|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
הנשיא אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בעת פגישתם בבית הלבן, 1 באוקטובר 2014 [צילום: AP/Pablo Martinez Monsivais]

אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?

בראיון שהעניק הנשיא אובמה לעיתון 'אל-ערבייה' הוא הבהיר כי הוא דבק ברעיון של הקמת מדינה פלשתינית, כפתרון היחיד, לדעתו, להבטחת עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולמצוקתם של הפלשתינים החיים בשטחי יהודה שומרון ורצועת עזה התבטאויות נוספות של הנשיא כוללות מספר היבטים חדשניים
03/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
הפחד גבר על התקווה
בשני הצדדים, קבע הנשיא, יש אנשים בעלי רצון טוב, המבינים את הצורך לקדם הסדר. אולם, למרבה הצער, בשנים האחרונות "הפוליטיקה של הפחד" (Politics of fear) גברה על "הפוליטיקה של התקווה" (politics of hope), אומנם במידת מה גם בגלל התהפוכות במזרח התיכון כולו. לפיכך, הנשיא הסיק, תהליך בנייתו של אמון בין הצדדים עוד יימשך זמן.

   רשימות קודמות
  חמאס מתמרן בזירה מורכבת
  שינוי מהותי במאזן הכוחות בסוריה?
  משמעות ה'פריימריז הסמויים' בארה"ב
  צוק איתן: חמאס מפיק לקחים
  בין המדינה המצרית ל'מדינה האיסלאמית'

בראיון שהעניק באחרונה הנשיא אובמה לעיתון 'אל-ערבייה' (15 במאי 2015) הוא נדרש, בין השאר, לתהליך המדיני הישראלי-פלשתיני ולאפשרות ההתקדמות לקראת מימושו של חזון שתי מדינות לשני עמים, שאליו חתר באינטנסיביות (אמנם משתנה) מאז כניסתו לבית הלבן בראשית 2009. הנשיא הדגיש, כי מדובר באתגר מורכב וכי הוא נתון בתווך בין שני שיקולים, המנחים אותו בהקשר זה: מחד-גיסא, תמיכתו הנלהבת, כדבריו, בישראל, ובקשריה ההדוקים עם ארצות הברית. הוא קבע שלישראל יש דאגות ביטחוניות לגיטימיות; מאידך-גיסא, הוא הבהיר, כי הוא דבק ברעיון של הקמת מדינה פלשתינית, כפתרון היחיד, לדעתו, להבטחת עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולמצוקתם של הפלשתינים החיים בשטחי יהודה שומרון ורצועת עזה. בהתבטאויות נוספות מהשבוע האחרון של מאי 2015, ובכללן ראיון שהעניק לעיתונאי ג'פרי גולדברג ונאום שנשא בבית כנסת בוושינגטון, חזר הנשיא והדגיש, כי פתרון זה ייתן את המענה המיטבי לצרכי הביטחון של מדינת ישראל בטווח הארוך וכן יתאים למערכת הערכים היהודית, שעל בסיסה קמה מדינת ישראל. הנשיא הבהיר, כי הוא מודע לכך, שפתרון זה יחייב את ישראל לקחת על עצמה סיכונים, אך, לדבריו, הסיכונים הכרוכים בהמשך המצב הקיים רבים ומשמעותיים מהם. עם זאת, על סמך ראייתו את "הפוליטיקה הפנימית" בישראל ובקרב הפלשתינים, קבע הנשיא, כי קשה מאוד יהיה ליצור בין הצדדים אמון, שיאפשר פריצת דרך מדינית.

קרוב לוודאי, שבדברו על המערכת הפוליטית בישראל התייחס הנשיא להקמתה של ממשלה צרה בעקבות הבחירות האחרונות, שהיא בעלת גוון ימני מובהק. בהקשר הפלשתיני, ניתן לשער שהוא התייחס לפיצול בין הרשות הפלשתינית, השולטת ביהודה ושומרון לבין חמאס, השולט ברצועת עזה. בשני הצדדים, קבע הנשיא, יש אנשים בעלי רצון טוב, המבינים את הצורך לקדם הסדר. אולם, למרבה הצער, בשנים האחרונות "הפוליטיקה של הפחד" (Politics of fear) גברה על "הפוליטיקה של התקווה" (politics of hope), אומנם במידת מה גם בגלל התהפוכות במזרח התיכון כולו. לפיכך, הנשיא הסיק, תהליך בנייתו של אמון בין הצדדים עוד יימשך זמן.

בנסיבות הקיימות, ארצות הברית תוכל לנסות ולבנות מחדש את האמון בין הצדדים לא במסגרת הסדר מדיני מקיף ("a big overarching deal"), שלדברי הנשיא אינו אפשרי במהלך השנה הקרובה. בהקשר זה הזכיר הנשיא תוכניות מוסכמות לשיקומה של רצועת עזה, הסכמים בעלי אופי כלכלי-חברתי, ועוד. הסדרים מוגבלים אלה, כך מאמין הנשיא, יחזקו את התמיכה בהיגיון שבבסיס פתרון שתי המדינות.

בנוסף, הנשיא הדגיש חששות מהתמשכות הסטטוס קוו המדיני, המושמעים בקרב חוגים רחבים בישראל. לדבריו, ישראל תצטרך להכיר בכך שלא תוכל להיות גם מדינה יהודית וגם מדינה דמוקרטית, אם המצב הנוכחי יימשך. מנגד, הפלשתינים לא יוכלו שלא להכיר במדינת ישראל, מכיוון שמדינת ישראל היא עובדה קיימת. דבריו שיקפו מודעות לכך, שהתביעה הישראלית מן הפלשתינים אינה מתמצה בהכרה מדינית בישראל כמדינה ריבונית בלבד, שכן זו כבר ניתנה לישראל במסגרת הסכמי אוסלו, אלא בהכרה בה כמדינת הלאום של העם היהודי - דרישה שהרשות הפלשתינית מסרבת לה. אולם, הנשיא נמנע מהתייחסות ברורה וישירה לסוגיה זו, וניתן להעריך, כי לא בהיסח דעת. גם מזכיר המדינה ג'ון קרי הבהיר, כי ארצות הברית מכירה עקרונית בצורך, כי הפלשתינים יכירו בישראל כמדינה יהודית, הגם שהשאלה מתי ואיך תעשה כן צריכה לדעתו להיות חלק מהמשא-ומתן בין הצדדים וברור ששלב זה לא יגיע עם פתיחת השיחות, אלא בסיומן.

היבטים מעניינים וחדשניים

התבטאויותיו של הנשיא כוללות מספר היבטים מעניינים, ואפילו חדשניים. ראשית, הנשיא הפגין נטייה בולטת לשמור על איזון בין ישראל והפלשתינים. עד כה, לאורך תקופת כהונתו של הנשיא אובמה, עיקר האשמה להיעדר התקדמות בתהליך השלום הוטל על מדינת ישראל בכלל, ועל ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרט. הגורם המרכזי שהוזכר בהקשר זה, היה פעילות הבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון, שהודגשה כמכשול עיקרי להתקדמות בתהליך המדיני. המזכיר קרי מצדו הטיל על ישראל את עיקר האשמה לכישלון השיחות בין ישראל לרשות הפלשתינית/אש"ף, שנוהלו בהובלתו. מדברים שאמר ב-8 באפריל 2014 ניתן היה להבין, שההודעה על בניית 700 יחידות דיור בירושלים, היא שהביאה להפסקת שליחותו באזור. אולם הנשיא נמנע בראיונות ובדברים שנשא לאחרונה מהטלת אשמה ישירה על ישראל ועל ראש הממשלה נתניהו, ויותר מכך בלטה העובדה, כי סוגיית ההתנחלויות לא הוזכרה כלל בדברי הנשיא. אם כי התייחסותו ל"תרבות הפחד" המשתלטת על "תרבות התקווה" כוונה, קרוב לוודאי, בעיקר אליו.

דבריו של הנשיא אובמה ביטאו נטייה להתרחק מהדבקות להשיג הסדר ישראלי-פלשתיני כולל - יעד שאליו חתר מאז כניסתו לתפקיד. מנגד, הוא ביטא תמיכה ברורה בנקיטת צעדים מדודים ומוגבלים, בעיקר בעלי אופי כלכלי, שתכליתם יצירת אווירה של אמון ושיתוף פעולה, גם בהיעדר הסדר מדיני. כל זאת, בהנחה ששיתוף הפעולה שייווצר יקל במהלך השנים הבאות על גיבוש הסדר. הצעות ברוח זו הועלו בעבר על-ידי גורמים ממלכתיים ואקדמיים בישראל, אך לא אומצו על-ידי ממשל הנשיא אובמה. נראה שכעת גם הנשיא מוכן לבחון ברצינות את ישימותן.

שינוי נוסף בגישתו של הממשל לתהליך המדיני ניכר גם בכך, שהנשיא לא הציב לוח זמנים מוגדר להשגת הסדר. משמעותו של שינוי זה, היא הכרה מצד הממשל, כי יש להניח לתהליכי חידושו של האמון ולמשא-ומתן את הזמן הנדרש, בלי לקבוע תאריכי יעד נוקשים ובלתי-ריאליים. הנשיא הבהיר במפורש שמדובר בתהליך איטי לבניית אמון מחדש. מעבר לכך, הנשיא הסכים, גם אם במשתמע, עם הטענה הנשמעת בישראל, כי חוסר היציבות במזרח התיכון אמור להקשות על גיבוש הסדר, שניתן יהיה להבטיח את יציבותו לאורך שנים.

דברים אלה השמיע הנשיא בראיון ל'אל-ערבייה', שבועות מספר לאחר שהבית הלבן הבהיר, כי אינו תומך בכוונתה של צרפת להעלות את הסוגיה הפלשתינית לדיון במוסדות האו"ם בטווח הזמן הקרוב. אנשי ממשל אמריקנים הבהירו, כי תשומת הלב של הממשל ממוקדת במשא-ומתן בנושא הגרעין עם אירן ובצורך לסכמו בהסדר עד סוף יוני, וכי ההידרשות לסוגיה הפלשתינית תידחה עד לאחר השלמת הטיפול בסוגיה האירנית.

דגש על חזון שתי המדינות

גם בסדר עניינים זה יש מן החידוש. לאורך שנים דגל ממשל אובמה בגישת ה"לינקג'" - הזיקה, שלפיה אין לעכב את הטיפול בתהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים עקב הצורך להסיר את האיום האירני, כפי שתובעת ישראל, וכי להסדר ישראלי-פלשתיני יהיו השלכות חיוביות על מעמדה של ארצות במדינות האיסלאם, וממילא - גם על יכולתה להגיע להסדר, חיובי מבחינתה, עם אירן. התבטאויות שנשמעו בהקשר זה באחרונה מפי אישים בממשל האמריקני מעידות על התרחקות מתפיסה זו, כעדות להכרה בכך שהסדר ישראלי-פלשתיני אינו מעבר לפינה.

התבטאויותיו האחרונות של הנשיא אובמה מעידות בבירור, כי הוא מייחס חשיבות רבה לקידומו של חזון שתי המדינות. על כן, יש להניח שסוגיה זו תשוב ותעלה על סדר היום של הממשל עם סיומו של המשא-ומתן בין אירן למעצמות המערב בנושא הגרעין. הנשיא הבהיר, כי לדעתו הסדר שתי המדינות תואם את הערכים והאינטרסים של מדינת ישראל וכי הוא מכיר בצרכי הביטחון של ישראל (ביטוי מוחשי לכך נתן הממשל בוועידת הסקר של ה-NPT שהתקיימה באחרונה, כשבלם הצעת החלטה מצרית לכנס בשנה הבאה ועידה בינלאומית לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני). ועם זאת, קרוב לוודאי שהנשיא מצפה, כי ישראל תפעל ברוח "תרבות התקווה" ותקדם, באורח יזום על ידה, הסדר מדיני. אפשר שהנכונות שהביע ראש הממשלה נתניהו בפגישתו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני לדון בנושא הגבולות ובעתיד גושי ההתנחלויות ביהודה ושומרון מעידה על הכרה בצורך לגבש מענה לציפיותיו של נשיא ארצות הברית - אם כי קשה להניח, שממשלת ישראל, בהרכבה הנוכחי, תרצה או תוכל לפעול באורח משמעותי בכיוון זה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 704 (2.6.15)
פרופ' זכי שלום הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי וחוקר בכיר במכון בן-גוריון לחקר ישראל, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
תאריך:  03/06/2015   |   עודכן:  03/06/2015
זכי שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלמוני
3/06/15 10:32
2
עטרה שגב קלימי
3/06/15 10:51
 
ארהב זה סוס מת
3/06/15 11:38
3
ראובן גרפיט
3/06/15 12:06
4
לוח הכפל
3/06/15 12:56
5
יוסי--ס
3/06/15 13:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לפני מספר ימים נכשלה יוזמתו של ג'יבריל רג'וב להדיח את ישראל מפיפ"ה (ההתאחדות הבינלאומית לכדורגל). בישראל נשמו הכול לרווחה, הנה שוב סוכלה יוזמה פלשתינית לפגוע בישראל.
02/06/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
זה שנים שהאו"ם משמש במה לערעור זכות היהודים על מדינתם. ארגון PRC הוא אחד בשורת סייעני טרור שמטרתם השמדת ישראל, שכן זאת משמעות "השיבה": הצפת ישראל במיליוני ערבים.
02/06/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
הפלשתינים מגלים בימים האחרונים כי הציפיות שהיו להם לאחר נצחון הימין בראשות בנימין נתניהו בבחירות האחרונות, לפיהן יהיה להם קל להכפיש את הממשלה החדשה בישראל ולהצר את צעדיה מבחינה בינלאומית אינן מתממשות. כשלון הרש"פ להדיח בסוף השבוע שעבר את ישראל מפיפ"א עורר ביקורת רבה על הרשות הפלשתינית בכלל ועל ג'יבריל רג'וב בפרט ברחוב הפלשתיני.
01/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
"בעזה יש שלטון עצמאי שמתנהל כמדינה. בתוך המדינה יש ריבון שהוא חמאס. לחמאס נכון לעכשיו אין תחליף". כך קבע אלוף פיקוד הדרום, סמי תורג'מן, בכינוס שנערך באחרונה בנחל עוז. אולם הארגון ניצב כיום בפני אתגרים מורכבים מבית ומחוץ. ראשית כל, עליו לקדם את השיקום המקרטע והאיטי של הרצועה ולהעלות את רמת חייהם הירודה של תושביה. שנית, עליו לשפר את מעמדו מול הנהגת הרשות הפלשתינית, המובלת בידי פתח, ולהתגבר על השסע והניכור ההולכים ומעמיקים בינו לבינם. שלישית, עליו לשמר את התשתית הצבאית, האמורה לשמשו בסבב העימות הבא עם ישראל - אם אכן יתחולל. תוך כדי כך, חמאס נדרש להתמודד עם קבוצות הג'יהאד הסלפי, שהמאבק בינו לבינן הולך ומסלים. לבסוף, עליו לתמרן - פוליטית וכלכלית - בתווך המורכב שבין האיסלאם הפוליטי/'האחים המוסלמים', המנחה את קטר וטורקיה, לבין מדינות ערב הפרגמטיות, ולבין אירן, המובילה את הציר השיעי הרדיקלי במזרח התיכון.
01/06/2015  |  גלעד שר, לירן אופק  |   כתבות
נשיא התאחדות הכדורגל הפלשתינית ג׳יבריל רג׳וב חזר בו מדרישתו להשעות את ישראל מהתאחדות הכדורגל העולמית פיפ״א.
01/06/2015  |  נחמה הכט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
שינוי מהותי במאזן הכוחות בסוריה?  /  אורית פרלוב, אודי דקל
משמעות ה'פריימריז הסמויים' בארה"ב  /  עודד ערן, אואן אלתרמן
צוק איתן: חמאס מפיק לקחים  /  גבי סיבוני, ע"ג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il