|   15:07:40
דלג
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אירן מכינה הפתעה: נשק כימי-ביולוגי

אירן איננה השחקן היחיד גם סוריה שמרה על מצבורי נשק כימי מוכן לשימוש, והחשש הוא שאמצעי לחימה זה יזלוג לידיהם של לוחמי דאעש, הקרובים להשתלטות על מדינתו המתמוטטת של אסד
06/06/2015  |   עמי דור-און   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
נפגעים בסוריה מנשק כימי [צילום: AP]

ככל שהולך ומתקרב המועד שבו יגובש סופית ההסכם בין המעצמות לאירן בנושא פיתוח הנשק הגרעיני, כך גובר החשש בין גורמי המודיעין במערב, כי אירן מכינה לעולם הפתעה. הבסיס לחשש זה נובע מהידע הרב שנצבר במערב והמצביע על-כך, כי מזה שנים עוסקת אירן בפיתוח ארסנל נשק ביולוגי וכימי, והיא הצליחה לצבור מאגר הנחשב לגדול בעולם של נשק כזה, מן הסוגים המכילים "חומרים גורמי כוויות, חֶנק, פגיעות בדם ובעצבים". עוד מגלים המומחים, כי ניתוח הפעילות במפעלי הייצור הביולוגיים-כימיים האירניים מצביע על כך שתוכניות המחקר של אירן בתחום הנשק הכימי שאפתניות ממש כמו תוכניותיה בתחום הנשק הגרעיני.

למרבה הצער, בעיסוק המסוכן הזה אירן איננה השחקן היחיד. גורמי מודיעין ישראלים מאמינים, כפי שפורסם השבוע, שגם סוריה שמרה על מצבורי נשק כימי מוכן לשימוש, והחשש הוא שאמצעי לחימה זה יזלוג לידיהם של לוחמי דאעש, הקרובים להשתלטות על מדינתו המתמוטטת של אסד. והם יעשו בו שימוש למטרותיהם הרצחניות.

אמצעי לוחמה ביולוגיים נתפסים לכאורה כעוד סוג של נשק. כל מי שעוסק בתחום יודע שאין טעות גדולה מזו. במילים פשוטות ניתן להסביר כך: נשק ביולוגי הוא אמצעי להשמדה המונית המפעיל "תגובת שרשרת" הרבה יותר חמורה מזו המתקיימת בעת פיצוץ גרעיני. אם מהותה של תגובת השרשרת הגרעינית שהיא מתרחשת בחלקיקי שנייה, הרי פעולת הלוחמה הביולוגית משתרעת על פני שעות וימים. את מהותו של התהליך ניתן לתאר באופן הבא: חיידקים או נגיפים מעטים חודרים לגופו של אדם בריא - בשאיפת אוויר או דרך מי שתייה - מתרבים במהירות בגוף האדם ויוצאים ממנו כעבור זמן בהמוניהם ומדביקים בני אדם נוספים, המדביקים אחרים וחוזר חלילה. גופו של האדם הנפגע הוא בבחינת "כור" המייצר, ביעילות רבה, חומר לחימה נוסף בשליחותו של התוקף.

קיימות דרכים מגוונות ביותר לפיזור מיקרואורגניזמים ביולוגיים, החל במטענים המשוגרים בראשיהם של טילים, פצצות ופגזים נושאי ראש ביולוגי, מטוסי ריסוס קלים, מרססי יד, מטעני נפץ קטנים טעונים בחיידקים קטלניים וכלה בבקבוק פשוט המכיל חיידקים אלימים המסוגלים לזהם מאגרים של מי שתייה. לכל מי שעוסק בתחום ברור, כי מכל סוגי הנשק להשמדה המונית - הביולוגי הוא המסוכן ביותר. בעוד שהנשק הכימי פועל רק בשטח מוגבל שבו קיים ריכוז גבוה של החומר הרעיל (גז, למשל) הרי שחומר לחימה ביולוגי יכול לגרום למגיפה שמתפשטת לאוכלוסיות המפוזרות על פני שטחים של מדינות שלמות.

המדינה שהתמחתה בתעשיית המוות הביולוגי-כימי - שעלות ייצורו נמוכה מאוד יחסית לעלות הייצור של נשק גרעיני - הייתה עירק בימי שלטונו הרצחני של סדאם חוסיין. מחקרי הפדרציה של מדעני ארה"ב (FAS) מגלים כי החל משנת 1985 הפיקו העירקים במפעל כימי בעיר סאמארה כ-50 טונות גז חרדל מדי שנה ואף השתמשו בו נגד הכורדים. זה ועוד; בסיוע ידע של חברות אירופיות הפיק המפעל בסאמארה גם גזי עצבים קטלניים - סארין (SARIN) וטאבון (TABUN). בהמשך פיתחו מדענים שונים בעולם מספר תוספות-מוות "חשובות": הרעלן בוטולינום (BUTOLINUM), הרעלן המגיפתי אנתראקס ואף נגיף מגפתי של אבעבועות שחורות.

העירקים לא הסתפקו בייצור חומרי ההרג הכימיים. הם גם השקיעו אמצעים לא מבוטלים בפיתוח יכולות להביא את תכשירי הרצח האלה אל יעדי האויב - יהיה מי שיהיה. לקראת המלחמה עם אירן (1988-1980) פיתח חיל התותחנים העירקי, למשל, תותחים בעלי טווח של 42 ק"מ שבהם הוטענו פגזים נושאים מטענים כימיים וביולוגיים. במקביל פיתחו העירקים גם ראשי חץ ייחודיים לאמצעי השמדה כימיים וביולוגיים, עמידים בטמפרטורות גבוהות, והניתנים לשיגור בטילי סקאד.

בעקבות המלחמה ההיא נכנסה גם אירן לתחום הביולוגי-כימי וכיום היא הגיעה, להערכת המודיעין המערבי, למעמד של בעלת המאגר הגדול ביותר בעולם של נשק כימי, ומאגריה כוללים אמצעים טכנולוגיים להוביל את החומרים הרעילים האלה אל אדמת האויב. ואויב לעניין זה היא גם ישראל. עוד קובעים המומחים כי ניתוח הפעילות במפעלי הייצור הביולוגיים-כימיים האירניים - על-פי מעקב לוויני - מצביע על כך שתוכניות המחקר של אירן בתחום הנשק הכימי שאפתניות ומושקעות אמצעים ממש כמו תוכניותיה בתחום הנשק הגרעיני.

מה, בעצם, טיבם של גזי העצבים וחיידקי המגיפות האלה?

נתחיל במגיפות: אבעבועות שחורות (באנגלית: SMALLPOX) היא מחלה מדבקת הנגרמת על-ידי נגיף העובר מאדם לאדם דרך האוויר. נגיף האבעבועות השחורות הכחיד מיליונים בכל רחבי העולם וככל הנראה היה המחלה הקטלנית ביותר בהיסטוריה, עד שנמצא לה חיסון.

המגיפה הידועה ביותר בתחום הנשק הביולוגי היא האנתראקס. חיידק האנתראקס הינו אחד הרעילים ביותר הידוע לאדם והוא זכה לתואר "הרוצח הבלתי נראה". הוא מופיע בתור תרחיף אבקתי החודר לדרכי הנשימה של האדם. הסכנה הגדולה הטמונה בו היא יציבותו בכל תנאי קיום (חום, קור) והעובדה שהוא נותר פעיל גם לאחר הרבה עשרות שנים.

חיידק רעלני אחר, לא מגפתי, הוא הבוטולינום (BOTULINUM) שמקורו לא פעם במזון מקולקל, ואיומו העיקרי בכך שהוא בעל פוטנציאל ממית קיצוני, אם לא ניתן לו הטיפול הנכון במועד הנכון.

לעומת יצרני המגיפות קיימים גזים הקוטלים את האדם באמצעות פגיעה בדרכי הנשימה ובשרירים. המוכר בכל הגזים האלה הוא החרדל. החומר שממנו מופק גז זה הוא נוזל צמיגי וחסר צבע. בשימושו הצבאי הוא מעורבב עם חומרים נוספים ומקבל גוון צהוב-חום וריח דומה לשל חרדל.

גז קטלני יותר הוא ה"סארין" אשר כמו גזי עצבים אחרים, חודר לגוף האדם בנשימה או דרך העור החשוף, כשהוא מחסל את יכולת התקשורת של העצבים עם מערכות השרירים של האדם. התוצאה: עם היפגעות יכולת התקשורת בין המוח לגוף, מפסיקות לפעול כל מערכות החיים והמוות הוא כמעט מיידי.

בתמצית הדברים נראה, כי ביום שבו ייפול משטרו של אסד יהיה על ישראל להיות מוכנה להתמודדות מבצעית מול איום חדש. מצד אחד ארגון דאעש בסוריה שלוחמיו עתידים, ככל הנראה, לנסות לפעול נגד הדרוזים המתגוררים בהרי סוריה וגם ברמת הגולן, כמו גם נגד המיעוט העלאווי שנותר עדיין בסוריה ואולי גם נגד הישובים היהודים ברמת הגולן. מצד שני תהפוך גם אירן, שכנראה כבר תהיה בעלת נשק גרעיני, למעצמה מאיימת שהיא גם בעלת אמצי-לחימה כימיים וביולוגיים.

אין חולק על כך כי כל מדינה, האחראית לשלומם ולביטחונם של אזרחיה, חייבת להיערך לקראת כל איום אפשרי, כולל איום ביולוגי. מן הטעם הזה, כך סביר להניח, עוסקים מדענים ישראלים, במכון המחקר הביולוגי בנס ציונה, במציאת פתרון לשאלות הנובעות מאיומים של מלחמה ביולוגית או כימית. הוכחה לכאורה לכך ניתן למצוא באתר הרשמי של המכון שבו מצוינות העובדות הבאות: "המכון הוקם בשנת 1952. הוא מסונף למשרד ראש הממשלה ופועל בקשר הדוק עם משרד הביטחון. המכון נודע כגוף שעוסק, בין השאר, בפיתוח אמצעי הגנה מפני נשק ביולוגי ונשק כימי". לפי טענות שלא ניתן להן אישור, המכון עוסק גם בפיתוח אמצעי לחימה כימיים וביולוגיים.

את מידת החשיבות המדעית שמקדישה ישראל לעבודת המכון ניתן להעריך מעיון במספרים שמופיעים גם הם באתר של המכון הביולוגי בנס ציונה: במכון מועסקים כ-350 עובדים, בהם כ-150 מדענים בעלי תואר דוקטור בביולוגיה, ביוכימיה, ביוטכנולוגיה, כימיה אנליטית, כימיה אורגנית, כימיה פיזיקלית, פרמקולוגיה, מתמטיקה, פיזיקה ומדעי הסביבה וגם כ-160 טכנאים.

על-פי התפלגות המקצועות והמידע שפורסם בעולם ובישראל על פעילות המכון בעקבות פרשת המרגל מרקוס קלינגברג, סביר להניח שלמלחמות העתידיות האלה ישראל תהיה ערוכה ומצוידת במענה הולם - הגנתי והתקפי. וכי בהגיע "יום פקודה" גם אויבינו יידעו בדיוק מה צפוי להם אם ינסו להשתמש בנתיב האסור והמסוכן הזה.

תאריך:  06/06/2015   |   עודכן:  07/06/2015
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן מכינה הפתעה: נשק כימי-ביולוגי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
6/06/15 20:37
2
אחיתופל
7/06/15 15:31
3
...
8/06/15 20:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוקף את המעצמות על ההסכם ההולך ומתגבש עם אירן וטוען כי הוא יסלול את הדרך עבור האירנים לפצצות אטום רבות ולחימוש ארגוני טרור.
02/06/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רובינו ראינו את התוכנית בערוץ 10 של מתן חודורוב, פנסיה וממון, כולל קטעים של ארץ נהדרת, וישנן כבר תגובות ותגובות נגד במדיה התקשורתית.
ספרי לימוד אירניים, כגון "הקוראן והחיים" (כיתה י"ב), מכשירים את הנוער האירני למלחמה אפוקליפטית, נוראה, נגד ארה"ב והמערב "היהירים והעושקים", המובלים על-ידי "מנהיגים עובדי אלילים". אומנם "המושיע" - המהדי - שהוא, לכאורה, חף מטעות ופועל מכוח השגחה אלוהית, עדיין לא הופיע, אך הנוער לומד שהמאבק העולמי החל ומצפה להקרבה.
31/05/2015  |  יורם אטינגר  |   כתבות
איני יודע מתי אירן תתפרק, אבל ברור לי שזה יקרה - בעוד שנה, חמש שנים או עשר. הכתובת חרוטה על הקיר. אירן לא תימלט מגורלן של מדינות רבות בעולם, בעיקר במזרח התיכון, שנבנו באופן דומה לזה שבו נבנתה אירן. סביר שהתפרקות אירן תהיה מלווה בשפיכות דמים כמו ביוגוסלביה ובסוריה, ולא תהליך מסודר ומקובל כמו שקרה בצ'כוסלובקיה.
22/05/2015  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
הנשיא אובמה טועה, או מטעה, כאשר טוען שיש רק שתי אפשרויות למגעים עם אירן: מו"מ או מלחמה. איום בהפצצה ממוקדת של מתקני גרעין באירן ללא מעורבות כוחות קרקע - אינו מהווה מלחמה, אלא מהווה גורם מרתיע העשוי למתן את האייתולות. מימוש האיום (מול אירן קונבנציונלית שאיננה מסוגלת להתמודד מול ארה"ב)- פעם או מספר פעמים מבסיסי ארה"ב בקטר, בחריין, סעודיה, עומאן, באוקיינוס ההודי ונושאות מטוסים במפרץ הפרסי - ישתק את תוכנית הגרעין האירנית ויקדם שינוי משטר באירן.
21/05/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
שגריר ארה"ב: אובמה הורה לחזק את השת"פ  /  איתמר לוין
אובמה פסימי: "אין סיכוי להסכם בקרוב"  /  מירב ארד
שר החוץ האירני: עסקת גרעין - סבירה ביותר  /  עופר וולפסון
כיבוש מתבקש  /  אריאל י. לוין
מי ילחץ על "הכפתור האדום"?  /  עמי דור-און
סעודיה בפאניקה  /  ישראל רוזנבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il