הארגון-מחדש בתעריפי התחבורה הציבורית במטרופולינים הגדולות החל כבר ביום שישי האחרון (1.1.16), אך רוב הנוסעים שנחשפו אליו, עשו זאת רק היום (א') עם תחילת שבוע העבודה.
כדי לפקח על התנהלות תקינה של רפורמת התעריפים כינסה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית את נציגי כל מפעילי התחבורה הציבורית - מ
רכבת ישראל ועד חברת גלים, המפעילה את התחבורה הציבורית ברהט לחדר מצב שנפתח במשרדי חברת נתיבי איילון בתל אביב.
הציבור עדיין בודק ובוחן
הכל התנהל על מי מנוחות וכמעט ללא חריגות. מה שקצת הטריד את מנהל אגף תקציבי סובסידות ופיתוח ב
משרד התחבורה, אריה זדה, שבחיתוך מצב אמר: "הייתה במדינה רעידת אדמה, רעידת אדמה חיובית בתחבורה הציבורית, והציבור לא קופץ על זה". הוא קרא למפעילים להסביר לנוסעים את יתרונות הרפורמה. מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, הרגיע ואמר: "לא צריך על ההתחלה רעידת אדמה או הר-געש. בציבור לא מתנפלים ישר. קודם בוחנים את התהליך ובודקים שזה באמת טוב להם ולא מיד קובעים עמדה. אחר כך כל אחד יבחר".
150 מיליון שקלים השקיעה המדינה ברפורמת המטרופולינים. פה ושם עולות טענות נקודתיות, בעיקר ממקומות שלא נכללו ברפורמה. אולם אחרי שנים רבות של קיבעון יכול היה משרד התחבורה להמשיך את המצב הקיים של ריבוי תעריפים, לא לעשות דבר ולא לחטוף ריקושטים. מאיר חן, לשעבר קצין משטרה צבאית ראשי, שלמד היטב את לקחי הרפורמה בגוש-דן ב-2011 שקדמה לתקופת כהונתו ועוררה תרעומת רבה מצד הציבור, החליט שלא לשבת בחוסר מעש ולהתחיל בתיקון העיוותים הרבים בתעריפים ובבת אחת החל ביישום הרפורמה בארבע המטרופולינים הגדולות - חיפה רבתי, תל אביב רבתי, ירושלים רבתי ובאר שבע רבתי. מאיר חן לא יסתפק בכך, בעוד שנה הוא רוצה להגיע למצב בו הכל יהפוך לאלקטרוני. נהגים יתעסקו בהסעת נוסעים ליעדם ולא בתשלום, שיתבצע באמצעות מכונות.
כפי שדווח ב-News1, בכוונת משרד התחבורה לבטל לחלוטין את התשלום במזומן ולאפשר עלייה לתחבורה הציבורית רק באמצעות כרטיס רב-קו.
כמו חמ"ל צבאי
כבר בשעות הבוקר המוקדמות נפתח חדר המצב, שהזכיר חמ"ל צבאי. עשרות עובדים נכחו בחדר אחד. הדיווחים זרמו מן המפעילים, ולא רק. נכחו שם גם נציגות של מערך הבקרה בראשות
דוד יוסף, המפעיל 300 בקרים וחולש על אגף פניות הציבור ברשות לתחבורה ציבורית; נציגי אגף הטכנולוגיה בראשות שי ג'רבי שנתנו מענה בזמן אמת לכל מיני תקלות טכניות, משה אמסלם מאגף בכיר רכבות ונציג מוקד כל-קו (כוכבית 8787) שדיווח על אופי הפניות למוקד והיקפן הגדול - מ-15-14 אלף ביום רגיל ל-18 אלף שיחות ביום וכן נציגי מוקדי השירות של על-הקו וטעינת כרטיסי הרב-קו באינטרנט.
ההתנהלות נעשית תוך כדי תנועה, תרתי משמע. שלושה ימים צפוי חדר המצב לפעול, ואם צריך - אולי אפילו יותר. בשבועיים הראשונים הנחה חן את מפעילי התחבורה הציבורית לגלות אורך-רוח כלפי הנוסעים שעלולים להתבלבל ובשום אופן לא להוריד נוסעים באמצע הדרך. עוד הורה חן להחזיר לקדמותם תעריפים שהתייקרו באחוזים בודדים בכמה מקומות פריפריאליים, כגון: עלייה של 2% בפרוזדור ירושלים, עלייה של 4% בין נתניה לת"א, עלייה של 9% בתוך באר שבע ועלייה של 11% בעכו, שבה - על-פי דיווח של
נתיב אקספרס - נרשמה היום רכישה מוגברת של מינוי חופשי-יומי.
תקלות מזעריות
התקלות היו מזעריות יחסית. כך למשל, במטרונית לא נטענו בבוקר חוזים יומיים ושבועיים בכרטיסים אנונימיים, ברכבת לא נפתחו חלק מהשערים עקב בעיה בהגדרות, באגד לא זיהו את כרטיסי משרתי השירות האזרחי לאומי, בקווים דיווחו על בעיות באזור מודיעין וחדרה המשויכים לשתי מטרופולינים, באגד תעבורה דיווחו על מכונות כרטוס לא תקינות, בחלק מן החברות נהגים בודדים התבלבלו, בסופרבוס ביקשו נוסעים לטעון חוזים שאינם תקפים וכמו-כן דיווחו החברות על חוסר בהירות בתחנות התפר שבין טבעות המטרופולינים. המענה שנתן משרד התחבורה לבעיות שהתעוררו היו מיידיים.
עיקר המינויים שנמכרו היו מסוג חופשי-חודשי. למעלה מ-120 אלף מינויים שכאלה נמכרו, בחלק מן החברות פי שניים מאשר בחודש רגיל! לשני החוזים האחרים - חופשי-יומי וחופשי-שבועי נראה שהנוסעים אינם רגילים כל כך. אומנם לא מכל החברות התקבלו נתונים באשר למכירתם בשל אופי המערכות האלקטרוניות שאינן מאפשרות ספירה לפני עיבוד כל המידע, אך כבר כעת ניכר כי המכירות של חוזים אלה נמוכות מאוד יחסית.
צופה בכל זאת דרור גנון, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית, ומחייך. גנון, הוותיק שבעובדי משרד התחבורה, שבע רצון. הוא כבר חושב על השלב הבא - ניתוח תנודות הנוסעים בין אמצעי התחבורה השונים, כדי לתת מענה לנוסעים. אבל זה כנראה יצטרך להמתין עוד כמה ימים עד שיתקבע דפוס הרגלים שיאפשר עיצוב של מדיניות תכנון הקווים ותדירות הנסיעות בהתאם לצרכים.