|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

למי מפריע ביטול הגזירות?

שר הכלכלה החדש, אריה דרעי, מיהר לבטל את תקנות הממשלה הקודמת שהפחיתו את הזכאות להנחה במעונות ובמשפחתונים של משרד הכלכלה עבור משפחות אברכים. לא כולם מרוצים: עיתון 'דה מרקר', למשל, הצליח לפרסם ניתוח מופרך לחלוטין של ה'הישגים' שהושגו בזכות האפליה הזו
26/05/2015  |   מגזין הידברות   |   מאמרים   |   הידברות   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: yaakov Naumi/Flash90]

   רשימות קודמות
  חודש סיון - חודש האחווה
  "אימא, בא לי שיר"
  שחורי המדים
  שובה של הסחטנות החרדית? נו, באמת
  מהקומוניזם באוקראינה לעולם החרדי

בין כל הפעולות הספק-הזויות ספק-נקמניות שנקטה הממשלה הקודמת כנגד הציבור החרדי, אין ספק שהיהלום שבכתר היה הפחתת הזכאות להנחה במעונות ובמשפחתונים עבור אימהות עובדות חרדיות - אם הן נשואות, במקרה, לאברכים.

משרד הכלכלה מעניק הנחות בתשלום למעונות ולמשפחתונים שתחת חסותו למשפחות בהן האם עובדת, על-פי קריטריונים של הכנסה לנפש והיקף שעות העבודה של האם. הממשלה הקודמת החליטה לקצץ את הזכאות הזו למשפחות אברכים: בשנה שעברה נדרשו משפחות אלה לשלם שכר לימוד בדרגה אחת מעל מה ששילמו עד עתה, כאשר לשנה הבאה תוכננה העלאה בשתי דרגות שכר - עד לביטולה המוחלט של הזכאות להנחה עבור משפחות בהן האב עוסק בלימוד תורה בלבד.

לא רק פוליטיקאים חרדים מחו על התקנה הדרקונית: גם שורה של גורמים מודאגים שאינם חרדים הזהירו שאין לקשור בין עבודת האב למעונות היום - שנפתחו באופן היסטורי כדי לעודד עבודת נשים. באופן מתבקש, שר הכלכלה החדש, אריה דרעי, הפך את ביטול התקנה של קודמו לאחת מהפעולות הראשונות שנקט מאז נכנס לתפקיד.

לא כולם, עם זאת, חושבים שהצדק שב לשרור: עיתון דה מרקר, למשל, פרסם (19.5.15) כתבה ארוכה ופסימית תחת השם "נתניהו ודרעי מבטלים יוזמה שהוציאה אלפי חרדים לעבודה".

זה שדיווחי התקשורת הישראלית בכל מה שנוגע לציבור החרדי נוטים ללקות בחוסר דיוק מדאיג, כבר ידוע לרובנו. אבל הפעם הנתונים עליהם נשענו הכתבות היו דלילים ומעורפלים במיוחד.

כיצד הגיע 'דה מרקר' למסקנה שאלפי חרדים (!) נטשו בהמוניהם את הכולל ויצאו לעבוד בגלל העלאה חודשית של כמאה ועשרים שקלים בשכר הלימוד למעונות? פשוט מאוד. הנה הנתון המנצח: "המשרד אישר כי מספר האבות החרדיים שדיווחו כי הם לומדים בכולל היה ב-2013 17 אלף, וב-2014 18 אלף - ולעומת זאת ב-2015, השנה הראשונה שבה הופעלה המדיניות החדשה, נרשמה צניחה חדה של מספר האבות הלומדים בכולל ל-11.5 אלף בלבד - כלומר צניחה של 36%".

הכותבות מוסיפות כי משרד הכלכלה 'לא ידע לומר' אם האבות שחדלו להצהיר על לימודים בכולל אכן הצטרפו לשוק העבודה. לא פלא שמשרד הכלכלה סירב לספק תשובה בעניין: יש לקוות כי שם, לפחות, עוד נותרו פקידים ששמץ יכולת אנליטית שרדה במוחם.

הנה כמה הסברים אפשריים לא פחות לנתון שפרסם משרד הכלכלה: משפחות אברכים בחרו לוותר על רישום למעונות תמ"ת בגלל התקנה החדשה ורשמו את ילדיהם תחת זאת לגנים ולמשפחתונים פרטיים שכל אזור מגורים חרדי משופע בהם. לחלופין, מאחר שהקריטריון שנדרש מאברך כדי להיחשב עובד היה 'עשר שעות עבודה בשבוע', ייתכן שחלקם פשוט דיווחו למשרד הכלכלה על עשר שעות של שיעורים פרטיים, הכנה לבר מצווה, עריכת ספרי קודש, ושאר עיסוקים דומים שאברכים רבים עוסקים בהם אחרי שעות הלימוד כדי לסייע בפרנסת המשפחה. 'דה מרקר', שלא יכול היה להתעלם מהעובדה הזו, כתב: "אין נתונים מלאים שמורים אם אכן אירעה הצטרפות מסיבית של אבות חרדיים לשוק העבודה בשל ההתניה החדשה או שמדובר במי שעבדו מלכתחילה באופן לא מדווח, ועתה נאלצים לדווח על כך. בכל מקרה, מבחינת המדינה זו השפעה חיובית - גם מבחינת הדיווח למערכת המס וגם מבחינת שיעור התעסוקה של אבות חרדיים".

כדי להאמין בהצטרפות מסיבית לשוק העבודה אנחנו צריכים להניח שתוספת להוצאות המשפחה בסך 240-120 שקל לחודש, תלוי במספר הילדים, די בה כדי לנתק אברך מהסטנדר שלו. בהנחה הזו אין כל היגיון: סביר יותר שאברך ששרד קיצוץ של שני שלישים מהמלגה שלו - סכום משמעותי יותר מאשר העלייה בתשלום למעון - לא נטש את בית המדרש רק בגלל התקנה החדשה. ולגבי העובדים הלא-מדווחים, אם היו כאלה - לא סביר בכלל שמערכת המס ראתה מהם נחת. אם אברך מסוים לא טרח לפתוח תיק במס הכנסה על השיעורים הפרטיים שהוא מעביר, זה לא משום שהוא צבר שם הון. אם זה היה המקרה, הוא לא היה רץ לדווח על הכנסותיו כאשר על הפרק עומדת הנחה נוספת בסך 120 שקלים. מכאן שמערכת המס לא הורווחה, והמדינה לא שיפרה את מצב התעסוקה - שכן התעסוקה, ורווחיה הדלים, היו קיימים גם קודם.

אם לא די באבסורדיות עד כה, הכתבה ב'דה מרקר' מוסיפה את ההסבר הבא: "מעונות היום לילדים עד גיל שלוש נמצאים באחריות משרד הכלכלה - ולא באחריות משרד החינוך - מכיוון שהם נתפשים ככלי המעודד השתלבות אימהות בשוק העבודה. לפיכך, הקבלה למעונות מותנית בעבודת האם. המחוקק מעולם לא קבע תנאי הנוגע לעבודת האב. ההנחה הייתה שהאבות עובדים בכל מקרה, ויש לעודד את השתלבות האימהות בשוק העבודה". מעניין מה יאמרו ארגוני האימהות החד-הוריות על פרשנות כזו לתקנות משרד הכלכלה. מעניין גם לבדוק לכמה מבין הילדים במעונות ובמשפחתונים שאינם חרדים יש אב עובד שתורם לפרנסת המשפחה. זה, באופן מוזר, נתון שנעדר לחלוטין מהכתבה.

בשל ביטול הגזירה על משפחות אברכים, "...צפויה המדינה להכשיל את עקרונות היסוד של מדיניות הרווחה שלה - מלחמה בעוני באמצעות התעסוקה. יתרה מכך, משפחות עובדות ממעמד הביניים הנמוך ימצאו את עצמן מקופחות - ומקבלות פחות סבסוד במעונות יום ממשפחות חרדיות שבהן אב המשפחה בוחר שלא לעבוד" - מקוננת הכתבה לסיום. מדינת ישראל מלאה במשפחות חד-הוריות שבהן אב המשפחה בחר להתגרש או בחר שלא לשלם מזונות - אבל עליהן לא מעז איש להלין. המדינה גם מלאה באנשים הלומדים לתארים ארוכים ולא פרקטיים וזוכים לסבסוד במעונות יום - אבל גם עליהם אסור לקטר. והבה לא נזכיר את 'משפחות הרווחה' שלהן מוקצה, בצדק, חלק נכבד מהמקומות במעונות, מבלי שאיש יפשפש בציציות ההורים.

הכתבה ב'דה מרקר' מבהירה היטב מי הם ההורים הבעייתיים במדינת ישראל: האתגר האמיתי של המדינה הוא אותן משפחות יציבות, בהן שני ההורים מסורים לאידיאל של חיים תורניים, ובו האב לומד והאם עובדת תוך קיום אורח חיים צנוע שיאפשר אידיאל זה.

זו, קוראים יקרים, היא הפצצה המתקתקת של החברה הישראלית. מזל שיש את 'דה מרקר' שיזהיר אותנו מפניה.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  26/05/2015   |   עודכן:  26/05/2015
מעיין כפיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למי מפריע ביטול הגזירות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד העם
26/05/15 23:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר נפל דבר בעולם המשפט. בית המשפט העליון דחה לחלוטין את תביעת הבדואים בגיבוי ארגוני השמאל בנושא אל-עראקיב. המקום הפך לסמל ולמוקד בעירה ביחס לכלל אדמות המדינה. הבדואים טענו לבעלות על קרקעות בנגב הצפוני מכוח "זכויות עתיקות", התובעים דיברו על "אדמות היסטוריות" שמהן נושלו, ושבעצם שבט אלעוקבי עיבד את האדמות האלה בתחילת המאה ה-19.
26/05/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
על 5 עמודים, לא פחות, נמרח הראיון עם אהרן ברק, מי שהיה נשיא בית המשפט העליון עד 2006, במוסף יום ששי של ידיעות אחרונות, מהשבוע שעבר. אם סברנו שהשנים הרבות שברק בבחינת גימלאי, אולי תרמו לתובנות של האיש ולראיה יותר כוללת, פרספקטיבה יותר רחבה שלו, לגבי ההוויה הישראלית המורכבת, בא הראיון הזה וטפח על פנינו. ברק היה ונשאר אותו ברק. הפעם הוא נעזר במראיינים הפוסעים מעדנות על בהונות רגליהם לידו, ומשתדלים מאוד שלא להכביד עליו בשאלות מיותרות. כך לדוגמה נשמטה לחלוטין השאלה המתבקשת על הפסיקה האומללה של ביהמ"ש העליון לגבי מתקן חולות ופסילת הפתרונות שהוצעו על-ידי הממשלה לפתרון בעיית מהגרי העבודה בדרום תל אביב. למעשה ביהמ"ש העליון נכנע לגורמי שמאל שונים וארגונים חוץ פרלמנטריים והעדיף באופן ברור את מהגרי העבודה על פני שלומם וביטחונם של תושבי דרום תל אביב.
26/05/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
ארגוני המדינה האיסלאמית עולים, גואים ושוטפים את מרחבי המזרח התיכון בדרכם לכמה בירות. הקביעה הזאת נשמעת כמו פרסומת לגולדסטאר או משהו דומה, שמרווה – אבל זה לא המצב עם דאעש. הם טרם הגיעו לרוויה וראשים רבים עוד יתגלגלו לתוך חולות המדבר.
26/05/2015  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
לפני 15 שנים, בלילה שבין 23-24 מאי 2000, ישב גבי אשכנזי, אלוף פיקוד צפון, בחדרו ועקב אחר היציאה של כוחות צה"ל מרצועת הביטחון בדרום לבנון. לאט-לאט המוצבים מתפנים, מפוצצים, והשיירות עושות דרכן ארצה. מבוצע ירי של חיזבאללה על השיירה היורדת ממוצב הבופור, ועל שיירה המגיעה למוצב "כרכום" של צה"ל, אך אין אבידות. כל שיירה החוזרת ארצה ללא פגע, מוציאה מגבי אנקת רווחה. חיל-האוויר מופעל מדי פעם בפעם לחסימת צירים ולתקיפת מוצבי "צבא דרום לבנון" (צד"ל) שננטשו ונתפסו ע"י חיזבאללה. הוא גם מופעל להפצצת ציוד וכלי רכב צה"ליים שהושארו בשטח. לקראת השעה 5 בבוקר, 24 מאי, מרבית המתפנים כבר בישראל, אין נפגעים. ואז מקבל גבי שיחת טלפון בקו אזרחי. על הקו האלוף במילואים עמנואל סקל, ששכל את בנו בכורו בדרום לבנון. "כששמעתי שצה"ל יצא מלבנון ובלי אף נפגע, אמרתי שאני מוכרח לדבר אתך", אמר לו עמנואל בקול נרגש. גבי התאפק שלא לבכות. בשעה 0648 הוא מדווח לרמטכ"ל, מופז, שאחרון החיילים עזב את לבנון. מופז מברכו, כולו שמחה על כך שאין אף נפגע. לא עוברות דקות ואהוד ברק, ראש הממשלה ושר הביטחון, מברכו על היציאה, על כך שאין נפגעים, על כך שאין אש. "אני עולה לצפון", הוא מודיע לגבי.
26/05/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
איילת שקד כשרת המשפטים מתכוונת לחזק את הכנסת, את החלטות הממשלה ולשמור על מקומו, תפקידו ומעמדו המיוחד של בית המשפט העליון - במסגרת האיזונים החיוביים. ההתנפלות על גב' שקד הייתה גסה ולא הגיונית. אילו הייתה נציגה של המחנה הציוני - הייתה מקבלת פרס ופרסום
26/05/2015  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
השמות הפופולריים בניו-יורק - שמות יהודיים  /  שיפי חריטן
חודש סיון - חודש האחווה  /  הרב יוסף ברוק
"אימא, בא לי שיר"  /  שירה כהן
שחורי המדים  /  מנחם מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
רון בריימן
רון בריימן
צחוק הגורל: דווקא השנה, שנת תרפ"ד (2024) מתלכדים התאריכים: יום העלייה לחניתה (21 במרס), העליות לביריה (אמצע מרס), ויום י"א באדר! אבל, לנוכח האויבים מסביב, השנה לבושתנו חניתה פונתה,...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il