|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
הילרי ר. קלינטון, מתמודדת באיווה, 19 במאי 2015 [צילום: AP/Charlie Neibergall]
המרוץ לבית הלבן

משמעות ה'פריימריז הסמויים' בארה"ב

כל המועמדים הביעו תמיכה בישראל. היחסים עם ישראל, למרות המתח שנרשם בחודשים האחרונים בין אובמה לנתניהו, נותרו רכיב מרכזי בפוליטיקה האמריקנית. המועמדים הרפובליקנים התמקדו בהיסטוריה של היחסים בין אובמה לישראל ובעמדתו הנוכחית כלפי אירן. על-רקע זה, הילרי קלינטון מתחבטת בין קשריה עם ממשל אובמה ופעילי המפלגה הדמוקרטית מחד-גיסא, לבין שורה של תורמים דמוקרטים פרו-ישראלים, המביעים ספקות אשר לעסקה הנרקמת עם אירן, מאידך-גיסא
27/05/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
ייתן "ככל שיידרש". סבן [צילום: AP/Diether Endlicher]

השפעה קטנה. אדלסון [צילום: AP/John Locher]

   מירב ארד
הילרי קלינטון תרוץ לנשיאות ארה"ב

   איציק וולף
היועץ הודיע באימייל: קלינטון מתמודדת

   יוסי הטוני
המנכ"לית לשעבר של HP רצה לנשיאות ארה"ב

   רשימות קודמות
  צוק איתן: חמאס מפיק לקחים
  בין המדינה המצרית ל'מדינה האיסלאמית'
  אחרי ועידת הפסגה - מה הלאה?
  לקראת עימות חזיתי ברצועת עזה?
  הגבול לתיאום ישראלי-סעודי

מסע הבחירות הממושך לנשיאות ארצות הברית כבר יצא לדרך. שפע הקמפיינים שהושקו בשבועות האחרונים נתן גושפנקא רשמית למה שמתרחש כבר חודשים: "הפריימריז הסמויים" - אותו תהליך, שבמסגרתו פועלים המועמדים מאחורי הקלעים במאמץ לגייס כספים, לשכור צוותי קמפיין ולזכות בקולם של הפעילים המרכזיים. לבוחרים נכונו עוד שמונה חודשי המתנה עד שיחלו הראשונות מבין הוועידות המפלגתיות והבחירות המקדימות, אולם בקרב התורמים והפעילים ההתרחשות כבר בשיאה, וחלקה רלוונטי גם לישראל.

אף נושא משרה מכהן אינו משתתף במרוץ. עם זאת, הדמוקרטים מציגים מועמדת, שהיא בעלת מאפיינים של פוליטיקאי מכהן: הילרי קלינטון, ששמה, ניסיונה, בסיס הפעילים שלה ופוטנציאל גיוס הכספים שברשותה מעניקים לה יתרון פתיחה חריג על פני כל מועמד אחר. זו הסיבה, שיש רק מועמד דמוקרטי אחד, שהכריז על התמודדות מולה לראשות המפלגה - הסנאטור ברני סנדרס מוורמונט. מושל מרילנד לשעבר מרטין או'מאלי צפוי להצטרף למרוץ בקרוב, הסנאטור לשעבר ג'ים ווב מווירג'יניה, והסנאטור לשעבר לינקולן קאפי מרוד איילנד עשויים אף הם להציג מועמדות בחודשים הקרובים. ייתכן שאחד מהם אף יצליח בשלב מסוים לצבור תאוצה בזכות איגוף קלינטון משמאל, אולם פרשנים מסכימים, שבסופו של דבר, הסיכוי של קלינטון לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית גבוה מאוד, אפילו יותר מאשר הסיכוי שהיה לה בשלב זה של המרוץ לנשיאות שהתנהל ב-2008, ואשר בסופו נוצחה על-ידי ברק אובמה.

הצד הרפובליקני

בצד הרפובליקני, לעומת זאת, יש מועמדים מוכשרים רבים ומספרם עשוי להגיע עד תריסר טוענים לכתר. הממסד הרפובליקני חמק עד כה מתמיכה במושל ניו ג'רזי כריס כריסטי והתאחד סביב ג'ב בוש, מושל פלורידה לשעבר והשלישי מבני משפחת בוש, ששם פעמיו לבית הלבן. בוש נחל הצלחה מרשימה בגיוס כספים, אך האגף הימני יותר של בסיס הפעילים במפלגה נוטה להטיל ספק בתום כוונותיו. בסיס פעילים זה יכול לבחור מתוך שלל מועמדים שמרניים יותר, וביניהם מושל ויסקונסין לשעבר סקוט ווקר, שצבר תנופה בשטח. סנאטור מרקו רוביו מפלורידה, סנאטור טד קרוז מטקסס ואחרים יכולים עדיין לפרוץ קדימה, כאשר גם רוביו (שנתנו לו התחייבויות בסך 40 מיליון דולר) וגם קרוז (31 מיליון דולר כבר גויסו) רשמו הישגים ניכרים בגיוס כספים, ובמקרה של קרוז - בעיקר הודות לתורם יחיד שהעביר אליו סכום ניכר. סנטור ראנד פול מקנטקי, שיישא את הדגל הליברטריאני בקמפיין, השקיע בשנים האחרונות מאמצים לכונן יחסים טובים עם ארגונים פרו-ישראלים בוושינגטון.

כל המועמדים הביעו תמיכה בישראל. היחסים עם ישראל, למרות המתח שנרשם בחודשים האחרונים בין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו, נותרו רכיב מרכזי בפוליטיקה האמריקנית. המועמדים הרפובליקנים התמקדו בהיסטוריה של היחסים בין אובמה לישראל ובעמדתו הנוכחית כלפי אירן. על-רקע זה, הילרי קלינטון מתחבטת בין קשריה עם ממשל אובמה ופעילי המפלגה הדמוקרטית מחד-גיסא, לבין שורה של תורמים דמוקרטים פרו-ישראלים, המביעים ספקות אשר לעסקה הנרקמת עם אירן, מאידך-גיסא.

למעשה, כך דיווח הניו-יורק טיימס, כמה מהתורמים הפרו-ישראלים נטשו את המועמדים הדמוקרטים לטובת מועמדים רפובליקנים. היקף המעבר אינו ברור, בעיקר משום שמימון קמפיינים אמריקניים הוא, באופן כללי, תהליך מאוד לא שקוף. אולם, אם כך הדבר, עשויות להתלוות להתפתחות זו השלכות על ישראל ועל יחסיה עם ארצות הברית. תורמים יהודים - שחלקם אף אינם מתמקדים כלל במדיניות כלפי ישראל - אחראים באופן מסורתי לחלק ניכר מהכספים, שמגייסים מועמדים דמוקרטים לנשיאות (יש המעריכים זאת בכשליש מסך התרומות). שינוי מגמה בגיוס כספים מצד פרו-ישראלים לעבר המפלגה הרפובליקנית עלול לשחוק את הקשר בין ישראל לבין המפלגה הדמוקרטית ולהטות את המאזן השברירי ששומר על תמיכה דו-מפלגתית בישראל. מנגד, יש תורמים פרו-ישראלים, שלא שינו את עמדתם. ביניהם איל התקשורת חיים סבן, שהתחייב לתת "ככל שיידרש" לטובת הקמפיין של הילרי קלינטון.

תרומה מאדלסון

התורם הפרו-ישראלי הבולט שלדון אדלסון ממשיך בפעילותו הנמרצת למרות בעיות משפטיות שונות. כמה מהמועמדים הרפובליקנים נפגשו עמו במהלך כינוס של קואליציה של ארגונים יהודים רפובליקנים, שנערך באפריל ואשר כונה באתר החדשות 'פוליטיקו' "הפריימריז של שלדון אדלסון". עדיין, נראה שאפילו השפעתו של תורם כאדלסון תתגמד מול המימון המסיבי שצפוי מהאחים קוך - צמד מיליארדרים שאינם יהודים, ואשר האינטרס שלהם בפוליטיקה אינו קשור לישראל, אשר צפויים להזרים כמעט 900 מיליון דולר למרוץ. כדי לעמוד בעוצמתו הכוללת של גיוס הכספים הרפובליקני (לרבות אלה שיגיעו מהאחים קוך), יהיה על הקמפיין של הילרי קלינטון (והארגונים התומכים בה) להציב יעד גיוס של 2.5 מיליארד דולר.

בנוסף לגיוס כספים, המועמדים מגייסים גם את צוות היועצים שלהם, בין היתר בנושא המדיניות במזרח התיכון. ג'ב בוש גייס את מגאן אוסליבן, פרופסור באוניברסיטת הרווארד, שנתפסת כקשורה יותר למחנה הריאליסטי בקרב הרפובליקנים מאשר למחנה הניאו-שמרני. שמות ידועים אחרים, כולל ממחנה הניאו-שמרנים, נמצאים במגעים שקטים עם מסעות הבחירות. הילרי קלינטון מצדה, גייסה לשורותיה את ג'ייק סאליבן, שהיה אחד מעוזריה במחלקת המדינה. סאליבן מילא תפקיד במגעים המוקדמים עם אירן, אולם הוא ידוע כספקן יותר כלפי המשטר האירני ביחס לגורמים אחרים בחוגי הממשל. הרכבם של צוותי היועצים עשוי לאותת על עמדותיהם של המועמדים בסוגיות מסוימות, ועונת הגיוסים מתרחשת כעת, במהלך שלב הפריימריז הסמויים. כל אלה יתפסו את תשומת הלב בחודשים הקרובים - עוד לפני שהקמפיין לבוחרים יושק במלוא העוצמה.

על מדיניות החוץ

ואשר לקמפיין עצמו - עדיין לא ברור איזה תפקיד תמלא מדיניות החוץ בהחלטת הבוחר האמריקני. באופן כללי, בחירות בארצות הברית (ובמקומות רבים אחרים בעולם) מוכרעות לפי סוגיות פנימיות, במיוחד - הכלכלה. למרות זאת, על-רקע עליית דאעש והתחדשות איום הטרור, כמה סקרים כבר הראו עניין ציבורי מוגבר במדיניות החוץ. עימות בנושא מדיניות החוץ עשוי להיות מעניין במהלך הקמפיין, שכן מועמדים רבים מביאים עמם ניסיון מוכח במדיניות חוץ (הילרי קלינטון) או השקפת עולם מגובשת (פול ראנד והסנאטור הרפובליקני לינדסי גראהם מדרום קרוליינה). הוויכוח הציבורי על מדיניות החוץ יוכל להיות מדד לנטיית ציבור הבוחרים האמריקני, במיוחד בשאלות מכריעות של מדיניות כלפי רוסיה, העסקה המתגבשת עם אירן ומידת המעורבות האמריקנית במזרח התיכון, קרי האם הציבור האמריקני עדיין רדוף מתוצאות המלחמות באפגניסטן ובעירק? נטייתה של דעת הקהל בנושאים אלה והאיתותים שיישלחו לנשיא הבא בהתאם עשויים יהיו להתגלות כחשובים לעיצוב גישתו של הממשל הבא, שייכנס לבית הלבן.

אולם, לעת עתה עימות כזה ייאלץ להמתין, שכן התהליך נמצא עדיין בשלב ה"פריימריז הסמויים", שבו תורמים ופעילים הם יעד חשוב יותר עבור המועמדים מאשר דעת הקהל. בשלב זה, המסקנה המרכזית שישראל יכולה להסיק, היא שהקונצנזוס הפרו-ישראלי שומר על מקומו בראש סדר היום של הפוליטיקה האמריקנית. הזירה המשמעותית יותר היא זו שבצד הדמוקרטי. ביקורת חריפה וגלויה כלפי ישראל בקרב חלק מפעילי מחנה השמאל כבר החלישה את מעמדה של ישראל בקמפוסים האמריקניים. הקמפיין עשוי לחשוף האם דינמיקה זו עתידה להתפתח ובאיזה קצב. ייתכן שתנועה אפשרית של תורמים פרו-ישראלים מהמחנה הדמוקרטי לרפובליקני מרמזת שגם הם חשים בכיוון המשתנה של הרוחות הפוליטיות. אם כך הדבר, יהיה על ישראל ותומכיה להגביר את המאמצים לבסס תמיכה בקרב הדמוקרטים ולשמור על האיזון הדו-מפלגתי, שהיה ונשאר נכס חיוני לקשרי ישראל-ארצות הברית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 701 (26.5.15)
ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.

אואן אלתרמן הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתמחה ביחסי ישראל -ארצות הברית.
תאריך:  27/05/2015   |   עודכן:  27/05/2015
עודד ערן, אואן אלתרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משמעות ה'פריימריז הסמויים' בארה"ב
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפי אשכנזי
27/05/15 09:45
2
אנאליסט
27/05/15 09:51
 
א.ל. רמת-גן
28/05/15 19:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסכת חיים קשה ומפרכת נאלץ ירון אברהם לעבור, עד לרגע בו התגייר והפך לחלק אינטגרלי מהעם היהודי. בגלגולו האחר נולד אברהם (37), נשוי ואב לילדה בת שנתיים מירושלים, למשפחה מוסלמית דתית בת 18 נפשות, מלוד. לדבריו, היה זה בית אדוק שדגל בערכי הקוראן ונהג בילדים ביד רמה, וללא טיפת רגש, אהבה וחום. מכיוון שכך - לדבריו, תמיד חש 'הכבשה השחורה' במשפחתו, ולא יצא מגדרו בשביל להוכיח אחרת.
27/05/2015  |  שירה כהן  |   כתבות
לאחרונה צוין בעולם יום הצב הבינלאומי. מטרתו של יום זה היא להגביר את המודעות לאוכלוסיית הצבים ולעודד פעולות לשמירה עליהם. זאת הזדמנות לתת במה לייצור שרובנו לא פוגשים כמעט בסביבתו הטבעית, על-אף שבכל שנה מבקרים לא מעט פרטים שלו בחופינו: צב הים.
26/05/2015  |  מאיה פלח  |   כתבות
כדאי לשים לב לדברים שאמר מנהיג חיזבאללה, שייח' חסן נסראללה, בנאומו הטלוויזיוני ב-23 במאי לציון מלוא 15 שנים לנסיגת צה"ל מדרום לבנון; בהתייחסו למצב בסוריה אמר נסראללה:
26/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
חמאס יצא מוכה וחבול מ-50 ימי הלחימה של מבצע 'צוק איתן'. תוכניות לשיקום רצועת עזה אינן מתממשות בקצב ובהיקף שלהם ציפו מנהיגי הארגון עם סיום הלחימה. המצב הכלכלי ברצועה קשה עד מאוד והמשבר הכלכלי וההומניטרי עלול להוות זרז למחאה ציבורית, שתאיים על שלטון חמאס. זאת ועוד, לעת עתה אופק מדיני אינו נראה בעין והמאבק המזוין בישראל נותר רכיב מרכזי בדוקטרינה הפוליטית-איסלאמית של הארגון. שעל כן, סבב לחימה נוסף בין ישראל לחמאס הוא ככל הנראה רק עניין של זמן.
26/05/2015  |  גבי סיבוני, ע"ג  |   כתבות
על גבעה בצפון-מערבה של העיר כפר סבא בצל בתי דירות רבי קומות, סמוך ל"שכונה הירוקה" בעיר, משתרע על פני שטח של כ-12 דונם, גן היסטורי ובוטני קסום המזכיר גן מהאגדות. נא להכיר: "גן מנשה" - פנינת טבע בוטנית והיסטורית קסומה. הגן הוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת ובו נטועים עצים מרשימים גדולים אף בני - 90 שנה. דומה כי לא רבים יודעים כלל על קיומו של גן נוי ייחודי זה וכי רק מעטים יחסית ביקרו בו .
26/05/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il