רועי שוורץ-תיכון הוא מראשי המאבק למען הפעלת
תחבורה ציבורית בשבת. לצד מאבקו זה, הוא פועל לספק חלופה שיתופית שאינה ציבורית באמצעות קואופרטיב חדש שהקים. לאגודה השיתופית שהקים הוא קרא "ואף על-פי כן" נוע תנוע, משפט המיוחס לגלילאו גליליי שדיבר על תנועה.
בשבת האחרונה, כמעט ללא פרסום הפעיל שוורץ-תיכון אוטובוס ממחלף אלוף שדה דרך רמת גן וגבעתיים עד חופי הים של תל אביב. בדומה למודל "שבוס" המופעל בירושלים, יכולים להצטרף לנסיעה רק חברי הקואופרטיב שמשלמים דמי חבר בסך 20 ש"ח בלבד.
אם שמו של רועי תיכון-שוורץ מוכר לכם, לא טעיתם. למרות גילו הצעיר (22) הוא הספיק לככב בכמה במות תקשורתיות בטלוויזיה וברדיו בחודשים האחרונים. היה זה הוא שנסע ב"שבוס" והיה זה הוא פעיל הליכוד היחיד שהצטרף להפגנה, הקטנה יש לציין, מול ביתו של שר התחבורה בכפר אחים, שהתקיימה בערב חג שביעי של פסח, שעה שהשר טייל באחד הנחלים.
התייאשת מכך שתופעל תחבורה ציבורית בשבת?
שוורץ-תיכון: "ממש לא. אני חושב שאנחנו מביאים בציר הזה תוצאות בשטח יותר מאשר בצירים אחרים".
רק ביום שישי הודעתם על הפעלת נסיעות השבת וכבר למחרת הפעלתם אותו. אנשים בכלל לא שמעו עליכם כי לא יצאתם בפרסום. מה בעצם החיפזון?
שוורץ-תיכון: "את מסמכי האגודה קיבלנו מרשם האגודות רק ביום שלישי בערב. התייעצנו והחלטנו שהצורך כל כך גדול וחייבים להפעיל את זה כמה שיותר מוקדם. ציפינו שבשבוע הראשון יהיו תקלות באוטובוס. אמרנו שלפחות נתחיל, נראה מה יש ונשתפר בשבוע הבא. מה שקרה זה שבפועל לא הייתה שום בעיה. עד עכשיו רוב הפרסום שלנו היה באמצעות האינטרנט או באמצעות כתבות וכדומה. נלך לשטח ונפרסם אבל אין לנו תקציבי עתק לפרסום".
אבל זה עולה לא-מעט. מאיפה הכסף?
שוורץ-תיכון: "הכסף ממענק שחרור, מחסכונות שחסכתי וממקורות פרטיים נוספים. האגודה שהקמנו היא ללא רווח, ונתתי לה הלוואה ענקית ללא ריבית. כשיש משהו חשוב מספיק אני סבור שצריך לעשות מאמצים, ועשיתי את המאמצים שיכולתי.
הצפי: אלף נסיעות בשבת
שלא כמו "שבוס" הפועל בליל שבת, האוטובוס של "ואף על-פי כן" פועל בשעות היום של שבת בין 09:00 בבוקר ל-18:00 בערב. בשבת האחרונה ציפו המפעילים לנסיעות בודדות ובסופו של דבר הוציאו 20, יותר מהמתוכנן.
כמה היו בכל אוטובוס?
שוורץ-תיכון: "שניים-שלושה נוסעים".
אבל זה לא כלכלי!
שוורץ-תיכון: "ברור. אנחנו מצפים להגיע למצב שבו כל ההוצאות שלנו יוחזרו עד סוף יולי או אוגוסט".
למה לא התחלתם בקטן, ומיד הפעלתם אוטובוס?
שוורץ-תיכון: "כי אנחנו מצפים שיהיה ביקוש כל כך גדול שמיניבוס לא יספיק. הצפי שלנו הוא שבתוך שלוש שנים נגיע בשבת למעל אלף נסיעות הלוך-חזור, ושבתוך כמה חודשים נגיע למאות בודדות. ביום רגיל נוסעים באזורים האלה עשרות אלפים".
לא תהיה לכם תחרות מול מוניות השירות?
שוורץ-תיכון: "מוניות השירות לא עושות בעיות כי הן פועלות בצירים אחרים, ואנחנו מעוניינים שימשיכו לתת את השירות שלהן".
האם תפעלו רק בקיץ כדי לתת שירות לחופי הים?
שוורץ-תיכון: "גם בחורף, כי הקו משרת גם את מרכז עזריאלי ומאפשר לבקר משפחה וחברים. היה לנו נוסע שגר בגני תקווה ונסע איתנו עד אלוף שדה, ומשם חברים אספו אותו. יכול להיות שהתדירות בקיץ תהיה גבוהה יותר".
מה לך, כחיפאי באגודה שפועלת בגוש-דן?
שוורץ-תיכון: "מתוקף השירות הצבאי שלי בחיל-האוויר עברתי לגור בתל אביב. ראיתי שבתל אביב יש תחבורה ציבורית מעולה אבל בשבת היא לא קיימת. בחיפה יש לנו תחבורה ציבורית בשבת ולכן רציתי לנסות לפעול כדי להביא את הבשורה גם לאנשים בתל אביב, כדי לשמור על איכות הסביבה, כדי להציל חיים של אנשים שמתים בקטל בכבישים. זיהום תחבורה ציבורית הרבה יותר נמוך מאשר בתחבורה פרטית וזה יענה על הצורך של אנשים שרוצים לבקר את המשפחה ביום החופש שלהם".
במייסדי האגודה נמצאים גם יוסף וסניור, שני בני משפחתו של רועי. "בחרתי בהם כי הם המנהלים הכי טובים שאני מכיר, ולכן ביקשתי מהם לעזור לי בהנהלה של האגודה...". יתר החברים באגודה - יואב חיים, שקד פטרנק, אלעד גבר ושרון דר - הם חברים וסתם מכרים שרצו לעזור, ומתגוררים ברמת גן ובגבעתיים, וגם בחיפה. "לאגודה שהקמנו הצטרפו מאות מכל קצוות
הארץ. אני לא יודע אם זו כתובתם או שזו כתובת המגורים של ההורים שלהם אותה לא שינו כשעברו לגור במרכז הארץ", הוא מדגיש. בכוונת האגודה גם לתאם בעתיד בין אגודות שונות לתחבורה שיתופית כדי לאפשר נסיעות בין יעדים מרוחקים.
מדוע בעצם לא קראתם לאוטובוס "שבוס"?
שוורץ-תיכון: "ראשית, כי יש מחלוקת בתוך האגודה לתחבורה שיתופית ירושלמית שמפעילה את 'שבוס' האם לתת לאחרים לקרוא לזה שבוס או לשמר זאת כמותג ירושלמי, ושנית כי יש בינינו הבדלים בכמה מן התחומים - אנחנו פועלים בתל אביב, ברמת גן ובגבעתיים שזה אזור פחות טעון ומעוניינים בקשר בין הארגונים. לולא העזרה שלהם לא הייתי מצליח להקים את מיזם הנסיעות, אבל בגלל השוני בשירות אנחנו רוצים להפריד".
הם משתמשים בנהגים ערבים מחברה ממזרח-ירושלים. מה איתכם?
שוורץ-תיכון: "שכרנו את שירותי חברת ג'אד טורס שמעסיקה נהגים גויים. אנחנו לא מתחייבים לעשות את זה בהמשך, אבל כל עוד יש לנו אפשרות לעשות את זה, וזאת האפשרות להקטין עד כמה שאפשר את החילול שבת, נעשה זאת".
רועי שוורץ-תיכון משגר גם מסר פייסני כלפי הציבור הדתי: "אנחנו מעוניינים לקרב לבבות ולכן גם פנינו לרב גדול שאומנם לא אישר או נתן הסכמה, אבל אמר שאולי בנסיבות מסוימות עדיף נהג גוי. בתכנון המסלול עשינו מאמץ גדול שלא לעבור באזורים דתיים. אנחנו באמת לא רוצים לפגוע ברגשות של איש".