|   15:07:40
דלג
  תרצה הכטר  
מרצה, חוקרת וכותבת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
גוון פוליטי [צילום: יוטיוב]

פסוקי השטן מנקודת מבטו של רושדי

מוחמד עלה להר, הוא שמע דברים הייתה לו תחושה ברורה שהדובר הוא המלאך גבריאל (ג'יבריל) הוא ירד מההר ושיתף את מה ששמע, אחר כך עלה להר בשנית הפעם הנביא מוחמד הבין שבביקורו הקודם בר הוא טעה לחשוב שמדובר בהתגלות אלוהית למעשה, הם נמסרו לו על-ידי השטן אלא שהפעם היה משוכנע שהמלאך גבריאל דיבר אליו
18/08/2022  |   תרצה הכטר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

הזרעים לכתיבת פסוקי השטן נטמנו בעודו סטודנט באוניברסיטת קיימברידג', ונבטו כעשרים שנה לאחר מכן. רושדי בנה את פסוקי השטן סביב סיפור ביוגרפי על הנביא מוחמד, שנכלל בקובץ ערוך בשם "פסוקיו של שטן". ספרו "פסוקי השטן" משקף חשיבה שלפיה ברגע שטקסט רואה אור הוא נתון לדיון פתוח, וראוי שכך יהיה: "לא צריכים להיות כללים נפרדים לטקסטים דתיים", אמר. "הם צריכים להתמודד עם התחרות של טקסטים אחרים בעצמם".

מאותו רגע שהאייטולה חומייני הוציא פסק הלכה ("פתווה") שגזר את דינם של סלמאן רושדי וכל מי שסייע לו להוציא לאור את "פסוקי השטן", הוא ידע שבעיני חבריו ומכריו הוא חדל להיות סלמאן, והפך להיות רושדי, מחבר פסוקי השטן.

רושדי הוזמן להתראיין בתקשורת ביום בו חומייני הכריז מלחמה נגד "פסוקי השטן" והורה לחסל את רושדי. הוא הוזמן לראיון באולפן של CBS, ולפני הכל הוא עצמו תהה ושאל, האם חומייני מתכוון ברצינות? רגע אחר כך, הוא התעשת מעט, עלה לשידור ואמר בפה מלא שהוא מצטער על כך שלא כתב ספר ביקורתי יותר. ועם זאת זו האמת לאמיתה. כל משטר שמתנהג בצורה שפלה, ראוי לביקורת כזו. הביקורת עשויה רק להועיל ולכוון את המשטר אל דרך הישר. הראיון לתקשורת הסתיים. במהלך נסיעתו חזרה לביתו רושדי האזין לדווחי החדשות ושאל עצמו, איזו זכות הייתה לחומייני לאיים על נתין של ארץ זרה?1

ההשראה והחשיבה המלווה את פסוקי השטן

הוא היה צעיר, סטודנט שנה שנייה בחוג להיסטוריה באונ' קימברידג. היה עליו לבחור נושא לעבודת גמר. רושדי בילה שעות בספריית האוניברסיטה שם גם נחשף לקובץ "SATANIC VERSES" - פסוקיו של שטן (להבדיל מ"פסוקי השטן"). הקובץ מכיל סיפורים שנטוו סביב מוחמד ומידע ביוגרפי עליו, לפני שקיבל מעמד של נביא ומייסד דת האיסלאם. את הקובץ (hadith2) ערכו איבן אישאק, ווקידי, איבן סעאד וטבארי. הקובץ מכיל פרטי אירוע מחייו של מוחמד. ומאוחר יותר הוא קיבל את הכותרת "פסוקיו של שטן".

וכך מסופר שם: מוחמד עלה להר. הוא שמע דברים. הייתה לו תחושה ברורה שהדובר הוא המלאך גבריאל (ג'יבריל). הוא ירד מההר ושיתף את מה ששמע. אחר כך עלה להר בשנית. הפעם הנביא מוחמד הבין שבביקורו הקודם בר הוא טעה לחשוב שמדובר בהתגלות אלוהית. למעשה, הם נמסרו לו על-ידי השטן. אלא שהפעם היה משוכנע שהמלאך גבריאל דיבר אליו. מדובר בששים ושניים פסוקים שנכללו אחר כך בקוראן ב"סורה (פרק) 53". מוחמד המשיך בדרכו והגיע למכה. שם הוא חזר על הפסוקים ששמע מהמלאך גבריאל. רושדי תהה: מדוע מוחמד לא סיפר במכה שהדברים ששמע בביקורו הראשון בהר נאמרו לו על-ידי השטן?

ביומנו הוא ציין שעליו לשוב ולקרא את הקובץ "פסוקיו של שטן". הוא עשה זאת כעבור 23 שנים ב-1984 והרגיש שהוא בשל לטוות רומן סביב האירוע. הכתיבה ארכה ארבע שנים.

פסוקי השטן - בעד פתיחות, נגד פונדמנטליזם ושמרנות

פסוקי השטן ראה אור לראשונה באנגליה ב-26 בספטמבר 1988, וזכה מיד לביקורות ענייניות אוהדות. המוניטין שלרושדי כסופר נסק במשך חודשים ספורים. האהדה הציבורית והביקורת האוהדת סביב פסוקי השטן נמוגה תוך מספר חודשים. השיח סביב פסוקי השטן קיבל גוון פוליטי, דתי, חברתי, ופוסט-קולוניאלי. הספר והמחבר זכו לגידופים וקללות. תוך זמן קצר פסוקי השטן של רושדי הוקעו כתועבה ברחבי העולם המוסלמי. בין ההשמצות היו לשונות רעות שסיפרו שרושדי כתב את פסוקי השטן רק בשביל להתפרסם, ולהתעשר. חבריו ומוקיריו של רושדי ניסו לפרסם דברי תמיכה בו, והקפידו לשים דגש על ערך חופש הביטוי. הם לא עשו מאמץ להדוף שקרים ספציפיים שמבקרי הספר הפיצו חדשים לבקרים. אחת התהיות של רושדי הייתה: כיצד יצירות קלאסיות כגון, "מאהבה של הליידי צ'טרלי", "לוליטה", ו"יוליסס", זכו לתמיכה וביקורת עניינית וחיובית בעוד שפסוקי השטן הפך מיצירה ספרותית שכיכבה ברשימות רבי מכר, והייתה מועמדת לפרס בוקר, ליצירה בזויה.

חודשים ספורים לאחר שפסוקי השטן ראה אור באנגליה, רושדי קיבל הודעה רשמית שהודו אוסרת לייבא אותו למדינה. לא צורפו להודעה נימוקים ענייניים. במקומות רבים באירופה, בהודו ופקיסטן פרצו מהומות ונערכו הפגנות. אלו היו מלוות באיומים על חייו. והמשטרה ירתה למוות במפגינים.
ביום בו האייטולה חומייני הוציא צו הלכה (פתווה) המורה על גזר דין מוות נגד רושדי ועוזריו (ולנטיין דיי, פברואר 1989), מגיש החדשות דיווח על כך בהתרגשות. כוחות הביטחון באנגליה העדיפו להגן על רושדי ולעשות הכל כדי שהעסק יגווע ויישכח. כדי לרכך את המצב, הם שכנעו את רושדי לפרסם התנצלות פומבית קצרה. מבחינתו זה היה כתב כניעה, שבו הוא מודה שמוסלמים רבים נפגעו מספרו, פסוקי השטן. הוא התנצל על אי-הנוחות והמצוקה שנגרמה, והוסיף המלצה לכולם להיות רגישים למצוקת ה"אחר".

בזאת לא תמה הסאגה. בפברואר 1989 פסוקי השטן ראה אור בארה"ב. התקשורת דיווחה על כך בקולי קולות והדגישה ש"כל בני האדם החופשיים זכאים לחופש ביטוי". למרות זאת דבר לא השתנה. בערי הבירה באירופה ובמקומות אחרים נמשכו ההפגנות, רבים נהרגו. סניפי רשתות הספרים הגדולות הועלו באש. זאת למרות שהספר כיכב שלושה שבועות בראש רשימת רבי המכר של הניו-יורק טיימס. מאז חלפו שבועות וחודשים רבים, רושדי היה מבודד לגמרי במקום בו הסתתר בווילס. איש לא התקשר אליו. אנשי הביטחון יעצו לו לאמץ שם בדוי. וכך הפך מאדם בעל מעמד וחשיבות במילייה הספרות העולמית לאדם אנונימי שבמשך 11 שנים קרא לעצמו ג'וזף אנטון.

למניפולציה שרושדי מפעיל בספרו סביב דמויות השטן והמלאך גבריאל וגם הנביא מוחמד, יש גוון של ספקנות כלפי האיסלאם. אלא שלדבריו, פסוקי השטן לא נועד לצאת נגד האמונה האיסלאמית. הספר יצא נגד חילול הקודש של הקוראן. רושדי השתדל להציבו כטקסט שניתן למוחמד מאת האלוהים. טקסט שאין עוררין עליו. אבל רושדי הדגיש שהיה שיקול נוסף לכתיבת הספר. שיקול חשוב - הוא קיווה שהספר יוביל לדיון פתוח וסביב הקוראן והאיסלאם בכללותו. בדומה לסוקרטס, גם רושדי טען שהוא מאמין ברעיון של הטלת ספק בכל, גם בטקסט כמו הקוראן. נכון שמעצם הגדרתו טקסט קדוש הוא טקסט שלם ובלעדי. אי-אפשר להוסיף או לגרוע ממנו. אבל בפועל אין זה הכלל לגבי כל הטקסטים הקדושים. יש ביניהם כאלו שראויים לדיון ולפרשנות. הגם שבעיני הפונדמנטליסטים טקסטים מקודשים הם מוחלטים, בלתי גמישים ובלתי ניתנים לערעור. מבחינתם הקוראן מקיף את האיסלאם, והמניפולציה של רושדי בדמויות מהקוראן נתפסת על-ידי מוסלמים מאמינים כאקט המתריס נגד אמונתם.

הערות

1. "אני מודיע בזאת לכלל המוסלמים בעולם שהסופר שחיבר את "פסוקי השטן", המכפיש את האיסלאם, הנביא מוחמד, והקוראן, וכל מי שסייע לסופר במהלך הפקת הספר, דינם מוות. אני מצווה על כל מוסלמי באשר הוא להרגם". לשון הפתווה (פברואר 1989).

2. החדית' מהווה יסוד ההלכה השני בחשיבותו רק לקוראן. זהו אוסף של הלכות, סיפורים על-אודות הנביא מוחמד ודרך חייו, אשר מופיעים בסונה, הכוללת גם את הביוגרפיה שלו ואת הצהרותיו ועצותיו בנושאים שונים. 3 השימוש הראשון בביטוי "פסוקי שטן" (באנגלית, ersesVSatanic) מיוחס לסר וויליאם מיור ב-1858. מזרחן שהיה ממונה על פרובינציות בהודו מטעם המנדט הבריטי. 4The Disappeared: How the fatwa changed a writer’s life. By Salman Rushdie, 2012 (הניו-יורקר).

תאריך:  18/08/2022   |   עודכן:  18/08/2022
תרצה הכטר
+בשבוע הבא: פסגה במצרים של חמישה ממנהיגי מדינות ערב
22:45 18/08/22  |  עידן יוסף
מקורות דיפלומטיים מצריים מסרו שבשבוע הבא צפויה להתקיים במצרים פסגה של חמישה ממנהיגי מדינות ערב. בפסגה ינכחו נשיא מצרים א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא האמירויות השייח' מוחמד בן זאיד, מלך בחריין חמד בן עיסא אל ח'ליפה ורה"מ העירקי מוסטפא אל-כאזימי (ערוץ אל-מיאדין).
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסוקי השטן מנקודת מבטו של רושדי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
BS
21/08/22 15:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
דבר מפחיד קורה כאן בארה"ב, ולצערי הוא מוכר לנו כל כך. את ישראל אוהבים לשנוא. השנאה ליהודים היא דבר עתיק יומין, המושרש כל כך באנושות, שברגע שיש מפלט כלשהו, היא זורמת כמו לבה מהר געש. השנאה מוחשית, פיזיולוגית ממש, והיא מעבירה אנשים על דעתם. זהו מצב בלתי אפשרי בעליל, וחייבים להפטר מהיהודים, כי הם שולטים בעולם, הם מרמים את כולם, והם בסיס כל הצרות והחוליים האפשריים. אם רק נמחוק את ישראל מהמפה ונשמיד כל יהודי באשר הוא, הרי שיטב לכולם. לא יהיו יותר מחלות או מלחמות.
17/08/2022  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
ישראל הפתיעה את ארגון הג'יהאד האיסלאמי, נטלה את היוזמה לידיה והתחילה את המבצע בחיסול תייסיר אלג'עברי, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי ו-9 מאנשיו באופן דומה למבצע "עמוד ענן" ב-2012 שבו פתחה את המבצע בחיסולו של רמטכ"ל החמאס אחמד אלג'עברי.
עשרות בני אדם נספו בדליקה שפרצה בכנסיה קופטית במצרים. רבים מן ההרוגים נמחצו למוות במנוסה מפני הלהבות.
14/08/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
במשך כ-15 שנה לאחר נפילת בריה"מ ב-1991, נדמה היה כי מדיניות החוץ המערבית בנויה על יסודות איתנים. הערכים הליברליים – דמוקרטיה, שוק חופשי, זכויות האדם ושלטון החוק – גברו על הקומוניזם. לארה"ב הייתה הזכות לכפות כללים אלו נגד מחבלים ורודנים בנימוק שהם מבטיחים שלום, שגשוג וקדמה. 15 שנים מאוחר יותר, מדיניות החוץ של המערב היא בלגן אחד גדול – טוען אקונומיסט. קחו לדוגמה את יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן.
01/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
תנועת "האחים המוסלמים" העולמית מתנגדת להחלטת תנועת הבת שלה, תנועת חמאס, לחדש את הקשרים שלה עם משטרו של בשאר אסד לאחר נתק שנמשך כבר עשר שנים מאז 2012 על-רקע מלחמת האזרחים בסוריה. את ההחלטה להתנתק מהמשטר הסורי קיבל בזמנו ח'אלד משעל שהיה ראש הלשכה המדינית של התנועה, בעקבות ההחלטה הוא העביר את מפקדת התנועה מדמשק לדוחא בירת קטר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il