המוזיקלי ולדרך חשיבתו של באך. כך למשל הוא לא הסתפק בהענקת תפקיד צנוע בלבד לוויולה. באותה תקופה, במאה ה-18 באיטליה, נתנו תפקיד מאוד צנוע לוויולה בתזמורת. רוב הזמן הכפילה הוויולה, אצל פרגולזי, את תפקיד הבאס, אוקטבה מעליו. תפקידי הוויולה אצל באך הם בדרך כלל מהמעניינים והמאתגרים ביותר בכל הרפרטואר הבארוקי.

שיר הלל והודיה [צילום: לאה אינגבר]

ביצירה זו, הוא חיבר לוויולה תפקיד עצמאי שעולה לעיתים בחשיבותו הקונטרפונקטית, אפילו על תפקיד הכינורות! באך שילב בפרטיטורת המוטט חשיבה של קונצ'רטו גרוסו והבחין בין תפקידי הסולו של שני הכינורות המובילים, לבין נגינת הטוטי של כל הקבוצה. ההבדל הבולט ביותר בין שתי הגרסאות הוא כמובן בטקסט. באך הלוטרני העדיף להחליף את הטקסט הלטיני של אחד ההמנונים הידועים ביותר מימי הביניים, בו השתמש פרגולוזי הקתולי, ותחתיו חיבר ליצירה נוסח חדש בגרמנית ולמרבה הפלא, הוא לקח נוסח מפרי עטו של משורר עלום לפרק תהילים נ"א: "חנני אלוהים בחסדך, ברוב רחמיך מחה פשעי".

לכאורה, זהו הבדל ספרותי ולאו-דווקא מוזיקלי. אלא שמראשית תקופת הבארוק, ייחסו מלחיני התקופה חשיבות עליונה לטקסט. רגישותו הרבה של באך למילה הכתובה, הניבה שינויים מוזיקליים מהותיים בפרטיטורה של עמיתו האיטלקי. לרבות מהקנטטות של באך, יש מתווה דרמטורגי משותף. הן פותחות במאמין המבכה את חטאיו ומבקש להיוושע. הישועה אכן מגיעה לאלה המאמצים לליבם את בן האלוהים אשר קיבל על עצמו את חטאי העולם כולו ובמותו כיפר עליהם. סיום הקנטטה הוא שיר הלל והודיה לגואל.

באך ביקש לשמור על מתווה זה, של שיר ההלל וההודיה לגואל, גם במוטט על-פי פרגולזי. לשם כך החליף את סדר שני הפרקים הקודמים לפרק ה"אמן" המסיים, ובכך הדגיש את תנועתה הכללית של היצירה: מתהומות החטא אל פסגות הישועה הזוהרות ומן החושך אל האור.

הרכב צנוע [צילום: לאה אינגבר]

השינוי המוזיקלי הגדול והדרמטי ביותר שהכניס באך ליצירה, אומר פרופ' דוד שמר, נמצא בפרק האחרון, ה"אמן". למעשה זהו הפרק היחיד בו לא נעשה שינוי בטקסט, שהרי "אמן" היא מילה מוכרת בכל השפות. אלא, שבניגוד לפרגולזי המתחיל ומסיים את ה"סטבאט מאטר" שלו בסולם פה מינור האפל והקודר, חוזר באך על ה"אמן" פעמיים: בפעם הראשונה, בסולם פה מינור המקורי ובפעם השנייה, בפה מז'ור המלא אופטימיות ושמחה. אם טקסט המוטט של באך מבוסס בצורה רופפת למדי על פרק תהילים, הרי ש"ניסי דומינוס" של ויוואלדי, הפותח את הקונצרט, הולחן כולו על-פי תהילים קכ"ז: "עם יה' לא יבנה בית שווא עמלו בונים בו".

זהו אחד מפרקי תהילים האהובים ביותר על מלחיני הבארוק, ולא רק עליהם. ביצירה זו השתמש ויוואלדי בכל הטקסט של הפרק מתהילים וסיים אותו, על-פי המסורת המוזיקלית הנוצרית, במזמור השבח: "תהילה לאב, לבן ולרוח הקודש, א מ ן"!

ויוואלדי כתב את "ניסי דומינוס" בשנת 1716 לערך. בתקופה זו לימד מוזיקה בבית הספר לבנות ה"פיאטה" בוונציה, שהתפרסם בזכות רמתה הגבוהה של ההשכלה המוזיקלית שניתנה בו. ויוואלדי כתב יצירות רבות, כולל וירטואוזיות, לחניכותיו בבית ספר זה, זמרות ונגניות במגוון כלים. "ניסי דומינוס", היא אחת היצירות הארוכות והמאתגרות ביותר מתקופת הבארוק לזמר או לזמרת אלט ולתזמורת. למרות הרכבה הצנוע (תזמורת כלי קשת בלבד) היא מצוינת במגוון גדול של סוגות מוזיקליות: אריות קונצרטנטיות בהרכב תזמורתי מלא, אריות בליווי קונטינואו בלבד ורצ'יטטיבים בליווי תזמורתי (אקומפנייטו).

בין הפרקים בולטת גם אריה אובליגטו אחת - "תהילה לאב", בה מצטרף לקו הווקאלי ולבאסו קונטינואו, כלי נדיר יחסית והיא, ויולה ד'אמורה, שמיתרי ההדהוד המיוחדים שלה, אשר הנגן לא יכול לגעת בהם, ותפקידם היחידי הוא להיענות בהדהוד חרישי לצלילים המנוגנים, דבר המעניק לה את צלילה המיוחד והנפלא.

דניאלה ואלכסנדר

דניאלה סקרוקה, זמרת הסופרן עליה סיפרתי לכם לא פעם, החלה את דרכה בקונסרבטוריון למוזיקה בכרמיאל. בצה"ל שירתה כמוזיקאית מצטיינת. את לימודי תואר ראשון שלה, למדה באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים (בו אף אני למדתי את לימודי הפסנתר שלי), ובמהלכם העפילה למקומות הראשונים בתחרות הליד ובתחרות מנדלסון.

זמרת סופרן זו, הייתה חברה ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית וזכתה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, קרן רונן, מלגת ברקוביץ' - IVAI, ומלגות נוספות מגופים רבים אחרים בארץ ובחו"ל. דניאלה הופיעה כסולנית עם הפילהרמונית הישראלית, הקאמרטה הישראלית, תזמורת הבארוק ירושלים Les Arts Florissants, Les Talens Lyriques ועם מנצחים שונים, דוגמת: זובין מהטה, וויליאם כריסטי, כריסטוף רוסה, דן אטינגר, סטנלי ספרבר ואח'.

לא בכדי זמרת הסופרן סקרוקה מוערכת בקרב אנשי המוזיקה, שכן היא מילאה תפקידים אופראיים רבים, ביניהם את סוזנה בנישואי פיגארו, צרלינה בדון ג'ובאי ודספינה ב"כך עושות כולן" של מוצרט, בלינדה בדידו ואניאס מאת פרסל, אאורידיצ'ה באורפאו ואאורידיצ'ה מאת גלוק, פניס בארמיד מאת לולי ותפקידים רבים נוספים. לאחרונה, הופיעה דניאלה בסיור קונצרטים בארץ ובמונטריאול עם תזמורת הבארוק ירושלים, במסגרתו ביצעה בבכורה עולמית את מחזור השירים "שירים בעתות כבוד" מאת יאפ ניקו המבורגר, ואף שרה את תפקיד הסופרן ב"טה דאום" של שפרנייה.

ועתה נפנה לאלכסנדר צ'אנס הקונטרטנור, שנתן לנו צ'אנס להכירו מקרוב. ובכן, מצאתי שהוא יליד 1992, בוגר אוקספורד, שם נתגלה כשרונו כזמר עם קולו המיוחד. הוא הופיע כסולן עוד בהיותו סטודנט והקליט עם מקהלת ניו קולג'. היו לאלכסנדר שרשרת הופעות סולניות בהן הופיע, שהאחרונות שבהן כוללות את: "ניצחון הזמן והאמת", בניצוח היגינבוטום ותזמורת הזמן והאמת בקינגס פלייס, אוקספורד; המלך ארתור מאת פרסל, עם מארק דלר בפסטיבל סטאואר; "משיח" בקתדרלת קנטרברי עם ריצ'רד קוק; מיסה בסי מינור מאת באך בפסטיבל המוזיקה העתיקה באוטרכט.

לאחרונה הופיע בסיור קולגיום באך מיפן בניצוח מסאקי סוזוקיף; "יוהנס פסיון" מאת באך עם ווקס לומיניס וקפה צימרמן וכן עם ג'ון אליוט גרדינר וסולני הבארוק האנגלים; רסיטל ובו שירים מאת המלחין האיטלקי בן המאה ה-20 ג'יאצ'ינטו סלסי בפסטיבל זלצבורג, מיצירות ארוו פארת בפסטיבל נארגן בטאלין ובכורה בימתילת בפסיטיבל גריינג', בו גילם את תפקיד אוברון ב"חלום ליל קיץ".

אלכסנדר הופיע גם בפסטיבל המוזיקה בברמן ותיאטרון גרבין בפריז, עם תוכנית שירי לאוטה בליווי טובי קאר; יצירות סולניות מאת שיץ באולם וויגמור ובניצוח ג'ונתן כהן, ועוד. בטוחני, שנזכה לראותו שוב ושוב אצלנו ושנהנה מגוון קולו המיוחד ומכישרונו. בל נשכח את נגני תזמורת הבארוק ירושלים המוכשרים: שליוו את זמרי הקונצרט: בכינור ראשון - נעם שוס, נעם גל, איאן קרלוס הררה ורות פאול. בכינור שני - דפנה רביד, ליה רייחלין ותמי בורנשטיין. הילה הלר, נתנאל פולק. בוויולה - הילה הלר ונתנאל פולק. בצ'לו - יותם הרן ולוצ'יה ד'אנה. בקונטרבאס - חן גולדסובול. בוויולה ד'אמורה - דניאל פרדקין. בעוגב - פרופ' דוד שמר.

תם הקונצרט והקהל, קם על רגליו ומחא כפיים ו"אילץ" את פרופ' דוד שמר, הסולנים וחברי התזמורת הנפלאים לבוא שוב ושוב לבמה, לקוד קידה ולחייך חיוך רחב. אף מקומם של פרופ' שמר, דניאלה ואלכסנדר הנפלאים לא נפקד בחלוקת זרי הפרחים היפים שמילאו את זרועותיהם: זר פרחים אדומים לגברים וזר פרחים ורודים לדניאלה המקסימה. אני כבר מצפה לקונצרט הבא ולהפתעות שיביא בכנפיו. להתראות!

[צילום: לאה אינגבר]
תאריך:  18/05/2022   |   עודכן:  19/05/2022
שמחה סיאני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ושוב עברו להם שלושה חודשים והכוכב מרקורי האחראי על תקשורת בין אישית, תנועה ופעולה נמצא כבר בנסיגה כשבוע וימשיך להיות שם עד לתאריך 4.6.22. הכוכב יתחיל את הנסיגה במזל תאומים אך יסיים אותה במזל שור, כאשר בתקופה הקרובה מזלות רבים ירגישו את הנסיגה בשל ביקור הכוכב במזלות רבים. למעשה פי שניים מהרגיל בכל שלושה חודשים.
18/05/2022  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים

18/05/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
מדוע חלקים נרחבים בציבור היהודי בישראל עדיין בדעה שערבי מוסלמי הוא קודם כל "תומך טרור"? מדוע אותם מגזרים בחברה שלנו אינם יודעים דבר וחצי דבר על יישובים ערביים שהיו קיימים כאן לפני 1948 ושתושביהם הוגלו באונס ממקום מושבם ולא הורשו לשוב אליו חרף הוראת בג"ץ? ומדוע לאותו ציבור אין מידע גם ביחס ליוזמות חיוביות בתחום מוצרי תרבות, פרי יוזמה פרטית של המגזר הבדואי?
18/05/2022  |  תרצה הכטר  |   יומני בלוגרים
בניגוד לטענות הרשות הפלשתינית והמפלגה הערבית בראשות איימן עודה שהבעיה העיקרית בקונפליקט הישראלי-פלשתיני היא הכיבוש, הבעיה העיקרית איננה הכיבוש אלא סירובם של הפלשתינים להכיר בזכותם של היהודים להגדרה עצמית ובקשר ההיסטורי שלהם לטריטוריה שהפלשתינים קוראים לה פלשתין ואנו קוראים לה ארץ ישראל. הרשות הפלשתינית תומכת, לכאורה, בפתרון של שתי מדינות אבל לא לשני עמים. למרבה הצער, כל הגורמים הפלשתינים עדיין חולמים "לזרוק את היהודים לים" בדרך זו או אחרת. המכנה המשותף בין אירגוני הטרור, הרשות הפלשתינית והמפלגה הערבית המשותפת הוא הסירוב להכיר בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי ובעבר היהודי של הטריטוריה שהם קוראים לה פלשתין. אבל, רק ארגוני הטרור אומרים בגלוי שמטרתם היא הריסת מדינת היהודים.
נפתלי בנט ויאיר לפיד משולים לטייס ראשי וטייס משנה שמטוסם נחטף על-ידי טרוריסטים והם מסתירים זאת מהנוסעים. גם הדיילים במטוס יודעים את האמת אבל מעמידים פנים שהכול בסדר כדי לא לעורר בהלה. לכאורה, הכל כשורה. המטוס בתנועה וכול המערכות פועלות. הטייסים מכריזים בקשר שהטיסה מתנהלת כסדרה ועוד מעט מגיעים. אבל הנוסעים כבר הבחינו שמשהו לא תקין: זמן קצר אחרי ההמראה, המטוס שינה כיוון מהיעד המקורי ובמקום לנסוק הוא הולך ומאבד גובה. בנוסף, מבעד לחלונות אפשר לראות שרשרת הרים גבוהה ומאיימת ואם המטוס לא יתפוס גובה או ישנה כיוון בקרוב הוא עלול להתרסק.
18/05/2022  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il