|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

המפקדים האלמונים של האצ"ל <br>

שישה מפקדים ראשיים היו לארגון הצבאי הלאומי - האצ"ל במשך כל שנות קיומו. חלקם ידועים, מי פחות מי יותר, ונכתב ודובר אודותיהם לא מעט. שניים מהם - רוברט ביטקר ומשה רוזנברג הם אלמונים יחסית וידועים רק למעטי מעט. הרי סיפורם
18/08/2015  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
ארגון האצ"ל

במשך שנות קיומו היו לאצ"ל בגלגוליו השונים שישה מפקדים ראשיים (לא כולל כמובן את זאב ז'בוטינסקי מצביא האצ"ל) ואלה שמותיהם: אברהם תהומי - המפקד הראשון, רוברט ביטקר - המפקד השני, משה רוזנברג - המפקד השלישי, דוד רזיאל - המפקד הרביעי, יעקב מרידור - המפקד החמישי והמפקד השישי והאחרון היה מנחם בגין.

בעוד שאודות מנחם בגין, דוד רזיאל, יעקב מרידור ואפילו אברהם תהומי נכתב ודובר לא מעט (ספרים, חוברות, ימי עיון וכיוצא באלה) וחלקם אף מונצחים ברחובות או במקומות נוספים - הרי שרוברט ביטקר ומשה רוזנברג הם אלמונים יחסית ורוב רובו של הציבור לא יודע כי כיהנו בתפקיד המפקד הראשי של האצ"ל. ובכן, מי היו השניים?

רוברט ביטקר - מפקדו השני של האצ"ל
רוברט ביטקר [צילום: באדיבות מכון ז'בוטינסקי]

רוברט ביטקר (1907 - 1977), נולד ברוסיה הקיסרית שירת כקצין ב"צבא הלבנים" שנלחם בבולשביקים בזמן מלחמת האזרחים ברוסיה. בהמשך בשנת 1921 היגר לשנחאי שבסין. שם שירת בדרגת קולונל כמפקד גדוד מתנדבים אירופי שנועד להגן על זכויותיה הבינלאומיות של האוכלוסייה שהתגוררה באזור השליטה הבריטי בשנחאי.

בתחילת שנות ה-30 הצטרף לבית"ר וכעבור מספר שנים מונה לנציב תנועת בית"ר בסין. בשנת 1937 עלה לארץ ישראל ובאותה שנה לאחר שמפקד האצ"ל הראשון, אברהם תהומי שב לשורות "ההגנה", המליצה הנהלת הצה"ר למנות את ביטקר למפקדו הראשי של האצ"ל. הם כתבו על כך לזאב ז'בוטינסקי המצביא העליון של האצ"ל וזה במכתב מהתאריך 21 במאי 1937 ששלח לד"ר אלטמן, יו"ר הצה"ר בארץ ישראל אישר את המינוי. אגב, במכתב אישור המינוי מכנה ז'בוטינסקי את רוברט ביטקר בשם ברל ביטקר? ביטקר החל כהונתו כמפקד ראשי של האצ"ל בקיץ 1937, בחודש יוני לערך. לידו פעלה "מפקדת האצ"ל" בה היו חברים משה רוזנברג (ראש מטה המפקדה), יאיר שטרן, דוד רזיאל, חנוך קלעי ונוספים.

ביטקר לא ידע עברית ויש אומרים כי לא הכיר את המנטליות של תושבי הארץ. הוא לא היה מקובל על רוב פקודיו שראו בו כאדם מגוחך ומוזר משהו. לפי עדותו של העיתונאי בנימין אליאב, ביטקר היה איש גבוה ושמן ונהג ללכת בחליפה לבנה. הוא עורר כאמור גיחוך משהו בעיני מכריו ונחשב בעני חלק פקודיו אף לאדם אפל ואף מסוכן. בארץ עסק במסחר. ייתכן שלא נדע לעולם מי הוא היה באמת.

פרשת שוד סניף בנק פועלים והדחתו של ביטקר

בתקופת כהונתו של ביטקר בוצע ב-12 בספטמבר 1937 לאור יום ניסיון כושל של שוד סניף בנק הפועלים בתל אביב במטרה לגייס כספים עבור האצ"ל. שלושה שודדים התנפלו על בלדר של בנק הפועלים ברחוב מונטפיורי בתל אביב וחטפו מימנו תיקו שהכיל כ-5400 לא"י. הם ניסו להימלט במכונית אולם במהלך מנוסתם נלכדו, נעצרו והובאו לדין.

הפעולה, כך נמסר, נעשתה בידיעת רוברט ביטקר ללא ידיעת מפקדת ארגון האצ"ל והעמידה את האצ"ל באור מביש ופגעה בתדמיתו, שגם ככה הייתה שלילית בעני רוב הציבור הרחב בארץ. ביטקר נקרא לבירור בוורשה ואולץ להתפטר מתפקידו. הוא היגר לארצות הברית שם מת בשנת 1977 והוא בן 70. לא ידוע לי אם היו לו שם בני משפחה או האם הותיר צאצאים.

בסך-הכל שימש ביטקר בתפקיד מפקד ראשי של האצ"ל תקופה קצרה ביותר- חודשים ספורים בלבד, והערכה בקרב החוקרים כי כשל בתפקידו, אם כי אין להוציא מכלל אפשרות כי היו אנשים שפעלו להכשילו ממניעים אישיים ואינטרסנטיים. יש הטוענים כי ביטקר הוא שנתן את ההוראה להטביע את חבר האצ"ל צבי בן עמרם (פרנקל) בימי הירקון מחשש שיסגיר סודות של האצ"ל לבריטים דבר שככל הידוע לי לא הוכח. במקומו של ביטקר נתמנה למפקד האצ"ל משה רוזנברג. גם הוא נותר עד היום, אלמוני יחסית לציבור הרחב.

משה רוזנברג - מפקדו השלישי של האצ"ל
משה רוזנברג [צילום: באדיבות מכון ז'בוטינסקי]

משה רוזנברג היה מראשי בית"ר בארץ ישראל ומפקד האצ"ל בשנים 1937–1938. הוא נולד בשנת 1898 בעיירה מריאופול שבאוקראינה להוריו יחזקאל רוזנברג ולאמו אסתר בת מיכאל קופל. למד בגימנסיה בעיירה ברוסטוב ובאוניברסיטה של רוסטוב על הדון כיהן כיושב-ראש אגודת "צעירי ציון" וכחבר ועד הקהילה. והיה ציר בקונגרס "צעירי ציון" שנערך בשנת 1917 בעיר פטרוגרד.

בהמשך שירת במשך כשנה בצבא הרוסי כמפקד פלוגה. ב-1920נישא לשרה דוקטורסקי. רוזנברג עלה לארץ ישראל בשנת -1921 ונטל חלק בהגנה על יהודי יפו. ב-1922 הצטרף לארגון "ההגנה" בירושלים והשתתף בקורס מדריכים של "ההגנה", יחד עם אברהם תהומי וירמיהו הלפרין. בתקופת מאורעות תרפ"ט-1929 נטל חלק בהנהגת קבוצת החניכים מבית"ר שהשתתפה בהגנה על שכונות דרום תל אביב ואף תקפה את הכפר סלמה. בראשית שנות ה-30 נמנה על הפורשים מ"ההגנה" והצטרף לארגון ב' הוא גילגולו הראשון של האצ"ל בראשות אברהם תהומי ונתמנה סגן מפקד מחוז תל אביב של ארגון זה וזאת בנוסף להיותו מפקד קן בית"ר בתל אביב.

רוזנברג לא הצטרף לאברהם תהומי ששב בשנת 1937 ל"הגנה". בתקופת היותו של ביטקר כמפקד ראשי של האצ"ל שימש משה רוזנברג כ"ראש המפקדה" של האצ"ל בה היו כאמור חברים: אברהם שטרן (יאיר), דוד רזיאל, חנוך קלעי ונוספים. משהודח ביטקר, היה איך זה אך טבעי שרוזנברג הוא אחד המועמדים לתפקיד. והוא אכן מונה למפקד האצ"ל במקומו של ביטקר.

רוזנברג היה המפקד השלישי של האצ"ל בשנים 1937–1938 תקופת כהונתו התאפיינה בחידוש מעשי האלימות מצד הערבים ובהתעוררות וויכוח פנימי נוקב בתוך היישוב היהודי בארץ ואף בתוך ארגון האצ"ל עצמו לגבי נושא מדיניות ההבלגה נגד התוקפנות הערבית.

ארגון "ההגנה" צידד כידוע, בתקופה זו במדיניות הבלגה יחסית כנגד התוקפנות הערבית וזכה לתמיכת חלקים גדולים ביישוב. תחת פיקודו של רוזנברג ביצע האצ"ל כמה פעולות נקמה, אך בהיקף מצומצם יחסית. חלק לא קטן מאנשי האצ"ל טענו כלפי רוזנברג כי הוא נוקט בהבלגה יחסית כנגד מעשי התוקפנות הערבית שגברו באותה עת ודרשו שהאצ"ל יהיה אקטביסטי יותר ויגיב במהירות ובנחישות במעשי נקם על מעשי התוקפנות הערבית.

בשנת 1938 בעקבות משפטו והוצאתו להורג של חבר האצ"ל שלמה בן יוסף גברה ההתמרמרות באצ"ל כנגד רוזנברג, לאחר שנודע כי רוזנברג יצא לקפריסין ביום הוצאתו להורג של שלמה בן יוסף. מפקדת האצ"ל פנתה לז'בוטינסקי בהמלצה לשחרר את משה רוזנברג מתפקידו כמפקד האצ"ל וזה אישר את ההמלצה. במקומו של רוזנברג מונה לתפקיד מפקד האצ"ל דוד רזיאל. רוזנברג שהיה באותה עת בחו"ל נפגש עם זאב ז'בוטינסקי וזה הציע לו לכהן בתפקידים שונים במסגרת בית"ר העולמית, אך רוזנברג דחה את ההצעות והעדיף לחזור לארץ ישראל.

לאחר שובו ארצה המשיך רוזנברג להיות פעיל בתנועת בית"ר. בשנת 1940 התגייס לצבא הבריטי ושירת כקצין בארץ ישראל ובמצרים. לאחר שחרורו מהצבא הבריטי בשנת 1945 עסק בתעשיות מכונות דפוס. לרוזנברג ולרעייתו שרה נולדו שני בנים - יחזקאל ועמירם.

משה רוזנברג נפטר ב-1987 בן 89 בערך היה במותו ונקבר בבית העלמין הדרום בבת ים.

יודגש כי כתבה זו לא מתיימרת לשמש כתבת מחקר מעמיקה ומקיפה על ביטקר ורוזנברג. זאת אני משאיר לחוקרים המיומנים. היא באה להאיר זרקור על שני מפקדים ראשים אלה של האצ"ל שהם אלמונים ולא ידועים לרוב רובו של הציבור ומביאה את סיפור חייהם בתמציות כדי לא להלאות את הקוראים ברשימות מחקר ארוכות. ומשמימות.

שלט הנצחה מול ביתו של דוד רזיאל בת"א
שלט הנצחה [צילום: אלי אלון]

ואם במפקדי האצ"ל עסקינן: ברחוב הנביאים מס' 30 בתל אביב מול בניין מגורים עם מרפסות מעוגלות יפיפיות הוצב בימים אלה שלט הנצחה (ראו צילום) לזכרו של דוד רזיאל מפקד כוחות האצ"ל שהתגורר כך מסתבר בבניין זה מ-1939 עד שנת 1940. רזיאל נהרג בעירק ב-17 במאי 1941 במסגרת שירותו בצבא הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה.

אגב, לא רחוק מכאן כ-500 מטר דרומה הוצב שלט דומה מול ביתו של מנחם בגין ברחוב רוזנבאום 1.

תאריך:  18/08/2015   |   עודכן:  18/08/2015
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המפקדים האלמונים של האצ"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם מערב השומרו
19/08/15 08:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סוכנות הידיעות האירנית "איסתא" ציטטה ב-15 באוגוסט את סגן שר החוץ האירני חסן אמיר בן אללהיאן, שאמר כי "ארצו נחושה להשתלב במשא-ומתן עם המדינות החברות במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ כדי לגשר על חילוקי הדעות בעניין סוריה ותימן כדי להתפנות ולהביס את דאעש שמאיים על כל מדינות האזור".
18/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
1. הרב אברהם יצחק הכהן קוק היה הרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראל, פוסק, מקובל והוגה דעות.
17/08/2015  |  נעמה גרין  |   כתבות
ב-1774 הציג הממציא הסקוטי ג'יימס וואט את מנוע הקיטור המודרני, שהיה ממבשרי המהפכה התעשייתית. מנוע הקיטור של וואט, שהתבסס על קיטור בלחץ נמוך, היה יעיל יותר ממנוע הקיטור של ניוקומן שקדם לו, והיה גם חסכוני יותר בפחם. עם זאת, כלכלן אנגלי בשם וויליאם ג'בונס שם לב לתופעה משונה: אף על-פי שהמנוע החדש היה חסכוני בפחם, צריכת הפחם באנגליה באותה עת דווקא זינקה. הסיבה לכך, לטענתו, הייתה שהמנוע החסכוני והאטרקטיבי נכנס לשימוש במגוון רחב של תעשיות, ולכן צריכת הפחם הכללית עלתה בהתאם - למרות הגדלת היעילות של המכשיר הבודד.
17/08/2015  |  ד"ר דניאל מדר  |   כתבות
דאעש הגיע מסוריה לפני שכבש את העיר מוסול (עירק) ביוני 2014 והוא ארגון שקיצוניותו האיסלאמית חסרת תקדים. שתי עובדות אלה מסתירות מן המתבונן עובדה שחשיבותה האסטרטגית גדולה מאד. דאעש היא ביסודה תנועה עירקית והיא נוטלת את עיקר השראתה מחשיבתו ומדיניותו של סדאם חוסיין ומנסיונו של הצבא העירקי במלחמת עירק-אירן, אף שהיא מביאה את רעיונותיו לקיצוניות חסרת-תקדים. אך היכן היו כל אותם עירקים עד 2014? הייתכן שמשטר הבעת' החילוני שגם נשא את דגל השוויון בין כל דוברי-הערבית, סונים ושיעים, הביא לעולם תנועה דתית סונית כה קיצונית כדאעש שרואה בשיעים, ערבים כפרסים, כופרים שדינם מוות? ומה המשמעות האסטרטגית הנובעת מן ההבנה שלפנינו תופעה שהיא ביסודה "סדאמית"?
17/08/2015  |  פרופ' אמציה ברעם  |   כתבות
התיעוד הנדיר שהובא מאת העיתונאי של השבועון "פורוורד", לארי קוהלר-אסס, עם ביקורו באירן מבלי להסתיר את זהותו ואת היותו פרו ישראלי, מעלה מספר שאלות הראויות להיבחן באופן מערכתי ביחס לפוטנציאל לתפנית אסטרטגית באירן, לפחות מבחינה חברתית.
17/08/2015  |  שגית קרביס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il