|   15:07:40
דלג
  יוסי בלום הלוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
מבט כללי על זירת הלחימה של הגדוד השלישי לשחרור צפת [צילום: ארכיון הפלמ"ח]

חטיבת יפתח אחוזת הסופה (חלק ה')

ספורה של חטיבת הפלמ"ח יפתח דרך קורותיה של יפה יהודית, נכדתו של יוסף א-לזרע. יפה, שנקראה אחר שם סבתה, יפה א-לזרע לבית אלחדיף, הייתה נערה אידיאליסטית, חריגה בנוף החברתי של אותם ימים, שכן לא מקובל היה בימים ההם, שנערה מבית ספרדי שומר מצוות, תצא את מפתן ביתה ותהפוך ללוחמת מהשורה בקרב בני הכשרה ציונית וחילונית
19/04/2015  |   יוסי בלום הלוי   |   כתבות   |   ההגדה הציונית של א-לזרע והלנה   |   תגובות
הכרזת המדינה ה אייר תש"ח יום שישי 14 במאי 1948 [צילום: באדיבות לע"מ]

המשימה ההיסטורית

הפרק החמישי מתוך הרומן ההיסטורי, ההגדה הציונית של א-לזרע והלנה, מביא את ספורה של חטיבת הפלמ"ח יפתח דרך קורותיה של יפה יהודית, נכדתו של יוסף א-לזרע. יפה, שנקראה אחר שם סבתה, יפה א-לזרע לבית אלחדיף, הייתה נערה אידיאליסטית, חריגה בנוף החברתי של אותם ימים, שכן לא מקובל היה בימים ההם, שנערה מבית ספרדי שומר מצוות, תצא את מפתן ביתה ותהפוך ללוחמת מהשורה בקרב בני הכשרה ציונית וחילונית, בקיבוצים שהליכות חייהם ואמונתם, היו מנוגדים בתכלית לאלה של הוריה ואחיותיה. בפרק זה ניסיתי להעביר לבני דורנו, מעט מאווירת המדינה הקטנה של 1948, כאשר על 600 אלף תושביה היהודים, הוטלה המשימה ההיסטורית, לקומם מחדש את הבית הלאומי היהודי לאחר 1878 שנות גלות.

יפתח בסופת המלחמה
[צילום: ארכיון הפלמ"ח]

יגאל אלון ומשה קלמן בקרב על צפת 1948
▪ ▪ ▪

הגליל העליון של חודשי מרץ אפריל 1948, היה אחוז רוחות מלחמה, התבצרות, והכנות למחטפים הגדולים של נכסי המנדט הננטשים, על-ידי הצדדים המתגוששים – היהודים והערבים, כאשר ברוב המכריע של המקרים, מסייעים הבריטים לערבים להשתלט על תחנות המשטרה ומבצרי הטאגרט, אותם הקימו בכל מקום שולט בארץ ישראל.

חטיבת יפתח, על שני גדודיה, הייתה חטיבה קטנה, שקרוב למחצית מלוחמיה בנות, ולה ניסיון קרבי רב שרכשה בפעולות ליל הגשרים, קרב זרעין בגלבוע, הפשיטה ארוכת הטווח על סאסא הערבית, תגבור השיירות לירושלים, קרבות משמר העמק, טבריה, נבי יושע ומשמר הירדן. חרף סדר הכוחות הקטן שלה, הייתה חטיבת יפתח כוח צבאי משמעותי, שקיים את ריבונות הממשלה הזמנית באצבע הגליל ובגליל העליון המזרחי, בעת פלישת צבאות סוריה ולבנון לארץ ישראל, בצד חטיבות גולני וכרמלי.

מפקדת החטיבה על שני גדודיה, עברה ערב הקרב על הגליל העליון, שינויים פיקודיים שהתחייבו מהחמרת מצב הביטחון וההיערכות למלחמה, שכולם ידעו, שתלך ותצבור תאוצה לקראת אמצע מאי 1948, מועד יציאת הבריטים מהארץ. בחטיבת יפתח תחת פיקודו של יגאל אלון, מונה אורי יפה ממעוז חיים, כסגנו. מולה כהן, שהיה מפקד הגדוד השלישי, מונה לקצין המבצעים החטיבתי, וסגנו משה קֶלְמן, מונה כמג"ד הגדוד השלישי, גדוד העמק. מינויו של קלמן, הידוע בכינויו "הזאב", היה בעיתו, שכן, כבר אז התבלט במנהיגותו הצבאית, ביכולתו הטקטית ובתעוזתו, בכל הפעולות אותן ביצע במסגרת החטיבה בכלל, ובהמשכה של מלחמת העצמאות בפרט, בכל זירות הלחימה בהן נטל חלק.

מי אנחנו הפלמ"ח?
[צילום: ארכיון הפלמ"ח]

כרזת לוחמי יפתח בקרבות תש"ח: "טוב למות בקומה זקופה!"
▪ ▪ ▪

חטיבת יפתח, ובמיוחד הגדוד השלישי שלה, היו ביטוי אותנטי למה שהוגדר "כרוח הפלמ"ח", בין אם הייתה זו מיתוס, או בין אם הווית המציאות, פועלה והשפעתה על מהלכי המלחמה בהם נטלה חלק, היו מעל ומעבר לגודלה הכמותי המצומצם, ולהרכבו של הכוח, ביחס לאחיותיה בפיקוד הפלמ"ח, חטיבת הראל וחטיבת הנגב.

רוח והווי הפלמ"ח, הושפעו מהדרך בה הוקמה מסגרת צבאית זו, בראשית מלחמת העולם השנייה, כאשר הבריטים נזקקו לכל כוח צבאי אותו יכלו לצרף לשורותיהם, בתקופות המצוקה של ראשית מלחמת העולם השנייה. כך גויסו חברי ההגנה, הפלמ"ח והאצ"ל לשורות הצבא הבריטי, במימון מלא של שירותם ע"י ממשלת בריטניה, החל מ-1941, במבצעים לכיבוש סוריה ולבנון שתחת משטר וישי, ולהכרעת המרד העירקי הפרו נאצי, של ראשיד עלי אל כיילאני. השימוש בכוח העברי נעשה במסגרת המדיניות "המאוזנת" של המנדט, בצנעה, במינון נמוך, ובמסגרת היחידות הבריטיות האורגניות, ולא ככוח יהודי עצמאי במסגרתו, כדי שלא להרגיז את הערבים, שטענו כי "ממשלת המנדט פועלת נגד האינטרסים הלאומיים שלהם, וכי כוח צבאי יהודי עלול לסכן את ערביי פלשתין".

בהמשך המלחמה במדבר המערבי, ובמיוחד ב-200 הימים של אל עלמיין, הפעיל הצבא הבריטי את היחידה הגרמנית של הפלמ"ח נגד הקורפוס האפריקני של רומל, ואת המסתערבים של הפלמ"ח, בקרב על הלבנט. רק לקראת סוף המלחמה, הסכימו הבריטים להפעיל בשדה הקרב, כוח עברי משמעותי בהיקף של בריגדה (חטיבה) בקרבות שהתנהלו באיטליה,ובפעם ראשונה הופיעו חיילים ארץ ישראלים, עם דגלם הלאומי, ועם תג יחידה שהמגן דוד מודפס עליו.

המיתוסים של הפלמ"ח

כל זה השתנה לאחר הפלישה לנורמנדי ביוני 1944, כשסוף המלחמה נראה באופק, והבריטים הפסיקו את מימון הפלמ"ח. מסיבה זו נאלץ ארגון ההגנה לממן את הפלמ"ח ככוח צבאי זמין להפעלה, בעבודה בקיבוצי ההתיישבות העובדת. כך הפך המגל, סמל לעבודת האדמה, והחרב - ייעוד הפלמ"ח ככוח לוחם, לסמלה של חטיבת הנח"ל, כממשיכת דרכו הסמלית של הפלמ"ח בצה"ל.

הווי ורוח יחידה כמיתוס של "הרעות, אחוות לוחמים וטוהר הנשק", התפתחו באותם ימים לכלל אידיאולוגיה סדורה, ונילוו אליהן תופעות נוסטלגיות של הצ'יזבטים, לאורן של מדורות השבט הפלמ"חאי, של פינג'אן הקפה המיתולוגי, ואגדות "סָמוֹךְ הגדול". מכאן, גם נוצרה התרבות של "חטאים קטנים", של סחיבת תרנגולות ופרודוקטים מלולי הקיבוץ ומטבחיו, בצד אימונים מחתרתיים בנשק, מסעות מדבריים, פשיטות על מטרות בריטיות, בפקודת ההנהגה הפוליטית, ושאר סממניה של התרבות הצברית הציונית, הסוציאליסטית, הליברלית, זו היודעת עם כל אלה, גם להתאכזר לאויביה בעת מצור ומלחמה.

בין שאר הטקסים השבטיים בגדוד השלישי של יפתח, היה ריקוד הקרב, אותו הדגימו לימים בסרט תעודה, וותיקי הגדוד, בכוריאוגרפיה, שהיא משהו בין ריקוד דבקה ערבי, לריקודי קרב אינדיאניים, כאשר קריאות קצובות, מלוות את הרוקדים במעגל סביב המדורה, עם מקלות מונפים כתחליף לחרבות.

לוחמי הפלמ"ח, כך תיארה אותם לימים, נתיבה בן יהודה, היו בעצם נערים ונערות, שטרם השלימו את תקופת הבגרות שלהם ערב המלחמה, כשרובם לחמו, כשהם בתולים ובתולות החפים, לדברי הלוחמת הבלונדית האגדית, מכל חטא קדמון של אהבת בשרים, אולי, בשל רוח "עשרת הדברות" של השומר הצעיר, שבהן המשפט: "שומר על טוהר המין", היה אחד הציוויים המנחים את הקוד האתי של חבריה.

הלוחמת
[צילום: באדיבות: יוסי בלום הלוי]

יפה יהודית הגדוד השלישי
▪ ▪ ▪

יפה יהודית, כנערה ספרדייה שמוצאה מבית שומר מצוות, לא התקשתה להסתגל לרוח הפוריטאנית הזו של הפלמ"ח, שפשטות הלבוש, הבוז ליופי ולהבלות החן, השתלבו היטב בעוני התקציבי ובחוסר המתמיד, לא רק בלבוש, אלא גם במזון הבסיסי, שהיה חסר להם, במיוחד בתקופת המצור של תחילת מלחמת העצמאות, בקרבות ההכרעה של הגליל, בצפון הארץ. הלוחמת הצעירה חזרה לחטיבה, לאחר שסופחה זמנית כחובשת, לכוח יפתח שתגבר את גדוד החמישי של חטיבת הראל, במשימות ליווי שיירות "הפורמנים" לירושלים ובית הערבה, בינואר ופברואר 1948.

בתחילת חודש אפריל, עם חזרת כוח התגבור לחטיבת יפתח, הוצבה יפה יהודית כחובשת קרבית בגדוד השלישי, יחד עם חברותיה לנשק, מרים, לילה ותמר, שהוצבו כמזכירות מודיעין ומבצעים במטה החטיבה, בעת שזו יצאה לתגבר בשכונת שרה בהר כנען, את פלוגה א' של אלעד פלד מהגדוד השלישי.

ימי מצוקה ומחסור

חיי הפלוגה בתקופת מעבר זו, בין השלטון הבריטי העוין, ועד לעזיבתו המתוכננת, היו קשים מנשוא. הכוח סבל ממחסור בנשק, תחמושת, מזון, ודלק למילוי מיכלי הגנראטורים, לטעינת המצברים של מכשירי הרדיו. לגדוד לא היה די כסף לקניית מזון בסיסי, ואפילו ציוד חם, לחורף המקפיא והמושלג של הגליל העליון, לא היה בנמצא. ולמרות המצוקה, נדרש הכוח לבצע פעולות תקיפה יזומות, אותן כוחות החי"ש של ההגנה בעיר, לא היו מאומנים לבצע, והיה הכרח לבצען, כדי להקל את הלחץ על הישוב היהודי בצפת, שנמצא תחת התקפות בלתי פוסקות, מצד כנופיות צבא ההצלה הערבי, ששלטו בעיר ובסביבתה. אולם המאורעות הקדימו את התכנון, וב-16 באפריל 1948 בשעה שתיים אחה"צ, העמידו הבריטים משאיות בחצר המשטרה העירונית ועליהן דגל לבן, והודיעו על כוונתם לפנות תוך שעה, את האוכלוסייה היהודית הבלתי לוחמת בעיר, בהיקף של למעלה מאלף נפש, קודם ליציאתם מן העיר, בדרכם לנמל חיפה.

מפקדת ההגנה הודיעה לבריטים בתשובה לדרישתם, שאין בכוונתה לסכן את חיי התושבים ולעזוב את העיר. מאיר מיבר, מפקד ההגנה בצפת, קיבל מהמסתערב, יעקובה כהן, איש המחלקה הערבית של הפלמ"ח, ידיעה מתוך השכונות הערביות בצפת, על התקפה הצפויה בכל רגע. באמצעות הטלפון ורצים, הודיע מיבר לכל היחידות בעיר, להיכנס לכוננות תקיפה של הכוח הערבי, בעקבות יציאת הבריטים.

יעקובה, בעל חזות מזרחית, ודובר ערבית כשפת אם, נכנס לתוך עין הסערה, בהתחפשו למסית ומלהיב ההמונים. תוך שהוא זועק בקול רם: "איטבח את יהוד" ומנופף בשבריה האחוזה בידו, החל ההמון הגדול ללכת בעקבותיו ברחובות העיר, עד התקרבו לעמדות ההגנה בעיר, שם חשש, שמא לוחמי ההגנה לא יזהו אותו ויירו בו למוות, על כן עשה סיבוב חזרה, והמשיך לנוע עם ההמון הפרוע, עד שחזר למרכז השכונה הערבית, שם התפזר ההמון, בעוד יעקובה עושה את דרכו, חזרה לרובע היהודי.

עם עזיבת העיר העבירו הבריטים לכוחות הערביים של אדיב שישקלי הסורי, את בית המשטרה העירונית, את "בית שלווה" בכניסה לעיר, ואת משטרת הר כנען. האוכלוסייה היהודית הבלתי לוחמת הסתגרה במרתפים, ומיד עם יציאת הכוח הבריטי, החלה התקפה ערבית פראית, שנמשכה 14 שעות, ומטרתה לפרוץ לרובע היהודי, ולטבוח את תושביו. ההתקפה נערכה בחיפוי אש כבדה של מרגמות ותותחים, שלוותה בפיצוצי בתים, ובזריקת מטעני דינמיט לעבר בנייני המגורים. הכוח העברי, שהוכן כראוי ונערך להתקפה, הדף אותה תוך גרימת אבדות כבדות לערבים, שכללו 18 הרוגים ועשרות פצועים, בעוד שלכוחות ההגנה היו עשרה פצועים.

מיבר שלח הודעה דחופה למולה כהן, קצין המבצעים של חטיבת יפתח, ובקש סיוע אווירי ותגבורת מידית. מולה השיב לו, שיישלח אליו שתי מחלקות חי"ש, אך מיבר שידר בחזרה, כי הוא מסתפק במחלקה אחת, ובלבד שתהיה זו מחלקה של הפלמ"ח.

בשלב ראשון קבל מפקד המחלקה אלעד פלד בהר כנען, הוראה לצאת רגלית משכונת שרה שבהר כנען, עם כוח של 35 לוחמים, כדי לתגבר את הכוחות ברובע היהודי. לכוח זה צרף אלעד את לילה ויפה יהודית, כשהן מצוידות בסטנים ובתרמילי עזרה ראשונה. המחלקה צוידה, בנוסף לנשק האישי, באמצעי לחימה רבים שחסרו לעיר הנצורה, בהם חומרי נפץ, מקלעי ברן, מקלע גרמני 34MG-, כדורים ורימונים.

ב-17 באפריל בשעה שלוש לפנות בוקר, ירדה המחלקה בהסתר ממקום היערכותה בהר כנען, ויצאה למסע רגלי מפרך בדרך הררית קשה, בערוצים המובילים בכיוון כללי דרומה, אל הרובע היהודי העתיק. הכוח נע בצורה שקטה וחלף בסמוך מאוד לכפרים הערביים העוינים, ביריה ועין-זיתון, השולטים על מבואותיה הצפוניים של צפת.

עם אור ראשון, הגיעו לוחמי הפלמ"ח יגעים ומותשים לרובע היהודי, והתקבלו בברכות ובחיבוקים של לוחמי העיר ותושביה. בהוראת מטה ההגנה מונה אלעד פלד, למפקד הכוחות הלוחמים והאוכלוסייה בצפת, יחד עם מפקד כוחות המגן בעיר, מאיר מיבר, שניהל את המערכה בשבועות הקודמים, עד בואו של מפקדו, המג"ד משה קלמן. לוחמי הפלמ"ח תגברו את עמדות ההגנה, אצ"ל ולח"י, במשותף עם כוח תגבור של גדוד 22, מחטיבת כרמלי, אליה צורפה הפלוגה של מגויסי העיר חיפה, ובה אליהו א-לזרע, חמוש במקלע ברן ותרמיל מחסניות (פק"ל) על גבו.

הקרב על צפת

להופעת הפלמ"ח בצפת, ערב חג הפסח, הייתה השפעה מוראלית חשובה, בימים שבו הפיקוד הבריטי בעיר, לחץ על פינוי הישוב היהודי, ומסירתה לערבים. לא רק לחץ הקרבות העיק על הלוחמים והתושבים, גם המחסור במזון ובביגוד, שהיו חסרים ללוחמי הפלמ"ח, עד כדי רעב של ממש, והסתפקות במנות מזון מקוצצות.

בעקבות ההתקפה הערבית, שנבלמה אך בקושי, פרסם מאיר מיבר פשקווילים (כרוזים) של רבני צפת, הרב אברהם זיידה הלר והרב אפרים שרגא וינגוט, שקראו לבצר את העיר, תוך שהוא מקבל, לא רק את ברכתם של כל רבני העיר, אלא את הוראתם, לעסוק גם בשבת ובחג, בביצור העיר ובהכנות למלחמה, כפי שיורו המפקדים הצבאיים, ובהם נכתב: "עבודות הביצורים בעיה"ק צפת תובב"א, יש בהן משום פיקוח נפש חמור, ומותר ואף מצוּוה להמשיך בעבודות הביצורים בחג ובשבת".

אולם בהגנה לבדה לא ניתן היה להסתפק, וכדי להכריע את האיום הערבי על העיר, נדרשה התקפה יזומה, שקבלה את אישורו של יגאל אלון ומוסדות הישוב.

בפקודה שנתן משה קלמן ללוחמיו במטה הגדוד השלישי באיילת השחר, הוצגה תמונת המצב של יחסי הכוחות הבעייתיים בעיר, בהם אוכלוסייה של 1500 יהודים נלחמת נגד 11,000 ערבים, בנוסף לעוד כ-9000 ערבים מכפרי הסביבה, מתוכם כוח של כ-2000 לוחמים ערביים. ואם לא די בכך, הסביר קלמן, הצבא הבריטי, אשר הפגין כל העת עוינות מוגברת ביחס לישוב היהודי, העביר לערבים טרם צאתו, את כל הנקודות השולטות, והמבנים הצבאיים בעיר ובסביבתה. גם מצב התחמושת והנשק בעיר הוא בכי רע, אמר, והכניסה לעיר חסומה על-ידי הכפרים ביריה ועין זיתון, אותם יש לכבוש קודם לכיבוש העיר עצמה. לאחר שהגדוד השלישי השלים את היערכותו ההתקפית בהר כנען עד סוף חודש אפריל, נפתחה ב-1 במאי 1948 ההתקפה על ביריה הערבית ועין זיתון, שם ספג הכוח הערבי אבדות כבדות, ונפוץ לכל עבר. שוב הוכיח קלמן "הזאב", את יכולתו הטקטית והצבאית, וזכה לשבחים רבים מיגאל אלון ומיקי מרכוס, קולונל יהודי בצבא ארה"ב, שקבל מבן גוריון דרגת אלוף בצה"ל, והיה יועץ צבאי של צה"ל בעת הקמתו1.

כדי להקל את הלחץ על שני הכפרים, פתח באותו יום בהתקפה קשה על רמות נפתלי, אדיב שישקלי, מפקד הכוחות הערבים באזור, ומגיני הישוב ביקשו מיגאל אלון לשלוח להם בדחיפות תגבורת. אלון, שהבין שהקרב על צפת הוא שיכריע את המערכה כולה, נאלץ בשל היעדר עתודות, לסרב לבקשתם, והורה לכוחות להמשיך בתוכנית. ובכל זאת, כדי להקל על רמות נפתלי, שלח אלון פייפרים של "טייסת הגליל", חמושים בברנים ורימוני, יד כדי לתקוף את הכוח הערבי ולהקל את הלחץ על עמדות הישוב. לאחר כיבוש שני הכפרים, נכנס הגדוד השלישי לצפת, ומשה קלמן, התמנה למפקד כל הכוחות הלוחמים בעיר, כאשר בהיעדר שלטון אזרחי, תפקדו מפקדי הגזרות השונות בעיר, בתפקיד זמני כמושלים אזרחיים. יפה יהודית, חמושה בתת מקלע סטן ונושאת תרמיל חובשים, נלוותה לכוח הלוחם בהתקפות של הפלוגה על הכפרים הערביים, ולפליאת חבריה לנשק, עמדה באומץ תחת אש האויב, טפלה בפצועים ואף השתתפה בירי, כאשר נוצרו מצבי לחימה מטווח קצר עם כוחות האויב.

לחימה עזה וניצחון

ב-6 במאי 1948 בשעה 01:00, החלה ההתקפה לכיבוש המצודה, ועמדת "הפטמה" שמעליה. לפני ההתקפה החלו להפגיז את קווי הערבים במרגמות דוידקה. הערבים היו מוכנים להתקפה, והתוקפים לא הצליחו להתגבר על ביצורי הערבים. לפנות בוקר ניתנה פקודת נסיגה. כדי להימנע מנפגעים רבים בנסיגה, התבצרו הלוחמים בבית הספר המקצועי (לימים, מלון "רון") והדפו את כל ההתקפות עליהם. בלילה למחרת נסוג הכוח, לאחר שמלכד את הבניין במוקש חשמלי. עם כניסת הערבים לבניין, הופעל המוקש, הבניין פוצץ, וקבר מתחתיו 16 לוחמים ערביים. בהתקפה נהרגו 6 לוחמי פלמ"ח ו-20 נפצעו. תוך כדי הלחימה בשטח העירוני הצפוף, טיפלה יפה יהודית, יחד עם עוד שלושה חובשים, בנפגעים, אותם פינו באלונקות ובכלי רכב אל נקודת האיסוף הגדודית.

בינתיים הזרים שישקלי לאזור כוחות ערביים נוספים, על-מנת לסייע ללוחמיו. בין היתר, צורפה לקרבות, סוללת תותחים מאזור רמות נפתלי, שהחלה בהפגזה על הרובע היהודי, וגרמה לאבדות בנפש וברכוש. כישלון המתקפה הראשונה, יחד עם ההפגזות הארטילריות, הביאו לדמורליזציה בקרב יהודי צפת. כשנודע דבר כישלון ההתקפה ליגאל אלון, הוא הגיע לעיר, ערך דיון מפקדים, סייר בעמדות, ועודד את הלוחמים באומרו: "החזיקו מעמד, עוד מעט קט, והגלגל יתהפך". בהיעדר פתרון אחר, ומתוך הבנה כי הכוחות הערביים מתכננים מתקפה כללית, הוחלט

כי יש להתחיל מיד בקרב המכריע על העיר. הקרב שהביא לכיבוש צפת, התחיל בשעות הערב של התשעה במאי 1948, והסיסמה לכוחות הייתה: "צפת המשוחררת". ההתקפה, בראשות הגדוד השלישי של הפלמ"ח, התקיימה בשלושה מוקדים עיקריים:

"בית שלווה" בכניסה לעיר, המצודה, "הפטמה", והמשטרה העירונית. במקביל כבש הגדוד הראשון של הפלמ"ח, שיצא מקיבוץ עמיעד, את הכפר עכברה שמדרום לצפת, וכך כותרה העיר הערבית מדרום, מזרח וצפון.

ההתקפה החלה בהרעשה מהממת של מרגמות "דוידקה", שלאחריה הסתערו הלוחמים על המצודה בהר כנען, וכלקח מכישלון ההתקפה הראשונה, פיצחו הלוחמים בראשית ההסתערות את העמדות בעזרת פגזי משגר הטילים הנגד טנקים, פיאט. "בית שלווה" נכבש בקרב מחדר לחדר, ובקרב נהרג מפקד הפלוגה, אברהם ליכט, שעמד בראש ההסתערות. יפה יהודית ניסתה לחסום את שטפי הדם, אולם אחרי זמן קצר מת המפקד בידיה. כואבת ומתייפחת כבשה את דמעותיה, והמשיכה בקרב העיקש עד תום ההשתלטות הבניין.

אולם הקרב העיקרי נערך על תחנת המשטרה העירונית המבוצרת, וגדר האבן שהגנה עליה, פוצצה במטען חומר נפץ. דרך הפירצה בגדר, הסתערו הלוחמים. קרב קשה נוהל מחדר לחדר ומקומה לקומה. מפקד הפלוגה הפורצת, מפקד הכוח, יצחק הוכמן, נהרג בשוגג מאש חבריו בהתקפה. אחרוני הלוחמים הערביים התבצרו על הגג, כאשר חלקם נסוג בלילה לכיוון מירון, והשאר נפלו בשבי. בעקבותיהם נפוצו התושבים הערבים של צפת לכל עבר, ובירת הגליל נשמה לרווחה.

בזכות המעשה, ובזכות הנס
[צילום: ארכיון הפלמ"ח]

לוחמי הגדוד השלישי על קברות חבריהם
▪ ▪ ▪

בבוקר העשרה במאי 1948 היו בית שלווה, המצודה, והמשטרה העירונית בידי הלוחמים של קלמן, מיבר ופלד. דממה השתררה בעיר הערבית הנטושה, ורק יריות בודדות של הכוח המטהר נשמעו מעת לעת ברחובותיה. אט אט החלו התושבים של הרובע היהודי לצאת מהמרתפים ולחזור אל שגרת חייהם. למחרת, המשיכו יחידות הפלמ"ח והחי"ש של ההגנה לסרוק את העיר, שנמצאה ריקה מתושביה הערביים. במטהו של שישקלי בבית הסאראיה, התגלו מאות ק"ג של חומר נפץ, מאות אלפי כדורים וציוד צבאי רב ערך. משטרת הר כנען נמצאה ריקה, ובשעות אחר-הצהריים הונף מעליה הדגל העברי.

50 לוחמים נפלו בקרב, מקֶרֶב כל הכוחות הלוחמים, שחברו כאיש אחד להצלת העיר מידי מחריביה ומבקשי נפש תושביה. לוחמי הגדוד השלישי, בנים ובנות, נאספו להלוויות החללים, שהובלו אל הקברים הפעורים באדמת הסלע הקשה באלונקות, שדגלי הלאום מכסים אותם. בדממה שהשתררה במקום נורא ההוד ההוא, נקברו החללים, עטופים על מדיהם בתכריכים לבנים. את הדממה המעיקה, הפרה הלמות האתים, המכסים בעפר את הקברים, תפילות הקדיש, ובכיים החרישי של החברים לנשק.

באותו יום שלח מפקד הגדוד השלישי של הפלמ"ח, משה קלמן "הזאב", את המברק הבא ליגאל אלון: "אבל ורכון ראש, אך חזק ואיתן, מגיש הגדוד השלישי לחטיבה במלאת לה שבע שנים, כשי, את העיר צפת".

אמר הרב הראשי של צפת, אברהם זיידה הלר: "צפת ניצלה בזכות שני דברים: בזכות המעשה, ובזכות הנס. בזכות המעשה - שאמרנו תהילים, ובזכות הנס - שהפלמ"ח הגיע".

הרב זיידה הלר היה צדיק אמיתי ואדם רודף צדק, שנאבק בגורמים הקיצוניים בעדה החרדית, שסירבו להתגייס להגנת העיר, ואף איימו על חייו. לאחר בריחת הערבים, החלה בעיר ביזה של הבתים, שנמשכה גם לאחר כניסת השבת וחילול קדושתה, כשהפלמ"ח נאלץ לירות באוויר כדי להפסיק את הביזה.

הרב פרסם כרוז לתושבי עירו, עליו חתם גם הרב אפרים שרגא וינגוט, וזה לשונו:

ג' באייר תש"ח. 11 במאי 1948 למיניינם,

אחים יקרים וחביבים!

עם שחרורה של עירנו הקדושה, כשליבנו מלא הלל והודיה להשי"ת (להשם יתברך) על גאולתנו ופדות נפשנו, אנו מלאי צער וכאב על אשר לא הצלחנו להתעלות עם השעה הגדולה הזאת ולהימנע מכמה תקלות חמורות וחזיונות מבישים שנתגלו בחיינו.

השעה היא שעת חרום חמורה, ותורת ישראל שהיא תורת-חיים, מתירה לעשות בשבת למען המאמץ המלחמתי עבודות כאלו שיש בהן משום פיקוח נפשות, ולכן הודענו בשעתו, כי מותר להמשיך בעבודות מסוג זה גם בשבתות. אולם לצערנו הרב, נמצאים אנשים החושבים שהותרה הרצועה ח"ו (חס וחלילה), והם מחללים את השבת בפרהסיא להנאתם ולנוחיותם, ללא שום קשר עם המאמץ המלחמתי. ועבירה גוררת עבירה. בכיבוש הארץ עם יהושע, נמצא רק איש אחד שנכשל ולא התגבר על יצר הביזה, ואילו כאן נמצאו עשרות אנשים אשר לא ידעו לשלוט ביצרם, ומבלי להתחשב עם קדושת השבת יצאו לשלול שלל ולבוז בז בעצם יום השבת. וכמה מכאיב ומצער הדבר, אשר בנינו היקרים היודעים ללחום בגבורה ובמסירות נפש למען העם והארץ, אינם יודעים לשלוט ביצרם ולשמור על קדושת השבת וקדושת המוסר היהודי.

אין אנו עם של "ועל חרבך תחייה" ואין אנו חיים על השלל והביזה! אחים יקרים! ידענו לעמוד בגבורה ובכבוד בניסיון המצור, נדע גם לעמוד בניסיון השחרור!

נזכור נא את צווי תורתנו הקדושה "והתקדשתם והייתם קדושים". נתקדש נתעלה וניטהר כדי להיות ראויים לשעה הגדולה הזו, אשר גדולים וטובים ממנו לא זכו לה. נדע נא לא רק למות בקדושה, אלא גם לחיות בקדושה. נשמור נא על קדושת השבת ועל קדושת המוסר היהודי ואז נזכה בוודאי לראות בישועת ה', ובעזרת צור ישראל וגואלו נדביר את אויבינו וננחל את ארצנו.

על החתום: הרב א.ז הלר, והרב א. ויינגוט

בתל אביב הרחוקה, החלו ההכנות להכרזת העצמאות לקראת תום המנדט, ויציאת הבריטים מהארץ, בשבת 15 במאי 1948. ביום השישי, ה' באייר תש"ח, אמור היה להיערך במוזאון תל אביב הטקס ההיסטורי של הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, והמוזמנים התבקשו לשמור בסוד את מקום הטקס ושעת ההכרזה. בגבולות הארץ נערך הנוער העברי בארץ ישראל להגן על המדינה החדשה ישנה, העומדת להיוולד, ורבים מהלוחמים אף לא ידעו בעת נפילתם על דבר הכרזתה.

תאריך:  19/04/2015   |   עודכן:  19/04/2015
יוסי בלום הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חטיבת יפתח אחוזת הסופה (חלק ה')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
האפיזודה של חג החרות בטבריה של שנת 1910, בתיאור חייה של משפחת א-לזרע, נצר לאם יפה, ממשפחת אלחדיף דוברת הלאדינו, ויוסף א-לזרע האב, יליד מרוקו, דובר העברית והערבית, שעלה לא"י והשתקע בטבריה. באפיזודה הזו, מופיעים, מאכלים שהיו אופייניים לתרבות החומרית של אותם ימים, ובהחלט תוכלו לנסותם בביתכם, ללא חשש עבירת חמץ
31/03/2015  |  יוסי בלום הלוי  |  כתבות
ארץ ישראל של שלהי המאה ה- 19 וראשיתה של המאה ה-20 נראית לקורא הישראלי הממוצע, כהיסטוריה רחוקה ומסתורית. לאחרונה החלה להסתמן בישראל מגמה של צעירים ומבוגרים כאחד, להכיר את שורשי המשפחה, וללמוד את עברה. עבדכם הנאמן עשה כן, ובימים אלה, יוצא לאור ספר חדש מפרי עטו, "ההגדה הציונית של א-לזרע והלנה", ובאדיבות אתר News1, יתפרסמו בו, קטעים נבחרים ואפיזודות מחיי הישוב הישן בארץ ישראל, מרוקו ואירופה.
05/04/2015  |  יוסי בלום הלוי  |  כתבות
חלקים ג' ד' של הספר ההגדה הציונית של א-לזרע והלנה מוקדשים ליום השואה והגבורה, ובהם מוצגת הטרגדיה של יהדות צ'כוסלובקיה תחת הכיבוש הנאצי, וחלוקתה של המדינה החדשה, לפרוטקטורט הצ'כי של מורביה ובוהמיה תחת השלטון הגרמני, וסלובקיה כמדינת בובות נאצית לכל דבר. חלק ג' ישמש כמבוא לסיפור האישי של משפחת הלנה ברנהארד, בתה בעלה ושני נכדיה.
15/04/2015  |  יוסי בלום הלוי  |  כתבות
חלק ד' של הספר ההגדה הציונית של א-לזרע והלנה, מוקדש לסיפור האישי של משפחת הלנה ברנהארד, שהוא סיפורם של הנרצחים בשואה מקרב בני עמנו. כבני נוער בראשית ימיה של מדינת ישראל, שאלנו את עצמנו, בלא בינה וידע על השואה: "מדוע הלכו בני עמנו להשמדה כצאן לטבח?" וגם כשידענו מעט, לא הפנמנו את גודל השואה ומשמעויותיה.
16/04/2015  |  יוסי בלום הלוי  |  כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il