|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

פרנק סטלה מצייר פסלים

מוזאון WHITNEY לאמנות אמריקנית בניו-יורק עושה כבוד לאחד מגדולי האמנים של 60 השנים האחרונות - Frank Stella אמן שבייחודיות של סגנונו יצר מהפכה באמנות, שעקבותיה ניכרים עד היום ביצירות אמנים רבים
22/11/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
עושר צבעוני [צילום: AP/Lefteris Pitarakis]

מים סוערים
חייו הפרטיים היו כמים סוערים. מאבק מתמיד לחפש ולגלות. את עקבותיהם רואים ביצירותיו הפיסוליות.

פרנק סטלה נולד ב-1936 לאב גינקולוג ואמו האמנית של-סופי-שבוע. מילדות הייתה האם משתפת אותו בהטלת משימות יצירת ציורים כמו העתק של ג'קסון פולוק לרצפת אכסדרת הבית שלהם במסצ'וסטס, בעוד אביו לוקח אותו לגלריות ומוזאונים, דרכם התוודע פרנק לכל גדולי האמנות.

ב-1950 החל ללמוד בתיכון של האקדמיה באנדובר. למזלו, שיעורי האמנות והסטודיו של ביה"ס איפשרו לו לצייר בסטודיו האינטימי שהיה בו, ולא רק להסתפק ברקע של ידע על האמנות. לעומת זאת, באוניברסיטת פרינסטון היוקרתית בה למד היסטוריה של אמנות, לא היה נהוג לממש את הציור, אלא כמו בכל מקום - רק ללמוד על. למזלו היה לו מורה שאיפשר לו ולכמה מחבריו להשתמש בסטודיו שלו, וכאן החל לחוש קשר ממשי לתחום.

פרנק סטלה הוא אדם צנוע. לא היו לו מעולם יומרנויות להיות מפורסם. מה שקינן בו לאחר שראה בילדותו בביקוריו עם אביו במוזאונים את ציוריו של אדגר דגא, שצייר ללא קשר לכללים הנהוגים באמנות, ואת ציוריו המופשטים של פרנץ קליין, שראה בחוברות "ווג" של אמו - היה "כי אם לא צריך להיות קשור לריאליזם כדי לעשות זאת, אפשרי להיות אמן". אך כוונתו לא הייתה להיות אמן היוצר תוך חיקוי אמנים אחרים, אלא אחד שחורג מהמקובל, ועושה מה שהוא חושב, תוך פריצת דרך והינתקות מהקבוצה, תוך לקיחת סיכונים, שימוש בכלים עצמם ומציאת פתרונות. הרקע התרבותי העשיר שלו, הידע שספג בביקורים במוזאונים, ואישיותו המיוחדת, גרמו לבחור ב-1958 שאך סיים את פרינסטון, לעבור לגור בניו-יורק. מכאן החלה הנסיקה.

רק בן 23
חברים הכירו לו את מיטב האמנים הנודעים אז, והיסטוריונים של אמנות, ולאחר המלצת רוברט רוזנבלום, ביקר בסטודיו שלו הגלריסט הנודע ליאו קסטלי, שצרף אותו לאמני הגלריה
▪ ▪ ▪

כדי להתקיים, עבד תחילה כצבעי בבתים. חבר הכיר לו את המבקר הנודע קלמנט גרינברג, ובסוף אותה שנה החל לעבוד על סדרת "הציורים השחורים" שלו. ב-1959 הציג בתערוכה בגלרית "טיבור דה נגי" בניו-יורק. מורו מהאוניברסיטה המליץ לאוצרת מ"מומא" לבקר בתערוכה. מה שהביא לכך, שסטלה נבחר להיכלל בתערוכה במומא בשם "16 אמנים אמריקנים", ויצירה שלו נרכשה למוזאון על-ידי מנהלו אלפרד באר. כל זאת - כשהוא בן 23 בלבד. חברים הכירו לו את מיטב האמנים הנודעים אז, והיסטוריונים של אמנות, ולאחר המלצת רוברט רוזנבלום, ביקר בסטודיו שלו הגלריסט הנודע ליאו קסטלי, שצרף אותו לאמני הגלריה, שנפתחה שנתיים קודם לכן ברח' 57' ונפתחה מחדש בסוהו עם התערוכה בה הציג סטלה, כשקסטלי אימץ אליה את מיטב האמנים של אז.

כדי להבין את מהות התפתחות עבודתו, כדאי לבחון את ציוריו מימי הלימודים, בהם הקומפוזיציות הזכירו את מרק רותקו, אך תוך שימוש באלמנט הפסים. רק ב-1959 גיבש את סגנונו בציוריו השחורים, שהפסים שיחקו בהם בצורות גאומטריות, וחיברו אותו למופשט הגאומטרי, אך בכתב יד אישי. למרבה הפלא, פרנק סטלה לא נטה לשמור על "כתב יד" אופייני, וכל העת תר למצוא תוך נסיונות, פתרונות חדשניים לנושא האמנות. הייחוד שלו, שגם אם הוא נותן כבוד ביצירותיו לגדולים שקדמו לו, הוא יוצר בכל פעם, תוך התפתחות ושינויים - רק את מה שהוא עצמו חושב. כמו אלו עם הצורות הגאומטריות הלא רגילות, שסידרות מהן מוקדשות למקומות רבים בעולם בהם ביקר עם אשתו הראשונה ברברה רוז (שהייתה דמות מפתח בעולם האמנות האמריקנית), כמו ברחבי אירופה, במזרח התיכון ועוד. באופן יוצא דופן, סידרה מסוימת שלו ביצע בין 1971-74 במונוכרום בז' בלבד, בניגוד לצבעוניות העשירה המאפיינת את כל עבודותיו, ואותה הקדיש לבתי הכנסת שהושמדו ברחבי עיירות פולין. האם יש לחוסר הצבעוניות משהו שיש לו קשר לאובדן, לכליה שהמיט עליהם היטלר? באותה שנה בה החלה הקריירה שלו, 1959, נבחר על-ידי הצייר אדולף גוטליב להיכלל בתערוכה שערך מוזאון המטרופוליטן, בשם "תערוכת האמנים הצעירים של ה-met ", בה כל צייר נבחר על-ידי אמן מהולל ונודע.

לאחר שנה חשובה זו בחייו, לא שקט על שמריו, ועבר ליצור על אלומיניום ונחושת. תחילה, ציורי הצבע לא תמיד החזיקו מעמד, ותוך כדי תקופת נסיונות, שיפר ושיכלל את הטכניקה, עד שהצבעים היו עמידים והיו לחלק אחד מהחומר. השימוש במתכת כבסיס ליצירותיו היה מאז לנדבך חשוב ביצירתו. בתערוכה בויטני, נראה כאילו המתכת בידיו כחומר ביד היוצר. העקלתונים, הצורות המתפתלות, השילוב של צורות שונות, רשתות, ומה לא, כל אלה מפעימים את העין ויוצרים עושר אמנותי נדיר.

מקום לבקר
קשה לתאר במעט מילים את העושר הצבעוני, המיחברי והתנופה שמצויה בכל אחת מיצירותיו
▪ ▪ ▪

רק כשראיינתי אותו בירושלים מטעם מעריב ב-1981 (כמבקרת הישראלית היחידה שידעה מיהו פרנק סטלה, והגיעה לראיין איתו), לשם הגיע כדי לקבל עמית כבוד מטעם האקדמיה בצלאל, גילה לי שהוא יהודי. עובדה שלא הוזכרה בתולדות חייו בקטלוגים של תערוכות. בצניעותו הרבה, סיפר לי עד כמה יחסר לו בנו המתעתד לעזוב את הבית ולעבור לקולג' מרוחק. ואכן, שנה אחרי כן, נולד לו מאשתו השנייה בנו פיטר. חייו הפרטיים היו כמים סוערים. מאבק מתמיד לחפש ולגלות. את עקבותיהם רואים ביצירותיו הפיסוליות, אותן הוא מתעקש לכנות "ציורים תבליטיים" (RELIEF PAINTINGS). אומנם רבים מהם תלויים על הקיר, וחלקם מונחים על הקרקע, תמיד גדולי ממדים, כמו ציוריו הענקיים המוצגים בויטני, שלצד הפסלים הענקיים מצויים ביניהם גם סידרה של פסלים קטנים ומתפתלים המונחים על שולחנות בגודל תואם. גם כאלה עשה, ואף הם מוצגים בתערוכה. אך לדידנו אנו רואים בהם פסלים.

קשה לתאר במעט מילים את העושר הצבעוני, המיחברי והתנופה שמצויה בכל אחת מיצירותיו. פרנק סטלה בן ה-79 זכה לאותות כבוד מממשלות אנגליה, צרפת, איטליה וארה"ב, והציג בתערוכות כה רבות בגדולי המוזאונים ובגלריות בעולם, שרק פירוט הביוגרפיה שלו והתערוכות שהציג - ממלא חלק ניכר בקטלוג המפואר והמעוצב בכריכתו כמו אחד מציוריו הגאומטריים הלא רגילים. את הקטלוג הוציאו מוזאון הויטני ומוזאון האמנות המודרנית של FORT WORTH בטקסס. המאמרים הנפלאים אותם כתבו בין היתר אדם וינברג, מנהל מוזאון ויטני, מייקל אופינג האוצר הראשי של מוזאון פורט וורת', ואחרים, והצילומים הכה איכותיים של יצירותיו בקטלוג, מרחיבים את חווית הצפיה בביקור בתערוכה. התערוכה תוצג בויטני עד ה- 7.3.2016, ואח"כ במוזאון פורט וורת' בטקסס מ-17.3 עד 4.9.16, ולבסוף תסיים את מסעה בסן פרנסיסקו במוזאון "דה יונג" מ-5.11.2016 עד 26.2.2017.

הביקור בויטני החדש שבנינו עומד מדרום ל"היי ליין", ברובע שבעבר היה קרוי "המיט פקינג", וכיום נכלל ב"וסט ווילג'" הוא נפלא בזכות עוד שני דברים: תערוכת האמן השחור ארצ'יבלד מוטלי,שעליו נכתוב בנפרד, ובזכות תצוגת מיבחר מהאוסף המופלא של מוזאון ויטני, שהיא בבחינת תולדות האמנות האמריקנית המודרנית והעכשווית בתמצית, כולה בקומה אחת. מפליא עד כמה המוזאון, שנפתח בחודש מאי האחרון, ועל פתיחתו כתבתי כאן, וכן הפיכת קו הרכבת העלית למסלול טיולים, פרומנדה, לכל התיירים והאמריקנים כאחד על ה"היי ליין", עם צמחיה, דוכני שתיה ואוכל, עם מבט מעבר לנהר ההאדסון על ניו ג'רסי, ומצד שני, על העיר ניו-יורק היפהפיה - מפליא עד כמה כל הרחובות שסביבו הפכו לחנויות אופנת עילית, מסעדות ובקיצור - מקום שכל היאפים והסנובים מתקבצים אליו כדבורים לצוף הפרחים.

ביקור מהנה לכולכם בניו-יורק.

תאריך:  22/11/2015   |   עודכן:  23/11/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרנק סטלה מצייר פסלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
alice
23/11/15 12:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה שכה מפליא בהצגה שכביכול זרה לנו, בגלל השפה, העושר הצורני ושפת הגוף הכה מיוחדת, הוא שלמרות כל האיפיונים, כמו התלבושות המסורתיות ממאות שעברו, התסרוקות הכה מיוחדות וכל היתר הכה-סיני, הרי איזכורם של המקומות כמו הטאוור של לונדון והגיבורים של שייקספיר, וכמו מאבק המשפחות יורק ולנקסטר על כס המלכות - הנטועים עמוק בהיסטוריה האנגלית, כולם מתמזגים לחלוטין לישות הומוגנית אחת בביצוע הסיני המרהיב.
22/11/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הנציבות האירופית אישרה ב-11 בנובמבר 2015 מסמך הקורא למדינות האיחוד לאכוף סימון מוצרים מההתנחלויות ברשתות שיווק. על-פי החקיקה, הרשתות יצטרכו לסמן מוצרי מזון (כגון ירקות, פירות, יין ודבש) ומוצרי קוסמטיקה, שמקורם בהתנחלויות. הסימון לא יחול על מוצרים תעשייתיים (לדוגמה, מוצרי חשמל), שמקורם בהתנחלויות. מדובר בחקיקה קיימת, שעד כה לא יושמה ברוב מדינות האיחוד. יש לציין, כי בריטניה ב-2009, דנמרק ב-2013 ובלגיה ב-2014 כבר הוציאו הנחיות בנושא. החלטת הנציבות, היא, אפוא, המשך ישיר למדיניות האיחוד האירופי, שלפיה הסכם האסוציאציה עם ישראל (1995) אינו חל על השטחים שכבשה ישראל ב-1967. מדיניות זו יושמה בחלקה ב-2004, כשהאיחוד כפה על ישראל לסמן בתעודות המקור של ייצוא, שמקורו בישראל, את מקום הייצור המדויק וכך לאפשר לרשויות המכס האירופיות לבטל פטור של מכסים שניתן למוצרים מתוך ישראל בגבולות שלפני 1967.
הרב חניאל פרבר נולד למשפחתו עטוף באהבה, ממש בפתח תקוה. וגם אם חלפה אז תקופת הביל"ויים, ולא היה שום בילו"יי מסביב, הוא למד בבית-ספר ביל"ו בתל אביב.
22/11/2015  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
בימים אלה בהם חוגג מזל קשת, את יום ההולדת, מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים או שלא - לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו בשאר מזלות האש: טלה ואריה - מוזמנים גם אתם לקרוא את הכתוב, ולהקיש את הנאמר, ביחס לעצמכם.
21/11/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"אנחנו נבנה רק לפי תמ"א 38/2, כלומר הריסת הבניין הישן ובניית חדש תחתיו, ולא נבנה לפי תמ"א 38/1, שיפוץ הבניין הישן והוספת דירות". כך אומר בהחלטיות נעם בנימיני. בנימיני בן ה-44 הוא מנכ"ל "אפריקה 38", היזם הגדול ביותר בתמ"א 38, שהוא הנושא הלוהט של הנדל"ן. בנימיני גם חבר בוועדת התמ"א 38 של התאחדות בוני הארץ, עם ניסיון של שנים בתחום זה.
20/11/2015  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il