|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

קרנות ההשתלמות שהמדינה שותפה בהנהלתן

מתוך דוח מבקר המדינה לשנת 2004 (55ב')
08/05/2005  |     |   מקורות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מינוי והעסקה של עובדים במשרות אמון בלשכות שרים וסגני שרים
  העסקה ותקינת כוח אדם במשרדי הממשלה
  מימון ביקור בית של רופא לצורך קביעת מוות
  אי-הודעה על החלטה שלא להעמיד לדין ועל הזכות להגיש ערר
  עיריית ירושלים - אי-השתתפות במימון העסקת סייעת לתלמיד נכה


תקציר

קיימות 12 קרנות השתלמות שהן חברות ממשלתיות ומעורבות (להלן - קרנות ההשתלמות) כהגדרתן בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן - חוק החברות הממשלתיות); 9 מקרנות אלה הן חברות ממשלתיות (להלן - קרנות ממשלתיות) ו-3 הן חברות מעורבות. משרד מבקר המדינה בדק נושאים אחדים הקשורים לקרנות ההשתלמות ולהלן עיקרי הליקויים שהועלו:

1. המדינה מכוח החזקתה במניות בקרנות ההשתלמות יש זכויות למינוי דירקטורים בקרנות. בדיקה שעשה משרד מבקר המדינה העלתה, שב-30.9.03 חסרו בדירקטוריונים של רוב הקרנות דירקטורים מטעם המדינה; בחמש מאותן קרנות לא מינו השרים יו"ר.

2. תקנה 41ה5(ב) לתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964 (להלן - תקנות מס הכנסה), קובעת, בין היתר, כי על חבר בוועדת השקעות להיות בעל ניסיון בתחום שוק ההון במשך שנתיים לפחות וכן עליו להיות בעל תואר אקדמי או רישיון רואה חשבון או רישיון ניהול תיקי השקעות. התקנה אינה חלה על מי שכיהן כחבר ועדת השקעות באפריל 2002. בכמה ועדות השקעה כיהנו חברים שלא היו כשירים לכהן בהן.

3. חלק מהקרנות רכשו מהבנקים שירותים פיננסיים וניהוליים ומיועצי השקעות שירותי ייעוץ בלא שקיימו הליך בחירה תחרותי כלשהו.

קרן השתלמות לאקדמאים במדעי החברה והרוח בע"מ

קרן השתלמות לאקדמאים במדעי החברה והרוח בע"מ (להלן - הקרן) היא חברה ממשלתית שנוסדה בשנת 1968.

הסכסוכים בקרן

מסוף שנת 2001 יש בקרן סכסוכים קשים עקב חילוקי דעות מהותיים, בין נציגי המדינה בדירקטוריון הקרן ובראשם יו"ר הדירקטוריון, ובין נציגי ההסתדרות ובראשם מנכ"ל הקרן דאז, ואחר כך מחליפו בתפקיד שמונה לתפקידו באוקטובר 2002, על אופן ניהולה של הקרן ועל פעולות שנעשו בה. הסכסוכים וחילוקי הדעות, אשר מעסיקים רבות את מוסדות הקרן, לא יושבו עד מועד סיום הביקורת בנושא בנובמבר 2004, והם פוגעים קשות בתפקוד השוטף של הקרן ומוסדותיה, בהיבט הניהולי והכספי וגורמים להוצאות מיותרות ניכרות הפוגעות בכספי העמיתים. להלן פירוט חלק מהאירועים והשפעתם על ניהול הקרן:

1. נציגי ההסתדרות ובכללם המנכ"ל לא השתתפו בישיבות הדירקטוריון וועדותיו. היעדרות המנכ"ל מנעה, על-פי תקנון הקרן, קיומו של מניין חוקי בישיבות.

2. בשנת 2002 ובתחילת 2003 התכנסו כמה פעמים בנפרד הדירקטורים מטעם המדינה, בראשות היו"ר, והדירקטורים מטעם ההסתדרות, בראשות המנכ"ל. באפריל 2003 החליט הדירקטוריון, בראשות היו"ר, להעביר את המנכ"ל מתפקידו, ובתגובה החליטו הדירקטורים מטעם ההסתדרות, ביוני 2003, להעביר את יו"ר הדירקטוריון מתפקידו. פעולות אלה פגעו קשות ביכולת של מוסדות הקרן לבצע כראוי את תפקידיהם.

3. בשנים 2003-2004 נטל הדירקטוריון פעמיים את סמכויותיו של המנכ"ל לחודשים מספר בכל פעם, ותפקידיו בוצעו בידי יו"ר הדירקטוריון, המזכיר ועובדי הקרן. גם בתקופה שהמנכ"ל כיהן בתפקידו פגעו הסכסוכים במילוי תפקידיו. ועדת ההנהלה של הקרן, המורכבת מיו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל, התכנסה מספטמבר 2002 עד ינואר 2004 פעמיים בלבד וגם דבר זה פגע בניהול הקרן.

4. ממסמכים של היועץ המשפטי לממשלה, מאוגוסט 2003, עולה שהוא הציע לבקש מבית המשפט למנות נאמן מטעמו לניהולה של הקרן לתקופה של חצי שנה עד שנה שבמהלכה יעוכבו ההליכים בין הצדדים, יימשך המשא ומתן עם ההסתדרות בנוגע לעתידה של הקרן, וייבחנו דרכים אפשריות לניהול הקרן. ההצעה לא מומשה עקב התנגדות רשות החברות ואגף שוק ההון.

5. בדצמבר 2003 הגיעו הצדדים בקרן להסכמה ולפיה יעכבו את ההליכים המשפטיים לשישה חודשים לשם בחינת האפשרות להכין תכנית עבודה משותפת במתווה שקבעו. לאחר סיומם של ששת החודשים האמורים הגישו מנכ"ל הקרן ונציגי ההסתדרות בדירקטוריון בקשה לבית המשפט לחידוש ההליכים המשפטיים.

6. נוכח הסכסוכים בקרן, היא לא קיבלה מהממונה על שוק ההון אישור לפעול כקופת גמל לכל שנת 2004, אלא תחילה ניתן לה אישור לשישה חודשים בלבד, ותוקפו הוארך בשלושה חודשים ואחר כך בכל פעם בחודש בלבד.

7. במהלך שלוש השנים שבהן מתמשך הסכסוך הביעו רשות החברות ואגף שוק ההון עמדות מנוגדות ולא עקביות בדבר דרכי הטיפול בסכסוך המתמשך ולא עשו די לפתרונו, ודבר זה עיכב את ביצוען של פעולות ממשלתיות להחזרת הקרן לפעילות תקינה.

מאחר שנציגי שני בעלי הקרן - המדינה וההסתדרות - לא השכילו לנהל זמן רב את ענייני הקרן כיאות, עד כדי השבתת פעולותיה, ומאחר שהניסיונות ליישוב הסכסוך לא צלחו, על הגופים הממשלתיים המופקדים על פעילות הקרן - רשות החברות ואגף שוק ההון - לנקוט לאלתר בשיתוף הגופים הממשלתיים האחרים הנוגעים בדבר צעדים נמרצים להסדרת ניהולה של הקרן ולהגנה על חסכונותיהם של כ-40,000 עמיתיה.

פעולות הקרן

1. תקנון ההתאגדות של הקרן לא עודכן על פי החלטות האסיפה הכללית מדצמבר 1998 לשנות סעיפים בתקנון.

2. אסיפות כלליות רגילות של הקרן לא כונסו מאז אוקטובר 2000. עקב כך, מועסק משנת 2002 רואה החשבון של הקרן בלי אישור האסיפה הכללית, והדוחות הכספיים של הקרן לא הומצאו לאסיפה הכללית ולא נדונו בה.

3. בקרן אין בקרה על ביצוע החלטות הדירקטוריון וועדותיו, ובאוקטובר 2004 ביצוען של החלטות חשובות רבות שהקרן קיבלה בשנת 2000 ובשנים 2002-2003, טרם הושלם.

4. מאוקטובר 2002 עד מרס 2004 לא התכנסה ועדת הביקורת. עד נובמבר 2004 לא דנה הוועדה בטיוטה המתוקנת של המבקר הפנימי מאפריל 2004 ובה ממצאים מהותיים הקשורים לפעולות הקרן.

5. המבקר הפנימי של הקרן הועסק בשנים 1993-2003 בלא חוזה העסקה, ושכרו שולם מראש בכל רבעון מראש על סמך הערכה של מספר השעות שיעבוד; הועלה כי שכרו היה גבוה במידה ניכרת משכרם של מבקרים בקרנות השתלמות ממשלתיות אחרות. עד אוקטובר 2004 לא קוימה החלטת הדירקטוריון מדצמבר 2002 לקיים מכרז לבחירת מבקר פנימי.

6. למרות האמור בתקנות מס הכנסה אצלה ועדת ההשקעות מסמכויותיה למספר מצומצם של חבריה וכן ליועץ ההשקעות ולנציג הבנק.

7. במהלך השנים 2002 ו-2003 כיהנו כמה דירקטורים של הקרן הן בוועדת הביקורת והן בוועדת ההשקעות. הכהונה בשתי הוועדות עלולה להעמיד את הדירקטורים במצב של ניגוד עניינים אם יצטרכו לדון בממצאי ביקורת של המבקר הפנימי הקשורים להשקעות הקרן שהם היו שותפים להחלטה עליהן.

8. התשואה הריאלית הממוצעת נטו של הקרן בשנים 1999-2003 הייתה 5.4%. תשואה זו הייתה הנמוכה ביותר בקרב התשואות שהשיגו באותן שנים קרנות השתלמות שהן חברות ממשלתיות ומעורבות. מהמסמכים בקרן עולה כי תשואה זו נגרמה בעיקר ממדיניות השקעה לא שמרנית, שבאה לידי ביטוי, בין היתר, בהשקעות באפיקים שיש בהם סיכון גבוה.

9. הקרן העסיקה יועץ השקעות במשך יותר מעשר שנים בלא שקיימה הליך תחרותי לבחירתו. בניגוד לדעת הרשות, לא הפסיקה הקרן להעסיקו אף שהוגש נגדו כתב אישום והוא הורשע בפלילים בתחום ניירות ערך, ואף שלפי ההסכם עמו יכלה הקרן לסיים את ההתקשרות עמו בכל עת ובלי הנמקה, היא המשיכה להעסיקו עד סוף שנת 2004.

10. למרות האמור בהסכם עם יועץ ההשקעות הוא הציע לקרן להשקיע בהנפקות פרטיות ובהשקעות ספציפיות, ואף נתן לבנק הוראות ביצוע ספציפיות, לעתים אף בשונה מהחלטות ועדת ההשקעות. באפריל 1999 נתן יו"ר הדירקטוריון ליועץ, לבקשת הבנק, ייפוי כוח לתת הוראות לביצוע השקעות ספציפיות. ייפוי הכוח מנוגד להסכם עם יועץ ההשקעות, שלפיו עליו להימנע ממתן ייעוץ ספציפי; לא נמצאו מסמכים המעידים שייפוי הכוח נדון ואושר בדירקטוריון.

11. על-פי הצעת יועץ ההשקעות, החליטה ועדת ההשקעות להשקיע במניות של חברה פרטית. בקרן לא היו כללים בדבר השקעות בחברות כאלה; ההחלטה של ועדת ההשקעות להשקיע בחברה התבססה על מידע דל ביותר. הקרן הפסידה את כל הסכום שהשקיעה בחברה - 250,000 דולר.

12. בישיבה שבה אושרה ההשקעה בחברה הפרטית, תמך נציג רשות החברות בהשקעה; הועלה שברשות החברות אין מסמך המפרט את התפקידים והסמכויות של נציגיה בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות ואת המידה הרצויה של מעורבותם בפעולותיהן ובהחלטותיהן.

13. הקרן התחייבה להשקיע בקרנות הון סיכון 10 מיליון דולר. בסוף אוגוסט 2004 הסתכמה השקעתה הכוללת בקרנות אלה בכ-8.6 מיליון דולר. שערוך ההשקעה לאותו מועד, בתוספת תקבולים, היה כ-6.9 מיליון דולר בלבד. הביקורת העלתה, כי ההחלטות על השקעות אלה היו רובן ככולן אקראיות, והתקבלו בתגובה על הצעות שקיבלה הקרן להשקיע בקרן הון סיכון מסוימת, ולא לפי מדיניות שגובשה לאחר בחינת הנושא.

14. מאז הווסדה בשנת 1968, ועד נובמבר 2004 נתן הבנק לקרן שירותים פיננסיים ומינהליים, ובמשך כל אותו פרק זמן היא לא קיימה הליך תחרותי ושוויוני לבחירת הגוף שייתן לה שירותים אלה. בדצמבר 1998 החליטה האסיפה הכללית של הקרן לקבוע תקנה בתקנון הקרן, שאת הפעולות המינהליות והכספיות של הקרן ינהל גוף שייבחר בתהליך תחרותי ושוויוני. הביקורת העלתה, שהקרן לא קיימה את ההחלטה האמורה.

15. עקב הסכסוך המתמשך בהנהלת הקרן, רק בספטמבר 2003, תשעה חודשים לאחר שפג תוקף ההסכם עם הבנק בדבר עמלות הניהול שלו, נחתם עמו הסכם חדש ובו נקבע כי שיעורי העמלות יהיו קטנים יותר. כתוצאה מהאיחור לא נהנתה הקרן באותם חודשים מתעריפים שהיו נמוכים במידה ניכרת מאלה שנקבעו בהסכם הקודם.

16. היחסים בין הקרן לבין ההסתדרות, המעניקה לקרן זכות שימוש בנכסיה, נותנת לה שירותי משרד ומשאילה לה עובדים - לא עוגנו בהסכם, כמתחייב מסדרי מינהל תקין.

17. במשך שנים מספר לא ניהלה הקרן בקרה שוטפת כדי לוודא כי לעמיתי הקרן יש כיסוי ביטוחי בתמורה לפרמיה שנגבתה מהם. לעמיתים לא היה כיסוי ביטוחי ממרס 2001 עד אוגוסט 2002, אף שהקרן שילמה את פרמיית הביטוח לסוכנות הביטוח.

18. הקרן לא הסדירה את קבלת אישורם של העמיתים לביטוח חיים קבוצתי, כמתחייב מתקנות הפיקוח על ביטוח (ביטוח חיים קבוצתי), התשנ"ג-1993, ולעמיתי הקרן גם לא נשלח מסמך המפרט את תנאי הביטוח. גם החלטות מהותיות של דירקטוריון הקרן בעניין ביטוח החיים שהתקבלו במשך השנים לא הובאו לידיעת העמיתים ולא קיבלו את אישורם לפני יישומן. הקרן גם התרשלה ולא בדקה את זכאותה להחזרי פרמיה, כחלק מן ההשתתפות ברווחי חברת הביטוח.

19. בידי הקרן נצברו במהלך השנים כספים של עמיתים שנפטרו בהיקף ניכר עקב אי-תשלום כספים אלה לזכאים להם. בסוף 2003 הסתכמו כספים אלה בכ-11.6 מיליון ש"ח. הקרן לא הודיעה לאפוטרופוס הכללי, כמתחייב על פי חוק האפוטרופוס הכללי, התשל"ח-1978, כי ברשותה כספים של עמיתים שנפטרו ואין לה קשר עם הזכאים לכספיהם. הצעת נוהל לטיפול בעניין עמיתים שנפטרו ולא אותרו הזכאים לכספיהם, שדירקטוריון הקרן החליט ב-1998 על הכנתה, לא הוכנה עד למועד סיום הביקורת באוקטובר 2004.

20. הועלו ליקויים רבים בפעולות הקרן בכל הנוגע לגביית חובות בהיקף ניכר ממעסיקים שפיגרו בהעברת התשלומים לקרן.

21. מאז 1993 מעסיקה הקרן שני יועצים משפטיים: יועץ משפטי קבוע ויועץ משפטי לגביית חובות ממעסיקים ולמטלות מיוחדות. בחלק מאותן שנים הועסקו היועצים בלי הסכם ובלי אישור של רשות החברות. הוצאות הקרן על ייעוץ משפטי גבוהות במידה ניכרת מאלה של קרנות ממשלתיות אחרות, בין היתר בשל הסכסוכים בהנהלת הקרן.

22. חלק ניכר מהליקויים בפעילות הקרן מקורם בסכסוך הפנימי המתמשך, שגוזל את מרבית זמנם של יו"ר דירקטוריון הקרן והמנכ"ל ופוגע בתפקוד הדירקטוריון. לדעת משרד מבקר המדינה, על מוסדות הקרן לנקוט בהקדם את כל הצעדים הדרושים להסדרת פעילותם התקינה. על רשות החברות ואגף שוק ההון לתת את דעתם לליקויים ולסיבותיהם, להדק את פיקוחם על פעילות הקרן בתחומים שהם מופקדים עליהם ולנקוט בהקדם צעדים נמרצים להסדרת פעילותם של הקרן ומוסדותיה כדי למנוע פגיעה נוספת בעמיתים.

קרן השתלמות למהנדסים בע"מ

קרן ההשתלמות למהנדסים בע"מ היא חברה ממשלתית שנוסדה בשנת 1967 בידי הממשלה והסתדרות המהנדסים (מהנדסים, אדריכלים, אגרונומים, כימאים) - אגודה עותומנית.

1. מנובמבר 1997 ועד דצמבר 2004 לא מונה מנכ"ל לקרן, בעיקר בשל חוסר הסכמה בין בעלי המניות על המצאת רשימת המועמדים לתפקיד לאסיפה הכללית מראש, וכן בשל התנגדות יו"ר הדירקטוריון.

2. מפברואר 2003 ועד פברואר 2004 לא מונה יו"ר דירקטוריון עקב אי-הסכמה בין השותפים לניהול הקרן - המדינה והסתדרות המהנדסים.

3. בפרק הזמן אוגוסט 2002 - פברואר 2004 פעל דירקטוריון הקרן בהרכב חסר של נציגי המדינה; בינואר 2004 אף הושבתה פעילותו ופעילות ועדותיו, משום שלא היה מניין חוקי לקיום ישיבותיהם.

4. בדצמבר 2003 היו בוועדת ההשקעות שני חברים בלבד במקום שלושה לפחות על-פי תקנות מס הכנסה; בינואר 2004 לא התקיימו ישיבות של הוועדה מאחר שלא היו בה חברים; מאוקטובר 2003 עד פברואר 2004 לא היה בוועדה נציג חיצוני כמתחייב מהתקנות.

5. בפרקי הזמן שבין ישיבות ועדת ההשקעות התקבלו החלטות בדבר השקעות שונות בהתייעצויות טלפוניות שקיים יו"ר הוועדה עם יועץ ההשקעות ועם בנק הנותן לקרן שירותים פיננסיים ומינהליים (להלן - הבנק). לא נמצאו מסמכים המעידים כי בהתייעצויות השתתפו, כמתחייב מנוהלי הוועדה, חברי ועדה נוספים. שיחות טלפון של יו"ר הוועדה עם יועץ ההשקעות וההחלטות שהתקבלו בהן לא תועדו.

6. (א) עד ספטמבר 2004 לא קבעה הקרן נהלים, שרואה החשבון וועדת הביקורת שלה המליצו לקבוע, בעניין האחראי להבאת החלטות הדירקטוריון לידיעתם של הגורמים בקרן האמורים לבצען.

(ב) בשנים 1993-1996 רכשה הקרן מניות של קבוצה הנסחרות בבורסה לניירות ערך בת"א (להלן - הקבוצה), בתמורה כוללת של 9.3 מיליון ש"ח (בערכים נומינליים). ביולי 2002 מכרו בבורסה שניים ממנהלי התיקים של הקרן מניות של הקבוצה במחיר הנמוך בכ-35% מהשער המזערי שקבע דירקטוריון הקרן, מאחר שהחלטת הדירקטוריון לא הובאה לידיעתם.

7. בתחילת 2003 התמזגה חברת ייעוץ השקעות שעמה התקשרה הקרן עם חברה בבעלות הבנק (להלן - החברה הממוזגת). כדי למנוע ניגוד עניינים נטלה הקרן מהחברה הממוזגת את המעקב אחר ביצוע החלטותיה על ידי הבנק, אולם לא הפחיתה את דמי הייעוץ ששילמה לה ואף לא הסדירה את האחריות למעקב האמור על ידי גורם בקרן.

8. התקשרותה של הקרן עם הבנק לקבלת שירותים פיננסיים וניהוליים נעשתה בינואר 1986. מאז לא הושלם הליך תחרותי לבחירת גוף שייתן לה את השירותים האמורים. הקרן אמנם החליטה בינואר 1999 להיערך למכרז או לפנייה לקבלת הצעות, אולם בסופו של דבר היא הסתפקה בניהול משא ומתן עם הבנק בלבד, ולא מיצתה את הפוטנציאל הגלום בהליך תחרותי.

9. הן בהסכם הקודם של הקרן עם הבנק, משנת 1986, והן בהסכם החדש לא פורטו שיעורי העמלות התקפות ותעריפיהן, ועל כן לא יכלה הקרן לוודא שהעמלות שהיא משלמת הן על-פי ההסכם.

10. יו"ר ועדת ההשקעות של הקרן שסיים את כהונתו בנובמבר 2003 הודיע להנהלת הקרן שבוע לאחר פרישתו, כי נציג הבנק הציע לו לכהן כדירקטור בקופות הגמל של הבנק. דירקטוריון הקרן לא דן בהודעה האמורה, לא התבקשה בעניין זה חוות דעת מהיועץ המשפטי של הקרן, ומבקר הפנים, שההודעה נמסרה לו, לא חיווה את דעתו בנושא. הקרן לא השיבה לפנייתו של יו"ר ועדת ההשקעות, וגם לא הודיעה לו כי פנתה לרשות החברות בעניין זה וכי תוצאות בדיקתה יובאו לידיעתו, והוא מונה לתפקידו בקופות הגמל של הבנק בסוף דצמבר 2003.

11. דירקטוריון הקרן אישר ליו"ר הפעיל לשעבר תשלום עבור שלושה חודשי הסתגלות שלא היה מעוגן בהסכם העבודה שלו, ולא נמצאו מסמכים המעידים שהקרן ביקשה את אישורה של רשות החברות לתשלום זה.

12. ביוני 2003 הודיעה רשות החברות לקרן, כי על היועץ המשפטי של הקרן להפסיק לתת לה שירותי ייעוץ, משום שהתמנה ליועץ משפטי בחברה ממשלתית אחרת. במאי 2004 טרם הפסיקה הקרן את העסקתו.

תאריך:  08/05/2005   |   עודכן:  08/05/2005
אליעזר גולדברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

08/05/2005  |  אליעזר גולדברג  |   מקורות

08/05/2005  |  אליעזר גלדברג  |   מקורות
שש משואות, המייצגות את שישה מיליון היהודים שנספו בשואה, הודלקו במהלך הטקס המרכזי לציון יום השואה והגבורה, המתקיים מדי שנה ביד ושם
04/05/2005  |    |   מקורות

25/03/2005  |  רו"ח רמי אלחנתי  |   מקורות
1. המתלוננת, תושבת כרמיאל, הגישה לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) תלונה על שירותי בריאות כללית (להלן - קופת החולים) ועל מגן דוד אדום בישראל (להלן - מד"א). אלה פרטי התלונה:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il