|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מדיניות האיחוד כבבואה למשבר הכלל-מערכתי

על-רקע המשבר מבית ומחוץ באיחוד האירופי, וכאשר הקונצנזוס הפנים-אירופי לגבי סוגיות של מדיניות חוץ הינו מוגבל, לפחות ברמה האסטרטגית מתבסס קונצנזוס זה על התמיכה הכלל-אירופית במשפט הבינ"ל כעיקרון מנחה ביחסים הבינלאומיים. עיקרון זה מהווה את המכנה המשותף הנמוך, המאחד את כל החברות. הוא הבסיס להתנגדות הגורפת לכיבוש הישראלי בשטחים ולמדיניות ההתנחלויות בגדה המערבית, הנתפסים כנושא, שלגביו יכולות חברות האיחוד להפגין הסכמה רחבה
21/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
הקנצלר אנגלה מרקל ושר האוצר הגרמני וולפגנג שובה בשיחה לפני שנשאה דברים בפרלמנט הגרמני על עמדותיה בנושא האיחוד והמשבר ביוון. 18 ביוני 2015 [צילום: AP/Michael Sohn]

   רשימות קודמות
  עזה תחילה (שוב)?
  תקוות גדולות מול החששות שנותרו
  חולשתה הגוברת של לבנון
  האו"ם ומערכות הנשק האוטונומיות
  שיקום הרצועה: בין כורח לדילמות אסטרטגיות

שני הביקורים שקיימה בישראל וברשות הפלשתינית פדריקה מוגריני, הממונה על נושאי החוץ והביטחון באיחוד האירופי, מאז שנכנסה לתפקידה בנובמבר 2014, נועדו לבטא את החשיבות והדחיפות שהיא מייחסת לסוגיה הישראלית-פלשתינית ולכוונתה להיות מעורבת במאמצים לחדש את ההידברות בין הצדדים. התנהלות זו שידרה לכאורה מסר של עסקים כרגיל באיחוד, אך אין אלה ימים רגילים. האיחוד מצוי במשבר כלל-מערכתי, המאיים על עתידו מבית. במקביל, האיחוד מתמודד עם משברים בשכנותו הדרומית והמזרחית. מכאן הספק אשר ליכולתה של מוגריני להקרין סמכות בהידרשה לסכסוך הישראלי-פלשתיני וליתר הנושאים הרלוונטיים ליציבותה ולביטחונה של אירופה. ומעבר לכך, בשם איזה איחוד היא פועלת?

אין די בדרמת הפליטים ומבקשי המקלט, המתחוללת מזה חודשים מול חופיו הדרומיים של האיחוד, כדי לדחוק לשולי הדיון את הדרמה המתחוללת סביב הקשר בין יוון לגוש האירו. מאז עלייתה לשלטון של מפלגת סיריזה (קואליציה אנטי-ממסדית, המרכזת ערב רב של קבוצות מהשמאל המתון עד למרכסיסטים-לניניסטים), קיבל העימות בין יוון למוסדות האיחוד גוון אידיאולוגי, המקשה על גיבוש פתרון פרגמטי למשבר. שני הצדדים מתחפרים בעמדותיהם: יוון דוחה את הגישה שמכתיבה גרמניה, שלפיה, במקביל לקבלת סיוע פיננסי, עליה לבצע שורה של רפורמות כלכליות-חברתיות. ממשלת יוון, שהגיעה לשלטון על בסיס הבטחות להיטיב את מצב המעמד הבינוני והשכבות החלשות, שהורע בשנים האחרונות, דוחה את הדרישה להמשיך בקיצוצים בפנסיות וברפורמות בשוק העבודה, ולהעלות את מס הערך המוסף. התחושה בקרב אישי ממשל אירופיים, היא, כי התנהלותם של ראש הממשלה ושר האוצר היווניים, היא יהירה וחובבנית תורמת להחרפת המשבר.

לא אחת, משברים מצמיחים מנהיגים. אולם הנוף המנהיגותי באיחוד צחיח למדי. על-רקע זה בולטת הקנצלר אנגלה מרקל, השואבת את סמכותה מהיותה של גרמניה מעצמה יציבה פוליטית ומשגשגת כלכלית. עם זאת, ניסיונה של גרמניה "לגרמן" את האיחוד מעורר התנגדות ניכרת בקרב חלק מחברות האיחוד. מרקל מצדה מנסה להקהות תחושות אלה על-ידי שיתוף פעולה עם צרפת, אלא שחולשתה הפוליטית והכלכלית של צרפת אך מבליטה את עוצמתה היחסית של גרמניה. הקנצלר אנגלה מרקל, המובילה (לצד נשיא צרפת פרנסואה הולנד) את הטיפול במשבר, הבהירה, כי אם גוש האירו ייכשל, אירופה תיכשל. אמירה זו ואחרות באותה הרוח אינן מותירות ספק אשר לרצונה למנוע את עזיבת יוון את גוש האירו, הגם שכך, היא נחשפת לביקורת גוברת מצד חברי מפלגתה (וגורמים פוליטיים נוספים בקרב חברות גוש האירו), שנפשם קצה בהמשך הסיוע למדינה הנתפסת כחבית ללא תחתית.

נכון לכתיבת שורות אלו, לא ברור האם תושג פשרה שתמנע מיוון פשיטת רגל ובמקביל תאפשר לה להישאר בגוש האירו. כן קיימת אי-בהירות לגבי השלכותיה של עזיבת יוון את הגוש - הן על עתיד הגוש והאיחוד, כמו גם לגבי ההשלכות הפיננסיות-כלכליות האירופיות והגלובאליות. (ההערכה הרווחת היא, שעזיבת יוון את הגוש לא תגרום זעזוע כמו זה שאירע בעקבות פשיטת הרגל של בנק להמן ברדרס.) בכל מקרה, עוד בטרם יספיק האיחוד לעכל את תוצאות המשבר היווני, יעמוד לפתחו "המשבר הבריטי", קרי הרפרנדום שיתקיים בבריטניה בשנת 2017 בדבר המשך חברותה באיחוד. עד אז נחוש דייוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, לנהל משא-ומתן שייתקל בהתנגדות מצד מספר רב של חברות באיחוד, שאינן מוכנות להעניק לבריטניה הקלות נוספות, שחלקן, כגון תנועה חופשית של אזרחי האיחוד, ינגוס בעקרונות האיחוד.

לא זו בלבד שהמשבר הפיננסי-כלכלי חשף את פגמי הלידה של גוש האירו (שאמור היה להיות שלב בדרך לאיחוד פיסקלי-כלכלי ובסוף הדרך איחוד פוליטי), אלא שהוא חשף את הא-סימטריה הכלכלית בין החברות ה"צפוניות" (המבוססות כלכלית) לבין החברות הדרומיות, שחולשתן הכלכלית (היעדר צמיחה, גירעונות כבדים, שיעורי אבטלה גבוהים והיעדר תחרותיות) הוחרפה. גם אם מדינות כמו ספרד ופורטוגל מנסות להיחלץ מהמשבר ואיטליה וצרפת עדיין מדשדשות כלכלית, הרי שבטווח הארוך יש בא-סימטריה זו כדי לסכן את עתיד האיחוד, במסגרת הקיימת. הצעות שהועלו על-רקע המשבר היווני לשקול את הרחבת הסולידריות באמצעות שותפות בחובות נדחו על-ידי גרמניה מכל וכל. במקום שהמשבר ישמש קטליזטור להעמקת האינטגרציה, המשבר הכלכלי פתח תיבת פנדורה, שביטוייה הם רה-נציונאליזציה וספקנות גוברת לגבי מוסדות האיחוד בכלל והנציבות בפרט וכן שאיפה להקטין ככל הניתן את השפעתה של בריסל על התנהלות המדינות. להלך רוח זה נתן ביטוי ראש ממשלת הולנד, מרק רוטה, כשאמר: "אירופה רק היכן שצריך", שעה שקמרון חותר למחוק מסדר היום את השאיפה להדק את האינטגרציה - עיקרון המעוגן באמנת האיחוד. בנוסף, יש לציין את עלייתן של מפלגות פופוליסטיות, הנושאות מסרים של שנאת זרים, גזענות ואנטישמיות; התפוררות המערכות הפוליטיות - בפרט בספרד, באיטליה וביוון. בבחירות האחרונות לפרלמנט האירופי בלטו שיעורי אי-השתתפות גבוהים, ששיקפו חוסר אמון בקרב האזרחים אשר ליכולתה של המערכת הפוליטית למצוא פתרון למצוקותיהם.

תופעות אלה מעלות שאלה, האם האינטגרציה האירופית תקום ותיפול על השגשוג הכלכלי, כלומר: האם בהיעדר שגשוג ורווחה מתעורר הרפלקס הלאומי - שלא לומר הלאומני? הרי, גאוות האיחוד, נוסף על היותו מודל כלכלי-חברתי, הייתה גם על היותו קהילה ערכית. אולם, אתגר למודל זה מציב למשל ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הקורא תגר על המודל הליברלי של האיחוד כשלנגד עיניו ולדימיר פוטין כמודל לחיקוי. גם טיפולו של האיחוד בסוגיית הפליטים ומבקשי המקלט המדיני - שיש לה גם פאן מוסרי-ערכי - אינו מאיר אותו באור חיובי.

חוסר האונים של האיחוד, המתבטא במדיניות החוץ, ניכר ביחס למשברים בשכנות לו ממזרח ומדרום. בימים אלה אמורים מוסדות האיחוד להשלים הערכת-מצב מעודכנת לגבי המזרח התיכון בעקבות הטלטלה הפוקדת את האזור בשנים האחרונות, כבסיס לאסטרטגיה מעודכנת לגביו. אולם, סביר כי לאיחוד אין ולא יהיו בעתיד הנראה לעין משאבים שיתרמו לייצוב האזור. כן מתקשה האיחוד לגבש מענה לגל הפליטים ומבקשי המקלט המדיני, המנסים להגיע או מגיעים לשטחו מאזור הים התיכון ומאפריקה. בניסיון לבלום את ההגירה (שלעיתים מסתיימת בטביעת פליטים בים התיכון) הובילה מוגריני יוזמה בת שורת צעדים, אך ספק אם יהיה בהם כדי להרתיע את הבאים. בין היתר, האיחוד אמור לטפל בסיבות המביאות רבים לנטוש את מולדתם, אך זו משימה חסרת סיכוי. מרבית מדינות האיחוד אף אינן נכונות לסייע לאיטליה, צרפת, שוודיה, גרמניה והונגריה, שנאלצות לשאת במרבית הנטל הכרוך בקליטת הפליטים.

אוזלת ידו של האיחוד ניכרת גם בטיפולו במדינות השכנות ממזרח, שסיכויי הצטרפותן לשורותיו קלושים. אתגר משמעותי הרבה יותר, בשל השלכותיו הגלובליות, מציב לאיחוד פוטין עקב סיפוח קרים, מעורבותו בערעור היציבות במזרח אוקראינה בפרט וערעור הסדר האירופי הבתר מלחמה קרה בכלל. בהיעדר אופציה צבאית, חברות האיחוד מקוות שהסנקציות שהוטלו על רוסיה ישנו את מדיניותה - תקווה שלפי שעה אין לה על מה להסתמך. באותה עת נשמעים קולות נגד הסנקציות באיטליה, ביוון, בהונגריה ובסלובקיה. גם במקרה זה, נטילת הטיפול במשבר עם רוסיה בידי מרקל (אליה היא צירפה את נשיא צרפת), מעידה שוב שכל אימת שמדובר בסוגיה בעלת השלכות לאומיות, ובמקרה זה - על יחסי גרמניה-רוסיה, המדינות הן הנוטלות לידיהן את הטיפול, בעוד האיחוד נשאר לכל היותר ברקע. מבחינה זו, דינמיקה זו דוחקת לצד את הממונה על מדיניות החוץ והביטחון של האיחוד - בימים אלה מוגריני, וזה היה גם גורלה של קודמתה בתפקיד, קתרין אשטון.

יוזמה הצוברת תאוצה

על-רקע המשבר מבית ומחוץ באיחוד, וכאשר הקונצנזוס הפנים-אירופי לגבי סוגיות של מדיניות חוץ הינו מוגבל (בהקשר זה בולט הקונצנזוס לגבי סוגיית הסכסוך הישראלי-פלשתיני, שהינו רחב יותר ממה שגורמים במערכת הישראלית נוטים ורוצים לחשוב), לפחות ברמה האסטרטגית מתבסס קונצנזוס זה על התמיכה הכלל-אירופית במשפט הבינלאומי כעיקרון מנחה ביחסים הבינלאומיים. עיקרון זה מהווה את המכנה המשותף הנמוך, המאחד את כל החברות. הוא הבסיס להתנגדות הגורפת לכיבוש הישראלי בשטחים ולמדיניות ההתנחלויות בגדה המערבית, הנתפסים כנושא, שלגביו יכולות חברות האיחוד להפגין הסכמה רחבה. כל ויתור בסוגיה עקרונית זו ינגוס במה שעוד נותר מהקונצנזוס האירופי. מכאן, שמדיניותה של ממשלת ישראל הנוכחית תמשיך להוות סלע מחלוקת בלתי-ניתן לגישור בינה לבין האיחוד. גם הטיעון הישראלי בדבר ירידת מרכזיותו של הסכסוך על-רקע התהפוכות העוברות על המזרח התיכון והצורך לטפל בסכסוך הישראלי-פלשתיני בהקשר אזורי לא נופל על אוזניים קשובות.

עדות לכך שאין בכוונת האיחוד להניח לנושא ניתן לראות ביוזמה, הצוברת תאוצה, לא להסתפק בהצהרות אלא לעבור למעשים, שיבטאו את עמדתו לגבי אי-חוקיותה של המדיניות הישראלית בשטחים. בהיעדר אסטרטגיה מצד האיחוד כיצד לחלץ את המשא-ומתן הישראלי-פלשתיני מהמבוך שאליו נקלע, צרפת נטלה את היוזמה כשהחליטה לקדם במועצת הביטחון של האו"ם את העברתה של הצעת החלטה, הקוראת לחידוש מיידי של המשא-ומתן וקובעת לוח זמנים להגעה להסדר קבע, שאם לא כן, היא תכיר במדינה הפלשתינית. נכון להיום, קשה להעריך את סיכויי ההצלחה של המהלך בכלל ואת הסיכוי שהוא יהפוך למדיניות האיחוד בפרט - גם אם רבות מהחברות בו יחייבו את המהלך. עם זאת, ברי שהיעדר קונצנזוס יכבול את ידיה של מוגריני, הצפויה להמשיך במאמציה לשלב את האיחוד בניסיון לממש את פתרון שתי המדינות.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 711 (18.6.15)
שמעון שטיין הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, היה שגריר ישראל בגרמניה (2007-2001).
תאריך:  21/06/2015   |   עודכן:  21/06/2015
שמעון שטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות האיחוד כבבואה למשבר הכלל-מערכתי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד1
21/06/15 22:20
2
שתי גישות
22/06/15 07:43
3
אהרון שחר
22/06/15 10:12
4
סנטוריני
22/06/15 19:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
שנה לאחר מבצע צוק איתן הגיע זמנה של ישראל להכיר בחמאס כמי שמכתיב את הטון בעזה. עם יד על הלב ראוי בה בעת להודות שהיריבות בין שני הצדדים אכן תימשך, אך אין היא אמורה להפריע כהוא זה למצוא נתיבים לשיח ושיג ביניהם.
21/06/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בישראל ובתנועת חמאס מאשרים את דבר קיום המגעים להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועה לתקופה של חמש שנים עם אפשרות הארכה.
18/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בשבועות האחרונים שב והתעורר החשש מהסלמה צבאית ברצועת עזה. מתחים פנימיים בתחום הרצועה, בין חמאס לארגוני ג'יהאד סלפי מקומיים, עלולים לגרור את ישראל וחמאס לסבב עימות נוסף, ששני הצדדים אינם מעוניינים בו. אולם, ברקע הדיון הנוכחי על המצב הביטחוני בזירת הרצועה, יש לזכור את ההקשר הפוליטי והגיאו-אסטרטגי הרחב יותר, שבמסגרתו ממשיכה עזה למלא תפקיד מרכזי ומכריע במיוחד.
18/06/2015  |  בנדטה ברטי, ענת קורץ  |   כתבות
נראה כי בישראל התחילו להרגיש שהגיעו מים עד נפש חופש העיתונות, חופש הדיבור, חופש הדת, דמוקרטיה, מושגים המשמשים כלי נשק נגדנו, נגד עצם קיומנו
18/06/2015  |  ארי בוסל  |   מאמרים
כלי תקשורת פלשתינים מדווחים (יום ג', 16.6.15) כי הממשלה הפלשתינית בראשות ראמי חמדאללה תגיש בשעות הקרובות את התפטרותה ליושב-ראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן. סיבת ההתפטרות עדיין אינה ברורה. מזכ"ל המועצה לסוכנות הידיעות AFP, כי הממשלה תתפטר על-רקע חוסר יכולתה להשפיע על הנעשה ברצועת עזה.
16/06/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
תקוות גדולות מול החששות שנותרו  /  גליה לינדנשטראוס, ג'יהון צ'יצ'קצ'י
חולשתה הגוברת של לבנון  /  בנדטה ברטי
האו"ם ומערכות הנשק האוטונומיות  /  לירן ענתבי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il