|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שישה בשישי

2015-1945

שבעים שנה לכניעתה של גרמניה הנאצית, לסיום מלחמת העולם השנייה באירופה ולקץ השמדת יהודי היבשת: כמה לקחים אקטואליים
08/05/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
יום הניצחון


הפייסנות
שיא הפייסנות, אבל לא תחילתה ולא סופה

מקובל להצביע על ועידת מינכן בספטמבר 1938 כסמל מדיניות הפייסנות ההרסנית של בריטניה וצרפת מול גרמניה. זה נכון, אך מתעלם מן העובדה שהפייסנות החלה כמה שנים קודם לכן ובפועל נמשכה עוד שנתיים לאחר מכן. בעלות הברית יכלו לחסל את האיום הנאצי בעוד באיבו, וגם לאחר פרוץ המלחמה יכלו לסיים אותה במהירות. הנה הפרטים, וכל קשר להתנהגות הנוכחית מול אירן - ממש איננו מקרי.

ב-16.3.15 הודיע אדולף היטלר על גיוס חובה לצבא הגרמני, תוך הפרה בוטה וחד-משמעית של אחד הסעיפים המרכזיים ביותר בחוזה ורסאי. המעצמות לא עשו דבר. ב-7.3.36 נכנס הוורמאכט לחבל הריין, שעל-פי חוזה ורסאי היה מפורז. המעצמות לא עשו דבר. תגובה צבאית מהירה ונקודתית בשני האירועים הללו הייתה בולמת את היטלר ואולי אפילו מביאה לנפילתו.

ב-3.9.39 הכריזו בריטניה וצרפת מלחמה על גרמניה, אך זו נותרה על הנייר בלבד. מכה צבאית של צרפת בו ביום, כאשר רוב הצבא הגרמני עסוק בכיבוש פולין, הייתה עשויה לסיים את המלחמה כמעט בן-רגע. אבל עד 10.5.40, כאשר גרמניה פלשה להולנד, בלגיה וצרפת, לא נורתה אפילו ירייה אחת בחזית המערב. ואז - אז היה כמעט מאוחר מדי.

הקונספציות
לא שעה לאזהרות

גולדה מאיר, משה דיין, דוד אלעזר ואלי זעירא - אדריכלי המחדל של מלחמת יום הכיפורים - לא המציאו את ההליכה העיוורת אחרי קונספציות. קדם להם, ובענק, יוסף סטאלין. ושוב: כל קשר לתפיסות של מנהיגים מערביים מסוימים את האיום האירני - אינו מקרי.

מבצע "ברברוסה", הפלישה הגרמנית לברית המועצות ב-22.6.41, היה המבצע הצבאי הגדול ביותר בהיסטוריה עד אז, עם מיליוני חיילים ואלפי טנקים ותותחים. את כל אלו היה צורך להעביר לחזית המזרחית, ומובן שהדבר לא יכול להיעשות בלי שהרבה אנשים יראו הרבה דברים. סטאלין קיבל עוד ועוד אזהרות על הפלישה המתקרבת, אבל דווקא הוא - אולי הפסיכופט הפרנואידי ביותר בתולדות המנהיגות העולמית - סירב להאמין. סטאלין היה בטוח שהיטלר יקיים את הסכם מולוטוב-ריבנטרופ. הוא עצמו הקפיד שברית המועצות תמלא את התחייבויותיה עד האחרונה שבהן; כאשר באה הפלישה, היו רכבות אספקה סובייטיות בדרכן לגרמניה.

"ברברוסה" הכניס את סטאלין להלם מוחלט ולחוסר תפקוד שנמשך מספר ימים. לזכותו יש לומר, שהוא התעשת והוביל את ברית המועצות - באכזריות ובעקשנות - להתאוששות שהסתיימה בברלין.

האנשים
בלעדיו בריטניה לא הייתה מחזיקה מעמד

יוזף סטלין היה אחד מהאישים שעיצבו את מלחמת העולם השנייה. דומה, שלא היה אירוע בתולדות האנושות בו היה משקל כה כבד לאנשים בודדים - בעיקר מנהיגים וגנרלים. בלי אדולף היטלר המלחמה לא הייתה פורצת; בלי וינסטון צ'רצ'יל בריטניה לא הייתה מחזיקה מעמד; בלי פרנקלין דלאנו רוזוולט ארה"ב לא הייתה מחזיקה את בריטניה בחיים; בלי יוזף סטלין ספק אם בריה"מ הייתה מתאוששת מהפלישה.

ובצד הצבאי: היינץ גודריאן הביא לעולם את ה"בליצקריג"; ברנרד מונטגומרי בלם את הגרמנים באל-עלמיין; גאורגי ז'וקוב היה אחראי לניצחון בסטלניגרד; ארווין רומל כמעט כבש את מצרים; דווייט אייזנהאואר הצליח להנהיג כוחות מתחרים של גנרלים יריבים.

האם יש ליחידים אותו משקל גם בעידן המודרני, של תקשורת כהרף עין ושל מחשבי-על? התשובה חיובית. ראו להיכן דרדר ברק אובמה את ארה"ב והעולם החופשי, ראו כיצד הציבה אנגלה מרקל את גרמניה בראש אירופה, ראו כיצד ולדימיר פוטין מחייה את המלחמה הקרה.

העורף
20 מיליון הרוגים

לצד מקומם של המנהיגים, מלחמת העולם השנייה גם הוכיחה את החשיבות העצומה של עמידת העורף. הציבור הבריטי שילם מחיר כבד של עשרות אלפי הרוגים, מאות אלפי פצועים והרס רחב ממדים - אך תמך בכל ליבו בהמשך המאבק. העם הסובייטי הקיז את דמו ב-20 מיליון הרוגים (!) אך נלחם על כל שעל. גם העם הגרמני נלחם עד הרגע האחרון, הרבה אחרי שהתבוסה הייתה ברורה. העם האמריקני התגייס למאמץ ותוך שנה-שנתיים הפך צבא חלש וקטן (הצבא הרומני היה גדול ממנו) למכונת מלחמה אדירה.

במלחמה המודרנית - ומלחמת העולם השנייה הדגימה זאת בצורה הקיצונית ביותר - העורף הוא חזית. בשבעת העשורים שחלפו מאז הסתיימה מלחמה זו, הוכח שכמעט אין נקודה בה לא יכולים לפגוע צבאות אויב. לכן, המורל האזרחי חשוב מאי-פעם - כפי שראינו בעצמנו בקיץ האחרון.

היהודים
סירב לסייע בהחזרת ילדים יהודים לעמם

בכותרת המשנה של המדור דיברתי על "קץ השמדת יהודי היבשת" ולא על "קץ השואה" - כי מבחינתם של הניצולים ושל העם היהודי, השואה ממש לא הסתיימה ב-8.5.1945. הדברים ידועים ואינם צריכם הוכחה, וכאן אני מבקש לעמוד על נקודה אחת שאולי פחות שמים לב אליה.

רבות עוסקים בעמידה-מנגד של עמים וממשלות אל מול רצח היהודים. אם בזמן המלחמה עוד היו לכך הסברים שניתן לדון בהם (תלאות הקיום, הפחד מהגרמנים, משאבים מוגבלים וכן הלאה), הרי שהיחס אל היהודים לאחר המלחמה אינו נהנה מהגנות כאלו. בריטניה סירבה לפתוח את שערי ארץ ישראל בפני הניצולים; האפיפיור פיוס ה-12 סירב לסייע בהחזרת ילדים שהוסתרו במנזרים; פולנים רצחו יהודים ששבו לבתיהם; לצרפת נדרש זמן רב עד שביטלה את החוקים האנטישמיים שהנהיגו בה הגרמנים; הבנקים בשווייץ סירבו להחזיר את כספיהם של הנרצחים; ועוד ועוד.

זהו מסוג המקרים עליהם ניתן שסוף הדבר מעיד על ראשיתו. מי שאוטם את ליבו כלפי שרידי המחנות, מוכיח שסירובו להפציץ את אותם מחנות לא נבע מנימוקים אוביקטיביים. מי שמסרב להחזיר ילדים לעמם, מוכיח ששתיקתו בזמן הרצח של הוריהם לא נבעה משיקולים מדיניים. מי שרוצח את שכניו ששרדו רצח עם, מוכיח שלא סייע לרוצחים כמי שכפאו שד. מי שמותיר על-כנם חוקים אנטישמיים, מוכיח ששיתוף הפעולה שלו בגירוש וברצח לא נעשה בכפייה. מי שדורש תעודות פטירה מאושוויץ מוכיח, שנעילת שערי מדינתו בפני מבקשי מקלט לא נבעה מנימוקים כלכליים. את הלקחים הללו חובה עלינו לזכור ולהזכיר בקול רם וברור.

הכשלונות
רואנדה: רצח עם [צילום: AP]

"האו"ם הוא הבמה המקובלת להפגנת שנאה", אומר סר האמפרי אפלבי לראש הממשלה ג'ים האקר. כאשר האקר תוהה על כך, מצביע האמפרי על העובדה שבכל רגע נתון מתנהלות מלחמות בין מדינות החברות בארגון, שקם כאחד מלקחי מלחמת העולם השנייה במטרה מוצהרת למנוע מלחמות נוספות.

אז מלחמת עולם לא הייתה לנו ב-70 השנים האחרונות, אבל מלחמות עם מיליוני הרוגים - היו ויש ויהיו. ידו של האו"ם קצרה מלהושיע משום שהוא אינו ארגון-על-עולמי, אלא מקום בו מתנגשים אינטרסים של למעלה מ-200 מדינות. נכון שהארגון ממלא תפקידים חשובים בשיתוף פעולה בינלאומי, וגם שולח כוחות המסייעים למנוע התנגשויות נקודתיות, אבל בתפקיד שלשמו הוקם - הוא נכשל כישלון חרוץ.

הכישלון הוא גם של האנושות בכללה. 70 שנה אחרי שנחשף העולם כולו לאימי מחנות ההשמדה והריכוז, 70 שנה לאחר שפושעי מלחמה הוקעו ונתלו - מעשים של רצח עם הם כמעט דבר שבשגרה. הם התרחשו בקמבודיה, ברואנדה, בסודן, ביוגוסלביה. אם אירן תשיג את מבוקשה, זה גם יהיה גורלו של העם היהודי בכלל ובישראל בפרט. ארגוני טרור מוסלמיים מבקשים להשמיד, להרוג ולאבד את כל מי שאינו מקבל את אמונותיהם. ומה עושה העולם? קצת מחאות, קצת כוחות צבאיים, קצת משפטים.

כל זה כמובן חשוב מאוד, אבל העובדה שמעשי רצח המוניים עודם מתרחשים - מלמדת שהעולם לא למד, וכנראה גם לא ילמד, את הלקחים החשובים ביותר של מלחמת העולם השנייה: מי שמפיץ שנאה וארס - סופו שיעבור למעשים; מי שמפתח טכנולוגיות לרצח המונים - סופו שישתמש בהן; מי שמדבר על רצח עם - סופו שיבצע אותו.

תאריך:  08/05/2015   |   עודכן:  08/05/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
2015-1945
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
8/05/15 11:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
אחרי סימון מוצרים מהתנחלויות וחרם על חברות ישראליות - מדינות אירופה מחריפות את המדיניות נגד ישראל-והפעם מדובר בהחלטה בעייתית במיוחד. הולנד החליטה לקצץ קצבאות של ניצולי שואה המתגוררים מעבר לקו הירוק. כתבת חדשות2, לי נעים, דיווחה כי ד', ניצולת שואה בת 90 מהולנד, החליטה לאחרונה לעלות לארץ ולהיות עם בני משפחתה. היא עברה לגור ביישוב באזור מודיעין, קצת מעבר לקו הירוק.
08/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
יום השואה ולאחריו חג העצמאות חלפו. נאמרו בהם כל הדברים הנכונים, אך כרגיל - על הלקחים הכואבים עברו בשתיקה. ראש ממשלתנו, בתגובתו החריפה והבלתי מנומסת בעליל על סכנת חימושה הגרעיני של אירן, נתן דוגמה חיובית כיצד מקדמים סכנה בטרם פורענות במקום לשאת נאומים נמלצים "אחרי מות". הצרה היא, שמבעוד מועד, כשניתן עדיין למנוע את הרעה, ניבוי של זוועות עתידיות אינו מעשה פופולרי, לא כל שכן דרישה מטרידה לפעול מיד ולזעזע את השקט המזויף. מה גם, שהדורש פעולות מנע מסתכן שיאשימו אותו, כי הוא זה שהחל את מעגל האלימות. יתייגו אותו כ"קיצוני", כלומר - מי ששיקול דעתו אינו מאוזן, ומי שש להיחשב ככזה?
29/04/2015  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ממשלת ישראל החליטה שלא לשלוח נציגות רשמית בכירה לאירועי 70 השנה לניצחון על הנאצים. הנימוק הרשמי הוא קדושת השבת בה ייערך המצעד הצבאי. אולם הסיבה האמיתית לכך היא מכירת הטילים לאירן, והרצון שלא להתבדל מגוש מדינות המערב, המחרים את האירועים בגלל פלישת רוסיה לאוקראינה. אולם במבט היסטורי רחב החלטה זו היא מוטעית.
24/04/2015  |  אדוה נוה   |   מאמרים
אמיר חצרוני איננו בור ועם הארץ ועל כן וסביר להניח שהוא מבין היטב את משמעות המילים שהוא מפליט מפיו בכוונה ליצור פרובוקציה כדי שידברו על אודותיו וששמו ישכון דרך קבע בפי כל. מן הסיבה הזו אני משוכנע שהוא מבין היטב גם את המשמעות הנוראה של המילה "סלקציה" ושל מעשי הרצח הנאצים המסתתרים מאחוריה. בפוסט שפרסם חצרוני המצויץ הזה, נכתב הגיג פרי מוחו הרותח שאומר כך: "הפחות חכמים הולכים לקרבי, ואלוהים עושה בהם סלקציה".
23/04/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הרעים הם אנטישמים שגדלו ועיצבו את השקפת עולמם בעיקר על ברכי ההסתה של הכנסיה הקתולית במהלך קרוב ל-2000 שנה, כשהם מיחסים ליהודים את "רצח אלוהיהם". כך הצליחו להפוך את היהודים במודע ובלא מודע לסיבת הסיבות לכל צרותיהם, לשעיר לעזאזל תמידי ומושא לשנאת חינם פתולוגית, בלתי-רציונלית וחסרת מעצורים. בחינה שטחית של היחסים ההיסטוריים בין היהדות לכנסיה, מוכיח זיקה חזקה מאוד בין רמת האדיקות הדתית של הנוצרים לבין שכיחות ועוצמת הפרעות בגין ביהודים שהתחוללו סביב קשיים חברתיים וכלכליים שהוסברו תמיד בתכונות השליליות של "רוצחי האל". לימים אימצו את הגישה האנטישמית גם אויבים אחרים של העם היהודי, למרבה הפלא בחלקם שמיים בעצמם, והפכו אותה קרדום לקידום מטרותיהם הפוליטיות, האידיאולוגיות או שני הדברים יחד. הפליאו לעשות בכך הערבים, במיוחד הפלשתינים, במאבקם נגד הציונות, תנועת השחרור הלאומי של העם היהודי ומדינת ישראל שהיא הישגה הגדול ביותר עד כה. הם ממשיכים לדוג במים העכורים האלה, במסגרת תוכנית בלתי-מוצהרת אבל ראלית לגמרי, המכוונת להשמדת זהותו של העם היהודי, ההיסטוריה, שלו והעובדות הארכאולוגיות, ספרותיות ואחרות הקושרות אותו קשר חד-ערכי וחד-משמעי לארץ-ישראל.
21/04/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il