|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
אדמירל הארי ב' האריס, מפקד הפיקוד הפסיפי של ארה"ב ופאן צ'אנגלונג, סגן יו"ר הוועדה הצבאית המרכזית של סין בעת פגישתם, בייג'ינג, 3 בנובמבר 2015 [צילום: AP/Andy Wong]

מילים, כלים וטילים

בתקשורת הפומבית בין הצדדים בעלי העניין בים סין הדרומי ניתן ביטוי נרחב הן למסרים שנועדו הכלים הצבאיים להעביר, כלומר המחשת הנורמות השולטות והנחישות לקיימן, והן לניתוח הביטויים הקונקרטיים של הפעילות הצבאית. הכלים הצבאיים נועדו לגבות ולחזק את עמדות הצדדים וטיעוניהם בסוגיות המחלוקת, להמחיש נורמות ונחישות ולגדר את גבולות המיקוח, אולם הם אינם פטורים מניהול הסיכונים שמקורם ברמה הטקטית, והם מצווים להימנע מהידרדרות ומהסלמה
09/12/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מדיניות ישראלית אקטיבית
  העימות הטורקי-רוסי: לקחים לישראל
  ההתקפות בפריס: התפתחות טבעית
  אין ב"ארגז הכלים הישן" מענה מתאים
  הקהילה היהודית באמריקה ויחסיה עם ישראל

בתקופה האחרונה התרחב העיסוק במתחים ובאירועים באזור ים סין הדרומי, תוך מיקוד בפעולות צבאיות שנוקטים המעורבים, ובעיקר סין וארצות הברית, בהקשר זה. ההתרחשות במזרח אסיה מהווה דוגמה מרתקת לניהול שיח רב-צדדי ורב ממדי מגוון בין הצדדים, כאשר כלים מדיניים, צבאיים וכלכליים משולבים, מופעלים ומשלימים זה את זה לכדי מסכת תקשורת אחת. השימוש בכלים צבאיים לצרכי תקשורת אסטרטגית הנו אמנות מורכבת, אשר לצד אתגרי בהירות מסרים, אי-הבנות והשפעות על קהלי פנים וחוץ, כרוכה גם בסיכוני חיכוך והסלמה ובסיכון חיי אדם. לכאורה, אין ישראל מושפעת ישירות מהמתרחש בזירה רחוקה זו, אולם נכון לה לגלות עניין בכך. זאת, הן בשל השפעת יחסי ארצות הברית-סין על יחסי ישראל עם כל אחת מהן, והן בשל התקדימים, הלקחים והמשמעויות הרלוונטיים לסביבתה הקרובה של ישראל.

"ים סין הדרומי" הנו אזור חיוני בנתיבי הים והסחר העולמיים (5.3 טריליון דולר סחר שנתי, מעבר שליש מנפח הגז הנוזלי בעולם), ומוקד אזורי לתביעות היסטוריות, ריבוניות וכלכליות מצד המדינות השוכנות לחופיו (סין, הפיליפינים, וייטנאם, מלזיה, טאיוואן, ברונאי). בשנים האחרונות חידדה סין את תביעותיה לריבונות על רוב המרחב הימי המדובר, בשילוב של הצהרות מדיניות, הקמת איים מלאכותיים על גבי שוניות וסלעים, הכשרת תשתיות צבאיות (מסלולי המראה, נמלים ומתקנים אחרים) על איים אלה, נוכחות צבאית, ימית ואווירית, הכרזת אזורי זיהוי להגנה אווירית, ושימוש בתקשורת אווירית וימית כדי להדגיש את תביעותיה על השטחים, שהיא טוענת לריבונות ולמעמדה בהם. מנגד, גם מדינות האזור האחרות פועלות באמצעים מגוונים, מדיניים וצבאיים, כדי לגבות את תביעותיהן וזכויותיהן, במסגרת דינמיקה אזורית כוללת לביסוס אזורי השפעה, זכויות כלכליות ויחסי עוצמה.

ברמה העולמית מזינה מחלוקת זו גם מתיחות ביחסים בין מעצמות-העל, ארצות הברית וסין, במישורים הכלכלי, המדיני והצבאי. זו נובעת ממדיניותן של המעצמות ומזינה את והתנהלותן בסוגיות רחבות יותר, כגון סדר עולמי, נורמות בינלאומיות, ארכיטקטורות כלכלה והגנה, תפוצת גרעין, בריתות ושותפויות, וכמובן ניהול התחרות ויחסי העוצמה על מנהיגות והובלה באזור ובעולם. לאור עלייתה הכלכלית והצבאית של סין מצד אחד, ופנייתה של ארצות הברית למזרח אסיה מצד שני, חבוקים האירועים בים סין הדרומי במעגלים רחבים של משמעויות והשלכות, באינטרסים רבי עוצמה וארוכי טווח, ובהקשר מורכב לניהול.

בראיית סין מהווה ים סין הדרומי מרחב אסטרטגי, שבו יש לה זכויות היסטוריות מבוססות. שליטה ריבונית במרחב זה תקנה לממשלת סין יוקרה מבית, עוצמה ומעמד מחוץ, זכויות כלכליות מורחבות, חופש פעולה צבאי תוך צמצום חופש פעולתן של ארצות הברית ובעלות בריתה, ויכולת הגנה משופרת על נתיב האספקה העיקרי של מוצרי אנרגיה חיוניים לכלכלת סין.

בראיית ארצות הברית מהווה המרחב נתיב שיט חיוני לסחר עולמי בלתי מופרע ולהקרנת עוצמה צבאית, לביסוס נורמות של כיבוד חופש השיט, של סדר עולמי המבוסס על החוק הבינלאומי, ושל יישוב מחלוקות בדרכי שלום ובדיפלומטיה, ללא כפייה צבאית או תכתיבים תחת איומים. צעדיה של סין נתפסים כאתגר ישיר לעקרונות אלה, כמו גם למעמדה של ארצות הברית כמעצמה פסיפית, במזרח אסיה, לעוצמתה באזור ובעולם, ולמעמדה בקרב שותפיה ובעלות בריתה באזור.


מסרים גלויים וסמויים


השיח בין המעצמות מתנהל הצהרתית בחילופי מסרים גלויים (ונכון להניח - גם סמויים), בין מנהיגים מדיניים (פסגת הנשיאים בארצות הברית בספטמבר), שרים ומצביאים (ביקור מפקד הפיקוד הפסיפי של ארצות הברית אצל רמטכ"ל צבא סין, ב-3 בנובמבר 2015). אולם, לצד תקשורת דיפלומטית רשמית וציבורית זו מתנהלת התקשורת גם בערוצים ובכלים צבאיים.

כלי שיט צבאיים של סין הפליגו מול חופי אלסקה בעת ביקורו של הנשיא אובמה במדינה (בספטמבר האחרון), כמסר של עוצמה והפגנת נוכחות. בפעולה להמחשת ריבונות, כלי טיס, כלי שיט ובקרות אוויריות של סין קוראים בערוצי התקשורת לכלי שיט וטיס זרים העוברים במרחב ים סין הדרומי, שבו טוענת סין לריבונות, בדרישה להזדהות. אותם ערוצי תקשורת משמשים כלים צבאיים של ארצות הברית להבהיר במילים את עמדת ארצם, כי מדובר במרחב ימי ואווירי בינלאומי, שבו מובטחים חופש השיט והטיסה לכל, ובכלל זה לכלים צבאיים. בסוף אוקטובר ביצעה משחתת אמריקנית הפלגה באזור המחלוקת, במסגרת מבצע להבטחת חופש השיט, ובנובמבר עברו מפציצים אמריקנים במרחב האווירי האמור, בהמשך להצהרות נחישות מפי מזכיר ההגנה קרטר מעל סיפונה של נושאת המטוסים רוזוולט.

בתקשורת הפומבית בין שני הצדדים ניתן ביטוי נרחב הן למסרים שנועדו הכלים הצבאיים להעביר, כלומר המחשת הנורמות השולטות והנחישות לקיימן, והן לניתוח הביטויים הקונקרטיים של הפעילות הצבאית: איפה עברו, באיזה מרחק מגבולות הריבונות בפועל או לכאורה (מעבר חופשי במים בינלאומיים או שמא מעבר תמים במים ריבוניים), פרופיל הפעילות (הפלגה בלבד, המראת כלי טיס וסיור מכלי השיט, הפעלת מכ"מים וכדומה), אשר כולם מהווים פרמטרים באיכות המסר הצבאי ועוצמתו, בראיית הצד המאותת, הנמען, והקהלים ב"יציעים".


למה נועדו הכלים הצבאיים


הכלים הצבאיים נועדו לגבות ולחזק את עמדות הצדדים וטיעוניהם בסוגיות המחלוקת, להמחיש נורמות ונחישות ולגדר את גבולות המיקוח, אולם הם אינם פטורים מניהול הסיכונים שמקורם ברמה הטקטית, והם מצווים להימנע מהידרדרות ומהסלמה. מפגשים לא מתוכננים בין כלי שיט וכלי טיס של אומות שונות מגלמים סיכון לחיכוך מבצעי, ובו פוטנציאל מסוכן לחיכוך מדיני ולהשלכות אסטרטגיות. עד כה מתנהלים הצדדים בניהול מושכל של שיח "מילים וכלים", מבלי להגיע לשימוש בטילים.

עבור ישראל מהווה הדינמיקה בים סין הדרומי מקור עניין בכמה מישורים, בעיקר בניתוח לקחים ונורמות שיתגבשו במהלכה, ובהשלכתם לסביבתה האסטרטגית של ישראל.

הקמת האיים על-ידי סין (המכונה על-ידי ארצות הברית "חומת החול הגדולה"), היא חלק מאסטרטגיה, החותרת לשינוי הגאוגרפיה הפיזית כבסיס לתביעות ריבונות מורחבות, ולזכויות מדיניות, כלכליות וצבאיות-אסטרטגיות. בשנים האחרונות נדונה במספר הזדמנויות האפשרות להקים אי-מלאכותי מול חופי עזה, שישמש כבסיס לנמל ימי מפוקח, או אף לנמל תעופה. לאור התקדים שייקבע בים סין הדרומי, נכון יהיה לנתח את השלכות הקמתו של אי-כזה על מימיה הטריטוריאליים של ישראל ועל תיחום אזוריה הכלכליים הבלעדיים.

מפגשים בין כלי טיס וכלי שיט ישראלים לכלים של מעצמות אזוריות ועולמיות הפכו לשכיחים יותר בשנים האחרונות, והפעילות הצבאית הבינלאומית במרחב סוריה-עירק אף העלתה את הסבירות למפגשים כאלה, בייחוד מאז החלה הצבתם של כלי טיס, הגנה אווירית וכוחות קרקע רוסיים בסוריה. כפי שניתן כבר עתה ללמוד מיירוט המטוס הרוסי על-ידי טורקיה באחרונה, מפגשים טקטיים, המסתיימים באבדות, הם בעלי השלכות אסטרטגיות מרחיקות לכת על יחסי המדינות המעורבות, בכל המישורים.

בשנים האחרונות הרבתה טורקיה לעשות שימוש בכלי טיס ושיט כדי לבסס את תביעותיה להשפעה אזורית (בקפריסין, באגן המזרחי של הים התיכון, בסוגיית המים הכלכליים, בסוגיית עזה), ומפגשים בינם לבין כלים צבאיים של אומות אחרות כללו מאפייני תקשורת, התנהלות ודיפלומטיה פומבית, בדפוסים צבאיים, הדומים למתרחש במזרח אסיה.

לפיכך נכון לישראל לשכלל ולשפר את מיומנותה בתקשורת בכלים צבאיים, להמשיך ולפעול לתיאום ולמניעת חיכוך עם חילות אוויר זרים הפועלים במרחב, לעבות את ערוצי התקשורת עמם ולהגביר את המאמצים לבניית אמון ולביסוס שפה משותפת עם שותפינו הצבאיים לסביבה האווירית והימית הקרובה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 776 (6.12.15)
אסף אוריון, תא"ל (מיל.), הצטרף למכון למחקרי ביטחון לאומי בסוף 2015 כחוקר בכיר, לתוכנית המחקר על סין.
תאריך:  09/12/2015   |   עודכן:  09/12/2015
אסף אוריון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועידת פריז לשינוי אקלים, היא COP21, נכנסה ביום שני (7.12.15) לשבוע השני של הדיונים. נציגים רשמיים של 195 מדינות התכנסו כדי לדון בשני נושאים חשובים: הפחתת פליטות של גזי חממה בעולם והיערכות לשינוי האקלים שכבר מתרחש - זו לא שאלה של אם השינוי הזה קורה, אלא מה עושים בשביל להתמודד אתו. פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי בהרצליה ומומחה למדעי האטמוספרה והחלל, עוקב אחר המתרחש בפריז ומספר על מה שהתרחש שם עד עתה.
09/12/2015  |  מאיה פלח  |   כתבות
רביב דרוקר וברוך קרא, מגישי תוכנית 'המקור' (ערוץ 10), עשו זאת שוב. הם הוציאו תחת ידיהם "כתבת תחקיר" מזוהמת ושקרית (יום ג', 08.12.15) במטרה לפגוע ב-News1 בכלל ובח"מ בפרט. בכתבתם הם התיימרו לפתור את "תעלומת התאבדותו של תנ"צ אפרים ברכה". אך במקום להביא בפני הצופים, אחרי תחקיר מעמיק, את המידע האמיתי והמדויק מדוע אכן התאבד; ובמקום לפרסם את החשדות החמורים שאומתו על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה הסמויה שנערכה נגד תנ"צ ברכה (לרבות: הדלפות וקבלת שוחד) בשורה של עניינים; ובמקום לפרסם את המידע הפרטני שהתגלה על ברכה באשר להדלפות מצדו, תמורת שוחד, בפרשת השוחד בעיריית אשדוד שנחקרה על-ידי המשטרה; בחרו שני הליצנים להאשים את הח"מ בפרסומים כוזבים - שדחפו כביכול את ברכה למותו הטרגי.
09/12/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
אצטדיון הכדורגל ברחוב וולפסון בדרומה של העיר עפולה, ששימש במשך קרוב ל-60 שנה, מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת, מגרש כדורגל ראשי של העיר עפולה ובו שיחקו שחקני קבוצות הכדורגל של העיר לדורותיהם, צפוי להיהרס תוך מספר חודשים ובמקומו, כך נמסר, תבנה קריית חינוך דתית.
08/12/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
לפני חמש שנים עברנו לבית ישן שהיו לו קירות בטון שעוביים 20 סנטימטרים וגג אסבסט שכבר אסור להשתמש בו. תמיד היה שם חם בקיץ וקר בחורף. כשהחלטנו לשפץ אותו החלפנו לגג אטום ומבודד מפני החוץ, עטפנו את הבית בשכבה מבודדת, התקנו חלונות איכותיים והגדלנו את הפתחים כדי לזכות ביותר תאורה טבעית בבית. היום הבית נעים ומואר, וקל לחמם ולקרר אותו.
08/12/2015  |  ד"ר דניאל מדר  |   כתבות
שיפור מרשים מתחולל בשנים האחרונות במאזן האסטרטגי, הצבאי והמדיני, של ישראל, ואפשר שבקרוב גם בתחום הכלכלי. חלקו של שיפור זה נובע מתכנון וחשיבה וחלקו מהיקלעותן של שכנותיה האזוריות למצבים, שגורמים לכך שהיא נתפסת כבעלת יכולת לקדם את האינטרסים שלהן. מבחינה גאוגרפית, הקשת האסטרטגית החדשה משתרעת ממצרים בדרום ועד יוון בצפון מערב. קשת זו אינה מונוליטית. יש בה גוונים שונים ואף יריבויות היסטוריות בעייתיות, ביניהן הסכסוך הישראלי-פלשתיני, למצער בפן העזתי שלו, וכן הסכסוך הישראלי-ערבי, בעיקר בפן הלבנוני והסורי.
08/12/2015  |  עודד ערן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il