|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הסכם רגיעה עם חמאס

ישראל צריכה לדרוש במו"מ העקיף עם חמאס פירוז הרצועה, הפסקת ההצטיידות ברקטות ובניית מנהרות. עליה להבטיח, בכל הסכם, את חופש הפעולה שלה כדי שתוכל להילחם ביעילות בטרור אם הוא יתחדש
18/06/2015  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אנשי מנגנון הביטחון של חמאס מפגינים כישורים [צילום: עיאד טאיה/פלאש 90]

בישראל ובתנועת חמאס מאשרים את דבר קיום המגעים להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועה לתקופה של חמש שנים עם אפשרות הארכה.

בתנועת חמאס מדברים בשני קולות, הקול האחד מאשר שבידי חמאס יש כמה טיוטות של ההצעה שאותן היא בוחנת.

בכיר חמאס, אוסאמה חמדאן, אישר שתנועתו דנה בהצעה ותעביר את התייחסויותיה בקרוב. ואילו הקול השני מדבר בזהירות ומסתייג, סגן יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, מוסא אבו מרזוק, אומר כי "תנועתו לא קיבלה שום תוכנית רצינית לרגיעה והיא לא סוגרת שום דלת לדיאלוג עם שום צד".

בדף הפייסבוק שלו כתב אבו מרזוק ב-17 ביוני כי "המתווכים הבינלאומיים הביאו הצעות בעל פה בלבד". אין מדובר ב"בלון ניסוי", מדובר בהצעה שמעורבות בה גם טורקיה וקטר, התומכות הגדולות של תנועת חמאס, והמהלך הוא רק בראשיתו ועדיין לא הגיע לכלל מיצוי.

מי ירוויח מההסכם?

לשני הצדדים יש אינטרסים להגיע להסכם. ישראל רוצה לשמור על ביטחון אזרחיה לאורך זמן ולהימנע בפגיעה בעורף הישראלי ואילו תנועת חמאס רוצה להביא להסרת המצור מעל הרצועה, לבנות נמל ימי ולבסס ולהעמיק את שלטונה בעזה.

תנועת חמאס נמצאת במצוקה קשה; מצרים ניתקה את הקשר עימה ושומרת רק על ערוץ תיאום ביטחוני, הפעילות הצבאית המצרית האינטנסיבית נגד הטרור הדאעשי בסיני שיתקה את מערך המנהרות והברחת הנשק לרצועה וגרמה גם לנזק כלכלי כבד להנהגת חמאס שהתפרנסה מההברחות במנהרות. תנועת חמאס נאלצה להגביר את הייצור העצמי של הרקטות ולחפש מקורות הכנסה חדשים באמצעות הטלת מס חדש הנקרא מס "הערבות ההדדית".

שיקומה של רצועת עזה לאחר מבצע צוק איתן מקרטע, הסכם רגיעה עם ישראל יבטיח את שיקומה של הרצועה, את הגעת הכספים מהמדינות התורמות בסך של יותר מחמישה מיליארד דולר וישפר את מצבה הכלכלי.

שיעור האבטלה צפוי לרדת, אלפי פועלים עזתיים יעסקו בפעולות השיקום של 20 אלף בתים שנהרסו במבצע צוק איתן ובבניית הנמל הימי החדש וההכנסות לנפש יעלו בעקבות חידוש הפעילות הכלכלית ופתיחת המעברים לאחר שיוסר המצור מעל הרצועה.

ישראל אמורה להרוויח, כתוצאה מההסכם, רגיעה ביטחונית ארוכה. חתימה על הסכם כזה תקל את הלחץ הבינלאומי המופעל עליה ותשפר את יכולתה המדינית להיאבק בתופעת החרם הבינלאומי וההתמודדות עם הרש"פ באו"ם ובבית הדין הבינלאומי בהאג.

השגת הסכם רגיעה ארוך טווח עם חמאס עשויה גם להוות מנוף לחץ על הרש"פ לסגת מאסטרטגיית הסרבנות שלה ולחזור לשולחן המשא-ומתן עם ישראל לאחר שדחתה את ההצעה האחרונה של ראש הממשלה לשרת החוץ של האיחוד האירופי לנהל משא-ומתן על גבולות גושי ההתנחלויות הגדולים שיישארו בידי ישראל במסגרת הסדר הקבע.

אחת הבעיות שמתעוררת כבר עתה היא השאלה האם תנועת חמאס תוכל להשיג את הסכמת כל הפלגים הפלשתינים להסכם כזה והאם תוכל לשלוט ב"ארגונים הסוררים" כמו הג'יהאד האיסלאמי והארגונים הסלפים המזוהים עם דאעש, ששירו באחרונה רקטות לעבר ישראל, ולאכוף עליהם את הפסקת הירי לעבר ישראל.

תנועת חמאס הניפה, מאז הקמתה ב1988,את דגלי הג'יהאד, ה"התנגדות לכיבוש הישראלי", ההתנגדות להסכמי אוסלו ולמשא-ומתן עם ישראל, במקרה שיושג הסכם רגיעה עימה היא תצטרך להסביר את השינוי בעמדותיה. כיצד הסכימה ל"הודנה" (רגיעה) עם ישראל ואת הוויתור שלה, ולו הוויתור הזמני, על עקרונות ה"ג'יהאד" וה"התנגדות".


ההשפעה על היחסים עם הרש"פ


הרשות הפלשתינית לא הייתה בסוד המגעים העקיפים בין ישראל לתנועת חמאס אך עודכנה על-ידי ישראל ומצרים.

הרש"פ נמצאת במלכוד, היא איננה יכולה לנקוט עמדה שמתנגדת לרגיעה ולתמוך בחידוש מעשי האלימות. היא איננה יכולה להתנגד לשיקומה של הרצועה או למתוח ביקורת על המתווכים בעסקה ובהם מחמד אלעמאדי, שגריר קטר ברש"פ, שהוא דמות מרכזית במגעים.

הרש"פ גם לא יכולה להתנגד להקלות שמעניקה ישראל לפלשתינים לרגל חודש הרמדאן כדי ליצור אווירה טובה.

תנועת חמאס מתנהלת במקביל בשני אפיקים, האחד מול הרש"פ כדי להגיע להסכמה על יישום הסכם הפיוס עימה והשני מול ישראל, באמצעות מתווכים, בניסיון להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח.

הרשות הפלשתינית חוששת שאם יושג הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס היא תאבד כל דריסת רגל ברצועה. למעשה אין לה שום מנוף לחץ על-אף אחד מן הצדדים ולכן נקט מחמוד עבאס בצעד של פיטורי ממשלת ההסכמה הלאומית כדי לאותת לישראל ולחמאס כי הרש"פ היא גורם חשוב במשוואה והיא לא תסכים שיוציאו אותה מן המשחק.

בשטחים שואלים מה יקדים את מה, האם הסכם הרגיעה יקדים את הפיוס הפנים פלשתיני או שהפיוס יזרז את ההגעה להסכם הרגיעה עם ישראל בתיאום עם הרש"פ.

יו"ר הרש"פ חושש שהסכם רגיעה בין חמאס לישראל יגביר את הפיצול בין הרצועה לגדה, יחזק את שלטון חמאס ברצועה ואת הפופולריות שלה בגדה ויהווה הנחת בסיס איתן להקמת אמירות איסלאמית עצמאית ברצועת עזה, מעין מדינונת פלשתינית ששמה חמאסטן.

מחמוד עבאס כינס ב-16 ביוני את הוועדה המרכזית של תנועת פתח לדון במצב, בדיון הייתה הסכמה כי יש להתנגד להסכם הרגיעה ארוך הטווח עם ישראל.

הוועדה המרכזית פרסמה הודעה כי "היא דבקה בהסכם הפסקת האש שהושג בקהיר בקיץ שעבר", אך הזהירה כי "עריכת עסקות חלקיות בתירוצים שונים של הסרת המצור משרתת את ישראל כדי לפצל את הרצועה מן הגדה".

הוועדה המרכזית של תנועת פתח, שהיא מפלגת השלטון, חוששת שהמהלך הזה של ישראל והחמאס יסייע לישראל לכפות גם עליה הסכם ביניים ארוך טווח, בגלל חוסר היכולת להגיע להסדר קבע, כמו מדינה פלשתינית עצמאית בגבולות זמניים שאותו שוללת הרש"פ מכל וכל.

הצורך בשמירה על חופש הפעולה של ישראל

ישראל צריכה להיזהר שלא לאבד, בכל הסכם רגיעה עם חמאס, את חופש הפעולה שלה במלחמה בטרור ואינה צריכה להסכים לשום הסדר שיכבול את ידיה.

שלוש מערכות צבאיות גדולות ניהלה ישראל נגד תנועת חמאס ברצועת עזה, מאז שהיא השתלטה על רצועה ב-2007, כדי לעצור את התקפות הטרור שלה באמצעות ירי רקטות על הישובים הישראלים.

מה שחשוב היה, שבכל המערכות האלה, נשמר חופש הפעולה בידי הדרג המדיני בישראל גם אם לא החליט, משיקוליו הוא, שלא לכבוש את כל שטח הרצועה ולמוטט את שלטון חמאס. הסכנה הטמונה בכל הסכמה לרגיעה עם ארגון הטרור ששמו חמאס שיהיה בחסות בינלאומית, שכן מי שמתווכים בין ישראל לחמאס הם נציגים בינלאומיים, היא שתוגבל יכולתה של ישראל לפעול ולעצור את התעצמותה הצבאית של תנועת חמאס, את פיתוח אמצעי הלחימה החדשים ואת בניית המנהרות והביצורים.

לכן, בכל הסכם כזה ישראל חייבת לדרוש את הדברים הבאים:

א. פירוז רצועת עזה מנשק רקטות וטילים.
ב. הצבת כוח בינלאומי שיפקח על הפירוז.
ג. הפסקת בניית מנהרות חדשות והריסת המנהרות הקיימות.
ד. הקמת הנמל הימי בצפון הרצועה, סמוך לגבול עם ישראל כדי שתוכל לפקח עליו.
ה. שההסכם יכלול גם את החזרת שרידי גופותיהם של חללי צה"ל הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל שנפלו במבצע צוק איתן.
ו. התחייבות של תנועת חמאס לא לבצע פיגועים נגד ישראל ממזרח ירושלים ומשטחי הגדה בתקופת הרגיעה שעליה יוסכם.


ויתור על הדרישות האלה עלול לגרום נזק ביטחוני עצום לישראל, תקופת רגיעה ארוכה ללא הקפדה על התנאים שצוינו לעיל תעצים את כוחה הצבאי של תנועת חמאס וישראל תמצא את עצמה, בתום תקופת הרגיעה, ניצבת בפני אויב הרבה יותר חזק עם יכולות צבאיות מפותחות שמסכנות את ביטחון תושבי ישראל.

תנועת חמאס לחוצה ונמצאת במצב קשה. זה הזמן להתעקש על עקרונות הביטחון החיוניים ולעמוד עליהם במשא-ומתן כל עוד תנועת חמאס חלשה. יש להפעיל את כל אמצעי הלחץ המדיניים והצבאיים שבידי ישראל על תנועת חמאס ולא לחצות את מה שנחשב "קווים אדומים" בתפישת הביטחון של ישראל.

תאריך:  18/06/2015   |   עודכן:  18/06/2015
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסכם רגיעה עם חמאס
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אופיר
19/06/15 02:09
2
אליהו חיים
19/06/15 09:45
3
שאול אבידור
19/06/15 10:58
 
נראה לי ש
19/06/15 23:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בשבועות האחרונים שב והתעורר החשש מהסלמה צבאית ברצועת עזה. מתחים פנימיים בתחום הרצועה, בין חמאס לארגוני ג'יהאד סלפי מקומיים, עלולים לגרור את ישראל וחמאס לסבב עימות נוסף, ששני הצדדים אינם מעוניינים בו. אולם, ברקע הדיון הנוכחי על המצב הביטחוני בזירת הרצועה, יש לזכור את ההקשר הפוליטי והגיאו-אסטרטגי הרחב יותר, שבמסגרתו ממשיכה עזה למלא תפקיד מרכזי ומכריע במיוחד.
18/06/2015  |  בנדטה ברטי, ענת קורץ  |   כתבות
נראה כי בישראל התחילו להרגיש שהגיעו מים עד נפש חופש העיתונות, חופש הדיבור, חופש הדת, דמוקרטיה, מושגים המשמשים כלי נשק נגדנו, נגד עצם קיומנו
18/06/2015  |  ארי בוסל  |   מאמרים
כלי תקשורת פלשתינים מדווחים (יום ג', 16.6.15) כי הממשלה הפלשתינית בראשות ראמי חמדאללה תגיש בשעות הקרובות את התפטרותה ליושב-ראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן. סיבת ההתפטרות עדיין אינה ברורה. מזכ"ל המועצה לסוכנות הידיעות AFP, כי הממשלה תתפטר על-רקע חוסר יכולתה להשפיע על הנעשה ברצועת עזה.
16/06/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
חלקים בשמאל השפוי התעוררו למאבק בתנועות החרם. אבל המאבק קשה להם. מאז התנפצו תוכניותיו הגאוניות בדם ואש, התגנבה משולי השמאל אסטרטגיה המצפה מהעולם "לעשות את העבודה" ולאלצנו לסגת מלב הארץ. תנועות החרם משרתות מגמה זאת. בחשבון אחרון, הוויכוח בין שמאל לימין חג סביב השאלה אם שורש הסכסוך נמצא ב-1967 או ב-1948. במילים אחרות: האם ה"כיבוש" מתייחס לשומרון, יהודה וירושלים, או לישראל כולה, כלומר לעצם צידוקה של מדינה יהודית בארץ ישראל.
16/06/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
הפלשתינים מדווחים כי ישראל הסכימה לאפשר פתיחה מחדש של חנויות בשטח שבאחריותה בחברון. מדובר באזור שנאסרה בו פעילות מסחרית של פלשתינים בעקבות הטבח במערת המכפלה, לפני 21 שנים, ובמהלך האינתיפאדה השנייה בעשור שעבר, לאחר שאזור השוק שימש לפיגועים נגד יהודים.
16/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
מגעים להסכם רגיעה ארוך טווח ברצועה  /  יוני בן-מנחם
בג"ץ: לא יהיה איחוד משפחות מהרצועה  /  איתמר לוין
אסירים שובתי רעב יוזנו גם בכפיה  /  איציק וולף
'המנון לוחם' לערביי ישראל  /  עמי דור-און
הסברה נקודתית  /  אהרון שחר
הם ירדו מהפסים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il