|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
ספר דברים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

האורח שלי לקבלת שבת

הנביא עמוס לא חשש להתמודד עם גילויי לאומנות בוטה של "אַתָּה בַּחַרְתָּנוּ", והעביר את הרעיון הבחירה באש צולבת של ביקורת נוקבת
20/05/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

הייתי רוצה, שהאורח שלי ושל משפחתי בקבלת שבת הקרובה יהיה הנוקד ובולס השקמים מכפר תקוע. אני אתן עדיפות לאדם שהוא מאוד יקר לי, שמלבד היותו נוקד ובולס שקמים הוא היה נביא, שלחם לכינון צדק חברתי בחברה שלנו ולא נרתע לצאת חוצץ נגד הבהמיות המסתאבת של הנהגת החברה דמוית פרות הבשן: "הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים..." ומשתיתות אורח חיים מסואב וחסר תכנים ערכיים: "אוֹמְרוֹת לְבַעֲלֵיהֶן הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה". חשוב לי לארח בקבלת שבת הקרובה, כשנקרא את פרשת "בְּחֻקֹּתַי", המסיימת את ספר ויקרא את עמוס, שלחם כדי שהציוויים והחוקים המוסריים, המנוסחים בספר הספרים, ייושמו בחברה הישראלית. אני רוצה לארח מי שלחם נגד המואסים שאת "וְחֻקָּיו לֹא שָׁמְרוּ וַיַּתְעוּם כַּזְבֵיהֶם" (עמוס, פרק ב', פסוק ד').

אני אשמח לארח בקבלת שבת בביתי את מי שעל-פי התלמוד הבבלי (סוכה נ"ב, ב') "נִמְנֶה עִם שְׁמוֹנָה נְסִיכֵי אָדָם", אך אותו אדם בשם עמוס, "אֲשֶׁר הָיָה בּנּוֹקְדִים מִתְּקוֹעַ, שֶׁחָזָה עַל יִשְׁרָאֵל", זכה בחייו לשלל דברי נאצה מדעת קהל עוינת, אותה הובילו ירבעם בן יהואש מלך ישראל ועוזיהו בן אמציהו מלך יהודה. ב-"ויקרא רבה" (י', ב') מצאנו עדויות על ביטויי הסתייגות ונאצה בוטים וקשים מצד הממשל וגם מגילויים קשים של דעת קהל עוינת נגד הנביא עמוס.

בפרק ז' פסוק י"א אנו עדים להתפרצות מילולית בוטה של דמות בכירה בממשל, אמציה כהן בית אל, המעליל בפני הרשות המונרכית על עמוס, שהוא בוגד מסוכן לעם ולממלכת ישראל הצפונית בראשות ירבעם בן יהואש, בהציגו את עמוס כמי שכבר "קָשַׁר עָלֶיךָ קֶשֶׁר בְּקֶרֶב בֵּית יִשְׁרָאֵל, לֹא תּוּכַל הָאָרֶץ לְהָכִיל אֶת כָּל דְּבָרָיו". אמציה הכהן הבכיר מעליל על עמוס כחותר להמית את המלך. בפסוק י"ב, באותו הפרק, הדמות הדתית הבכירה אומרת לעמוס: "חוֹזֶה לֵך בְּרַח-לְךָ אֶל-אֶרֶץ יְהוּדָה וֶאֱכֹל שָׁם לֶחֶם וְשָׁם תִּנָּבֵא".

אשמח לארח בקבלת שבת בביתי את מי שלא נרתע, עמד מול המוניות עוינת בימי מועד וחג ואמר לשאגות העוינות כלפיו: "שָנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם... אִם תַּעֲלוּ לִי עוֹלוֹת וּמִנְחוֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה... לֹא אַבִּיט... זִמְרַת נְבָלִים לֹא אֶשְׁמַע" (עמוס, פרק ה', פסוקים כ"א-כ"ב).

אני רוצה לארח את צוק הסלע, שעמד מול דעת קהל המונית ועוינת ואמר לה את האמת הכאובה, לפיה אין ליושב במרומים עניין באקטים חיצוניים של תפילות וקורבנות. אין מקום לדפוסים טקסיים דתיים, אם לא שולבו בהם מערכות חיים חברתיות מוסריות, בהן קיימת נוכחות חזקה של עוצמת הפסוק מפרק ה' פסוק כ"ד - "וַיִּגַּל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן". אין מקום לריטואל דתי חיצוני, ללא השתתת ערכי מוסר חברתי, הבולמים את הנצחת הקוטביות המעמדית.

פצעי אוהב

עמוס ניבא בתקופה, בה פעמה התחושה של חוסן מדיני וכלכלי לעם בממלכת ישראל ולעם בממלכת יהודה. על כך ניתן ללמוד מהמידע ההיסטורי המתואר ב"דברי הימים", ב', פרק כ"ו, פסוקים ט'-י"א. החוסן המדיני והכלכלי נבע משליטה ישראלית מוחלטת על חלק משמעותי ממרחביה של סוריה כיום, כולל העיר דמשק. על-פי המתואר בספר "מלכים" ב', פרק י"ד, פסוק כ"ה הייתה שליטה ישראלית על מרחבי עבר הירדן המזרחי, על שפלת החוף הדרומי עד גבול מצרים. אני מביע את כאבי, שהשליטה של ממלכת ישראל וממלכת יהודה על עמים אחרים למעשה לטווח ארוך היא זו שגרמה לחברה הישראלית מציאות הרסנית ומדממת.

ממלכת ישראל וממלכת יהודה שלטו למעשה על כל עמי האזור, שחויבו במסים גבוהים כמתואר בספר דברי הימים ב', פרק כ"ו פסוק ח'. העוצמה הכלכלית והמדינית המתוארת בדברי הימים למעשה סככה על שכבה צרה, ולא חלחלה אל המוני ישראל - "עַל מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם עַל בְּגָדִים חֲבֻלִּים יַטּוּ" (עמוס, פרק ב', פסוק ו'). קשה היה לעמוס הנוקד ובולס השקמים מתקוע לדבר סרה בעם, שאהבתו לעם בערה כאש בעצמותיו. מתוך כאב הוא השמיע את מסריו על-ידי המוני עם "הַשַּׁאֲנָנִים בְּצִיּוֹן וּבוֹטְחִים בְּהַר שׁוֹמְרוֹן" (שם, פרק ו' פסוק א').

ניכרים פצעי אוהב, פצעי עמוס הנביא, השולח מלים קשות לכתובתם של "הַשּׁוֹכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן סְרוּחִים עַל עֲרִישׁוֹתָם וְאוֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹךְ מַרְבֵּק" (שם, פרק ו', פסוק ד'). אני מצפה לארח בקבלת שבת את הנביא, שלחם לקיומה של חברה מושתתת על אדנים של צדק חברתי, ללא ניכור מעמדי, חברה הנותנת הגמוניה להון-אנושי העובד.

הנביא עמוס לא חשש להתמודד עם גילויי לאומנות בוטה של "אַתָּה בַּחַרְתָּנוּ", והעביר את הרעיון הבחירה באש צולבת של ביקורת נוקבת. הוא העמיד את רעיון הבחירה לדיון: "הֲלֹא כִּבְנֵי כֻּשִּׁיִּים אַתֶּם לִי בְּנֵי יִשְׁרָאֵל". ההבדל "שֶׁאֶת יִשְׁרָאֵל הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, פְּלִשְׁתִּים מִכַּפְתּוֹר וְאָרָם מִקִּיר". (שם, פרק ט', פסוק ז'). האמירות האמיצות נאמרו לחברה ללא מורא למרות שפע של גלויי נלעגות וביטויי אי-אמונה כִלפי דבריו (שם, פרק ט', פסוק י').

אני רוצה לארח בקבלת שבת את מי שאני קורא את ספרו מתוך כאב. כואב לי, שנבואותיו נדחו על-ידי גילויים של שאננות ויוהרה מצד הנהגה מדושנת במציאות של כיבושים טריטוריאליים וכפיפות כנועה של כל העמים במרחבים הגובלים בממלכות ישראל ויהודה. מי ייתן, שעולם הערכים, שהסעיר והלהיט את עמוס הנוקד ובולס השקמים מתקוע, יסעיר וילהיט באלו הימים כל בית בחברה הישראלית.

תאריך:  20/05/2022   |   עודכן:  20/05/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האורח שלי לקבלת שבת
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מצפה לעמוס ט', 13
20/05/22 09:14
2
שבת שלום ושקטה..
20/05/22 09:53
3
תודה לך איתן
20/05/22 09:55
4
ה.א
20/05/22 10:46
 
שבת שלום שבתתשלום
20/05/22 12:40
 
ה.א
20/05/22 19:11
 
הנושא הוא
23/05/22 09:58
 
מגיב ותיק
20/05/22 13:36
 
מגיב ותיק צעק
20/05/22 15:33
 
מגיב ותיק מאוהב
20/05/22 17:07
 
מגיב ותיק מאוהב
20/05/22 17:07
 
מגיב ותיק אוהב
20/05/22 17:25
5
הסיקריקים מודים
22/05/22 07:18
6
שבוע נעים ונחמד
22/05/22 07:26
7
ראשי האסלם
23/05/22 17:41
8
ערב טוב
25/05/22 17:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ימים אלה, הם ימים של קרבות מאסף בחברה הישראלית לגווניה. ממשלת ישראל הממתינה בדריכות, עוצרת נשימתה, דרוכה עד הקצה, להחלטת מועצת א-שורה, של האחים המוסלמים. ממשלת ישראל מוכנה לנהל משא-ומתן, בעיקר מתן ומתן, עם תומכי טרור, מהללי שהידים, מחבקי טרוריסטים, חובבי שונאנו ומבקשי רעתנו. זו אותה ממשלה המחרימה למעלה מחצי מהעם היהודי בישראל, המדירה את נאמני ארץ ישראל ואוהביה, את החרדים, את בני הציונות הדתית, הרואים בהם מוקצים מחמת מיאוס.
"רבים תוהים איך אירן מממנת את פעילותה החתרנית והטרוריסטית במפרץ הפרסי והמזה"ת הרחב, בנוסף לפעילות משמעותית במערב, למרות השלכות הסנקציות הכלכליות המוטלות עליה. התשובה נמצאת במעורבות אירן בהפצת סמים (והלבנת-הון בהיקף מיליארדי דולרים)..." "טיסה של חברת תעופה מוונצואלה, המכונה "אארו-טרור", ממריאה מדי שבוע מקאראקאס לטהרן דרך דמשק, עמוסה לעייפה בסמים ומזומנים, וחוזרת לקאראקאס עמוסה לעייפה בטרוריסטים אירנים וחיזבאללה, המקבלים בוונצואלה תעודות זהות ודרכונים מזויפים, ומשם מתפזרים לרחבי אמריקה הלטינית..."
19/05/2022  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים

19/05/2022  |  חובב לויטס  |   יומני בלוגרים
מקורו של יום ל"ג בעומר היום ה-33 לספירת העומר, אינו מוזכר כלל בתורה, לא במשנה ולא בתלמוד. לראשונה, אנו פוגשים את ל"ג בעומר בדבריו של רבי אברהם הירחי מלוניל אשר בפרובנס שחי במאה ה-13 לספירה. הוא מתייחס בספרו למנהג שאין להינשא בימי ספירת העומר, ומרחיב בדבריו שבצרפת ובפרובנס נוהגים מנהג זה עד ל"ג בעומר: "ואין מנהג לכנוס (להתחתן) בין פסח לעצרת... ואך מנהג בצרפת ובפרובנס לכנוס מל"ג לעומר. ושמעתי בשם ר' זרחיה מגירונדא שמצא כתוב בספר ישן הבא מספרד שמתו מפסח ועד פרוס העצרת... וזהו ל"ג לעומר" (ספר המנהיג, הלכות אירוסין ונישואין, ק"ו). המונח "פרוס עצרת" מקורו במשנה, משמעו ששישה עשר יום לפני חג השבועות כלומר י"ח באייר - יום ל"ג בעומר.
19/05/2022  |  חניאל פרבר  |   יומני בלוגרים
תומכי הממשלה נוהגים לומר שגם נתניהו דיבר עם עבאס ובכך הם משתיקים את אחת הטענות המרכזיות של האופוזיציה כנגד הממשלה התלויה ברשימה הערבית. נציגי האופוזיציה משיבים שלא היה שום מגע רציני עם עבאס אך בד-בבד הם חשים במבוכה כי אפילו בקרב תומכי נתניהו, לא כולם מאמינים לגרסתם (גם אם היא נכונה).
19/05/2022  |  עמוס שנער  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il