|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
ברבוביץ'. נגד חריגה [מרים אלסטר/פלאש 90] אבי וייס. תשובות חלשות [צילום: פלאש 90]

חשיפה / חשש לפגיעה בעצמאות חברת החדשות

הרשות השנייה נגד החסויות והשימוש <br>המסחרי בעיתונאים בוועידת המשפיעים

במכתב ששיגרה יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ' אל מנכ"ל שידורי קשת אבי ניר ואל מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס היא מתריעה מפני השימוש המסחרי שעושים קשת וחברת החדשות בעיתונאים ב"ועידת המשפיעים" ובהצגת פרסומות אסורה מהכינוס מנותני חסויות תגובת אבי וייס לא הפריכה את החששות לשימוש לרעה במסך ערוץ 12 לעסקים מסחריים שלא אושרו
24/08/2019  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות
אבי ניר. נדרש גם הוא להגיב [צילום: יח"צ]

יו"ר הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו יוליה שמאלוב ברקוביץ', יוצאת נגד שידור כנס "ועידת המשפיעים" בערוץ 12, ונגד מעורבות מסחרית מצד עובדי/עיתונאי חברת החדשות, בכנס זה שאמור להתקיים ביום 05.09.19 - 12 יום לפני הבחירות לכנסת. כך עולה ממכתב ששיגרה אל מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס, ואל מנכ"ל שידורי קשת, אבי ניר. בשלב זה לא ידוע: האם דרישת הרשות השניה עלולה למנוע שידור ועידת המשפיעים באפיק 12.

פנייתה של ברקוביץ' נעשתה מכוח סמכותה/חובתה של הרשות השניה: לסכל, ומראש, כל חריגה מתנאי הרשיון שניתן לזכיינית קשת ולחברת החדשות, המשדרות באפיק 12. ברקוביץ' מלינה במכתבה, כי בשנה שעברה אושר שידור ועידת המשפיעים לאחר שקשת וחברת החדשות מסרו כי "מדובר בכנס חד-פעמי", ולכן אושר אז השידור.

ברקוביץ' פנתה אל וייס ואל ניר, נוכח חששה כי קיום כנס ועידת המשפיעים עם ובשיתוף עובדי חברת החדשות, "מעלה חשש לפגיעה בעצמאותה של חברת החדשות". השאלות והתשובות מובאות באופן בלעדי ב-News1 (ראו בהמשך). במכתבה היא הציגה סדרה של 10 שאלו, וגם לאחר שקיבלה מענה, נראה כי החשש נותר בעינו ואף התחזק לפחות בשני עניינים:

  • בניגוד לרשיון - חברת החדשות נערכת לשדר באפיק 12, שידורים חיים ו/או מוקלטים, שיכללו פרסומות מצד נותני חסויות שניתנו לחברת קשת. ברי, כי נותני החסויות משלמים ומכוונים בדיוק לכך שהפרסומת שלהם תגיע לצופים בערוץ הטלוויזיה;

  • בניגוד לרשיון - עיתונאים של חברת החדשות ישתתפו בפועל בתכנית שתכליתה מסחרית. אמנם, וכפי שהובהר - העיתונאים יקבלו תשלום נפרד בגין שירותם, אך הם יראיינו אישים שיוזמנו על-ידי קשת, משיקולים מסחריים.

קשת וחברת החדשות הולכות בדרכם של המו"לים הפרטיים הגדולים, ובהם: קבוצת ידיעות אחרונות, קבוצת שוקן, קבוצת מעריב, וגלובס, המפיקים כנסים כמעט מדי חודש. סוד גלוי הוא: נותני החסויות משלמים סכומי עתק יחסית (בהשוואה לעלות-תועלת), בגין הפרסום, כביכול, בכנס, כאשר לשני הצדדים ברור: הכספים משולמים בדרך-כלל לא כל-כך עבור הפרסום, שהוא צנוע ומוצנע, אלא כדי לשמור על יחסים טובים עם גופי התקשורת.

חברת החדשות מייחסת חשיבות גדולה לעצם קיום הועידה, קל וחומר כאשר זו תתקיים ימים ספורים לפני הבחירות לכנסת. באתר שהקימה נאמר, בין היתר:

  • ועידת המשפיעים של חברת החדשות היא הזדמנות נדירה לראות מקרוב את נבחרת הכתבים המובילה בישראל במפגשים יוצאי דופן, פנים אל פנים, עם האנשים המשפיעים במדינה - Live על במות הוועידה.

    יונית לוי, דני קושמרו, דנה ויס, גיא פלג, עמית סגל, קרן מרציאנו, רוני דניאל ושאר עיתונאי חברת החדשות יקיימו ראיונות עומק, עימותים ופאנלים וישתפו את הקהל בסיפורים ובגילויים עיתונאיים אישיים מאחורי הקלעים.


הערה שלי (י.י.) - ראש הממשלה בנימין נתניהו אסר על השרים וחברי כנסת של הליכוד לשתף פעולה עם קשת וחברת החדשות. נתניהו דרש מהם להימנע מהשתתפות בוועידת המשפיעים, וקבע כי ראיונות ו/או שידורים יבוצעו רק במסגרת קמפיין הליכוד.

השאלות / התשובות

כאמור, יו"ר הרשות השנייה הציגה 10 שאלות לאבי ניר ולאבי וייס. נציג להלן את השאלות והשובות המלאות מצד חברת החדשות, כסדרן:

1. הבהרת חברת החדשות משנה שעברה כי מדובר בכנס חד-פעמי.

תשובה: הכנס נחל הצלחה גדולה בכך שהצליח בפעם הראשונה לייצר מפגש בלתי אמצעי בין אנשי חברת החדשות לבין הציבור. בימים שבהם נמצאת התקשורת תחת מתקפה יש חשיבות לשחזר את המפגשים, ההרצאות והשיחות של אנשי חברת החדשות עם האנשים שבאים לראות אותם פנים אל פנים ושמעוניינים לשמוע על המתודולוגיה של העבודה העיתונאית.
הכנס יאפשר, כפי שאיפשר בשנה שעברה בהצלחה רבה, מפגש בלתי אמצעי בין הציבור לבין קובעי מדיניות, להציג שאלות, לקיים דיאלוג שאינו יכול להתקיים בכל פלטפורמה אחרת.
דווקא היום חברת החדשות סבורה שיש במפגש בלתי אמצעי ובלתי שגרתי שכזה, כדי לחזק את אמון הציבור בעיתונות חופשית. קיימת משמעות מיוחדת בעייננו לקיים
מפגשים כאלה בזמן מערכת הבחירות שבמהלכה תשומת הלב הציבורית מופנית ליחסים המורכבים בין העיתונות לפוליטיקה. כמו-כן אנו מעוניינים לשים דגש על השיח האלים, בעיקר ברשתות החברתיות, שהפך לנפוץ מדי וגם נושא זה בשיא הרלוונטיות שלו במהלך מערכת בחירות.

2. נא פרטו מהו אופן קבלת החסויות לוועידה.

תשובה: הליך גיוס החסויות מנוהל בלעדית על-ידי קשת וחברת ההפקה של הכנס. לחברת החדשות אין כל נגיעה בתהליך, אין לה ידע מוקדם לגבי זהות נותני החסות במשך תהליך הגיוס, כפי שאין לה ידע מוקדם לגבי זהות המפרסמים על המסך במהלך הפסקות הפרסומות בזמן שידור תוכניותיה.

3. נא ציינו האם הובהר לרוכשי החסויות כי לא תובטח להם חשיפה כלשהי על מסך הטלוויזיה, ככל שתוכנית מהאירוע ישודרו?

תשובה: החסויות הן עבור הכנס והופעה בו. לא עבור הופעה ושידור בטלוויזיה. הדבר הובהר לנותני החסויות בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים.

4. ככל שתכנים מהאירוע ישודרו, כיצד תבטיחו כי לא תהיה חשיפה של החסויות על מסך הטלוויזיה?

תשובה: בדומה לשנה שעברה, סינון התכנים מהכנס לצורך שידור על המסך הוא בסמכות עורכי התוכן של תוכניות חברת החדשות שיפעילו שיקול דעת עיתונאי עצמאי. עורכי התוכניות לא מקבלים שום בקשה או הנחיה בנוגע לשידור על המסך, לא במפורש ולא במרומז, מאנשי קשת או חברת ההפקה שאחראים על גיוס חסויות. בדומה לוועידת המשפיעים של שנה שעברה ולכל הכנסים מסוג זה, צפויים להופיע באירוע שרים, חברי כנסת, בכירים במשק ומכובדים אחרים. הם צפויים לספק כותרות ומטבע הדברים קיים עניין ציבורי בדיווח חדשותי ענייני של דבריהם.

5. נא פרטו מדוע לעמדתכם האמור אינו מהווה פגיעה בעצמאותה של חברת החדשות?

תשובה: בעקבות הצלחת ועידת המשפיעים בשנה שעברה, הביעה חברת החדשות רצון לקיים כנס נוסף השנה. הדבר לא ניכפה עליה אלא ההפך. כמו-כן, כדי לשמור על עצמאותה, נבנה גם השנה מנגנון גיוס חסויות שמנתק את החברה ואת אנשיה מגיוס החסויות.

6. נא פרטו מהם האמצעים בהם נקטתם להפיג את החשש לפגיעה בעצמאותה של חברת החדשות?

תשובה: ראו סעיף 5.

7. נא פרטו מהו מתווה ההתקשרות על עובדי חברת החדשות? האם תשולם תמורה לעובדי חברת החדשות? אם כן - מי המשלם וכנגד מה?

תשובה: עובדי חברת החדשות יקבלו תמורה עבור יום עבודתם בכנס. התשלום יועבר מחברת ההפקה של הכנס לחברת החדשות כנגד חשבונית שתסכם את הסכום שישולם לעובדי החברה.

8. האם עובדי חברת החדשות מחויבים להשתתף בוועידה?

תשובה: עובדי חברת החדשות אינם מחויבים להשתתף בכנס. אם הדבר מהווה אינדיקציה לחשיבות האירוע עבור עובדי החברה אף לא אחד מהם הביע חוסר רצון להשתתף ואף – ההפך הוא הנכון. עובדי חברת החדשות פונים ומבקשים להשתתף ולהיות מעורבים כמה שניתן לאפשר להם.

9. האם דירקטוריון חברת החדשות היה מעורב באישור הכנס האמור? ככל שכן, נא העבירו את החלטת הדירקטוריון בעניין.

תשובה: דירקטוריון חברת החדשות קיבל דיווח ממנכ"ל החברה על קיום הכנס, על תוכנו, ועל מנגנון ניתוק החברה מתהליך גיוס החסויות. לא נהוג להצביע על דיווח כנ"ל אלא אם יש לגביו התנגדויות או הסתייגויות. מאחר שלא היו כאלו לא נערכה הצבעה.

10. אנא פרטו האם ובאיזה אופן בכוונתכם לשדר את הוועידה.

תשובה: במתווה זהה לכנס של שנה שעברה, בכוונתנו לשדר חלקים מהאירוע. כמו בשנה שעברה אנו מעוניינים לשדר בשידור חי את מליאת הפתיחה החגיגית בה ידברו נשיא המדינה, פרופ' יובל נח הררי, פוליטיקאים בכירים ועוד. בעייננו קיימת חשיבות ציבורית לשידור חי של ראיונות עיתונאיים בין אם הם מתקיימים באולפן או מעל במת הכנס.

המסקנות


מן האמור לעיל עולה: תשובות חברת החדשות אינן מספקות. ברי, כי עיתונאים בכירים של חברת החדשות מגויסים לכנס שתכליתו מסחרית; וכן: חברת החדשות לא הציעה שום מנגנון שיימנע שימוש פסול באפיק 12 לשם פרסומת מצד נותני החסויות.

הערה שלי (י.י.) - נוכח קריסת המודל העסקי בכלי התקשורת בכלל ובערוצי הטלוויזיה בפרט, ניתן אולי לראות בהשתתפות חברת החדשות בכנס מסחרי (ועידת המשפיעים) ככורח בל יגונה, אך הדרך הנכונה היא: הגשת בקשה לשינוי/תיקון הרשיון, ולא חריגה ממנו תוך מריחות וסיפורי בדים.

תאריך:  24/08/2019   |   עודכן:  24/08/2019
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרשות השנייה נגד החסויות והשימוש המסחרי בעיתונאים בוועידת המשפיעים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון אורגד תובע 1.2 מיליון שקל מאחיו, אלי אורגד, בעלי תחנת הרדיו האיזורי "רדיו 90 FM" ובעל השליטה ברשת בורגראנץ' וחברת השמירה והניקיון שלג לבן.
24/08/2019  |  יצחק דנון  |   חדשות
ממשלת סין הודיעה היום (יום ו', 23.8.19) על הטלת מכסים בשיעור של 10%-5% על ייבוא מארה"ב בשווי 75 מיליארד דולר בשנה. המכסים יוטלו בחלקם ב-1.9.19 ובחלקם ב-15.12.19 - המועדים בהם ייכנסו לתוקף מכסים אמריקניים של 10% על ייבוא מסין ב-300 מיליארד דולר.
23/08/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מחבל הפעיל (יום ו', 23.8.19) מטען חבלה מאולתר, ופצע רוחצים ישראלים במעיין דני (עין בובין) ליד דולב. בפיגוע נפגעו שלושה בני משפחה - נערה בת 17 שמתה מפצעיה, ואביה (46) ואחיה (19) שנפצעו באורח קשה מאוד. הפצועים פונו מהמעיין באמצעות מסוק לבית החולים הדסה עין כרם. אבי המשפחה שנפצע הזעיק את כוחות ההצלה.
23/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
עו"ד יובל זיו ביצע מעשי עוקץ ותרמית בהיקף של מיליוני שקלים כלפי לקוחותיה של קבוצת הנדל"ן פסיפיק הולדינגס שבשליטתו. כך טוענים עשרה מהלקוחות, בתביעה בסך 2.6 מיליון שקל שהגישו נגד זיו, החברות שבשליטתו ואחיו, ד"ר איתי זיו.
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הורה אמש (יום ה', 22.8.19) לשרי ממשלתו להכין באופן מיידי חלופות לסוגיית הגבול האירי במסגרת הברקזיט. ההוראה ניתנה לאחר שג'ונסון חזר ללונדון משיחות עם הקנצלר אנגלה מרקל והנשיא עמנואל מקרון.
23/08/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il