|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מצעד האיוולת של נשיאי ארה"ב (ה)

אם היו לכם ציפיות מאיזשהו נשיא אמריקני, זה אולי אחד מהנשיאים שחשבתם עליו, אבל בפרק החמישי מתוך שישה, תגלו שעדיין לא נמצא שום יוצא דופן למסורת חוסר ההבנה שאפיינה את ראיית העולם על-ידם אובמה לגמרי לא לבד
25/01/2016  |   אליזבט רימיני   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
שגה כקודמיו. ג'ון פיצג'רלד קנדי [צילום: AP]

בפרקים הקודמים דנו בנשיאים שלגביהם ייתכן כי לא הייתה לכם כל דעה מוקדמת. אבל לאחר סיום תפקידו של אייזנהאואר בו עסקנו בפרק הקודם הגיע תורו של נשיא בעל תדמית נוצצת. מי לא שמע על הנשיא קנדי? אז שימו לרגע את התדמית בצד, ותקראו.

קנדי והפצת הנשק הגרעיני
לינדון ג'ונסון [צילום: AP]

הנשיא הבא, ג'ון פיצג'רלד קנדי, יצר לעצמו מוניטין של שלומיאל כאשר הסתבך בפרשת "מפרץ החזירים", בו אישר ניסיון הפיכה של גולים קובנים בסיוע אמריקני כנגד משטר קסטרו. בהמשך תיקן קנדי את הרושם הזה כאשר טיפל בתבונה במשבר הטילים בקובה, שבו הצליח לסכם עם מנהיג ברית המועצות, ניקיטה חרושצ'וב, שיוציא את הטילים הגרעיניים שהציב בקובה בתמורה להוצאת הטילים האמריקניים מטורקיה. התדמית של קנדי שוקמה במיוחד לאור העובדה, שהחלק השני בהסכם לא פורסם באותה עת.

קנדי אחראי באופן ישיר להגברת המעורבות והמחויבות האמריקנית בווייטנאם, ואלמלא נרצח, קרוב לוודאי שהיה הוא זוכה לקיתונות הביקורת בנושא שלהן זכה סגנו, לינדון ג'ונסון, שירש את תפקידו.

אבל הנושא בו הוא גרם למחדל חמור ביותר, הוא נושא פחות ידוע, וקרוב לוודאי שלא תקראו על-כך בשום ביוגרפיה או סקירה על חייו של הנשיא קנדי.

בשנת 1963 בעת כהונתו של קנדי, גילו מטוסי ביון אמריקנים כי סין של מאו עוסקת בפיתוח פצצת אטום. המודעות למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני בעולם הייתה קיימת כבר אז. ארה"ב ניהלה שיחות עם בריטניה ורוסיה על אמנה למניעת ניסויים גרעיניים. היחסים בין ברית המועצות וסין היו רעועים בעידן הפוסט-סטליניסטי, וברית המועצות אפילו חיפשה דרכים להפיל את מאו.

המשטר המאואיסטי היה גרוע מהמשטר הסטליניסטי. מאו חרחר מלחמות בכל המדינות השכנות, וניסה לעשות זאת גם במקומות אחרים בעולם. מותם של מיליוני אנשים לא היה רק אמצעי עבור מאו. זה היה עבורו מטרה בפני עצמה. ב-1958 הוא קרא להפגנות שמחה כשאנשים מתים, אסר על האבל, והורה לשתול יבולים על חלקות קבורה כדי לנצל את הפריית האדמה על-ידי המתים. הוא גם קיווה לחולל מלחמת עולם נוספת כדי להשתלט על העולם. בקונגרס המפלגה הקומוניסטית בסין ב-17 במאי 1958 הוא אמר: "אל תעשו עניין ממלחמת עולם. לכל היותר, אנשים מתים... חצי מהאוכלוסייה תימחה..."

הנשיא קנדי לא היה לגמרי עיוור לבעיה הזו. במסיבת עיתונאים ב-1 באוגוסט 1963 אמר קנדי שסין גרעינית, שהיא "סטליניסטית" לדבריו, "וממשלתה נחושה לצאת למלחמה כאמצעי להבטחת הצלחתה המוחלטת" - יוצרת "מצב מסוכן שלא היה לנו כמוהו מאז תום מלחמת העולם השנייה... והיינו רוצים לנקוט כמה צעדים שיקטינו את הסיכויים..."

לבקשתו של קנדי, בדקו אנשי הצבא שלו את האפשרות לפגוע במתקני הגרעין של סין בדרך צבאית, והם אישרו שניתן להרוס את מפעל הדיפוזיה הגזית בלאנג'ואו באופן שייראה כתאונה, ואת מפעל הפלוטוניום בבאוטואו באמצעים דרסטיים יותר.

בזה הסתיים הטיפול של קנדי בנושא. הוא לא הפעיל לחצים דיפלומטיים, לא איים, וכמובן לא פעל באופן צבאי. היחסים בין סין לרוסיה באותה עת הוציאו מכלל אפשרות את הסכנה שרוסיה תתערב במקרה של פעולה צבאית. רוסיה שהייתה זו שסיפקה לסין את הטכנולוגיה והידע שאפשרו את פיתוח פצצת האטום, ראתה כבר באותה תקופה בסין יריב, ולא הייתה להם שום כוונה לחזור על הטעות הזו שוב. אם האמריקנים היו מחסלים את פרויקט האטום הסיני, ספק אם הייתה לסינים דרך לשקם אותו.

פרויקט האטום הסיני הוא זה שפרץ את הדרך גם מבחינה תקדימית, וגם מבחינת הפצת הידע לפרויקטי האטום של הודו, פקיסטן, קוריאה הצפונית, ומהם כיום לזה של אירן.

בניגוד לקנדי, מאו הבין את הסכנה המרחפת על הפרויקט שהיה בבת-עינו מאפשרות של פעולה אמריקנית. הוא הורה להעביר את כל מתקני הנשק של סין ממישורי החוף לאזורים ההרריים הפנימיים של סין, הרחק מטווח פעולתם של האמריקנים, במבצע שנקרא "החזית השלישית". במקביל, מאו הגביר את הלחץ על צפון וייטנאם ועל לאוס להחריף את התוקפנות כדי למשוך כוחות אמריקנים לשם, וזאת בלי להתחשב מה טוב לצפון וייטנאמיים. גם כדי להסיט את תשומת ליבם, וגם כדי שיהיו כוחות אמריקנים בקרבתו שבהם הוא יוכל לפגוע כתגמול במקרה הצורך.

קנדי, ואחריו גם לינדון ג'ונסון בתחילת כהונתו, החמיצו את ההזדמנות. ב-16 באוקטובר 1964 פוצצה סין את פצצת האטום הראשונה שלה בלופ נור שבמדבר גובי. למזלה של האנושות, סין לא הצליחה לפתח טיל בין-יבשתי בימי חייו של מאו. לא ברור כמה מזל יהיה לנו עם הממשיכות של סין.

ג'ונסון היורש

הפרק על הנשיא לינדון ג'ונסון יהיה פרק קצר. לא רק בגלל תקופת כהונתו הקצרה יחסית, אלא משום שהמשגים של ג'ונסון היו למעשה המשך של המשגים של קודמיו. כבר הזכרנו את שמו בפרק הקודם בהקשר של הגרעין הסיני. הוא גם המשיך את העמקת המעורבות של ארצו בווייטנאם, שבה החלו שני קודמיו, והמשיך בה גם יורשו ריצ'רד ניקסון.

לא ארחיב הרבה בעניין וייטנאם, מאחר שלאיוולת בתחום זה הוקדש פרק מיוחד בספרה של ברברה טוכמן "מצעד האיוולת". אזכיר בהקשר זה רק לקח אחד, שנכון גם למלחמות שאנו נלחמים בזמננו - אל תיכנס למלחמה שאינך מתכוון לנצח בה. ארצות הברית נכנסה למלחמת וייטנאם לא כדי לנצח, אלא כדי, בסופו של דבר, לשבת לשולחן הדיונים ולהוציא הסכם הוגן לסיום הקונפליקט. הצפון וייטנאמים הבינו זאת, ולכן הם לא התרגשו מכך שאמריקה כל הזמן מגבירה את הלחץ הצבאי, וגם לא מכך שהווייטקונג נוחל כל הזמן תבוסות. הם ידעו שבסוף הם תמיד יישארו על הרגליים, גם אם בשן ועין, ובסוף הם אכן לא ויתרו על שום דבר גם במשא-ומתן שבו אמריקה קיפלה את זנבה ונכנעה.

אין גם צורך להרחיב את הדיבור על הדרך בה הצפון וייטנאמים הפכו תבוסות צבאיות לניצחונות אסטרטגיים תוך שימוש באמצעי התקשורת של האויב שלהם. מי שלמד היטב את הלקח מכך, ויישם אותו במלחמת פוקלנד, הייתה מרגרט תאצ'ר.

ג'ונסון גם ירש את המצב במזרח התיכון שיצר אייזנהאואר. ב-26 במאי 1967 נפגש הנשיא ג'ונסון עם שר החוץ הישראלי, אבא אבן, שהגיע לוושינגטון כדי לבדוק מה עומדת ארצות הברית לעשות לנוכח חסימת מצרי טיראן וסילוק פקחי האו"ם מסיני על-ידי הנשיא המצרי, גמאל עבד אל נאצר. אך מלבד מליצות וסימפטיה לא שמע אבן מג'ונסון שום דבר, בוודאי לא דבר מעשי. מלחמת ששת הימים הייתה בלתי-נמנעת.

תאריך:  25/01/2016   |   עודכן:  25/01/2016
אליזבט רימיני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצעד האיוולת של נשיאי ארה"ב (ה)
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
26/01/16 13:55
2
הגוי..
26/01/16 15:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
שנת 2016 היא שנת הבחירות בארצות הברית ומסמנת את סיום תקופתו של הנשיא המכהן ברק אובמה. הנשיא כבר נשא את נאום "מצב האומה" האחרון שלו. בקרוב יחלו הסיכומים של כהונתו. המעריצים המכורים שלו ימשיכו בעיוורונם להלל אותו, אבל אין ספק כי מי שיבחן את תקופת כהונתו באוביקטיביות, לא יוכל לומר כמעט דבר בזכותו. קריקטורות לא מעטות שהופיעו בימי כהונתו הציגו את אחד מקודמיו - גי'מי קרטר עולץ על-כך שכעת הוא כבר לא הנשיא הגרוע ביותר בתולדות ארה"ב. אז כדאי אולי לדעת שלפחות בכל מה שקשור לטיפול בענייני החוץ של ארצות הברית, שני הג'נטלמנים הללו לא ממש חריגים. לרגל תחילת שנת הסיכומים של כהונתו, החלטתי להקדיש לנשיא היוצא סדרת מאמרים בת שישה פרקים כדי לסקור את הפאשלות של כמה מקודמיו במישור הבינלאומי.
20/01/2016  |  אליזבט רימיני  |  מאמרים
בפרק הראשון הסברנו למה אנו קוראים איוולת, והתחלנו מסקירת פעולותיו של הנשיא וילסון בעת ובעקבות מלחמת העולם השנייה. אבל כמו שאומר הפתגם האמריקני "You ain’t seen nothing yet" - עוד לא ראיתם שום דבר.
21/01/2016  |  אליזבט רימיני  |  מאמרים
בפרק הקודם סקרנו את מעורבותו של הנשיא רוזוולט במלחמת העולם השנייה. רוזוולט לא זכה לחיות עד סיומה של המלחמה, וסגנו המשיך בדיוק במקום בו הוא סיים כפי שנראה להלן.
22/01/2016  |  אליזבט רימיני  |  מאמרים
בפרקים הקודמים דנו בנשיאים שפעלו בתקופות הסוערות של מלחמות העולם ומלחמת קוריאה. הלא הם רוזוולט וטרומן, ואתם בוודאי הנחתם, כי בתקופות כל-כך סוערות קשה שלא לטעות. הנשיא הבא שבו נדון בפרק זה עוצב בתקופת מלחמה, אבל את הנזק שבו נדון עשה דווקא בתקופה שלפחות מבחינתה של ארצות הברית עצמה הייתה שלווה. הנה כיצד.
24/01/2016  |  אליזבט רימיני  |  מאמרים
ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, המיליארדר היהודי מייקל בלומברג, נערך לקראת התמודדות על תפקיד נשיא ארצות הברית כמועמד עצמאי. כך דיווח (שבת, 23.1.16) הניו-יורק טיימס.
23/01/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
ההודעה של הראפר קניה ווסט כי ירוץ לתפקיד נשיא ארצות הברית בבחירות ב-2020 זכתה לתגובות רבות ברשת. כמיטב המסורת, הגיבו מצייצים וגולשי פייסבוק (Facebook) רבים בממים ובהודעות שנונות. כמו-כן, היו גולשים שהקימו קבוצת פייסבוק שטוענת שהגברת הראשונה, לצידו של ווסט, צריכה להיות אשתו, קים קרדשיאן.
02/09/2015  |  יניב הלפרין  |   חדשות
בתוך תקופה של חוסר יציבות המשפיעה על כולם, לפנינו שבוע קל יותר יחסית. קידום אפשרי ברוב התחומים, הביטחון מתחזק ומחשבות חיוביות מדבקות, ואולי כדאי לחשוב על מה שאמר הרבי מברסלב: "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות". זה הזמן "להתרחב". הסכנה היחידה זו אופטימיות מופרזת שעלולה להוביל אתכם לקחת על עצמכם יותר מכפי יכולתכם, לנגוס ביותר ממה שתוכלו ללעוס, להבטיח יותר ממה שתוכלו לממש. נסו לחשוב לפני, לדעת לקבל אחריות.
21/08/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
ששה חודשים לפני ספירת הקולות הראשונים בבחירות המוקדמות באיווה ובניו-המפשייר, המרוץ של המועמדים הדמוקרטים והרפובליקנים לבית הלבן צובר תאוצה. כצפוי, במרכז הבמה ניצבות שאלות על עמדות בנושאים מרכזיים ועל אישיות המתמודדים. הנושאים הקשורים לישראל ממלאים גם הם תפקיד, במיוחד לאור הוויכוח המתמשך סביב עסקת הגרעין עם אירן, אם כי באופן שלא משרת בהכרח את האינטרס הישראלי.
זו השנה השלישית ברציפות בה הפגנה נגד הגעתו לניו-יורק של מחמוד אחמדינג'אד לנאום בעצרת האו"ם מתקיימת. אלא שהפעם, בניגוד לשנים עברו, גורמת ההפגנה נגד הנשיא האירני למלחמות יהודים בינם לבין עצמם.
28/09/2008  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il