|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פינחס תשע"ה

תסביך משיח

מעגלים פינות, לא מדברים על מה שלא נעים לזולת לשמוע. אומנם לאחרונה מסתמן שינוי באשר כמה חברי כנסת חדשים אומרים את האמת בלי לשקול אם היא נעימה לאזני השומעים וגם נראה שהמנהיגות הבכירה די מרוצה מהסגנון הזה
12/07/2015  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

בפרשת השבוע נערך מפקד אחרון לקראת הכניסה לארץ. המניע המיידי למפקד הוא (במדבר כו): [א] וַיְהִי, אַחֲרֵי הַמַּגֵּפָה; כמו שאומר רש"י: משל לרועה שנכנסו זאבים לתוך עדרו והרגו בהן והוא מונה אותן לידע מנין הנותרות. הפסוק שחתם את הפרשה הקודמת הוא (פרק כה): [ט] וַיִּהְיוּ, הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה--אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים, אָלֶף. כעת פונה ה' אל משה: וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, וְאֶל אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן לֵאמֹר. [ב] שְׂאוּ אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה--לְבֵית אֲבֹתָם: כָּל-יֹצֵא צָבָא, בְּיִשְׂרָאֵל. המגפה פרצה כתוצאה מהדרדרות מוסרית: [א] וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל, בַּשִּׁטִּים; וַיָּחֶל הָעָם, לִזְנוֹת אֶל-בְּנוֹת מוֹאָב. על-פי הסדר שקבע לנו הקב"ה, על יהודי/ה להימנע מיצירת קשרים אינטימיים עם מי שאינו/ה יהודי/ה. אבל בנות מואב שנשלחו לפתות את בני ישראל היו כל כך יפות וידידותיות, שרבים נסחפו. טענו, אז מה אם אינן יהודיות, כולנו הרי בני אדם, אז מה ההבדל!?

לשמור על הסדר

את המצב הציל פינחס; בשעה שההפקרות המוסרית הגיעה לשיא, קיום יחסי מין כמעט בפומבי בין נשיא שבט שמעון ובין מדיינית אחת, קם והרג את שניהם בשעת מעשה. על כך אומר הקב"ה למשה: [יא] פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם; וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי. [יב] לָכֵן, אֱמֹר: הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם. במלים אחרות - התעוררה תנועה די חזקה של ערעור מתריס ומעשי על הסדר המקובל והקיים, ערעור שסיכן את עצם קיומו של עם ישראל, ופינחס במעשהו הנועז בלם את המהלך. לכן הוא זכה למה שזכה וגם פרשת השבוע נקראת על שמו. ומיד אחר כך מתקבלת ההוראה שבה פתחנו את הרשימה, לערוך מפקד כדי לידע מנין הנותרים כדברי רש"י. והנה כבר בראשית המפקד, בפירוט של משפחות שבט ראובן, מזכירה התורה ערעור קודם על הסדר הקיים:

חתירה לשינוי

[ט] וּבְנֵי אֱלִיאָב, נְמוּאֵל וְדָתָן וַאֲבִירָם: הוּא-דָתָן וַאֲבִירָם קרואי (קְרִיאֵי) הָעֵדָה, אֲשֶׁר הִצּוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן בַּעֲדַת-קֹרַח, בְּהַצֹּתָם, עַל-ה'. וכולנו זוכרים מה הייתה התוצאה של אותו אירוע: [י] וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-קֹרַח--בְּמוֹת הָעֵדָה: בַּאֲכֹל הָאֵשׁ, אֵת חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ, וַיִּהְיוּ, לְנֵס. מסתבר שיש בטבע שלנו משהו שדוחף אותנו לערער על הסדר הקיים, לחתור לשינוי. בעיקרון, כולנו רוצים לחיות בעולם טוב יותר לכן גם כולנו, פחות או יותר, רוצים שינוי. ומן הסתם כל אחד גם בטוח כי השינוי הדרוש הוא זה המצוי בדמיונו. רק יש כאלה שבטוחים כי יצליחו להשליט את יציר דמיונם על המציאות ובאלה טמונה הסכנה הגדולה. כי עצם הרצון בשינוי הוא דבר חיובי ביותר והחתירה אליו מתבקשת. הרי זהו תפקידו של יהודי בעולם, להשביח אותו. והרי ברור שכדי להשביח חייבים לעשות שינויים.

השאיפה היא חיובית

למעשה, בפנימיות נפשו של כל יהודי טמון הצורך והשאיפה לשינוי, לגאולה, לשלום ושלווה. לא רק לעצמו, לעולם כולו. מהצורך הזה, מהשאיפה הזאת באה המחשבה, או אולי ההחלטה, ש"אני ואתה נשנה את העולם" כמאמר השיר המפורסם. יהודי מרגיש שככל שיצליח למלא את שאיפותיו האישיות, שגם אם יזכה לעושר ואושר ברמה האישית, תמיד יהיה חסר לו משהו כל עוד אצל אחרים קיים מחסור. לכן הוא אינו חושב על שינוי עצמו אלא על שינוי העולם. כי כשהעולם ישתנה לטובה גם לו יהיה טוב. ולכאורה זה לגמרי הגיוני, שכן גאולה פרטית אינה יכולה להיות שלמה כל עוד אין גאולה כללית. וזה לגמרי לא דמיוני ליהודי לחשוב ולהרגיש כך, כי כנ"ל, זהו היעוד שלנו בעולם, אנחנו אמורים לפעול את תיקונו. אבל, וזהו אבל גדול מאד, כל תיקון צריך להתחיל בבית, כל אחד אצל עצמו, בנפשו פנימה.

שלום אמיתי

דתן ואבירם התחברו אל קרח בטענה: ...כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים... ושלא צריכים להיות הבדלי מעמדות בין חלקים שונים בעם. המתים במגפה, המוזכרת בתחילת פרשת השבוע שלנו, טענו שלא צריכה להיות הפרדה בין ישראל ובין אומות העולם. בשני המקרים התבטאה השאיפה, האופיינית לנו כל כך, לחיות בעולם לכאורה מתוקן יותר, עולם שבו לא יהיו מחיצות בין בני אדם. השאיפה כשלעצמה אולי יפה מאד, אבל הניסיון ליישמה בפועל מהווה ערעור גלוי על הסדרים שקבע הקב"ה בעולם. הסדרים האלו נועדו לשמור על השלום בעולם; שלום בין ישראל ובין הקב"ה, שלום בתוך עם ישראל וגם שלום בינם ובין אומות העולם. כעת נוכל להבין את הגמול שזכה לו פינחס: [יב] לָכֵן, אֱמֹר: הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם. כי הוא חידש את השלום בין ישראל לה'.

החתירה לשלום

כאמור, בנפשו של כל יהודי מקננת השאיפה לשנות את העולם. זה מושרש בנו מאז שאבינו הראשון, אברהם, נדד ממקום למקום כדי להפיץ את האמונה בא-ל אחד יחיד ומיוחד. ובמעמד הר סיני קיבלנו גם מינוי רשמי לתפקיד הזה, כמו שהזכרנו כאן פעמים רבות בעבר: [ו] וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים... אומר לנו הקב"ה (שמות יט) ובכך ממנה אותנו כמורי דרך לכל האומות. אלא שהמינוי הזה כלל תנאי; בהמשך ישיר למינוי, כדי שנצליח בתפקיד הכהנים לכלל אומות העולם עלינו להיות: מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ. הכינוי גּוֹי קָדוֹשׁ הוא מחייב ביותר; הוא מחייב דבקות מתמדת בקודש העליון, בקב"ה. אחרת לא ניתן להדריך אף אחד, אפילו לא האדם את עצמו. כי לכל אדם יש נטיות טבעיות, מצד הטוב שבנפשו וגם מהצד השני, ולעולם אינו יכול להיות בטוח בזמן אמת מאיזה צד התעוררה נטייה כלשהי.

היכן המצפן?

אלא אם כן יש לו מורה דרך צמוד. דומה הדבר להולך בדרך ארוכה ולא מוכרת, ימים ולילות. כמו שהם החיים עצמם לכל אדם, דרך ארוכה ולא נודעת. שהרי לעולם אין לדעת מראש מה מסתתר מאחורי העיקול הקרוב, שלא לדבר על מה שממתין לי מעבר לאופק הנראה. הפתרון היחיד למסע כזה בגשמיות הוא להיצמד למצפן לבל יפנה לכיוון שירחיק אותו מהיעד שאליו הוא חותר. וברוחניות, הדבקות בקודש העליון היא המשמשת כמצפן עבור היהודי. הדבקות הזאת עשויה להבטיח שתמיד ידע לזהות מאיזה צד בנפשו התעוררה הנטייה לעשות מעשה כזה או אחר, האם מצד הטוב שבנפש, ואז עליו לחתור בכל הכוח לבצע את שעלה ברעיונו או שמא בא הרעיון מהצד השני ואז עליו לוותר ואף לעשות תשובה על עצם הרעיון. כי השאיפה היא למחות את השלילה מהנפש ורעיון שלילי מלמד שהיא עדיין קיימת.

מרחיקים את השלום

ובלי דבקות בקודש העליון, קל מאוד לבחור בכיוון בלתי רצוי, לנסות לעגל פינות או אף לשבור מסגרות. ואם אנחנו מחליטים לעגל פינות או לפרוץ מסגרות, כפי שניסו לעשות קרח ועדתו בתוך עם ישראל, או בינינו ובין הגויים כפי שעשו המתחברים אל בנות מואב, אז לא רק שאנחנו לא יכולים להדריך אף אחד, אנחנו גם פוגעים בעצמנו פגיעה קשה. והפגיעה היא כפולה, ערעור השלום בתוך עם ישראל ר"ל והרחקת השלום האפשרי בינינו ובין אומות העולם. והרי זה בדיוק מה שקורה אצלנו מזה זמן רב. אומנם כולם מדברים על השיבוש ביחסים שבינינו ובין אומות העולם, אבל הרי השיבוש הזה נובע מהעדר השלום ברובד הפנימי, בינינו ובין עצמנו. וזה, כלומר העדר השלום הפנימי, נובע מהזנחת השלום שבינינו ובין הקב"ה, מפריצת הגבולות שהקב"ה קבע, בין ישראל לעמים בעיקר.

עם מי רוצים לעשות שלום?

התוצאה היא שרבים מדי אצלנו חיים בדמיונות שווא, בתסביך משיח. הם יעשו את העבודה שהתנ"ך מייעד למשיח, יביאו שלום עולמי. ולדבריהם זה כל כך קרוב, לא מבינים אך אנחנו לא רואים מה שהם רואים. אין להם שום ספק שאפשר וחייבים לעשות שלום עם השכנים הטובים שלנו. טוענים שהעובדה שעדיין אין שלום נובעת מהעקשנות שלנו. וזה, אגב, נכון; אנחנו מתעקשים להמשיך לחיות ודווקא בארץ שהקב"ה נתן לנו. והרי בפרשת השבוע יש גם הנחיות כיצד תיקבע נחלתו של כל שבט. למרות זאת הם טוענים שעלינו מוטל לעשות שלום. ועם מי? עם אלה שאינם יודעים שלום מהו. והראיה, השלום הפנימי אצלם, שלום של כל דְּאַלִים גְּבַר. שלום על חודם של כידונים. אלא שגם (חלק מ)אלה שמתעקשים לטעון שהחיים חשובים מהשלום אינם מקפידים על תחזוקת הקשר עם הקודש העליון ולכן הטיעונים שלהם קלושים מדי.

לדבר אמת ואת כל האמת

אין פלא אם כן שאינם מצליחים לשכנע בצידקתנו. כאשר הם עצמם מעגלים פינות, אפילו אם (על כל פנים בגלוי) אינם פורצים מסגרות, הדברים שלהם נשמעים כמו חצי אמת לכל היותר. והאמת - או שהיא שלמה או שאינה אמת. והאמת היא שאפילו לשכל האנושי הכי בסיסי ברור שלא ניתן לעשות שלום עם הערבים. שהרי כל מערכת ה"חינוך" שלהם מגויסת להסתה לרצח יהודים. אז כשאלה העובדות, על מה מתכוונים לדבר איתם במו"מ המיוחל? אבל, כאמור, מעגלים פינות, לא מדברים על מה שלא נעים לזולת לשמוע. אומנם לאחרונה מסתמן שינוי באשר כמה חברי כנסת חדשים אומרים את האמת בלי לשקול אם היא נעימה לאזני השומעים וגם נראה שהמנהיגות הבכירה די מרוצה מהסגנון הזה. אבל זה לא מספיק. ראש הממשלה עצמו חייב לדבר אמת, את כל האמת ורק אמת. זה מה שיביא שלום.

תאריך:  12/07/2015   |   עודכן:  12/07/2015
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תסביך משיח
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי אחד
13/07/15 01:26
 
נסים ישעיהו
13/07/15 11:03
 
אברהם שלום
13/07/15 14:27
 
נסים ישעיהו
14/07/15 10:36
2
וינטר הניה
13/07/15 06:29
3
סניל
13/07/15 06:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנים האחרונות אנחנו משקיעים אמצעים רבים בבלימת תופעת ההסתננות גדר היקפית פריסת אמצעים צבאיים בניית מתקנים להחזקת המסתננים חיפוש ארץ אלטרנטיבית ועוד.
12/07/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
לא נבזבז את זמננו על המשמעויות הידועות והמוכרות של המילה. רק נסקור בקצרה:
12/07/2015  |  אהרון שחר  |   מאמרים
נצחונו של אלכסיס ציפראס - ראש ממשלת יוון מטעם מפלגת השמאל החדש "סיריזה" - קולוסלי. המשאל היה על המשך והעמקת תוכנית הצנע הדרסטית חסרת התוחלת, שכופה "האיחוד האירופי" על יוון.
12/07/2015  |  דוד סנדובסקי  |   מאמרים
שמונה פסוקים (במדבר כ"ז,ט"ז-כ"ג) מועיד המקרא למינויו של יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן-נ֔וּן כיורשו של משה רבו במנהיגות המדינית והרוחנית של האומה העומדת להיכנס לארץ המובטחת. הארות יחידאיות, לזמנן, ולכל הזמנים, קורנות מתוך המעט המרוכז הזה ומצטרפות למעין משנה שתרה עדיין, בצלם של דברי ימי האדם בארץ, אחר נאמנים. בראשונה להארות המרתקות האלה, מתגלה משה, המנהיג הוותיק, כיוזם מינוי יורשו. "יִפְקֹ֣ד ה' אֱלֹהֵ֥י הָרוּחֹ֖ת לְכָל-בָּשָׂ֑ר אִ֖ישׁ עַל-הָעֵדָֽה... וְלֹ֤א תִהְיֶה֙"- אחר מותו- "עֲדַ֣ת יה' כַּצֹּ֕אן אֲשֶׁ֥ר אֵין-לָהֶ֖ם רֹעֶֽה ". ההיסטוריה משובצת דמויות ראשי עם שלא ידעו, או לא רצו, או חששו לראות, בהכנת יורש אחת ממטלות שלטונם. על רבים בתוכם אמרו כי במקום בו דרכו לא צמח אפילו עשב השדה. יש בהם שממקומם המרומם נידמו עליהם סביבותיהם כשורצים חורשי רעה שאינם חיים אלא כדי להדיחם בעורמה בנכלולים או, אם תשחק להם השעה, אף באלימות גלויה ובוטה. רבים חללים הפילו. יש שאפילו אמרה להם בינתם כי ראוי שיכשירו להם יורש, נשבעו חרש בליבם כי אין בנמצא בארץ מי שחכמתו מספקת כדי שהם, יסללו לפניו דרך לירושה אותה יאבד עוד בטרם ישב על כיסאו. האחריות כביכול, מחייבת...! מעטים, ספורים, ראו את הדורות הבאים כמושאים לדאגותיהם ולאחריותם ולא רק מפני שקבעו את Après moi le déluge, אחריי המבול של לואי ה15 על מזוזות לשכותיהם, אלא מפני שהם לא היו מגיעים לשלטון מעיקרו של דבר אילו נודעו בכושר ראייה היקפית ומרחיקה ראות מעבר לטובה המיידית שלהם ושל נתיניהם.
12/07/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
1. בצוק העיתים אני נדרש יותר לנושאים כלכליים. ככל שיורדים לשורש העניין, מגלים קשר מרתק בין הפתרונות המדיניים של השמאל לרעיונותיו הכלכליים. השמאל מצדד בהתערבות גדולה של המדינה בכלכלה, פיקוח על המחירים, הטלת מיסים, העלאת שכר המינימום וכו'. במוצאי השבת שעברה קראו המפגינים נגד מתווה הגז: "רק הלאמה תציל את האומה". השם ישמור. במילים אחרות, השמאל לא סומך על כוחות השוק, על רצונו הטבעי של האדם להרוויח ועל הבנתו שכדי לממש זאת עליו להתפשר ולגרום גם לשאר להרוויח. מבחינתו, יצר לב האדם רע, ולכן יש לכפות עליו חוקים כלכליים הנראים בעינינו מוסריים.
12/07/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il