|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שנאת זרים

מצבה העגום של יוון וזריקת האשמה על גרמניה מדליקים נורות אדומות. זוכרים אנחנו את עליית הנאציזם לשלטון ואת התקופה בין מלחמת העולם הראשונה לשנייה? - הגרמנים סבלו קשות לא רק בשל התבוסה אלא גם בשל מצבה העגום של כלכלתם, והקולות הלאומניים התחזקו והתפשטו על קרקע פוריה
09/07/2015  |   ארי בוסל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הקנצלר אנגלה מרקל ושר האוצר הגרמני וולפגנג שובה. הכי קל להאשים את האחר [צילום: AP/Michael Sohn]

היוונים אינם ידידי אמת של ישראל. לפני שנים לא רבות היו פרצי אנטישמיות ביוון - אותה שנאה עזה, נושנה שבלב - אך מאז שהדרדרו היחסים בין טורקיה לישראל, עשתה זו האחרונה נסיונות עילאיים לשפר את היחסים עם יוון. ניחא, גם אם הדבר אינו מוצא חן בעיני, כה מועטים ידידי האמת של ישראל, שחייבים להסתדר ככל האפשר, עם כל מי שרק אפשר (ולסמוך רק על עצמנו).

מבחינת הכלכלה היוונית, אין ספק שהיוונים עצלנים. הם התרגלו למסכת חיים טובה, כשהגרמנים מממנים את כל גחמותיהם. לאחרונה התחזקו הקולות הלאומניים ביוון, וכבר נשמע ברבים ש"הגרמנים חייבים להם" בשל מלחמת העולם השנייה (בה לכאורה הם לא נטלו חלק ברצון).

ימשיך החרגול ליהנות, בעוד הנמלה ממשיכה לעמול. כך, כנראה, חושבים להם היוונים.

לחלק מאתנו קולות אלו מהווים נורות אזעקה אדומות מהבהבות: זוכרים אנחנו את עליית הנאציזם לשלטון ואת התקופה בין מלחמת העולם הראשונה לשניה. הגרמנים סבלו קשות לא רק בשל התבוסה ונפילתם מגדולתם הקודמת אלא גם בשל מצבה העגום של כלכלתם, והקולות הלאומניים התחזקו והתפשטו על קרקע פוריה. קל היה להתמקד ביהודים - אשמת כל צרותיהם של הגרמנים - ולהבטיח עולם טוב יותר, אילו רק יפתרו מכל אותם המזיקים.

יגיד מי שיגיד שאין להשוות את יוון היום לגרמניה של לפני מאה שנה, ואכן מקומה בעולם נחות בהרבה. אך תמונת המצב כה נפיצה, שקולות שנשמעים בחלק אחד של העולם מתפשטים במעגלים בעלי מהירות עצומה, והנה בחלקים אחרים של העולם יתחילו לחשוב בצורה דומה, באותם סנטימנטים.

בארה"ב מתנהל בימים אלו דיון שהדיו הולכים וגוברים לגבי מהגרים לא חוקיים. הגבול הדרומי של ארה"ב פרוץ לחלוטין, והנשיא הנוכחי נחוש בדעתו לאזרח את כל אותם עשרות המיליונים שנמצאים בארה"ב בצורה בלתי חוקית. דבר אחד לבטח זה יגרום - נאמנות אינסופית למפלגה הדמוקרטית ולנשיא-משיח שהביא לאותו יום. אין כל דבר שיעצור בעד הנשיא - לא החוקה, לא בית הנבחרים ואף לא מערכת בתי המשפט. דברים זניחים הם אלו עבורו, כשלעיניו מטרה כה נעלה.

בין המהגרים הלא חוקיים אנשים טובים, אך ביניהם גם טרוריסטים רבים ופושעים לא מועטים. כולם, ללא יוצא מן הכלל, עברו על החוק (מרביתם ביודעין), ולמרות שהטיעון שהם באו בחיפוש אחר אפשרות לחיים טובים יותר נשמע טוב ונוח מאד, אם אדם מחפש חיים טובים יותר, אין פרושו שמותר לו או מוצדק שישדוד בנק ויעבור לגור בבית מלון חמישה כוכבים במרכז העיר בורלי הילס.

פעם הגרו אנשים לארה"ב והיה להם חלום. הם נהיו אזרחים אמריקנים, למדו אנגלית, חגגו את החגים האמריקנים (יהודים לדוגמה חגגו את הלואין, חג ההודיה ואפילו קריסמס, לא כחגים דתיים כי אם כחגים לאומיים) ותרמו ככל האפשר לחברה. לא כך היום. היום זו שיטת ה"מגיע לי." הגעתי לכאן כי כך ראוי וכך רצוי.

אסור לכם לשאול איך הגעתי לכאן, ולי שמורות כל הזכויות והמותרות. יתרה מכך, לא יעברו שנים רבות, וההיסטוריה תשוכתב - ועוד תקומנה דרישות רבות ומגוונות, והצדקות הנשענות לכאורה על עובדות שלא קמו ולא היו.

מי שהגיע לכאן בהיתר, והיה צריך לעבור שבעת מדורי גהינום לפעמים, כשהוא או היא נתקלים במערכת ביורוקרטית מסואבת ומיושנת, פריאר. אנחנו הגענו בדרך לא דרך, לעיתים בטיסה ישירה או בחציית גבול פשוטה, ונשארנו, כי טוב לנו כאן.

אתם - משלמי המיסים העובדים קשה לפרנסתכם - תממנו את הלימודים של הילדים שלנו, והם קרוב לודאי לא ילמדו אנגלית. לא ידעתם? אנגלית אינה השפה הרשמית של ארה"ב.

הכיתות מפוצצות? כמובן - חוק חינוך חובה חינם עבור ילדינו, בין אם הם נולדו כאן ובין אם לאו. זו זכותם המולדת, ואתם ודאי שונאי מהגרים בגלל מחשבותיכם אלו. איך בכלל אתם מעזים להעלות על דל שפתיכם רעיון כזה נלוז!

כשאצטרך רופא, אגיע לחדר המיון, שכן שם כל הטיפולים חינם עבורי (הם חייבים להגיש שרות, גם אם לילד יש חום או דלקת באוזן ואין המדובר במקרה חרום כלל ועיקר), ואתם תמתינו שעות בתור. אכן ואכן, בשנים האחרונות השתנו הדברים - עכשיו יש לנו ביטוח רפואי מלא, תודות לנשיא שלכם.

אפילו רשיון נהיגה קליפורני מונפק לנו עכשיו. מטומטמים אתם, עבדו קצת יותר, שכן מחלקת התחבורה הוסיפה אלפי משרות לטפל בהנפקת כל אותם רשיונות. בנוסף למשכורות, הם גם מקבלים פנסיה שלכם אין. הם משרתי הציבור, והציבור הוא אנחנו, בדיוק כמוכם!

רשיון נהיגה אגב הוא הדבר האחרון בסדרה ארוכה מאוד של הטבות מהם אנחנו נהנים. מזמן אסור היה לשאול אם אנחנו כאן בצורה חוקית, ולכולנו יש מספרי ביטוח לאומי (סושיאל סקיוריטי). ללא מספר זה, לא ניתן לעשות כל דבר בארה"ב.

בפעילויות תרבות וספורט תראו אותנו עם דגלי מקסיקו (לדוגמא), כשאנחנו צועקים במלוא הגרון "ויוה מקסיקו!"

האם קימות מקביליות כלשהן בין יחסי היוונים והגרמנים לבין יחס המהגרים הבלתי חוקיים לאמריקנים? משום מה, אני מרגיש כמו אותו אמריקני שעובד קשה לפרנסתו, אין לו פנסיה ומשענת הקנה הרצוץ (ביטוח לאומי) אולי כלל לא תהיה קיימת עבורו, ובנוסף לכל הדאגות, ישנו לחץ אדיר על המערכת כולה בגלל אותם עשרות מיליוני הבלתי חוקיים.

אולי קשה להבין זאת - גם הם בני אדם. גם להם "מגיעה" הזדמנות לחיים טובים יותר. גם ביניהם יש אנשים טובים יותר ואנשים טובים פחות, וכן - אפילו פושעים. בתאוריה, קל להבין למצבו של "האחר," עד שהדבר משפיע עליך ישירות. לדוגמה, אם נשאל את תושבי דרום תל אביב על חייהם היום, כשכל אותם מהגרים בלתי חוקיים מסודן ואריתריאה השתלטו על שכונותיהם והפכו את חייהם לבלתי נסבלים - ואף מסוכנים ביותר - נקבל תשובה שונה לחלוטין מאשר אם נשאל את תושבי צפון תל אביב בבתיהם גורדי השחקים המנותקים מהעולם.

לאלו האחרונים שמירה ובידוד, כך שהעולם החיצון, זה עם הלכלוך והפשע, הזנות והסמים, האתיופים ושאר הלא רצויים לא חוצה את סף הדלת. כן, הם אלו שיצאו מהבריכה כשאתיופי, בן דתם ועמם, נכנס לתוכה. הם אלו שאיימו שאת ילדיהם הם לא ישלחו לבית הספר או לגן הילדים אם ילד אתיופי "נושא מחלות" (בשל צבע עורו או מקום הולדתו) יבוא לשם. אצלם, בתאוריה, הכל ורוד ונחמד, אך בעולם האמיתי, החיים הם לחלוטין אחרת.

נחזור לאורח הבלתי מוזמן לארה"ב ולשיג ושיח שהוא מנהל לתומו בהתלהבות רבה עם עצמו: ניחא, יום מנוחה אחד בשבוע יש לך? נצל אותו לעבודה שניה או שלישית. כי כך נאה וכך יאה. אתה המארח, והאורחים הלא מוזמנים השתלטו על ביתך ומוכנים כבר לזרוק אותך החוצה. מזל הוא שעדין יש תועלת כלשהי מהשארתך בביתך (אך גם זה לא לאורך זמן).

סיפר לי ידיד על המלצה שהמליץ כבר לפני שנתיים: כל אזרח גרמני יקבל שלושת אלפים יורו אותם הם יצטרכו להוציא בנופש ביוון. כך הגרמנים יזכו בנופש, והעזרה הכלכלית שהם מגישים ממילא ליוונים תנוצל גם לטובתם.

אך נחזור לארה"ב. לאורך החופים המקיפים את היבשת, מפלורידה בדרום דרכך צפונה ומערבה, ומקליפורניה צפונה, ישנם ריכוזים אדירים של זרים. אך ככל שמתקדמים פנימה ליבשת נתקלים עדין באמריקה האמיתית, אמריקה של אמריקנים, לא של זרים. אמריקה של פעם.

יבוא יום והכלכלה האמריקנית תדרדר בסחרור כה מהיר עד לריסוק אפשרי. הדבר קרה ב-1929, כמעט בספטמבר 2011 ועלול לקרות פעם נוספת. נזכור שהנשיא הנוכחי, בשש וחצי השנים שחלפו הוציא יותר כסף מאשר כל קודמיו גם יחד, ומישהו יצטרך להתחיל להחזיר את כל החובות האלו, גם אם זה קרוב לודאי לא יקרה בשנה וחצי הקרובות.

או שסין תתעורר יום אחד ותחליט שמספיק לה מארה"ב. או שארוע טרור רב ממדים יפגע בנו בצורה כה חזקה שיביא לשתוק מוחלט של מערכות ולקריסתן המהירה, כמו אותם מגדלי התאומים שאיש לא חשב שיקרה להם משהו, והם התמוטטו תוך פרק זמן קצר אחד אחרי השני.

או שוירוס אלים במיוחד יתפשט בצורה כה מהירה ויגרום למוות ולפחד בצורה אגרסיבית ביותר. או שרעידת אדמה תגרום להרס של רוב קליפורניה.

בכל אחד מהתרחישים האלו, כל אחד יהיה לעצמו, שכן כשמנסים לשרוד, אנשים דואגים קודם כל לעצמם. הארועים האלו יביאו לידי איפוס מחדש של מערכות, ואולי אז נחזור להגיון בריא: הגירה היא דבר בריא וחיובי, כל זמן שהיא נעשת לפי חוק. ירצה מי להגר, ארה"ב תמיד אפשרה זאת. אך מי שהגיע לכאן בעוברו על החוק, מקומו לא כאן. יעמוד בתור כמו כולם. יצטרך לעמוד בקריטריונים כמו כולם. יוצאים מן הכלל (פליטים, לדוגמה) - יש מערכת שלמה הדואגת להם.

למה דומים אותם מהגרים בלתי חוקיים? יש מי שיגיד "לטפילים." אחר יגיד "נצלנים." והמהדרין יגידו "לישראלים." מדוע לישראלים, תשאלו. לא בגלל שישנם כאן כל כך הרבה בלתי חוקיים משלנו (וכאלו לא חסר, מישהו אפילו התרעם על כך שאנחנו לא נחשבים "פליטים"). הסיבה היא לגמרי אחרת.

זוכרים אתם את כביש 405 לכיוון צפון, מהעיר לואלי, ואת הפניה לרחוב הראשי בואלי? לפני שהכביש שופץ והורחב, והוגדל מספר המסלולים בכל כיוון לשמונה, כבר מראש ההר הזדנב תור ארוך של מכוניות שביקשו לפנות ימינה לשדרות ונטורה. שני מסלולים לפניה, ותור כאורך הגלות.

משמאל היו מכוניות עוקפות, במהירות מטורפת, את העומדים בתור, וכשהיו הן מגיעות למורד ההר, בדיוק לפני הפניה המיוחלת, הן היו חותכות חדות ימינה. כל מי שהמתין בסבלנות, צריך להמתין עוד קצת. הם ממהרים יותר. להם מגיע יותר. זמנם חשוב יותר. בכלל, הם חשובים יותר.

מי היו אלו? מרביתם היו ישראלים. שם טוב הוציאו לנו. פרסומת בשפע לזרים. כך גם המהגרים. לפני כמעט מאה שנה, חלקים שונים ממשפחתי הגיעו לארה"ב. התחתנו. הקימו בתים לתפארת. משפחה ענפה שמונה כבר ארבעה דורות. אנחנו אלו שעומדים וממתינים בתור, בעוד המהגרים הבלתי חוקיים היום דורשים את כל שמגיע להם, בדיוק כמו אותם ישראלים שאצה דרכם ואין זה נאה להם לעמוד בתור כמו כולם.

אוסיף במאמר מוסגר: ניחא, אין להאשים את הישראלים. המושג "לעמוד בתור" אינו מובן להם באותה צורה בה הוא מובן בחברה מערבית מתוקנת. אצל זו האחרונה, עמידה בתור פרושה אחד אחרי השני, לא אחד על השני, מהצדדים, לפנים, ובהתעלמות כמעט מוחלטת מכל אדם אחר חוץ מהאדם עצמו.

כאן בלוס אנג'לס, אזור קיבוץ גלויות, אהבה רבה אין. זוכרים אתם את מהומות "רודני קינג," שם הקרע בין השחורים לבין הקוריאנים הורגש בהרס ובאלימות?

בשנים האחרונות, נשחק מעמד הביניים. היום קשה עד מאוד לקנות כאן בית, או אפילו דירה. למרות הריבית הנמוכה ביותר, מחירי הדירות עלו לרמות בלתי מציאותיות שהריבית לא יכולה לפצות עליהן.

אך מסתבר שזו מציאות חדשה. מציאות בה זרים - בעיקר סינים - מגיעים עם כסף מזומן וקונים. שלושה מיליון עבור בית זה. ברחוב הזה שבעה בתים למכירה? נקנה את כולם. הם קונים וקונים ואנשים שגרו כאן כל החיים, גדלו, יצאו לשוק העבודה, זוגות צעירים או אלו שכבר הקימו משפחות ומנסים להסתדר, פתאום מוצאים עצמם לא כמעמד ביניים כי אם מחוץ לתחום האפשרויות.

מי ששוכר דירה, נתקל בבעיה דומה: מחירים מאמירי שחקים. מדוע? שכן מישהו קנה את כל הבתים והדירות ועושה עכשיו כסף אדיר על גבך. דירה שעלתה עד כה אלף ומשהו דולר לחודש, עולה עכשיו שלושת אלפים ומשהו. בתים מושכרים באלפי ובעשרות אלפי דולרים לחודש - לעיתים בתשלום לשנה מראש. יוצא שאנחנו במלכודת - לא ניתן לקנות וגם לא ניתן לשכור. לפחות לא בחלק המערבי של לוס אנג'לס.

הפכנו למדינת עולם שלישי, כשהסינים מגיעים לכאן ומתנהגים כאדונים, כבעלי הבית. ואנחנו מרגישים כבר לא מעמד בינוני כי אם חסרי אפשרויות כלשהן. הסינים שונים, במראה, בדיבור ובהתנהגות. אנחנו לא מכירים ולא מבינים אותם. הם חכמים, חרוצים, נאמנים למשפחה ומקדישים את כל שניתן לחינוך ילדיהם ולמתן אפשרויות שלהם לא היו. לכן שונאים אותם. בדיוק כמו ששונאים אותנו - היהודים.למי שעבר שנים מספיק בחייו ברי שהדבר בר חלוף. הייתה תקופה שהיו אלו היפנים. עכשיו אלו הסינים. גם זה ישתנה. אך המקומיים הם אלו שחיו, חיים ויחיו כאן, והם אלו שצריכים להתמודד עם הקשיים והבעיות.

הם גם אלו שבזמן כלשהו יכולים להפוך לאנטי-זרים בהנף אצבע. הם ממורמרים גם ככה, גם אם הם לא מראים זאת מעל פני השטח. אך מתחת לפני השטח, הכל רותח, כמו לבה שעומדת לפרוץ החוצה ולשרוף את כל שבדרכה.

איני מנסה לחזות מה יהיה הטריגר שיגרום לכך, אך משוכנע אני, על בסיס העבר הקרוב והרחוק יותר, כאן ובארופה, שעוד תהינה כאן מהומות, יושחת ויבזז רכוש, יהיו נפגעים והצלקת בנפש העיר תהיה עמוקה וכואבת.

גם זמננו, היהודים, יגיע. כי אנחנו השעיר לעזאזל הקבוע מזה אלפים שנים - ועוד היד נטויה!.

תאריך:  09/07/2015   |   עודכן:  09/07/2015
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שנאת זרים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסעודה משדרות
9/07/15 14:46
2
אהרון שחר
9/07/15 15:52
3
ששון
9/07/15 19:43
4
עומר7
15/07/15 22:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה, הפניתי שאלה לקצין הממונה על חופש המידע במטה הארצי בירושלים. ביקשתי לקבל מידע על אודות תיקי הרצח הבלתי מפוענחים - בחלוקה לפי שנים (על-פי מועד קרות האירוע). אני ממתין בסבלנות. הם אינם ממהרים להמציא את הנתון הכל כך מסקרן.
אחת לכמה חודשים עולה על סדר היום הציבורי נושא רמתם הנמוכה של המתמחים, כאשר המענה המוצע לעניין זה, הינו הארכת תקופת ההתמחות של המתמחים, לתקופה של שנתיים ימים, במקום תקופה של שנת התמחות אחת, הנהוגה כיום. כפי שפרסמה העיתונאית, יסמין גואטה, הבוקר בהארץ, הרי בביקור שערכה שרת המשפטים, איילת שקד, במספר בתי-משפט בתל אביב, בשבוע החולף, הדגישו בפניה השופטים, כי איכות עורכי-הדין נמצאת בירידה. גם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בכירי הנהלת בתי-המשפט ולשכת עורכי-הדין, תומכים בהארכת תקופת ההתמחות לשנתיים ימים.
08/07/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ביומיים האחרונים, אחרי שפורסם על כך שראש יאח"ה תת ניצב אפרים ברכה שלח יד בנפשו, החלו כלי התקשורת לחפש גורמים למותו הטראגי.
07/07/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
מתברר ומסתבר כי לחיים יש פעילות משתנה משל עצמם. אתמול (יום ב', 6.7.15) פורסמה, במקום זה, רשימתנו שקראה להפוך מקצוע העיתונות למקצוע הדורש רישוי בחוק, ממש כפי שהדבר קיים באשר למקצועות המחויבים רישוי, על-פי חוק, דוגמת: ראיית-חשבון, עריכת-דין, שמאות מקרקעין, רפואה ועוד. בהקשר ובהדבק דברים זה התייחסנו אף לסוגיית החיסיון העיתונאי והפרתה בידי עיתונאי, תוך שציינו והדגשנו, כי לא ניתן לאכוף ענישה על עיתונאי בשל הפרת חיסיון עיתונאי.
07/07/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אתם, אותם קציני משטרה היוצאים בימים אלו בביקורת נוקבת כלפי אחרים, כולכם חכמים בלילה. אחד בפה - אחד בלב. פיכם וליבכם אינם שווים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il