|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עיצוב ישראלי

אי-אפשר לצפות שהעם היהודי שהתמודד תדיר עם כובשים שהתעקשו לכפות עליו סממני עיצוב זרים לו, ולאחר מכן יחיה בגלות מאות שנים, יפתח סגנון עיצוב אופייני לו ולארצו
01/05/2015  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מענף שהתעשייה בישראל לא הבינה למה הוא נחוץ, הפכו המעצבים התעשייתיים לקהילה [צילום: יפה רזיאל]

אני אוהב חפצים, בעיקר מעשה ידי אדם. אני מוצא בהם ביטוי לכישרון ותבונת כפיים, לשאיפות, לכמיהה לטוב וליפה. מחיבתי לחפצים (לכל חפץ סיפור משלו), אני מעדיף להתמודד עם תיקון חפץ פגוע מאשר לשלח אותו לפח האשפה ולרכוש חדש. יש מי שיקרא לזה פטישיזם. אני קראתי לזה עיצוב תעשייתי. למדתי את התחום הזה, עבדתי בו עשרות שנים ולימדתי אותו. מאחר שדיסציפלינות מובנות רבדים רבדים, וידע חדש מושתת על ידע שקדם לו, ייחסתי חשיבות ללימוד תולדות העיצוב, שהתפתח להיותו העיצוב התעשייתי של ימינו.

ממצאים ארכיאולוגיים נתנו לנו מושג על אורח חיי קדמונינו, על סביבות חייהם, על חפצים ששימשו אותם לעבודה, להנאה ולפולחן. למעשה, על האופן שבו עיצבו את חייהם. בחנתי חפצים אלה משני היבטים: התאמתם לתיפקודם ולמידות המשתמש, והאסתטיקה הגלומה בהם האמורה לגרום לאדם הנאה. נשאלתי תכופות אם אני מזהה בעשייה העכשווית עיצוב ישראלי אופייני, והתקשיתי למצוא מענה. מהיכן יעלה עיצוב אופייני לארץ זו ולעם הזה?

לרשות האינדיאנים באמריקה עמדו מאות שנים של שלווה ומרחבים עצומים שבהם יכלו לעצב סגנון שלהם. ביערות קצה העולם יכלו הוויקינגים לפתח סגנון משלהם. ואילו אבותינו, שגרו בצומת דרכים היסטורית זו, התמודדו תדיר עם כובשים שהתעקשו לכפות עליהם סממני עיצוב זרים לרוח היהדות. לכן כה מעטים הם הממצאים "העבריים". מובן מאליו שעם שנרדף אלפיים שנה התקשה להעמיד דה-ווינצ'י משלו. אבל לפחות, המילה "עיצוב" נקלטה בשפתנו, ואפילו תסרוקות מעצבים...

לא צפוי שעם השב לארצו אחר שנות אלפיים יתעסק בארגונומיה ואסתטיקה שהן אבני יסוד בתחום העיצוב. לאבותינו המייסדים היו דאגות קיומיות, שלא פסקו גם כשהגיעו ארצה בוגרי הבאוהאוז מאירופה, שהעשירו את פני "העיר הלבנה" בנסיונות ליצר סגנון ישראלי בתכנון עירוני וחזיתות בתים. אבל עיצוב מוצרים? לא! תעשיית ארץ-ישראל הסתפקה בהעתקת מוצרים מיובאים מאירופה.

תוצאות מלחמת הקוממיות הכתיבו אורח חיים חדש: "צנע", ללא יבוא, ללא חומרי גלם, בעודנו קולטים המוני בני-אדם שנזקקו למחסה ולציוד ביתי מזערי. מעט סיוע כלכלי מארצות-הברית בחומרי גלם איפשר ייצור מוגבל ומוקצב. כך לדוגמה, נדרש רשיון לרכישת חצי מ"ר פח לצורך אמבטיה לתינוק, כשהפחח דרש בתמורה לעבודתו את נפולת הפח. נגריות "בעלות קשרים" ייצרו ארונות בגדים (מוקצבים), ובית מלאכה לפחחות התחיל ליצר פתיליות (כעבור שנים, גם מקררים). אפילו המילה "עיצוב" לא הוכרה, כשאדריכלים ניסו לתכנן ריהוט ללקוחות שיכלו להרשות זאת לעצמם.



התעשיה הישראלית לא הבינה מה רוצים ממנה

לא כן בנכר, שם העיצוב התעשייתי היה כבר מוכר. ב-1955 החליטה ממשלת ישראל לפנות אל משלחת הסיוע האמריקנית בתל אביב בנושא עיצוב. המשלחת הציעה שתי דרכים לקידום עיצוב בישראל, לפי הדגם האמריקני. דרך ראשונה - הקמת משרד לעיצוב תעשייתי, שבו יוכשרו מעצבים מקומיים תוך מתן יעוץ לתעשיה המקומית. המשרד קם בשותפות עם משרדם האמריקני של מיולר-מונק, ויוזכר בהיסטוריה כ"המשרד הישראלי לעיצוב המוצר" Israel Product Design Office - IPDO.

לניהול המשרד מונו פול קרטנר ומוטי רוטנברג האמריקנים, והישראלים נתנאל כהן ואריה לביא שלמדו עיצוב בארה"ב ועלו ארצה. אליהם גויסו 18 מקומיים בעלי רקע קרוב לעיצוב (אדריכלות, גרפיקה), ביניהם אריה סולומון ונתן קירפיצ'ניקוב. המשרד נתן שירותים מעטים לתעשיה שהסכימה לשלם תמורתם פרוטות. אחרי ששה חודשים האמריקנים נואשו ושבו לביתם. המשרד נסגר, ורק עשרה מבין "המגויסים" סיימו את ההשתלמות (שלושה מביניהם בלבד נשארו בארץ) ויצאו להתמודד עם התעשיה הישראלית, שלא הבינה מה רוצים ממנה.

דרך השנייה לקידום העיצוב ננקטה גם היא ב-1955, שבה נוצר קשר מקצועי בין המכון לאמנות של בוסטון והטכניון של חיפה. בעקבות אותו קשר הגיע לישראל מבוסטון מעצב תעשייתי אמריקני, ג'ון צ'יני. הוא לימד מעט בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון וייסד שלוחת לימודי-חוץ של הטכניון בתל אביב, להוראת עיצוב. בשיתוף עם פרופ' אהרון קשטן ז"ל, הקים את "המכון לעיצוב המוצר" שהיה מאוחר יותר המכון לאריזה, ויזם כמה תחרויות עיצוב, שהביאו מקצת מבשורת העיצוב לקהל הרחב. צ'יני התגורר בארץ כמה שנים, ותרם תרומה משמעותית לתודעת העיצוב התעשייתי בישראל. קמו משרדי עיצוב עצמאיים ומפעלי תעשיה התרגלו (לאט, אומנם) לצירוף מעצבים לצוותי הפיתוח של מוצריהם.

בשנות ה-60' של המאה הקודמת התחיל ארטור גולדרייך ללמד בבצלאל עיצוב פנים. אחרי מלחמת ששת הימים החלו לימודי עיצוב. אל גולדרייך הצטרף פרופסור אורח, לן סינגר, שלימד במכון הטכנולוגי של שיקגו. ב-1973 סיים המחזור הראשון את לימודי העיצוב התעשייתי.

אך לבצלאל קמו מתחרים. נציג משרד המסחר והתעשיה בהנהלת המכון לעיצוב ביקש לעצמו שליטה על העיצוב בישראל, ושכנע את הנהלת אוניברסיטת תל אביב לפתוח בחולון חוג לעיצוב, בראשות יוסף ראוך. כמה חודשים אחר פתיחתו עזב ראוך, והרברט טירנאור, אז יו"ר האיגוד של המעצבים האמריקנים, בא עם משפחתו לישראל למשך שנה. עם עזיבתו, השאיר במקומו זוג מעצבים מארה"ב אירווין והלן שכטר, ששמו דגש על עיצוב מעשי ועל קליטת בוגרי החוג לעיצוב בתעשיה, לעומת המגמה של בצלאל שהייתה "לדבר אודות עיצוב".

ב-1990 יזמה המכללה הטכנולוגית הדסה ייסוד חוג לעיצוב תעשייתי. תוכנית הלימודים התבססה על התוכנית הקלסית של הבאוהאוס, עם התאמות ראויות לעידן הדיגיטלי. יישום התוכנית היה כרוך במאבקים רבים. החוג פועל גם היום ומעניק תואר אקדמי. באקדמיה בצלאל מושם הדגש על לימודי אדריכלות מזה כשני עשורים, והשפעת החוג לעיצוב תעשייתי הלכה ופחתה.

ב-1993 הוקם בתל אביב מכון ויטל ללימודי עיצוב תעשייתי, שנתמך במישרין על-ידי אחד ממפעלי התעשיה, וגם במכללה הטכנולוגית שנקר נוסד חוג ללימודי עיצוב תעשייתי. המקצוע תפס תנופה: ארבעה מוסדות אקדמיים מעניקים תואר בעיצוב תעשייתי. בהנחה שכיתת לימוד מונה בממוצע 15 סטודנטים, הרי שבכל שנה נוספים לשוק העבודה לפחות 60 מעצבים. זה המון. היכן יימצאו מקומות עבודה לבוגרי כל המוסדות שמניתי בארץ שבה אוכלוסייה כה קטנה וכל כך הרבה אנשים מוכשרים?

כך, רבים נוטשים את תחום העיצוב התעשייתי ועוברים לתחומים קרובים (תיקים ומוצרי עור, תכנון אורבני). אבל רבים נשארים ללמד במוסדות שבהם למדו, בלי לעבור התמחות משמעותית בעבודה עם התעשיה, והוותק במוסדות מעניק להם כעבור שנים גם ביטחון כלכלי ומעמד באקדמיה. העדר ניסיון מעשי בהוראה של המורים דוחף לא מעט סטודנטים לעזוב את ישראל וללמוד את רזי המקצוע בחו"ל. ברבים ממשרדי העיצוב התעשייתי במערב עובדים מעצבים ישראלים, שלפעמים זוכים לכבוד הראוי.

מייסדי המקצוע בישראל, מעטים ככל שהיו, היו מודעים לאבטלה גם בזמנים שבהם נאלצו לחזר אחר לקוחות. מענה לאבטלת מעצבים נמצא בהתאגדות מקצועית ובייזום תערוכות עיצוב והפצת חומר הסברה מודפס. ב-1975 עוצב הלוגו של איגוד מעצבי המוצר בישראל ונפתחה בתל אביב תערוכת "אמי 75" שפרשה בפני הציבור את המעצבים הפעילים בתעשיה, הציגה את מוצריהם ואת מלמדי המקצוע בארץ. ביובל למדינה הופץ שוב פרסום שהציג 50 מעצבים ועבודתם. איגוד המעצבים חדל להתקיים, וכיום חלק מהמעצבים הצטרפו ל"קהילת המעצבים".

מעצבים תעשייתיים הם במידה מסוימת אמנים ואינדיבידואליסטים שרופים, שאינם ששים לחלוק חוויות יצירתיות עם עמיתיהם. לעתים רחוקות נוצרות אינטראקציות ביניהם, והדמויות הצעירות העולות על במת העיצוב התעשייתי נוטות להאמין שהגלגל היה הברקה שלהם. אלא שעיצוב זקוק למסורת להישען עליה, ובהעדרה, טרם נמצאו מאפיין וסגנון. אולי טנק מרכבה סימן 4 הוא הביטוי לעיצוב הישראלי.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
אדי להבי, ממייסדי איגוד מעצבי ישראל והאגודה הישראלית לארגונומיה, מ-1955 עובד ומלמד עיצוב תעשייתי. הקים משרד עיצוב עצמאי, לימד באקדמיה בצלאל, ייסד חוג לעיצוב במכללת הדסה וניהל מחקר ופיתוח במתחם הטכנולוגי בחיפה. כיום מייעץ בנושאי עיצוב בכנרת המושבה.
תאריך:  01/05/2015   |   עודכן:  01/05/2015
אדי להבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כקלף מיקוח במו"מ על הגרעין עם מדינות המערב, מעוניינת אירן להשתמש בשליטה במעבר באב אלמנדב בתימן, החולש על השיט הבינלאומי לכיוון תעלת סואץ, אילת ועקבה
01/05/2015  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בעוד שהמוני ישראלים חגגו את עצמאותה ה-67 של המדינה, שנקנתה בדם רב, יצאו מאות ערבים ישראלים, בראשות הנהגתם, להפגין נגד החגיגות, דהיינו להפגין נגד ישראל. הם, וביניהם ח"כים ערביים ב"רשימה המשותפת", נשאו את הסיסמה "יום עצמאותכם (של היהודים) הוא יום הנכבה (האסון) שלנו". הצטרפו למפגינים ארגונים לא ממשלתיים כגון "זוכרות","בלדנא" ו"עדאלה", הממומנים על-ידי ממשלות זרות, באמצם את הנרטיב הפלשתיני הכולל את "זכות השיבה" - דהיינו חיסול מדינת ישראל. מדהים היה לשמוע את המפגינים זועקים "נכבה" - אסון. אסון אומנם היה ב-1948 לערבים, אך גם יהודים רבים שילמו בחייהם. שני הצדדים נלחמו זה בזה עד שהגיעו להכרעה.
01/05/2015  |  צבי גבאי  |   מאמרים
אני לא אצא לי מפה, מן הקילומטר ורבע של תל אביב, אמר האיש שפניו מוסתרות ודיבורו מעוות. עד לבחירות הללו נהגתי לתרום לפריפריה אלפי ש"ח בכל חודש. אבל אחרי הבחירות הללו, כשההמון הנבער מדעת, מנשקי המזוזות ואוהבי הקמיעות, בחרו שוב במי שהוא רע בשבילם, אני לא אתרום ולו אגורה אחת. אין לי דבר וחצי דבר עם החשוכים הקנאים הפנאטים והפשיסטים שמחוץ לעיר הזו, ואולי השרון וחיפה. אלה אינם אחי, אינם עמי, ומבחינתי הם לא קיימים, סיכם האיש הזועם את דבריו.
01/05/2015  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
כבר באמצע מלחמת העצמאות, באביב 1948, עבר צה"ל במהירות ממצב של מחסור באמל"ח למצב שבו יש לצה"ל את האמצעים החומריים הנחוצים לו כדי לנצח. מצב זה נמשך מאז ועד עתה. לצה"ל גם הייתה היכולת האנושית המבצעית-פיקודית לנצח, כפי שאכן הוכח מאז ועד תום מלחמת העצמאות בכל הגזרות וכן באוויר ובים. יכולת זו התבטאה במיוחד באיגוף הגדול מהנגב ועד חוף סיני שבו כוחות צה"ל בפיקודו של יגאל אלון איגפו את כל הצבא המצרי ורצועת עזה, וניתקו אותם לגמרי. היה זה הישג שדומה למלחמת הבזק הגרמנית מול צרפת ב-1940, שבה "חתכו" הטנקים של גודריאן את הצבאות של צרפת ובריטניה לכל רוחב החזית ממזרח צרפת ועד החוף האטלנטי וניתקו אותם לחלוטין מהעורף שלהם.
01/05/2015  |  אורי נוי  |   מאמרים
1. לכבוד יום ההולדת ה-67, הנה כמה נתונים על הפלא הכלכלי ששמו מדינת ישראל. חכמינו לימדונו את ערך הכרת הטוב. חברתי לפייסבוק, הסופרת המחוננת גלית דיסטל אטבריאן, הזכירה לכבוד יום העצמאות את הקומיקאי לואי סי.קיי, שדיבר על אנשים היושבים במטוס, צינור גדול בין שמיים לארץ, וכך, כמו ציפורים, עוברים מיבשת ליבשת - אבל כל שמעניין אותם הוא שקית הבוטנים שלא קיבלו לצד המשקה. כך אנחנו ביחס למדינה שאנו חיים בה. ישראל היא "נס גלוי כמו מטוס שחותך את השמיים".
01/05/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
לרקוד לצלילי מנגינת החיים  /  אורנה ליברמן
לבטל את חוק הספרים עכשיו  /  בועז ארד
כלבי אשמורת  /  איציק סיבוש
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il