|   15:07:40
דלג
דביר מור פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

המצפן האירני

האם האירנים עושים ככל שביכולתם על-מנת להיות מעצמה במזרח התיכון ? מדוע הסכם הגרעין מול ארה"ב ושאר מעצמות המערב מסייע לכך !?
18/02/2016  |     |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
איראן  [אילוסטרציה ]

חסן רוחאני. [צילום: AP/Vahid Salemi]

ניתוק יחסים
ניסיונות ההשתלטות של שלטון האייתולות השיעי על המזרח התיכון, החלו מגמות של ניתוק יחסים מסחריים ודיפלומטיים מצד המדינות הערביות של המפרץ הפרסי.

"אחרי שהסתיימו השיחות (הסכם הגרעין), הציונים אמרו כי לא יהיו להם דאגות לגבי אירן ב-25 שנים הקרובות. אני אומר ראשית אם ירצה האל, לא תהיה מדינה ציונית בעוד 25 שנים. שנית, עד אז יהיה מאבק, של גבורה, ג'יהאד ומורל, שלא ישאיר לציונים רגע אחד של מנוחה" (האייתולה עלי חמינאי, המנהיג העליון של אירן).

ב-13 בפברואר 2016, יצאה משלחת של ארגוני טרור פלשתינים שכללה את החמאס, הגי'האד האיסלאמי ואת הפתח לטהרן, כהזמנה לרגל חגיגות ה-37 של המהפיכה האיסלאמית במדינה. משלחת זו נפגשה בין היתר עם עלי לרגי'אני, שמכהן כראש מועצת השורא האיסלאמית באירן. הנידון העיקרי בפגישה היה סיוע ותמיכה של אירן למשפחות 'השאהידים' שנהרגו ב"אינתיפאדת אל-קודס" (הכינוי לגל הטרור האחרון על-ידי הפלשתינים) וכמו-כן, שיקום בתי המחבלים שנהרסו על-ידי ישראל.

אין זה סוד כמוס שאירן תומכת, מחמשת, מתגברת ומטפחת את ארגוני הטרור שפועלים כנגד ישראל. אינטרס ישיר של הרפובליקה האיסלאמית, היא לנהוג בדרך השומרת על האיסלאם השיעי כגורם בעל כוח לצד האיסלאם הסוני (שהוא הרוב) במזרח התיכון.

כפועל יוצא מזה, קיימת מתיחות בינה לבין ערב הסעודית שהולכת וגוברת. עד לא מכבר, הוצא להורג בסעודיה שייח' שיעי בשם נימר אל נימר, והועלו באש השגירירות הסעודית בטהרן, וכמו-כן הקונסוליה הסעודית במשאהד. בעקבות ניסיונות ההשתלטות של שלטון האייתולות השיעי על המזרח התיכון, החלו אף מגמות של ניתוק יחסים מסחריים ודיפלומטיים מצד המדינות הערביות של המפרץ הפרסי עם אירן.

זה סימן מאוד מדאיג מצידן של מדינות ערב במפרץ, אשר נראה כי החשש הוא בעניין של אירן לעצב מחדש את כוח ההשפעה במפרץ הפרסי בפרט ובמזרח התיכון בכלל.

ניסיונות השתלטות החיזבאללה על לבנון, תוך כדי שליחת זרועות אירניים למדינות נוספות כמו עירק, תימן וסוריה, היא דוגמה קלאסית למתיחות הפנימית שבין הסונים והשיעים במדינות הערביות. כאשר המשטרים האיסלאמיים המתונים של המזרח התיכון פועלים בדרך מסוימת להשיג יציבות אזורית תוך כדי פתיחות ושיפור יחסים עם ארה"ב, ישראל ועוד מדינות משפיעות במערב, אירן מנצלת את הואקום שנותר לאחר מפלתם של שלטונות שקרסו במדינות ערביות, וחותרת לערעור היציבות השלטונית באזור, תוך כדי מימון ותמיכה בארגוני טרור חתרניים (סונים ושיעים) בתוך העולם הערבי. אירן פועלת בדרך שמקדשת את מטרתה, להפוך לגורם המשמעותי והדומיננטי ביותר במזרח התיכון מבחינה דתית ופוליטית.

דרישות הליבה
מוחלשים [צילום: AP/Susan Walsh]

לאחר עשור, אירן עשויה להפוך למעצמה עם יכולת גרעינית ובעלת צבא מתקדם שמחזיק ביכולות קונבנציונליות.

במידה שאירן תתחיל להפר בעתיד את תנאי ההסכם, ארה"ב תמצא עצמה מנסה להטיל את הסנקציות מחדש אך תתקל בלובי מוחלש הרבה יותר, ואת אירן חזקה הרבה יותר
▪ ▪ ▪

ישנם גורמים פוליטיים ותקשורתיים המשערים, שהסכם הגרעין שנחתם עם הרפובליקה האיסלאמית דחה את האיום הגרעיני של אירן לפחות בעשר שנים. נשאלת השאלה, ומה עלול להיווצר לאחר עשר שנים מיום החתימה? לאירן יחסים מסחריים מאוד מפותחים עם רוסיה, כבר לאחר החתימה על הסכם הגרעין הודיע הנשיא ולדימיר פוטין על הכוונה לספק טילים מסוג S-300 נגד מטוסים לאירנים.

דרישות הליבה של מנהיג אירן האייתולה עלי ח'אמינאי, היו לפני החתימה על הסכם הגרעין בז'נבה כדלקמן:

  • שימור כל התשתית הגרעינית.
  • ביטול מוחלט ומיידי של כל הסנקציות על הכלכלה האירנית.
  • ביטול גורף של משטר המשפט הבינלאומי המתייחס לאירן כמדינה סוררת.

במעמד החתימה עצמה, למעשה השיג ח'אמינאי את כל דרישות הליבה.
היה ובמידה שאירן תתחיל להפר בעתיד את תנאי ההסכם, ארה"ב תמצא עצמה מנסה להטיל את הסנקציות מחדש אך תתקל בלובי מוחלש הרבה יותר, ואת אירן חזקה הרבה יותר.

אי-אפשר שלא להתייחס לאפשרות שככל הנראה לאחר עשור, אירן עשויה להפוך למעצמה עם יכולת גרעינית ובעלת צבא מתקדם שמחזיק ביכולות קונבנציונליות. מעצמה שתפעל לשלוח את זרועותיה במזרח התיכון לכל נקודה בה קיים ציבור שיעי.

ערב הסעודית שמנהלת ומגבשת את החזית הערבית -סונית למול אירן, תנסה יחד עם שאר המדינות הערביות השותפות לה למנוע את שאיפות ההתפשטות של אירן, תוך כדי סוג של מלחמה בין מוסלמית קרה אשר מבחינה צבאית נכון לעת זו, גם הצד הסוני וגם הצד השיעי, מעדיפים להשאיר זאת כך.

מבחינת האיום על ישראל, כל פעולה צבאית שתחתור לתקיפת הגרעין האירני והשמדתו, ככל הנראה שהמטרה המיידית תושג והמתקנים לייצור הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית, אכן יושמדו. אך מה שנראה על פניו כרווח מיידי, עלול להתגלות כטעות גורלית ואסטרטגית מצד ישראל. אם הסכם הגרעין יוצר לובי כלכלי אדיר עבור אירן, שהיא מדינה השופעת מאגרי נפט וגז טבעי במקרה של ישראל, לא יווצר לובי התומך בתקיפת כורי הגרעין האירניים. אירן עשוייה תוך אולי שנתיים עד שלוש לבנות ולהקים מחדש את מתקני וכורי הגרעין, והפגיעה מבחינה דיפלומטית בישראל, ואף האיום הצבאי של אירן על ישראל יהיו גדולים ומוחשיים יותר. לכן המצב הנוכחי, הוא מצב ברירת המחדל, בו אירן איך שלא יסתכלו על זה, יוצאת נשכרת לחלוטין.

מעצמה חדשה
עידן של צמיחה [צילום: AP/Virginia Mayo]

הסכם הגרעין שנחתם בז'נבה, מסייע לאירן ומקרב אותה לכדי מעצמה במזרח התיכון מכיוון שהוא למעשה יוצר מצב שבו לכאורה אין אף צד מנצח במאבק
▪ ▪ ▪

בטווח הקרוב, לאירן לא יהיה אינטרס להפר את הסכם הגרעין. הרפובליקה האיסלאמית, קיבלה עסקה מצויינת עם תנאים חלומיים. עסקה שהוציאה את אירן מבידוד כלכלי ודיפלומטי, וצירפה אותה למשפחת העמים הבינלאומית כמדינה ליגיטימית ורווחית מבחינה עסקית.

עוד לא "יבש הדיו" מחתימות הסכם הגרעין, וכבר מספר לא קטן של חברות עסקיות מהמערב נעמדו בתורם בדרך להשקעות על אדמת אירן. הנפט האירני יתחיל להזרים חביות ויחזור לשוק בצורה דרמטית שתגרום למדינות הנפט כמו ערב הסעודית, כווית ושאר המדינות הערביות שמייצרות, להמשיך ולהוריד מחירים על-מנת להתמודד מול האירנים בתחרות.

כלכלת אירן נכנסת לעידן של צמיחה בשיעורים של מספר אחוזים, אין ולא תהיה להם שום סיבה לסכן זאת.

שלטון האייתולות האירני שרבים מתוך מיליוני אזרחיו הם אנשים משכילים, מסוגלים תוך כדי התעצמות הצבא האירני באמצעות היומרות של רוסיה להגברת יצוא הנשק, אמצעי הלחימה והתעשיה הצבאית, להגיע לכדי מעצמה מזרח תיכונית אולי הגדולה ביותר, על שלוחותיה הנושקות לישראל כמו סוריה, חיזבאללה בלבנון, וארגוני הטרור הפלשתינים.

הסכם הגרעין שנחתם בז'נבה, מסייע לאירן ומקרב אותה לכדי מעצמה במזרח התיכון מכיוון שהוא למעשה יוצר מצב שבו לכאורה אין אף צד מנצח במאבק הגיאו-פוליטי ואסטרטגי של האזור, אך בפועל מי שיוצאת הכי נשכרת מכך היא אירן.

הבעיה הישראלית מבחינה זו תמשיך להיות מול הציר השיעי של אירן בשנים הקרובות, אם כי גודל האיום הגרעיני לעת זו יפחת מבחינת האינטרס האירני לבניית עוצמתם.

תאריך:  18/02/2016   |   עודכן:  18/02/2016
דביר מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המצפן האירני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
18/02/16 23:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
כבר תשע שנים מדברים אצלנו על סכנת מיכלי האמוניה במפרץ חיפה, וכמו תמיד התשובה היא "יהיה בסדר". אולי איומיו של נסראללה יביאו סוף-סוף לפתרון מעשי
18/02/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
ברשומה שפורסמה בבלוג זה ב-24.12.2005 ובה ניתוח ותרחישים בכול הנוגע לסוגיית הגרעין האירנית: גורמים כלכליים, אסטרטגיים, הכבוד הלאומי, יכולת מניעת נשק גרעיני באמצעים צבאיים, החברה האירנית, מאזן אימה הרתעתי, המסקנה הייתה זאת:
07/02/2016  |  צבי גיל  |   מאמרים
"בצה"ל נושא ההטרדות המיניות שורש בזכות החינוך הבלתי מתפשר כבר בתחילת השירות הצבאי. הצבא לפני שנים רבות ראה בסוגיה הזו סוגיה שיש לטפל בה באמצעות חינוך. המשטרה לא פעלה כך וחוותה בהתאם משברים, אני קורא למפכ"ל החדש לנקוט באמצעי חינוך והסברה", כך אמר (ה', 21.1.16) שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בוועידת ויצו העולמית שמתקיימת במלון הילטון בתל אביב. הוועידה מארחת 700 נשים, מנהיגות הקהילות היהודיות בתפוצות, אשר פועלות לתמיכה במפעלי הרווחה והחינוך של ויצו.
21/01/2016  |  מירב ארד  |   חדשות
"כל העולם שמח, חוץ מישראל", אמר נשיא אירן חסן רוחאני, בנאום הניצחון שנשא בפרלמנט של ארצו, למחרת הסרת הסנקציות שהוטלו על אירן. כמו במקרים רבים אחרים, לא דייק רוחאני גם הפעם. דווקא בישראל היו גם מי ששמחו על השתחררותה של אירן מסד העיצומים שקירבו את כלכלתה להתמוטטות.
20/01/2016  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
עכשיו לאחר שנחתם הסכם הגרעין והוחלט על הסרת הסנקציות שהוטלו על אירן ניתן לקבוע באופן ברור שראש הממשלה בנימין נתניהו נכשל במדיניות שהוביל בנושא אירן.
20/01/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
איזנקוט: סכנה גוברת מדאעש  /  אריאל י. לוין
התוכנית הבליסטית: עיצומים על גופים אירנים  /  עידן יוסף
העיצומים הוסרו מעל אירן  /  איציק וולף
אירן ומימן  /  אריאל י. לוין
מדוע נסגר תיק הממדים הצבאיים של אירן?  /  אמילי לנדאו, אפרים אסכולאי
אובמה וחשבון הנפש   /  אסתר שניאורסון גרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
מיכאל מירו
מיכאל מירו
ישראל נכנסה לעזה בלי תוכנית מסודרת. הרצועה הפכה לאיי חורבות, אזרחים עזתים נהרגו ובאמת לא משנה אם מדובר בשלושים אלף או בפחות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il