|   15:07:40
דלג
  אתר זווית  
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
החולדות עובדות מימי שני עד שישי. בין האימונים הן יוצאות להפסקות ארוכות המיועדות למנוחה ומשחק [צילום אילוסטרציה: AP/Damian Dovarganes]

סיירת חולדה

מה משותף לשדות מוקשים במוזמביק, למטעי דקלים חולים בישראל ולחיידק השחפת שמתפשט בעולם השלישי? מדובר בבעיות מהותיות שפתרונן נעוץ בחוש הריח המפותח של בעלי חיים נבונים וחרוצים, שיוצאים מדי יום לעבודה ועוזרים לאדם
22/07/2015  |   אתר זווית   |   כתבות   |   זווית   |   תגובות
   רשימות קודמות
  דבר המנכ"ל
  להחליף את התחליף?
  ירוק זה מצחיק
  פעם אחת ודי
  אילן היוחסין של עץ הזית

באדמתה של מוזמביק בדרום-מזרח אפריקה, טמונות כמויות גדולות של מוקשים, שרידי עשרות שנים של מלחמות אזרחים עקובות מדם, ובעיית המוקשים בה היא בין החמורות בעולם. בשדות המוקשים האלה מתרוצצות להן חולדות גדולות באורך 80 סנטימטר, שמניעות את אפן ומרחרחות ללא הרף. מדי פעם הן משתהות בנקודה מסוימת על הקרקע ומגרדות אותה, כמו מסמנות שהן מצאו את מבוקשן. לא מדובר בחולדות מעבדה שהשתגעו, אלא בחיות אמיצות שאומנו במיוחד לאתר מוקשים ושנמצאות במהלך משימה מבצעית אמיתית.

החולדות (שמוכרות גם בשמן העממי עכברושים) סובלות בדרך כלל מיחסי ציבור גרועים במיוחד: הן הובלו לים על-ידי החלילן מהמלין בעולם האגדות, הואשמו בהפצת מגפות באירופה ולאחרונה הוכרזו כמכה תברואתית בתל אביב. המגע בין בני אדם לחולדות הוא בדרך כלל מרדף והשמדה ולעתים גם שימוש כחיות מעבדה בתנאים קשים ובנסיבות אומללות. ארגון APOPO - ארגון ללא כוונת רווח שפועל באסיה ובאפריקה - מבקש לשנות את מערכת היחסים הזאת ולאמן חולדות (להן הם קוראים HeroRats, חולדות גיבורות) לעבוד בשירות האדם למטרות הומניטריות. המיזם הזה מוכיח שמדובר בחיות נבונות ובעלות יכולת למידה ומוסר עבודה גבוה, שאוהבות לצאת מדי יום לעבודתן כמצילות חיי אדם.

על-פי APOPO, החולדות (בארגון מכשירים חולדות מסוג Giant African Pouched Rat) הן בעל החיים האידיאלי למשימת איתור המוקשים: קל וזול לגדל ולהרבות אותן, הן בעלות חוש ריח רגיש במיוחד שמאפשר להן להריח חומרי נפץ בריכוזים נמוכים גם כאשר הם טמונים בתוך האדמה, והן מסוגלות לסרוק שטחים נרחבים במהירות מרשימה. בנוסף, החולדה קלה וקטנה מכדי להפעיל את המוקשים כך שאין סכנה שייפצעו במהלך הפעילות.

אמצו לכם מכרסם
גם פעילות מבצעית [צילום: AP/Martin Meissner]

החולדות עובדות מימי שני עד שישי. בין האימונים הן יוצאות להפסקות ארוכות המיועדות למנוחה ומשחק. תהליך האילוף אורך כתשעה חודשים, ובסופו החולדות מוצבות במדינות שונות בעולם, ביניהן תאילנד, קמבודיה, וייטנאם ואנגולה

החולדות של APOPO מתחילות את תהליך האימון בגיל ארבעה שבועות, שבתחילתו המגויסות הצעירות נחשפות למראות, צלילים ומרקמים של העולם האנושי כדי להרגיל אותן לחברת בני האדם. כעבור מספר שבועות, הן מתחילות לסרוק משטחים גדולים באמצעות רחרוח ובכל פעם שהן מזהות נכונה מחבוא של חומרי נפץ, הן מתוגמלות במזון שהן אוהבות, בעיקר בננות ובוטנים. כך הן מתרגלות לקשר בין זיהוי נכון של חומרי נפץ לתגמול, ולומדות לסמן לצוות המאמנים שלהן באמצעות גירוד המשטח שהן מצאו חומר חשוד. השטחים שנוטרלו ממוקשים מוחזרים לבעלותם של התושבים המקומיים, שיכולים להמשיך לחיות את חייהם בביטחון, לעבד את אדמתם ולאפשר לילדיהם לצאת לשחק ללא סכנה ופחד.

החולדות עובדות מימי שני עד שישי. בין האימונים הן יוצאות להפסקות ארוכות המיועדות למנוחה ומשחק. תהליך האילוף אורך כתשעה חודשים, ובסופו החולדות מוצבות במדינות שונות בעולם, ביניהן תאילנד, קמבודיה, וייטנאם ואנגולה.

על-פי הארגון, החולדות מקבלות טיפול רפואי מהשורה הראשונה לאורך כל שנות פעילותן. הבעיה הרפואית השכיחה ביותר אצל חולדות שיוצאות למשימות-שדה היא גידולים סרטניים באוזניים כתוצאה מחשיפה לשמש ולכן עובדי מרכז האימון מורחים את אוזניהן בקרם הגנה לפני יציאה לשטח ומבצעים בדיקות רפואיות לעתים קרובות. חולדות שהגיעו לגיל הפנסיה מבלות את שנות הפרישה שלהן בכלובי-הבית במנוחה ובמשחק, תוך כדי שהן נהנות מתזונה בריאה שמורכבת מזרעים, אגוזים, ירקות ופירות, דגים ולפעמים חרקים.

בנוסף לאיתור מוקשים ב-APOPO מאמנים את החולדות גם באיתור מקרי שחפת, מחלה שנחשבת לאחד הגורמים הראשיים לתמותה ממחלות זיהומיות בעולם. החולדות מסוגלות לסרוק אלפי דגימות דם בכל חודש, ובדייקנות שאינה פחותה מזאת של מיקרוסקופ. עד היום, עדיין לא לגמרי ברור מהו הרכיב שאותו הן מריחות בדגימות הנגועות, אבל ההשערה היא שמדובר בריח ייחודי המופרש על-ידי חיידקי השחפת. מאז החל הפרויקט, אותרו מעל ל-8,000 מקרים חדשים של שחפת שלא אותרו בהצלחה באמצעים המקובלים במעבדה. זיהוי מקרי השחפת מאפשר מתן טיפול רפואי הולם לחולים ומציל את חייהם, וכן נמנעים מקרים נוספים של הדבקות והתפשטות המחלה.

אם אתם מתחברים לרעיון של אימוץ חולדת מחמד, אבל לא רוצים שהיא תגור אצלכם בבית, ארגון APOPO מפעיל תוכנית וירטואלית המאפשרת לקהל הרחב לאמץ וללוות חולדה מלידתה ועד ההכשרה הסופית. החולדה המאומצת תקבל שם לפי בחירת המאמץ, שיכול לבחור גם את מסלול ההכשרה: איתור מוקשים או שחפת. לכל אורך התהליך המאמץ יקבל הודעה בכל פעם שהחולדה תצליח במבחן ההרחה, ויישלחו אליו עידכונים שוטפים בדואר האלקטרוני לגבי הפעילות המבצעית של החולדה המאומצת ותמונות שלה מהשטח.

לנצח את החדקונית

בישראל עדיין לא פועלות חולדות של APOPO, אבל בהחלט יש מקומות שבהם בעלי חיים רותמים את כישוריהם הייחודיים לטובת האדם. זיו לייבה, חקלאי ומגדל תמרים מבקעת הירדן, מפתח בשיתוף עם יעקב נקש ויערה גרינברג ליבנה מחוות עדן בעמק המעיינות, סטארט-אפ חקלאי לפתרון בעיית חדקונית הדקל האדומה. החדקונית היא מין פולש של חיפושית שדוגרת בתוך עצים ממשפחת הדקלאיים ואוכלת אותם מבפנים עד למותם. כיום הפתרון המקובל בעולם במטעי הדקלים הוא ריסוס מניעתי של המטע כולו, שיכול להכיל עד מאות עצים. זיו וניב ארציאלי, שותפו לחברת "נו-ריסק", מציעים פתרון אחר: הם מלמדים כלבים להיות העיניים של החקלאים בשטח על-ידי זיהוי העצים שנגועים בחדקונית מבין כל העצים הבריאים במטע. "היתרון שלנו הוא שאנחנו מוצאים את העץ הספציפי שחולה. יש פה יתרון אדיר לחקלאי גם מבחינת ההימנעות משימוש בחומרי ריסוס במטע כולו וגם מבחינת איכות הסביבה", מסביר לייבה.

בתוך מטע תמרים קיים מגוון רחב מאוד של ריחות והאתגר של הכלב הוא להימנע מהסחות דעת ולזהות בדיוק רב את העץ שנגוע בחדקונית. למעשה, הכלבים מזהים את ריח ההפרשות של הזחלים ופעילותם בתוך העץ, ואת התגובה של העץ לנבירה בו. זיו מדווח שהכלבים מסוגלים לאתר את העץ החולה בדיוק של עד 85 אחוז, גם אם העץ נגוע בכמה זחלים בודדים בלבד. בדומה לעכברושים של APOPO שמריחים את חיידקי השחפת, לא ידוע מהי המולקולה המדויקת שהכלבים מריחים בתוך הדקלים, והנושא נמצא כעת בתהליכי מחקר ופיתוח.

הכלבים מתחילים את האימון סביב גיל שלושה חודשים. עם הגעתם כגורים, מרגילים אותם לפקודות רגילות כמו "שב", "ארצה" ו"רגלי", ובשלב הבא מתחילים להכיר להם את הריחות הטיפוסיים של זחלי החדקונית. "תהליך האילוף נמשך 15-10 דקות ביום, שבמהלכן הכלבים לומדים שבכל פעם שהם מזהים עץ נגוע הם מקבלים צ'ופר בצורת מזון או משחק", אומר לייבה. " לכלבים יש מוטיבציה גבוהה לעבוד. מבחינתם, העבודה היא משחק מתמשך".

משחר ההיסטוריה בני האדם מגייסים לשורותיהם בעלי חיים לצרכים שונים, כמו מזון, חקלאות ואפילו לחימה בקרב. שימוש בבעלי חיים בשירות האדם מהווה טכנולוגיה מתקדמת ובת קיימא, וניתן לראות יותר ויותר ארגונים שמפקידים משימות חשובות בידיהם (ובדרך כלל באפם) של בעלי החיים. חוש הריח שלהם מאפשר להם לבצע מטלות שבני האדם פשוט אינם מסוגלים לבצע בעצמם, והם עושים זאת ביעילות, בזריזות ובדייקנות. עבור בעלי חיים עובדים אלה, העולם שלנו הוא מגרש משחקים של ריחות ותגמולים.

צפו בכתבה של ה-בי.בי.סי על העכברושים של APOPO


פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  22/07/2015   |   עודכן:  22/07/2015
ליהי ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי יוגב מכהן כמנהל רשות החברות הממשלתיות. קודם לכן כיהן כממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר. בשנים האחרונות עסק בתעשיית המים והקלינטק בישראל, וכיום מכהן כיו"ר עמותה הפועלת לקידום מעמדה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בתחום פתרונות מתקדמים למים. במסגרת תפקידיו השונים הוא לקח חלק בעיצוב וביישום החלטות שהשפיעו באופן מכריע על תחום הסביבה בישראל. לאחרונה הוא התראיין עבור כתב העת הישראלי 'אקולוגיה וסביבה':
21/07/2015  |  שרון מרק, עמיר פינק  |   כתבות
לאורך שנים רבות מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת ועד סמוך לשנות ה-90 של מאה זו, היה יצחק טישלר, מאנשי התקשורת הבולטים בארץ. הוא השתתף כעורך מראיין ושדרן בעשרות תוכניות רדיו ב"קול ישראל" ובגלי צה"ל והבולטת שבהן היא תוכנית הרדיו היומית המיתולוגית - "על מספרים ואנשים".טישלר השתתף גם בתוכניות טלוויזיה כמו "מהון להון" שעסקה בענייני הבנקאות והבורסה, תוכנית "מוקד" כמראיין אורח, "כלבוטק" ועוד. במקביל לפעילותו ברדיו ובטלוויזיה כתב מאמרים וכתבות בעיקר בנושאי חברה וכלכלה בעיתונים מובילים דאז ובהם "דבר", "ידיעות אחרונות," מעריב, הארץ ונוספים.
21/07/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
"נעצר בחצות" היא דרמה דוקומנטרית מרגשת על אירוע מראשית הנאציזם, העולה בתיאטרון הבימה ומאפשרת לגילה אלמגור להרשים את הצופים במפגן של משחק עצמתי ונוקב.
21/07/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
סיפורו של האנס ליטן (רן דנקר),עו"ד צעיר בן לאם נוצריה ואב יהודי שהתנצר כשנישא לאשתו, הוא אמיתי. המאבק ההרואי של אמו, אירמרמגרד, להציל את בנה מצפורני הנאצים עלה בתוהו, אך היא המשיכה בו כל מהלך מלחמת העולם בשידוריה ברדיו הלונדוני, ולכן הסיפור ידוע באנגליה והמחזה הזה שעלה שם זכה להוקרה. את המחזאי בן ה 53 מארק הייהרסט פגשנו בערב ההצגה בהבימה בה נכח. הוא היה נרגש ביותר וחרד לתגובות מצד היהודים, שגורלם היה המר מכל בשואה, וכעת הוא ניצב בפני צאצאיהם שצלחו לקום מהאפר ולהקים מדינה.
21/07/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
המעבר מגן הילדים לבית-הספר הוא ציון דרך משמעותי, הן עבור הילד והן עבור הוריו. הילד הצעיר עובר ממסגרת שבה הוא "רק משחק", למסגרת לימודית, שבה מצופה ממנו להפוך לבוגר ולהתמודד עם דרישות המערכת.
21/07/2015  |  יעל עמית  |   כתבות
להחליף את התחליף?  /  רחל רענן
ירוק זה מצחיק  /  מערכת זווית
פעם אחת ודי  /  ד"ר דניאל מדר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il