חברת אוטובוסים במדינת ישראל, שתעסיק נהגים ללא רישיון נהיגה, צפויה לתגובות קשות של מערכת המשפט בישראל, שתכלולנה קנסות גבוהים ואפילו מאסר. סנקציות משפטיות קשות תופעלנה על ראש עיר וגם על ראש מחלקת הנדסה בעירו, שיעסיקו מהנדס בניין ללא תעודה רשמית, המעידה על סיום לימודיו האקדמיים, ואין הוכחה רשמית, שהוענק לו תואר מהנדס על-ידי מוסד המוסמך לכך. אך לגבי אותו ראש עיר ומנהל מחלקת החינוך בעירו לא יינקטו צעדים משפטיים, אם רבע מהמורים במוסד חינוכי מסוים בעיר הם מורים, שלא הוסמכו לעבודת הוראה ולא קיבלו שום הכשרה לעסוק בהוראה.
רב בישראל לא יכול להיקרא רב אם לא סיים את חוק לימודיו במערכת שהוסמכה לאשר את היותו רב. רופא בישראל לא יכול להיקרא רופא, אם אין בידיו אישורים מתאימים שסיים את חובותיו האקדמיים והוסמך להיות רופא על-ידי מוסד שמוסמך לתת את האישור לכך. אך קיימת מציאות מזעזעת במישוריות חיים יקרה לנו. מורה בישראל יכול להיקרא מורה, גם אם רגליו לא דרכו בסמינר למורים ולא ביקר אף לא בשיעור אחד באוניברסיטה.
בכל מדינה מתוקנת, המעסיק חייב לבחון היטב, שהמועסק בתחום מקצועי יש לו תעודה ממשלתית או של מוסד אקדמי המאשר, שהמועסק רשאי לעבוד בתחום. ישראל הוציאה עצמה מתחום המדינות המתוקנות, כשכמדינה היא למעשה המעסיק הגדול ביותר של עובדים לא מקצועיים בתחום החינוך. משרד החינוך בישראל הביא את מערכת החינוך בישראל לפשיטת רגל, כשהוא נותן את ההיתר החוקי להעסקת מורים, בבתי הספר, שלא הוכשרו לעבודת הוראה במוסד אקדמי מוכר.
שכר נמוך הניע מורים רבים לנטוש את מערכת החינוך ולמצוא את פרנסתם בתחומים אחרים. השכר הנמוך והמגוחך במיוחד לעובדי הוראה בשנות העבודה ההתחלתית גרם לתופעה העגומה, שצעירות וצעירים רבים אינם מעוניינים ללמוד בסמינרים למורים או במסלולים אקדמאיים המכשירים סטודנטים להוראה.
מצער, שאין היענות לדרישות המוצדקות של הסתדרות המורים למתן שכר גבוה יותר למורים. מצערת המציאות, בה במיוחד המשכורות למורים בתחילת דרכם הן מגוחכות. אני מסיים את המאמר בתחושה קשה מאד, ששנת הלימודים בעוד שבועיים תיפתח, כשקורה דבר רע מאוד במערכת החינוך של מדינתנו. קורה משהו רע לחינוך של ילדינו, שרבים מהם יִלְמְּדוּ בשנת הלימודים, הבאה עלינו לטובה, בכתות בהן המורים שֶׁיְלַמְּדוּ יהיו מורים לא מוסמכים.