|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
העיר סירת, לוב [צילום: AP]
רגע האמת

האם האו"ם יצליח לפתור את המשבר בלוב?

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, המשא-ומתן על הקמת הממשלה הלאומית תקוע והדד-ליין מתקרב. נציגי טברוק הודיעו לאחרונה כי אינם מקבלים את התיקונים שנעשו לטיוטת ההסכם הקודמת, ובכך החזירו את התהליך אל נקודת ההתחלה. על הקהילה הבינלאומית ושכנותיה של לוב להיערך למציאות שבה לא קיימת מדינה לובית מתפקדת
21/09/2015  |   מגזין המזרח הקרוב   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מהם גבולות המזרח התיכון?
  טורקיה מתקרבת לבחירות ומלחמה
  דאעש ומורשת סדאם חוסיין
  ארה"ב ומצרים: חזרה לברית האסטרטגית?
  בסכנת הכחדה: הצוענים בעירק

ב-20 לספטמבר ייפקע תוקפו של תהליך הפיוס בחסות האו"ם בין הפלגים השונים בלוב מוכת האנרכיה. בעוד השיחות נמשכות בעיר סחיראת שבמרוקו במטרה להגיע להסכם פיוס שיאפשר את הקמתה של ממשלת אחדות, הצהיר השליח המיוחד של האו"ם, ברנרדינו לאון, כי זהו "רגע האמת" עבור לוב. אך גם הגורמים האופטימיים ביותר המעורבים בתהליך מודים כי הסיכוי לכך שהסכם פיוס יוביל להחזרת היציבות ללוב בעתיד הנראה לעין הוא קלוש, ובמקרה הטוב ההסכם יוביל לתחילתו של תהליך ארוך ורצוף מכשולים.

הזירה הפוליטית השסועה בלוב מפוצלת בין שני מחנות יריבים השקועים במלחמת אזרחים קשה. האחד הוא הממשלה הלובית והפרלמנט שזוכים להכרה בינלאומית וממוקמים במזרח המדינה (בערים טברוק ובידא), מאז סולקו בכוח מהבירה טריפולי באוגוסט 2014. בעיר הבירה יושבת ממשלה יריבה והפרלמנט המכונה "האסיפה הלאומית הכללית", שאמנם אינם מוכרים על-ידי הקהילה הבינלאומית, אך שולטים במה שנותר ממוסדות המדינה הלובית (למשל, בית המשפט העליון והבנק המרכזי). הכוח הצבאי של כל אחד מהמחנות היריבים מבוסס על קואליציה רופפת של שבטים, מיליציות שלחמו נגד כוחותיו של קדאפי ב 2011 ויחידות צבא לשעבר. "האסיפה הלאומית הכללית" נתמכת בעיקר על-ידי מיליציות איסלאמיסטיות בעוד ממשלת טברוק מגובה בעיקר על-ידי קואליציה אנטי-איסלאמיסטית בהובלת ח’ליפה חפתר, גנרל לשעבר בצבאו של קדאפי שערק בסוף שנות ה 80 וחזר למדינה לאחר הפלתו של קדאפי.

פיוס עקר
יחידות צבא בסירת [צילום: AP]

לכאורה, הסכם הפיוס כבר נחתם באמצע חודש יולי, כאשר מרבית הצדדים המעורבים בתהליך הסכימו על העקרונות של ממשלת האחדות שתקום. אך סירובם של נציגי "האסיפה הלאומית הכללית" לחתום על ההסכם הפכו אותו לעקר במידה רבה. מאז מנסה לאון לתווך בין הצדדים ולמצוא את הנוסחה שתאפשר לממשלה בטריפולי לאמץ את ההסכם שהושג. דרישתם של אנשי "האסיפה" כוללת בעיקר תפקיד מרכזי יותר במסגרת ממשלת האחדות ממה שהוצע להם במסגרת ההסכם האחרון, ואת פיטוריו של הגנרל חפתר, אויבם המושבע של האיסלאמיסטים בלוב.

חפתר פתח במבצע שלו ל"טיהור לוב מטרוריסטים" במאי 2014, בזמן שהמערכת הפוליטית הלובית כבר הייתה מפולגת, והכרעות פוליטיות נעשו יותר בהתבסס על כוחן של מיליציות מקומיות לכופף את ידי הפוליטיקאים מאשר על תהליך פוליטי תקין. ההגדרה של חפתר ל"טרוריסטים" כוללת את כל הזרמים הפוליטיים והמיליציות בלוב המזוהים עם האיסלאם הפוליטי או הרדיקאלי, ללא כל הבחנה בין תומכי אחים מוסלמים וכוחות המזוהים עם אל-קאעידה או דאעש. הוא עמל במשך מספר חודשים על הרכבת קואליציה המורכבת מיחידות צבא בודדות, מיליציות, ושבטים ממזרח המדינה.

הממשלה בטברוק דחתה בתחילה את ניסיונותיו של חפתר אך עם הזמן, וכנראה בלית ברירה, חברה אליו ואף מינתה אותו למפקד "הצבא הלאומי הלובי", שאינו באמת צבא לאומי אלא הכינוי לכוחות שבהנהגת חפתר. אלא שבמקום להחליש את האיסלאמיסטים, הקואליציה של חפתר דחפה לאיחוד של כוחות איסלאמיסטיים שונים שראו בו איום קיומי. הקואליציה האיסלאמיסטית שהורכבה כתגובה לחפתר אימצה את הכינוי "שחר לוב" (פג'ר ליביה) ומורכבת מתומכי האחים המוסלמים, ומיליציות ממערב המדינה ובעיקר מהעיר מיסראתה.

המשבר בלוב: סכנה מיוחדת לאירופה
דאעש בלוב [צילום: AP]

בחסות הקיטוב הפוליטי בלוב והיעדר מוסדות מדינה מתפקדים, הצליח ארגון דאעש בחודשים האחרונים לבסס אחיזה משמעותית בעיר סירת, בעוד אזורים אחרים במזרח לוב, במיוחד העיר דרנה, נמצאים תחת שליטתן של מיליציות המזוהות עם אל-קאעידה. הקהילה הבינלאומית מודאגת מהמצב בלוב ומהשלכותיו על היציבות האזורית. הכאוס בלוב משליך על הביטחון של כל המדינות השכנות, כולל מצרים, תוניסיה ומאלי. לוב לא רק הפכה לבסיס אימונים עבור ארגוני הטרור הפועלים באזור, אלא גם מקור בלתי נדלה להברחות נשק, לאחר שהתפרקות צבאו של קדאפי הציפה את השוק המקומי בכלי נשק מסדרי גודל שונים.

כמו-כן, גורמים רבים במערב היו רוצים לראות את תעשיית הנפט בעלת הפוטנציאל האדיר במדינה חוזרת לתפקד כפי שהיה המצב לפני נפילת קדאפי. עבור מדינות אירופה המשבר בלוב מציב סכנה מיוחדת, שכן קריסתה של המדינה הפכה אותה לנמל מרכזי עבור פליטים מרחבי המזה"ת וצפון אפריקה המנסים את מזלם בחציית הים התיכון במטרה להגיע לאירופה.

תקווה במאמצי הפיוס של האו"ם
טריפולי, לוב [צילום: AP]

אולם ניסיון העבר הכושל בהתערבות בענייני פנים במזרח התיכון, יחד עם הקושי למצוא שותפים מקומיים אמינים, הביאו את מרבית מנהיגי המערב להשליך את כל יהבם על תהליך הפיוס בחסות האו"ם. אך לתהליך זה מספר חסרונות בולטים; הבעיה העקרונית היא העדרו של מנגנון אכיפה לכל הסדר שעשוי להיות מושג. אין בלוב כוחות ביטחון לאומיים והמיליציות השונות אינן חלק מתהליך הפיוס. למעשה, חלק מהכוחות המרכזיים בלוב כבר הודיעו שלא יקבלו את תוצאות המשא-ומתן, כי אינם מכירים מלכתחילה במנדט של האו"ם לתווך בסכסוך, ואף רואים בכך מעורבות זרה בענייני לוב הפנימיים. אחרים דוחים בכלל את רעיון ממשלת האחדות ושואפים לבסס מערכת פדראלית עם אוטונומיה למחוזות השונים. אלו כוללים בעיקר גורמים במזרח המדינה ששואפים להשיב למחוז קירנאיקה המזרחי את העצמאות שהייתה לו לפני הקמת לוב המודרנית.

בנוסף לכך, למרות שהמצב בלוב מתואר לרוב כמאבק בין שני קטבים יריבים, המציאות מורכבת בהרבה, והיכולת של כל אחת מההנהגות המתחרות לאכוף את מרותה על שלל הכוחות שתומכים בה היא מוגבלת לכל היותר. לאחרונה התרבו המתחים בתוך המחנה שכולל את ממשלת טברוק וכוחותיו של חפתר, בעוד הקואליציה של פג'ר ליביה הייתה רופפת מאוד מלכתחילה.

בעיה נוספת שעומדת בפני מאמצי התיווך היא האיבה הקשה השוררת בין חפתר לאיסלאמיסטים, כאשר כל אחד מהצדדים רואה במאבק משחק סכום אפס. האיסלאמיסטים רואים בחפתר כגורם אנטי-מהפכני ששואף לבצע מעין הפיכה צבאית, לתפוס את השלטון בכוח הזרוע, ולהחזיר את המדינה לימי קדאפי. חפתר כאמור רואה באיסלאם הפוליטי על כל גווניו אויב ואיום על עתיד לוב, ומאשים את הממשלה בטריפולי בקשרים לארגונים המסונפים לאל-קאעידה ולדאעש (האשמות שאינן בלתי מבוססות). קשה בשלב זה לראות הצעת פשרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים.

המציאות: ללא מדינה מתפקדת
מדינה שלא מתפקדת [צילום: AP]

בינתיים, גורמים אזוריים אינם ממתינים לתוצאות המשא-ומתן ובוחשים בקלחת הלובית באופן שמשרת את מטרותיהם. ההתערבות האזורית רק מגבירה את המתחים, כאשר מצרים בהנהגת הגנרל א-סיסי, המנהלת גם היא מאבק חסר פשרות באיסלאם הפוליטי, תומכת ומחמשת את הכוחות הנאמנים לחפתר, ואף ביצעה מספר תקיפות אוויריות בשנה האחרונה כדי לסייע להם. היא זוכה בכך לגיבוי וסיוע מצד ערב הסעודית, אך בעיקר מצד מדינת איחוד האמירויות. מנגד, טורקיה וקטר, הפטרונות האזוריות של תנועות האיסלאם הפוליטי, מעניקות גיבוי וסיוע לממשלה בטריפולי והכוחות האיסלאמיסטיים. מעורבות אזורית זו חיזקה את הגוון האידיאולוגי בקונפליקט הלובי, שבמקורו קשור יותר למאבקים מקומיים בין שבטים ומיליציות על השפעה ומשאבים.

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, המשא-ומתן על הקמת הממשלה הלאומית תקוע והדד-ליין מתקרב. נציגי טברוק הודיעו לאחרונה כי אינם מקבלים את התיקונים שנעשו לטיוטת ההסכם הקודמת כדי לרצות את אנשי טריפולי, ובכך החזירו את התהליך אל נקודת ההתחלה. אך גם במקרה האופטימי ביותר שבו יושג הסכם, קשה לראות כיצד ייושם כל הסכם שהוא ברמת השטח. על הקהילה הבינלאומית ושכנותיה של לוב להיערך למציאות בת שנים ארוכות שבה לא קיימת מדינה לובית מתפקדת.

פורסם במקור: מגזין המזרח הקרוב
הכותב הוא מקים ומנהל אתר 'המזרח הקרוב - מגזין המזרח התיכון של ישראל', חוקר של סוגיות פוליטיות וביטחוניות במזרח התיכון ובעל תואר שני ביחסים בינלאומיים. בעבר שימש כעוזר מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  21/09/2015   |   עודכן:  27/12/2015
ארז שטרים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם האו"ם יצליח לפתור את המשבר בלוב?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לוגי
21/09/15 17:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בתמונה זו מיום שבת, ה-19 בספטמבר, 2015, קציני ביטחון סעודיים מפקחים על מסכי שידור חי המראים את הצליינים המוסלמים בעיר מכה הקדושה, יחד עם כבישים ואזורי צפיפות גבוהה, ימים ספורים לפני העלייה השנתית לרגל, המכונה חאג', במכה, ערב הסעודית. סעודיה פרסה 100,000 אנשי ביטחון כדי לפקח על החאג' המתחיל ביום שלישי, לפי מידע של דובר משרד הפנים, על-רקע ההסדרים העצומים הנחוצים כדי להבטיח את אחד ממוקדי הצליינות הגדולים בעולם וכדי להתמודד עם המספר הרב של האיומים השונים בפניהם עומד החאג'.
המהומות בהר-הבית התחילו בהזמנה, מצד סעודיה ומדינות המפרץ, כדי להסיט מהם את האש, כדי שהעולם המוסלמי והמערבי "ירד מהם" על כי הם לא קולטים פליטים מסוריה...
20/09/2015  |  יהודה דרורי  |   מכתבים/הערות
לראשונה מאשימים אחראים בצמרת השלטון באירן את הרוסים במעשה חבלה במתקני הגרעין
18/09/2015  |  מנשה שאול  |   כתבות
הח'ליף השני, עומר בן אלח'טאב, כבש את ירושלים בשנת 638 ללא קרב, שכן העיר נכנעה. עומר ניסח שורה של תנאים שעל הנוצרים לעמוד בהם כדי לחיות בשלווה ובביטחון תחת שלטון האיסלאם.
18/09/2015  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
בתקשורת וגם בשיח הרווח בקהילה הביטחונית-מדינית מקובל הדימוי של אירן כמעצמה אזורית חזקה, השואפת להגמוניה אזורית והולכת מחיל אל חיל, מהצלחה להצלחה, כשהיא בלתי-ניתנת לעצירה. לעומת דימוי זה, העימות בתימן בין כוחות בהנהגתה של ערב הסעודית לבין הכוחות החות'ים, המזוהים עם אירן, מאפשר התבוננות פרופורציונית יותר על נקודות העוצמה והחולשה של אירן, כלומר: על מגבלות כוחה. הבנה זו משמעותית להערכת השלכותיו של ההסכם הגרעיני עם אירן והצעדים שיש לנקוט כדי לבלום היבטים שליליים אפשריים של השיפור הצפוי במצבה הפיננסי.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
יום שלישי להתפרעויות בהר-הבית  /  מירב ארד
תימן נערכת לקרב על הבירה צנעא   /  יוני בן-מנחם
הגי'האד האיסלאמי מתווך בין מצרים לחמאס  /  יוני בן-מנחם
הַמִּדְבָּר מְדַבֵּר  /  מרדכי קידר
מאמצי הפיוס של רוסיה בסוריה  /  צבי מגן, שרה פיינברג
חמאס מציעה תוכנית לפתרון המשבר  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il