|   15:07:40
דלג
  מרדכי ארגמן  
חוקר היסטוריה צבאית וחשיבה צבאית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הכשלים שהביאו למלחמת יו"כ ותוצאותיה

על מלחמת יום כיפור נכתבו כמה מאות ספרים, שתיארו את המלחמה מזוויות שונות להלן סיכום קצר של תוכנם של ספרים רבים, המיועד בעיקר לקורא שאינו אמון על ההיסטוריה המקיפה של המלחמה
08/06/2015  |   מרדכי ארגמן   |   כתבות   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
מלחמת יום כיפור [צילום: דוד רובינגר/לע"מ]


מלחמת ששת הימים - ההקדמה ליום כיפור
מלחמת ששת הימים [צילום: לע"מ]

מקובל לחשוב שמלחמת ששת הימים הייתה ניצחון צבאי מוחץ. ואכן, צה"ל היכה את יריביו, השמיד את חילות האוויר שלהם, וחיסל אותם ככוח לוחם. הוא כבש את סיני, הגדה המערבית ורמת הגולן. כל זאת במחיר יחסית קטן של אבידות בנפש, וכמעט בלי פגיעה באוכלוסייה.

השאלה היא, כיצד אנו מפרשים ניצחון? האם הכאתו של אויב חלש ובלתי מוכן נחשבת כניצחון? האם כיבוש שטח נחשב לניצחון? ויותר מכל: האם אפשר היה להסיק מסקנות לעתיד ממלחמת ששת הימים לגבי המערכה הבאה, כפי שמתבקש מכל צבא חושב, המתכונן למלחמה הבאה, ולא נלחם את מלחמת העבר?

אם ננתח את המלחמה, נגלה שמלחמת ששת הימים הייתה כישלון מבחינה צבאית, והיא הצליחה רק בגלל שהאויב שעמד מול צה"ל היה חלש. צה"ל התגלה במלוא מערומיו הצבאיים. תוכניותיו האופרטיביות לא היו טובות בדרך כלל, האויב שעמד מולו לא גילה התנגדות, ובמקום שכן גילה (למשל: גבעת התחמושת, תל פאחר, רצועת עזה והג'ירדי) צה"ל סבל מאבידות כבדות. לצה"ל היה יתרון עצום: הוא זה שיזם את המלחמה, הוא זה שתקף בה ראשון, מול אויב שלא התכונן כלל למלחמה.

המצרים נכנסו למשבר שנוצר בעקבות העימות הצבאי המתמשך בין ישראל לסוריה. הם כלל לא התכוננו למלחמה בשנת 1967, כי הצבא המצרי עדיין לא היה מוכן למלחמה. מערכות הנשק הסובייטי עדיין לא נקלטו בצבא המצרי. למצרים לא היו תוכניות אופרטיביות למלחמה. נאצר נאלץ לצאת למלחמה שלא חפץ בה.

גם צורת היציאה למלחמה העידה על כך שנאצר מתכנן יותר מבצע תעמולתי מאשר מלחמה. הצבא עשה את כל מעשיו בפומבי, כאילו הוא מזמין התקפה ישראלית. חיל-האוויר המצרי היה חשוף להתקפות מן האוויר, כי הוא לא היה מוחזק בדתקי"ם. הסיבה לכך הייתה שעדיין לא נבנו דתקי"ם.

לחיל-האוויר המצרי היו הרבה מטוסי יירוט (חלקם הגדול מיושן), אך מעט מטוסי תקיפה (20 מפציצים כבדים מדגם "טופולב 16", ו-32 מפציצים קלים מדגם "איליושין 28"), שמתאימים לתקיפת ערים, אך לא לתקיפת מטרות שטח.1

לצה"ל לעומת זאת היו 72 מטוסי יירוט (מדגם מיראז' 3), ו-153 (!) מטוסי תקיפה (24 מדגם "סופר מיסטר" על קוליים, 60 מדגם "מיסטר", 45 מדגם "אורגן", 24 מדגם "ווטור").2 זאת מלבד מטוסי האימון מדגם "פוגה מגיסטר" ששימשו לתקיפת קרקע של טנקים ורק"מ וכן הלאה.

חיל-האוויר הסורי מנה בסך-הכל 136 מטוסים, מביניהם אף לא מטוס תקיפה אחד! (מתוכם רק 36 מטוסים מדגם "מיג 21" בעלי יכולת טיסה במהירות שמעבר ל-2 מאך. היתר היו תת-קוליים).3

חיל-האוויר הירדני מנה 64 (!) מטוסים, מתוכם 36 מטוסים מדגם סטארפייטר בעלי מהירות 2 מאך, שלא כולם היו מבצעיים בעת המלחמה, ו-16 מטוסי "וומפייר", שהיו מטוסים "עתיקים".4

לחיל-האוויר המצרי היו בסך-הכל 52 מטוסים הטסים במהירות 2 מאך (מדגם מיג 21), בשעה שלישראל היו 72 מטוסים כאלה (מדגם מיראז' 3).5

ההתקפה האווירית הישראלית התבצעה בשעה שבה ניתנה למערכת ההגנה האווירית המצרית הוראה שלא לתקוף שום מטוס.6

ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין כותב במאמר, שבאותה עת היה מטוס מצרי עם בכירים מהשלטון באוויר, ולכן ניתנה הוראה זו, שצה"ל ניצל אותה עד תום.7

חסניין הייכל כתב שהיו למצרים בסך-הכל 125 (!) טייסים שיכלו להטיס מטוסי סילון חדישים. וזה נקרא שמצרים התכוננה למלחמה?! גם אם חילות האוויר הערביים לא היו מושמדים ביום הראשון, לא הייתה להם כמעט שום יכולת להשפיע על המלחמה. מה שנותר הוא צבא מצרי אדיר שאינו מוכן למלחמה; צבא ירדני קטן ונחוש שיודע שהוא הולך להפסיד את המלחמה, אבל אין לו ברירה אלא ללחום אותה; וצבא סורי הרועד מפחד מפני צה"ל.

אחרי השמדת חילות האוויר - המורל הצבאי של הערבים חוסל. הצבא המצרי קיבל פקודת נסיגה, שהפכה למנוסה. הצבא הירדני נלחם בגבורה והיסב לצה"ל אבידות כבדות (רק בקרב המיותר לחלוטין בגבעת התחמושת, כאשר חטיבת ירושלים יכלה לכבוש בעצמה את העיר העתיקה, נהרגו 94 (!) לוחמים בלילה אחד). ייתכן בהחלט שאם הצבא המצרי היה מגלה יתר נחישות, וניצב על עומדו, היו מתנהלים קרבות קשים בהרבה. דוגמה לכך היא הקרבות הקשים באזור רפיח, והקרב לפתיחתו של מעבר הג'ירדי.

אך הכישלון הגדול ביותר היה בכך שצה"ל אכן האמין שהוא ניצח במלחמת ששת הימים, ושהוא אכן צבא חזק. טעות זו עלתה לו ביוקר רב (אף כי עדיין די בזול יחסית) במלחמת יום הכיפורים.

חשיבה צבאית מוטעית

החשיבה הצבאית אחרי מלחמת ששת הימים הייתה מעורבת באג'נדה מדינית. השטחים שנכבשו היו אמורים לשמש כערובה לכך שהמדינות שמהן נכבשו השטחים (מצרים, ירדן, סוריה) יגיעו לשולחן הדיונים כדי לקבל בחזרה את שטחיהם תמורת שלום. דבר זה, מלבד שהוא מנוגד לחוק הבינלאומי, הינו איוולת מבחינה צבאית. כאשר ישנה מטרה לכבוש את השטח, אז אין מקום לדרוש שלום תמורתו, היות שהמדינה הכובשת אינה מעוניינת בין כה וכה להחזיר את השטח.

כאשר מדינה מעוניינת בשלום, היא אינה מחזיקה שטחים כערובה, כי בכך היא מראה שאינה מעוניינת בשלום כנה. שטח שאינו של המדינה אינו אמור לשמש כבן ערובה בשלום אמיתי. המטרה היא לחסל את צבא האויב ככוח לוחם, וכך מבין האויב שאין טעם במלחמה. מה גם ששטח זה מעולם לא היה נתון במחלוקת שהוא שייך למדינות שמהן נלקח השטח.

מצד שני, אם מדינת ישראל לא הייתה מעוניינת בשלום, אלא בסיפוח השטחים, למרות שהדבר נוגד את החוק הבינלאומי, ואת החלטת מועצת הביטחון 242 - היה עליה לספח את השטחים באופן רשמי, להחיל עליהם את החוק הישראלי, ולהתייחס אליהם כאל טריטוריה ישראלית לכל דבר. דבר זה נעשה לפני מלחמת יום כיפור רק לגבי ירושלים המזרחית. כל יתר השטח מעולם לא סופח רשמית לישראל.

עם זאת, כבר לפני מלחמת יום כיפור החלה הקמת יישובים בשטחים אלה, ותוכנית ליישב אותם ביהודים אזרחי מדינת ישראל. דבר זה כונה: "סיפוח זוחל". מטרתו הייתה לקבוע עובדות בשטח, מבלי להכריז עליהן רשמית.

תוכניות הצבא היו בהתאם לכך. לא הייתה תוכנית ברורה כיצד עומדת ישראל להתכונן למלחמה הבאה, כי משאלת הלב הייתה שלא תהיה מלחמה נוספת, אלא מצב הסטטוס קוו יישאר כך לנצח. לא היו תוכניות אמיתיות כיצד להגן על שטחים אלה, כפי שהיו תוכניות כיצד להגן על שטחי המדינה לפני מלחמת ששת הימים. אם לפני מלחמת ששת הימים כל תזוזת צבא בסיני, בגולן או ביו"ש הייתה מתפרשת כעילה למלחמה, וצה"ל היה פותח במלחמת מנע - הרי עתה ישב צה"ל על שפת התעלה, שאותה צריך לצלוח ומיד נמצאים בשטח ישראלי, וכן בגולן ובירדן. כאן מתקפת מנע הייתה מתפרשת כאימפריאליזם ולא כהגנה על טריטוריה ישראלית. בכך הגביל צה"ל את עצמו אוטומטית לחזור על שאירע בששת הימים.

צה"ל הקים בהתאם לכך קו מעוזים הן בתעלה והן בגולן. הייתה זו בעצם מין גישה של "פרווה", דהיינו: לא הגנה מסיבית של השטח על-ידי ביצורו, ומאידך-גיסא קביעת עובדה בשטח שצה"ל נמצא כאן. המעוזים לא יכלו לעמוד בפני מתקפה מסיבית, ועל כך ידובר בהמשך. גישה זו גרמה שכוח ההתרעה הפסיכולוגי של צה"ל נחלש אצל מפקדיו, שחשבו במושגים מדיניים ולא צבאיים. כאן נכפתה על צה"ל אג'נדה מדינית שגרמה לו מראש לשחיקה במערכת הציפיות שלו למלחמה. אי-מוכנות למלחמה מצד אויב היא ראשית ההפסד.

גישה לקויה במודיעין

מדינה הנמצאת במצב מלחמה עם שכנותיה צריכה לצפות בכל רגע להיות מותקפת. על כן סינדרום "זאב זאב" אינו אמור לגרום למדינה הנמצאת במצב מלחמה להיות מורדמת על-ידי כך, אלא לצפות למתקפה בכל רגע. בהתאם לכך היא אמורה לבנות את הגנתה

תפקידו של מודיעין צבאי הוא אחד: לבדוק מתי ואיך תפרוץ המלחמה הבאה. הוא מגיע לזה על-ידי ריגול; צילום אווירי; אסיפת נתונים בכל דרך שהיא, כולל עיתונות; וכן הלאה. אין תפקידו כלל לקבוע האם תהיה או לא תהיה מלחמה. זו טעות הגורמת למודיעין לסטות ממטרתו האמיתית.

אמ"ן נטל או הוטל עליו תפקיד שכלל אינו קשור אליו. למעשה כל התפקיד הוא מוטעה, שכן מדינה הנמצאת במצב מלחמה עם שכנותיה צריכה לצפות בכל רגע להיות מותקפת. על כן סינדרום "זאב זאב" אינו אמור לגרום למדינה הנמצאת במצב מלחמה להיות מורדמת על-ידי כך, אלא לצפות למתקפה בכל רגע. בהתאם לכך היא אמורה לבנות את הגנתה. היות שלא ניתן לגייס את המילואים בכל רגע, הרי צריך להגיע למצב שגם אם המדינה הותקפה לפתע, היא צריכה להגיע למצב בו הכוחות הסדירים יכולים לבלום את המתקפה עד שכוחות המילואים יגויסו. לכן המושג: "הפתעה" כלל אינו קביל במצב כזה, שכן ההפתעה היא כל זמן שהמדינה לא מותקפת.

כאשר המודיעין נדרש למלא תפקיד של מעריך האם תהיה מלחמה או לא - הוא נכשל במילוי תפקידו הראשוני. מלבד זאת, מודיעין אמור לשמש אכן כפי שהוא מכונה בעולם: "אינטליג'נס", דהיינו: ביון, מלשון תבונה. הוא צריך תמיד לחשוד ביריבו שהוא מנסה לרמות אותו. אם הוא לא עושה כן - הוא נכשל בתפקידו הבסיסי. ברגע שהוא נותן שירדימו אותו בכל צורה שהיא - הוא נכשל.

ההנהגה המדינית דרשה מהמודיעין דרישה הנוגדת לחלוטין את תפקידו: להעריך אם תהיה מלחמה או לא. זה אינו תפקיד המודיעין, וגם לא תפקיד הצבא. הצבא צריך להיות נכון למלחמה, ולא לעסוק בניחושים וספקולציות האם היא אכן תפרוץ.

גם הרכבו של אמ"ן אינו הרכב של אינטליג'נס, אלא של חיילים בעלי כושר לקוי, שנלקחים למודיעין מחוסר אפשרות לשבצם בחיל קרבי. קצין שנפצע בפעולה ואינו יכול להמשיך לתפקד כלוחם - מועבר למודיעין. זו טעות בגישה. המודיעין אמור להיות מורכב מאנשים המגיעים למודיעין מתוך שאיפה להיות אנשי מודיעין, ולא בדלית ברירה. גם מפקד המודיעין אמור לצמוח מתוך המודיעין. אי-אפשר לקחת קצין שריון ולמנות אותו למפקד חיל-האוויר או חיל הים. כמו-כן אי-אפשר לקחת אותו ולמנות אותו כמפקד חיל המודיעין. דבר זה לא נעשה.

הפקת לקחים מוטעית

צה"ל הפיק לקחים מוטעים ממלחמת ששת הימים. היות שהוא חש כמנצח, הבין שהכוח האווירי שברשותו יכול לשמש כנשק נ"ט, שיבלום את השריון המצרי והסורי בעת מתקפה. דבר זה לא היה בדוק. צה"ל פעל במלחמת ששת הימים מול צבא נסוג, ללא מטריה אווירית ונ"מ. הוא לא פעל נגד צבא תוקף המוגן במטריית נ"מ.

רמת הגולן הייתה "אזור מוכה טילים", כך שהשריון היה אמור להתמודד עם השריון הסורי ללא סיוע חיל-האוויר. כך גם היה אזור התעלה עד כ-10 ק"מ לתוך סיני, הוא השטח עד "דרך החת"ם". אם צה"ל היה רוצה להילחם שם, הוא היה צריך לצאת מנקודת הנחה שהוא אינו יכול להילחם עם סיוע אווירי, אלא רק עם חי"ר ושריון.

ביום פתיחת המערכה ביום כיפור היו במעוזים 436 (!) חיילים, שהיו אמורים להחזיק קו של 160 ק"מ! לא היו במעוזים אמצעים למניעת צליחה, לא היו בהם מקבי"ם, לא היו בהם תותחים או אפילו תולרי"ם, לא היו בהם טנקים. לא כך מכין עצמו צבא למתקפת פתע! הטענה שהושמעה לפני המלחמה: "הסדיר יבלום" לא הייתה תקפה כלל בשטח.

לצה"ל היו בסיני כ-300 טנקים, מתוכם 3 (!) בקו המים. בסיני היו 14 סוללות ארטילריה, מול 194 (!) סוללות מצריות. ניתן לומר שהחיילים שהיו במעוזים הופקרו למוות על-ידי צה"ל!

בגולן עמדו כ-180 טנקים מול 900 טנקים סוריים. לטנקים הישראלים לא היה ציוד ראיית לילה. לא היו כוחות חי"ר צמודים כדי למנוע תקיפה על-ידי כוחות חי"ר עם טילי נ"ט. נושא טילי הנ"ט נתקל בצה"ל בהתייחסות מזלזלת, שלא הצדיקה את עצמה.

צה"ל התייחס למלחמה כאל מלחמת שריון בשריון, שבה עדיין לא הוכיח את עצמו. הוא נלחם קרבות כאלה בעיקר נגד הירדנים, שהיו נחותים ממנו במספר, ולא יכלו לקבל סיוע אווירי. הצבא המצרי היה במנוסה ולכן לא הוכיח את עצמו. גם הצבא הסורי נסוג מיד לאחר פריצת קו הביצורים ברמת הגולן. לא הייתה לצה"ל אינדיקציה כיצד הוא מתמודד עם מסות של שריון וחי"ר.

הזלזול באויב
מלחמת ההתשה [צילום: משה מילנר/לע"מ]

כלל ראשון במלחמה הוא: "כבד את אויבך". אסור לזלזל בשום אויב, גם אם הוא נראה חלש ועלוב. בצה"ל וברחוב הישראלי בכלל היה זלזול מופגן בערבים בכלל, וכלוחמים בפרט. סאדאת הוצג כמוקיון נלעג, שאינו יודע מימינו ומשמאלו. הזכרונות הטריים של מלחמת ששת הימים, בהם החיילים המצרים נמלטו בהמוניהם, היו עדיין טריים בעיני הישראלים. התעמולה הישראלית הרשמית והבלתי רשמית דאגה שמצב זה ימשיך.

למרות ידיעות חוזרות ונשנות על השיפור הרב שחל בלוחם הערבי, למרות ידיעות ברורות שהפעם המלחמה לא תבוא בנפנוף חרבות בחוצות קהיר, אלא בצורה מחושבת ומתוכננת - צה"ל וההנהגה המדינית המשיכו להתייחס לערבים בעליונות. ההנחה הייתה שהמורל הערבי ירוד, לעומת המורל הגבוה של צה"ל, שבאמצעותו בלבד כבר ינצח החייל הישראלי הגיבור והגאה את החייל הערבי העלוב.

הייתה כאן משאת נפש יותר מאשר מציאות. מלחמת ההתשה הראתה שהחייל הערבי כאשר הוא היוזם, נלחם היטב ומתוך הכרה. גם ארגוני המחבלים נאבקו בצה"ל כל העת, למרות חולשתם בכוח וציוד. בפעולת כראמה, בה ניסה צה"ל לחסל עיירה של מחבלים, הוא נאלץ להילחם קשה, וספג אבידות. זה לבד היה צריך ללמד את צה"ל שהערבי אינו אותה תולעת פחדנית כפי שמתארים אותה כלי התקשורת. גם במלחמת ששת הימים היו מקומות שבהם החייל הערבי גילה מאבק עיקש, עד שהוכנע.

זלזול באויב הוא צעד ענק לקראת הפסד.

הערות

1. ע"פ הספר "שמיים בוערים" מאת אריה אבנרי, עמוד 22.
2. שם.
3. שם.
4. שם.
5. שם.
6. שם, עמוד 18, בשם חסניין הייכל.
7. הוא אינו היחיד. דבר זה מופיע גם במאמר שנכתב על-ידי תא"ל רפי הרלב המנוח, ופורסם על-ידי "מכון פישר לתעופה וחלל", בשם "40 שנה למלחמת ששת הימים", וכך נאמר שם: "במשך שלוש שעות הכריעו מטוסינו את חיל-האוויר המצרי, כשהוא בבסיסיו, מופתע והמום. כצפוי, לא היו מפקדיו בעמדותיהם ובדיעבד נודע כי צמרת חיל-האוויר המצרי הייתה באוויר, במטוס איל-14 מצרי, מעל שדות התעלה. כשהם רואים מן האוויר את חיל-האוויר שלהם מוכרע, נחתו בבהלה בשדה קהיר-בינלאומי, השדה היחידי שלא הופצץ על ידינו". המילה: "בדיעבד" לא ברורה כאמת היסטורית, כי בהחלט יכול להיות שיחידת ההאזנה של חיל המודיעין ידעה מכך וניצלה את המומנטום. כך לפחות כותב אריה אבנרי בספרו "שמיים בוערים" בפרק הראשון.

הכותב הוא חוקר של היסטוריה כללית והיסטוריה צבאית, וחוקר חשיבה צבאית וביטחונית.
תאריך:  08/06/2015   |   עודכן:  08/06/2015
מרדכי ארגמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכשלים שהביאו למלחמת יו"כ ותוצאותיה
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר יואב
8/06/15 23:20
 
מרדכי ארגמן
9/06/15 01:14
2
יואל קורנבלום
9/06/15 00:21
 
מרדכי ארגמן
9/06/15 01:21
 
שאול אבידור
9/06/15 09:22
3
tאיציק
9/06/15 05:07
 
מרדכי ארגמן
9/06/15 09:13
 
איציקT
9/06/15 10:10
4
יואל קורנבלום
9/06/15 05:18
 
מרדכי ארגמן
9/06/15 08:50
 
יואל קורנבלום
9/06/15 15:23
 
מרדכי ארגמן
9/06/15 17:16
 
היהודי הניצחי
9/06/15 20:50
 
מרדכי ארגמן
10/06/15 08:19
 
מרדכי ארגמן
10/06/15 08:31
 
יואל קורנבלום
10/06/15 21:28
 
מרדכי ארגמן
11/06/15 09:02
 
משכין-שלום
22/06/15 13:31
5
גולדבלט משה
9/06/15 06:45
 
מרדכי ארגמן
9/06/15 08:59
 
גולדבלט משה
9/06/15 14:35
 
יואל קורנבלום
9/06/15 15:46
 
מרדכי ארגמן
9/06/15 17:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
מהמפלגות החרדיות אני לא מופתע. לאחר פרסום תוצאות הבחירות, היה זה ברור שהחרדים ידרשו לבטל את חוקי לפיד כתנאי לכניסה לממשלה. מנתניהו אני לא מופתע, אני מאוכזב. הרי זו לא הפעם הראשונה שזה נראה שהוא שוכח את טובת הציבור בשביל אינטרס פוליטי. תזכורת לכך קיבלנו בסרטון שהוא העלה לפייסבוק ביום הבחירות. היכנעות ללחצים הפוליטיים, לא מעידה על מנהיגות אמתית. בואו נשים את כל הקלפים על השולחן: חלק ניכר ממצביעי הליכוד היו מעוניינים שהחרדים יתגייסו. ראש הממשלה שנבחר כבר בפעם השנייה ברציפות אמור היה לדאוג לאינטרס של בוחריו. לנתניהו היו אופציות אחרות, למשל להחזיר את לפיד לממשלה, למרות הכול. בעבר היו הרכבים יותר מוזרים כמו כניסתה של ציפי לבני לממשלה הקודמת. "יש עתיד" היא מפלגת מרכז, אחרי קדנציה אחת באופוזיציה היא עלולה לאבד את כוחה. רק מהממשלה אפשר באמת להשפיע.
03/05/2015  |  גיא דויטש  |   מאמרים
כאשר ניגשים לקריאה של ספר עב כרס כזה (1348 עמודים) בדרך כלל אין הכוונה ברוב המקרים לקריאה ממש אלא יותר לעיון. ואכן עושה רושם שספר זה נכתב יותר להיסטוריונים מאשר לציבור הרחב שכבר "חרש" ספרים רבים אחרים על המלחמה ההיא שהסתיימה לפני 41 שנה ויותר.
13/04/2015  |  עפר דרורי  |   ספרים
ביקורת חריפה על סמל מחלקת הטנקים, שפיקד על מעוז "אורקל" בצפון תעלת סואץ, במלחמת יום הכיפורים.
23/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בפרוץ מלחמת יום הכיפורים, היה מעוז 'בודפסט' שבצפון תעלת סואץ ואשר עליו פיקד סרן מוטי אשכנזי, מבודד מכל כוח ישראלי. רוב חייליו נמנו על גדוד מילואים 68 הירושלמי, שהרמה הצבאית של חייליו הייתה נמוכה מאוד.
15/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
יום רביעי ה-17 באוקטובר
15/10/2014  |  מיכאל הרשקוביץ  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il