|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

אתיקה וחברי כנסת - האמנם אוקסימורון?

אין בולט וצורם אוזן יותר מאשר ניסיון לחבר, לכאורה, המילה: "חבר כנסת", יחד עם המלה: "אתיקה" וגם/או בת דודתה הקרובה - "הגינות". חברי הכנסת יצרו לעצמם, במהלך השנים, שם "טוב כל כך", עד שמערך האסוציאציות, המדביק צירוף המלים "שוקו" ו-"לחמנייה" למושג: "קייטנה", מדביק גם צירוף המלים "חבר כנסת" ו-"אתיקה", למונח "שחיתות"
31/08/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
חברי כנסת. מילה נרדפת לשחיתות? [צילום: פלאש 90]

כשקראתי הבוקר, בעיתון הארץ, רשימתו של העיתונאי, יהונתן ליס, בדבר הגברת השקיפות שתוחל על כלל חברי הכנסת המכהנים - או ליתר דיוק, על אלה המבקשים לכהן בכנסת, כחברי כנסת מן המניין, קודם בחירתם לתפקידם, בכנסת ישראל - פרצתי בצחוק רועם, שהבהיל כלבם של השכנים אשר קפץ ממרבצו על מרבד הכניסה לבית, עליו נמנם הוא שקט, רגוע ודמום, עד שהחרידו הצחוק הפרוע והמתמשך שבקע ממעמקי גרוני. חזרתי וקראתי הכתוב וחיוך ציני התפשט על פניי והחליף הצחוק הפרוע, שגווע לו, לאיטו. מה מבוקש מחברי הכנסת, סך הכל? לעמוד בתנאי אתיקה מחמירים בדבר חובת גילוי עבירות פליליות וגם/או לגלות התנהגות ציבורית שנויה במחלוקת, כתנאי לשיבוצם ברשימת מועמדי המפלגות לכנסת? שאלתי עצמי אם מישהו השתגע שם, בממלכת דנמרק? האם מישהו חושב - ולו רק לדקה וגם/או ולו רק לאחד מחלקי ששים שבה כי כנסת ישראל הינה מקום משכנם של ל"ו הצדיקים, הקיימים בכל דור ודור?

אתיקה מוגדת, בהגדרתה הקלאסית, כשיפוט של תכונותיו של האדם, בהתאמה לטוב המוחלט, לעומת שיפוט של מעשה. הפילוסופיה הקלאסית עוסקת בשאלה מהו הטוב העליון ואיזהו האדם המוסרי. הדיון המתקדם בעניין זה, מיוחס לאריסטו ולא למורהו - אפלטון. כבר בתורת המידות שואל אריסטו, מהי המידה הטובה? כיצד יקנה מידה טובה זו האדם? כיום - בניגוד לפילוסופים הקדומים שעסקו בשאלת הטוב המוחלט וגם/או באדם הטוב, הרי ההוגים העכשוויים מתמקדים בשאלה, מהו המעשה הראוי שחובה לעשותו. כוונת הדברים הינה, למעשה יחיד שנעשה בהקשר מסוים. הדברים מכוונים לאתיקה שבה הערך העליון הוא, הכוונה המתבטאת ברצון הטוב של הפועל.

תורת המוסר של ההוגה עמנואל קאנט - ובעקבותיה תורות אתיקה מודרניות נוספות - בוחנת הערך של הרצון הטוב וכוונותיו של הפועל. הכוונה הינה לאתיקה שבה הערך העליון הוא אושרם של הרבים וכלל ההתנהגות הוא, לקדם ערך זה. התועלתנות - מבית מדרש תורת האתיקה של ג'ון סטיוארט מיל, מדגישה, שהמעשה הראוי נשפט על-פי שיקול הדעת. שיקול דעת זה בוחן התוצאות המקוות לקידום אושרם של הרבים, המושפעים מעשיית אותו המעשה. מכאן, המעשה הראוי יישפט על-פי תוצאתו המקווה, בלבד.

אתה הבנת ת'זה, ברוך? אם לא הבנת ת'זה ברוך נסביר לך זאת במלים של חול וצדפים, במקום שנדבר אתך, במלים של שבת, געפילטע פיש, חריימה וחלה לבנה המונחת על מפת שולחן הפרושה על שולחן שבת, כשהיא צחורה כשלג. אין אוקסימורון (ניב ניגודים, תרתי דסתרי) בולט וצורם אוזן יותר מאשר ניסיון לחבר, לכאורה, המלה: "חבר כנסת", יחד עם המלה: "אתיקה" וגם/או בת דודתה הקרובה - "הגינות". חברי הכנסת יצרו לעצמם, במהלך השנים, שם "טוב כל כך", עד שמערך האסוציאציות, המדביק צירוף המלים "שוקו" ו-"לחמנייה" למושג: "קייטנה", מדביק גם צירוף המלים - ככל שהדבר עצוב, כוללני ולבתי מדויק, על פניו - "חבר כנסת" ו-"אתיקה", למונח "שחיתות", דווקא. זה הוא מה שקרוי וידוע, בתורת הפרשנות וגם/או בתורת הספרות, כמונח: "אוקסימורון מדויק", שהינו יצרוף מלים הסותר עצמו, בעצם חיבורו, זה לזה לחלוטין דוגמת צירוף המלים: "גאון טיפש" וגם/או צירוף המלים: "חיי המת".

לכן, כשקוראים אנו על הגשתה של הצעת חוק המבקשת לאלץ מועמדים לכנסת לעבור שימוע ולחשוף מידע על עבירות פליליות וגם/או התנהלות ציבורית שנויה במחלוקת, כתנאי לשיבוצם ברשימת מועמדי המפלגות השונות, לכנסת, קודם הבחירות, הדברים נשמעים תמוהים - תמוהים, עד למאד מאד. הצעת חוק זו נולדה על-רקע התנהלות ח"כ אורן חזן ובשל חשיפת חברי כנסת שדיווחו על תארים אקדמיים כוזבים. בהצעת החוק מבוקש להקים, בידי הגוף הבוחר בכל מפלגה וועדה ציבורית שתקיים שימוע שכזה. וועדה זו תמנה חמישה חברים, שיוסמכו לברר ענייני רישום פלילי של מועמדים ומועמדות לבחירה לכנסת, לבקש מהם הצהרות הון, אישורי העסקה, כמו-גם תעודות הסמכה. תוקנה זכות סירוב למענה וגם/או להצגת מסמכים למועמדים, אולם הדבר יהיה גלוי לציבור, שידע - מראש - התנהלות המועמדים, בקשר להסכמתם וגם/או לאי הסכמתם, לענות על שאלות וגם/או בקשר להסכמתם וגם/או לאי הסכמתם, להצגת מסמכים. מי שלא יעבור שימוע שכזה, לא יוכל להיות משובץ, בכל רשימת מועמדים של מפלגה זו וגם/או אחרת, לכנסת.

כשראיתי שמאחורי ייזום הצעת החוק עומדים ח"כ אייל בן ראובן, ממפלגת "המחנה הציוני" שהינו אלוף (מיל'), שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס, וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות; פרופ' אסא כשר והמכון הישראלי לדמוקרטיה, התחלף המבט הציני בפניי, במבט מרצין ומעמיק. גילוי נאות: פרופ' אסא כשר, מוכר לי "מן החיים" (כאשר לצערי, כי רב - לא זכיתי להיות מתלמידיו, קודם שפרש לגמלאות), כאדם רציני, כאיש מוסר מן המדרגה הראשונה וכמי שחתום על הקוד האתי של צה"ל. השנים רק מיטיבות עם "הגמלאי", פרופ' אמריטוס, אסא כשר ואף אמרתי לו זאת, בפניו - הוא עולה ופורח, משנה לשנה, ממש קורא תיגר על טבע האדם ועל הבלות ומי ייתן ויזכה לזכות אותנו, משכלו החד והחריף, עוד שנים הרבה. גם החיבור של המכון הישראלי לדמוקרטיה, להצעת חוק זו, רק מבטיח טובות, גדולות ונצורות. סוף-סוף, מוגשת הצעת חוק לא בידי גורמים אינטרסנטיים, אלא בידי גורמים ערכיים, המעוניינים ויכולים לתרום לחברה, מניסיונם, רב השנים, אותו רכשו הם, בשירות הציבור, במערכות ציבוריות ואקדמיות.

לאור עקרון "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים", שנזכר לעניין חמשת תלמידיו של רבן יוחנן בן גמליאל, שאחד מהם - רבי אלעזר בן ערך - נחשב כמעיין המתגבר, אבל לאחר שפרש לחיי תענוגות, נשתכחה ממנו תורתו, עד שחזר ופרש מחיי התענוגות וחזרה אליו תורתו, הרי נזקקים חברי הכנסת, ל"אנשי חוץ", דוגמת פרופ' אסא כשר ואנשי המכון הישראלי לדמוקרטיה, שיקבעו להם, אמות מידה בסיסיות, בתחומי האתיקה. כפי שנזקק רבי אלעזר בן ערך - כמובא בתלמוד הבבלי - מסכת אבות, עמוד ב, הלכה ח - לחכמים מעורבים בחברה, המגלים איכפתיות, שיבקשו עליו רחמים, כדי שיוכל להיפתח מחדש ללימוד ולהתחדשות, כך נזקקים חברי הכנסת, לאנשי אתיקה מן החוץ, שיכפו עליהם אתיקה - הר כגיגית.

כך, ורק כך! - ניתן יהיה לשפר את נורמות ההתנהגות של חברי כנסת נבחרים ולהימנע ממציאת כותרות של חברי כנסת מכהנים החשודים הם וגם/או מי מהם, בבילויים מפוקפקים, בשתייה לשוכרה ובבילוי עם זונות - כן. כן. זונות! לא נערות ליווי ולא מלים מכובסות אחרות. זונות! - פשוט, זונות! - ושאר בילויים מפוקפקים שאינם תואמים דרך התנהגות המתבקשת מחברי ציבור. בצדק נטבע הפתגם: "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה", להשמיענו טיבם וטבעם של בני האדם הנוהגים להתחבר אל בני מינם.

למי ששכח נזכיר גם הפתגם: "לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב אלא מפני שהוא מינו", המובא בתלמוד הבבלי, במסכת בבא מציעא, דף צב, עמוד ב, כאשר כוונת הדברים הינה, שכפי שהעורב הינו חיה טמאה, כך דבק בו הזרזיר, בהיותו - גם הוא - חיה טמאה. ויובהרו הדברים - הבהר היטב. אין אנו משווים בין התנהגות העורב והזרזיר להתנהגותם של חברי כנסת, אלה או אחרים, חלילה וחס. עם זאת, ממי שמבקשים להיות חבר וגם/או חברי כנסת, מצופה כי ינהגו בדרך ארץ ובתרבות ראויה ולא יטיחו בפנינו עבר מפוקפק - בדמות בילוי בברים עם נשים מפוקפקות. כל המוסיף דברים, לעניין זה, נמצא - רק גורע. וד"ל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  31/08/2015   |   עודכן:  31/08/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אתיקה וחברי כנסת - האמנם אוקסימורון?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתן העזתי...
31/08/15 12:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-רקע גל הביקורת הציבורית המתלהם והמתלהב, של חלק ניכר מהציבוריות הישראלית בו בולט מעמדם של משפחות ההורים השקולים שבניהם נהרגו בזמן שירותם הצבאי, בעת שגל הירש שימש בתפקידיו הצבאיים בצה"ל- נדחק אל הצד, כמו נשכח, נושא מהותי וחשוב מאין כמוהו - אי-בדיקתו של חומר החשוד כחומר פלילי, בידי משטרת ישראל ודחיקתו אל צד, תוך השארת "תיק פתוח", בנושא זה, שלא נבדק, עדיין, בידי משטרת ישראל.
30/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ראש המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ), סלים זענון, הודיע בסוף השבוע כי הגיע להסכמה עם יו"ר הרש"פ, בפגישה שהתקיימה ברבת-עמון, כי המל"פ יתכנס לישיבה רגילה במוקאטעה ברמאללה ב-15 בספטמבר.
כל הסימנים מעידים על כך שאהוד ברק תכנן את עיתוי הופעת הספר "מלחמות חיי" לקראת הבחירות לכנסת ה-20. הספר הינו חלק מתוכניתו האסטרטגית לחזור לחיים הפוליטיים אבל החלטת נתניהו להתפטר טרפה את דפי הספר מי שמצוי במה שמתרחש מאחורי הקלעים מבין שרון חולדאי העדיף להשאיר את הבמה לשר התחבורה ישראל כ"ץ בתקווה שמחדלי הרכבת הקלה ידבקו בו השבוע הוכיחה מירי רגב מחדש שהינה בעצם פרה מועדת בעקבות התנפלותה על המנצח והפסנתרן הישראלי הבינלאומי דניאל בירנבאום
28/08/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
ראש המועצה המקומית תל מונד, רוני גולן, המוכר לגולשי News1 היטב מן הכתבות הרבות שבהן חשפנו את שקריו ואת מעלליו המושחתים, ממשיך לחגוג על הקופה הציבורית תוך ביצוע עבירות פליליות, לכאורה, הקשורות לרישום כוזב של סעיפי ההוצאה.
27/08/2015  |  איציק וולף  |   יומני בלוגרים
העובדה כי בחירתם של בכירים בתפקידים ציבוריים, אינה מעוגנת בהוראות חוק, עלולה להביא למעין "שחיתות שלטונית", שכן במצב הדברים הקיים, אין כל מקום להקים וועדות איתור, כדי למנות לתפקידים ציבוריים, בעלי תפקידים שהינם בעלי השפעה נרחבת על ציבור אזרחי המדינה, דוגמת: היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, הממונה על ההגבלים העסקיים ובעלי תפקידים נוספים דומים.
27/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il