שלושה מכתבים שלחה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, לשר התחבורה ישראל כ"ץ. היא ביקשה להסדיר את הניידות של תושבי העיר בשבת. אף לא אחד מהמכתבים נענה על-ידי השר. בראיון ל-News1 מסבירה להבי מה עומד מאחורי כוונתה להפעלת
תחבורה ציבורית בשבת, על מה היא מוכנה להתפשר ומה בכוונתה לעשות.
מיטל להבי, שלושה מכתבים ואף אחד מהם לא נענה. יש כוונה לפעול במישור המינהלי?
להבי: "לא עשיתי שום דבר במישור המינהלי. פגשתי את השר בכנסת בכינוס של שדולת תחבורה בת-קיימא. למכתב הראשון הוא ענה לי שלא ניתן להרחיב את מוניות השירות כי הרפורמה סגורה עד 2016. הצעתי לו שנתחיל לעבוד, כי עד שהרפורמה תיפתח ב-2016 יהיו לנו תוכניות ונוכל לרוץ עם העבודה ושלא נגיע לכל דבר ברגע האחרון בלי אוויר. אמרתי לו שלא באתי להשיג הישג למחר בבוקר, אלא באתי לעבוד ברצינות כדי שיהיה – בתוך שנה, בתוך שנתיים אבל יהיה באופן מסוים. הוא לא התייחס. אז כתבתי לו את המכתב השני לפי פקודת התעבורה שלפיה הוא חייב [רשאי, ע.י.] לתת לנו תחבורה לבתי חולים (בתל אביב יש לנו את אסותא ואת איכילוב), למיעוטים בני דתות אחרות (יפו) וביקשתי ממנו מערך מסוים של קווים, ואז הוצאתי את המכתב השלישי בפברואר השנה שאליו הוא התייחס כאל מכתב פוליטי כאילו כתבתי אליו בתקופת בחירות. זה כמובן לא היה קשור לבחירות. שלחתי כי אני קונסיסטנטית, נחושה ועקבית, אבל מאחר שנכנסנו לתקופה של מערכת בחירות אמרתי בעצמי שאין טעם להגיש עתירה, כי בתקופה של חילופי שלטון אומרים בתי המשפט לחכות לשר החדש כדי לקבל תשובה. לנוכח הבחירות, היעד שקבעתי לעצמי זה לעורר את הנושא ולהכניס אותו לשיח הציבורי, לפחות כמו הדיור, את כל ההקשר שלו ליוקר המחיה ואת החובה של השר. זה די חריג איתם כי הם בדרך כלל עונים. מנכ"ל המשרד
עוזי יצחקי התקשר אלי לאחרונה ואמר שכנראה המכתבים שלי 'התפקששו', למרות שגם הוא היה מכותב. למכתבים כאלה בדרך כלל המנכ"ל עונה. הוא אמר לי שהנושא נמצא עכשיו בטיפול בתיאום עם המנכ"ל ועם דרור גנון [מנהל אגף בכיר רישוי תכנון ותפעול תח"צ ברשות הארצית, ע.י.]".
היכן הוא עומד?
"דרור גנון אומר שהוא עסוק עכשיו ברפורמה של מוניות השירות, וזה ייבחן במסגרת הרפורמה שהוא פועל לבצע אותה".
מה תגובתך לטענה שהשמיע השר כ"ץ שהפנייה לא הייתה רשמית מהנהלת העירייה?
"החוק במדינת ישראל קובע שכל הסמכויות בעירייה הן של ראש העירייה, ושהוא זה שמאציל סמכויות לסגנים. אני סגנית ממונה על תיק התחבורה וזה אומר שיש לי סמכות להוציא מכתבים בתחום התחבורה. למכתבים האלה מכותבים ראש העיר שלי, המנכ"ל שלי, ואני לא עושה את זה כחברת אופוזיציה ולא כחברת מועצה, אלא כסגנית שממונה על תיק. הטענה מראה שהוא לא מכיר את דיני העיריות, וחבל שכך. בכל המכתבים ניסיתי להיות קונספטואלית ולא להפר את הסטטוס-קוו.
משרד התחבורה אמון על ייעול התחבורה ובמסגרת זו הוא צריך לשפר את השירות ולהפוך אותו לרצוף 24/7. זה תפקיד משרד התחבורה, כשם שתפקיד שר האנרגיה זה לא לדאוג לשבת אלא לעשות קו חשמל לתושבים".
ומי מתנגד לזה במשרד התחבורה?
"אם האזנתי בקשב רב להתבטאויות השר, הן היו שלכאורה לא ביקשנו תחבורה ציבורית באוטובוסים אלא ביקשנו מוניות שירות. לי אין בעיה שיספקו לנו התניידות באמצעות מוניות שירות. אין לנו עניין בקונפליקט על שבת. לי כמחזיקת תיק, למרות שאני מרצ, כל מה שהתפקיד שלי כרגע אומר זה לספק לתושבים שירות נחוץ של תחבורה יעילה יותר בעיר. לזה אני מחויבת גם אם אני לא מפרה את הסטטוס-קוו. לא באתי להיות לעומתית, לא באתי לעורר קונפליקט. אני אם לילדים בני-עשרה, יש לי בן חייל, ואני רוצה מאוד שהם יתניידו בלי רכב פרטי".
מוניות שירות או אוטובוסים?
בישיבת הנהלת העירייה במאי 2012 נקבע שהעירייה תומכת במוניות שירות בשבת. אבל את באת וביקשת אוטובוסים. באיזו סמכות?
"
רון חולדאי דיבר במשדר 'המטה המרכזי' בערוץ 10 ואמר שהוא בעד שתחבורה ציבורית בשבת תהיה לא רק בתל אביב, אלא בכל המדינה כולל בפריפריה - בלוד ובשדרות. ראש העירייה נותן לי גיבוי מלא בכל תחומי התחבורה כולל בתחבורה בשבת. נבחרי הציבור הם שמנהלים את הנהלת העירייה ולא להפך. ראש העירייה עומד בראש הנהלת העירייה ויכול לעשות פעולות בתחום סמכותו בלא אישור של הנהלת העירייה. גם אני עושה מה שבתחום סמכותי ולא מביאה כל דבר להנהלת העירייה. המסלולים תוכננו על-ידי מהנדסי תנועה שהם אנשי מקצוע ולא על ידי, ויש תמיכה מצד הדרג המקצועי. כתבתי לשר קו 9 או קו 21 באמצעות מוניות שירות או בכל דרך שתמצא לעצמך, זה נכון. בשיחות שעשיתי עם השר כ"ץ ועם משרד התחבורה הבהרתי שחברת דן ויתר התאגידים לא רוצים לעבוד בשבתות. צריך לכבד את זה.
אין לי כוונה לייצר תחרות בין קו 9 של דן למוניות שירות בקו 9. לכן המוניות שירות צריכות להיות שירות משלים לאוטובוסים. זאת אומרת שאם קו של דן מפסיק לעבוד ב-11 בלילה, אז בשעה הזו צריכים לעבוד קווי לילה של מוניות, ואם דן מפסיק לעבוד בימי שישי בשעה 2 אחר-הצהריים – שהמוניות יעבדו משעה זו ועד צאת השבת. אני מעריכה שאלה יהיו קווים משתלמים".
אבל בקשה לקו מוניות שירות מתנהלת במסלול שונה מאשר בקשה לקווי אוטובוסי שירות.
"נכון. אם השר אומר שבקשה למוניות שירות מפרה את הסטטוס-קוו – יתכבד נא, יפעל לפי התקנה ויספק שירות שלא מפר את הסטטוס-קוו. אין לי בעיה עם זה. מטרת העל שלי אינה סתם קנטרנות כדי לאפשר תחבורה ביום המנוחה. אנחנו רוצים לנתק את התלות של האדם ברכב פרטי. אנחנו רוצים להפחית את כמות הרכבים בעיר שלנו שהופכת ליותר ויותר פקוקה. הדרך לעשות את זה היא באמצעות שינוי התנהגותי של תושבים והקניית הרגל שימוש בתחבורה ציבורית שתאפשר להם לוותר על הרכב הפרטי, והורים לא יסיעו את ילדיהם אלא ישלחו אותם להשתמש במונית שירות. אני מעדיפה מוניות שירות כי הן יותר קומפקטיות, פחות מרעישות ופחות מזהמות. צריך תחבורה מידתית שתעבוד בצורה חכמה, שאנשים לא ירגישו ששבת הפכה להיות יום חול".
חולדאי לא יממן
מדוע שֶרון חולדאי לא ייענה להצעת שר התחבורה ויפעיל שירות היסעיות ("שאטלים") בשבת על-חשבון העירייה?
"עקרונית, אני מתנגדת שעירייה כמו תל אביב ועיריות בכלל – בין אם הן עיריות חזקות ובין אם הן עיריות חלשות – יתחילו למלא את תפקיד מדינת ישראל, לא בתחום החינוך, לא בתחום הדיור ולא בתחום התחבורה. אנחנו אמורים לשקף את הצרכים של התושבים שלנו והמדינה צריכה לספק אותם בתחומים בהם נקבע שזה בתחום אחריותה. לא חוכמה היא שעיריית תל אביב תתחיל להוציא את כספי התושבים על תחבורה בשבת ואז יריבו איתה למה היא מספקת תחבורה ושוברת סטטוס-קוו, ועירייה אחרת כמו בת ים שיש לה פחות אמצעים לא תוכל לספק אם היא רוצה לספק. אני חושבת שעיר צריכה להחליט אם היא רוצה או לא רוצה, צריכה לעבוד לפי התקנה לספק את השירות למקומות הכרחיים. משרד התחבורה צריך למלא את תפקידו ולתת לנו את הפלטפורמה ליישם את זה".
מדוע לא להשתמש ביכולת שלך כדי להפעיל מנוף-לחץ על משרד התחבורה, להפעיל שירות הסעיות למשך נניח ארבעה חודשים, ואז לבוא למשרד ולומר: ראו, הנה יש ביקוש לשירות.
"אומר לך מדוע לא. א. כשאני מפעילה קו, אני צריכה לממן אותו במלואו. אני לא יכולה לקחת תשלום כי אני לא מפעיל ואין לי רשיון קו; ב. היו בעבר ניסיונות להפעיל קווים. לפני 15-10 שנים הפעילה עיריית כפר סבא קו בצורה חלקית בשבתות, היה בזמנו גם את סגן ראש עיריית ת"א-יפו מיכאל רועה שהפעיל אוטובוס בשבת. זה הכי פופולרי בשבילי כסגנית ראש עיר לקחת אוטובוס שייסע לאורך אבן גבירול כמו קו 25, להצטלם לטלוויזיה ואחרי זה הקו ימות. זאת לא הכוונה שלנו. עד שקו 'יתפוס' לקוחות קבועים ועד שיהיו שינויי התנהגות סביב השימוש בו לוקח זמן עד שיהיה רווחי. ארבעה חודשים אינם זמן מספיק לשינוי הרגלי התניידות. קח למשל את מחלף שפירים שהציע לאנשים חניה ומשם לקחת שאטל. לקח זמן עד שאנשים האמינו בשירות ושינו את הרגלי ההתנהגות. באתי לעבוד לטווח ארוך. למזלנו, השלטון המקומי הוא שלטון יציב. יש לנו חמש שנות עבודה ואני רוצה שהממשלה ושר התחבורה ימלאו את תפקידם לספק תחבורה בהנגשה לתושבי העיר. אין לי שום כוונה לקחת ממנו את תפקידו. אם הוא לא ימלא את תפקידו נעמיד על זה זרקור וננהל מאבק ציבורי. אם אישרנו פתיחת עסקים בשבת – מכולות, בתי עסק ומרכזי מסחר – נראה לך שלא נרצה לאפשר התניידות בעיר? זו עיר שעומדת להיפקק בעוד שישה חודשים בגלל הקמת הרכבת הקלה. זו עיר שמובילה היום את השינוי לתפישת תלושי המשכורת במדינה, שראש העיר נתן לי אור ירוק על כל תחום הגעה ירוקה לעבודה, כולל שיתוף פעולה עם ועד העובדים בעירייה ועם מחלקת משאבי אנוש. אנחנו רוצים לעשות הכל כדי להפחית את השימוש ברכב הפרטי בעיר".
הרכבת הקלה לא אמורה לפעול בשבת.
"ראש העיר התבטא שהרכבת הקלה כן צריכה לעבוד בשבת" [הוא גם ציין כי יש פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו את הפעלתה ללא מגע יד אדם, ע.י.]. עמדתי היא שאנחנו לא יכולים להשקיע מיליונים בתשתיות שאינן מייתרות את החזקת הרכב הפרטי. אם בן אדם מחזיק רכב בגלל השבת – אנחנו לא עושים את מלאכתנו נאמנה".
התבטאת בעבר בעד שירות תחבורה שיגיע גם למקומות תרבות ובידור. זה אומר שאת מתנגדת שיגיע למקומות מסחר?
"אין לנו מסחר בכל מקום. הוא דל מאוד ומתוך 5,000 עסקים עובדים רק 150 עסקים בשבת. התפזורת של העסקים בשבת מאפשרת לכל שכונה לספק את השירותים שלה. למעט נמל יפו ונמל תל אביב על רצועת החוף, אין לנו שום צורך בהסעות לאזורי מסחר. לא זו הכוונה, כי בסך-הכל המסחר שאנחנו פותחים זה קיוסקים, מכולת אחת... הרי עשינו איזה תרשים לפי כמות התושבים, כמות הצעירים, כמות העסקים הפעילים. אז יש אזורים שבהם פתוחים שני קיוסקים ויש אזורים שבהם פתוחים ארבעה קיוסקים. כל בתי המסחר נועדו לספק את הצרכים המקומיים של השכונות הספציפיות שבהן הם נמצאים. אין לנו כוונה לעורר מסחר באמצעות שירות התחבורה בשבת. הכוונה היא באמת לתת את השירות למקומות כמו בתי חולים ואזורי מיעוטים, אבל גם לחוף הים נחוץ להגיע בשבת לבילוי. אין סיבה שתושבים ממזרח לאיילון ייענשו שבגלל המרחק מהים הם לא יוכלו להגיע אליו עם ילדיהם אם אין להם רכב. זה בילוי זול, זה בילוי חופשי בלי כרטיס כניסה, ואגב עיריית תל אביב בקיץ הקרוב תתחיל ניסוי במתן כסאות ושמשיות חינם לתושבים. זה מינימום שעיר השוכנת לחוף ים תאפשר לכל תושביה להגיע לחוף. אנחנו נותנים בחוף הים גלישה אלחוטית חינם ומפקחים על מחיי הפיתה עם חומוס והקרטיב, כי אנחנו חושבים שהחוף צריך להיות נגיש לכולם, גם לאלה שאין להם".
ציינת שאוטובוסים אינם צריכים לעבור בשבת בשכונות דתיות. שכונות כאלה נמצאות בדרום העיר ובמזרחה, אבל במפה ששלחת לשר התחבורה במכתבך השלישי אמורה לנסוע תחבורה בשבת.
"שים לב שהצעתי מסלולים שלא נכנסים לתוך השכונות. אין לי ספק שיד אליהו, שפירא וגם נוה שאנן צריכים להיות מונגשים לבית חולים איכילוב בקו מס' 9. אבל אף אחד מהקווים לא נכנס לשכונות אלא עוברים בצירים ראשיים בלבד".
מעריכים ששר התחבורה הבא יהיה אריה דרעי.
"אני בטוחה שדרעי יראה את השקופים לנגד עיניו".