|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

השלום הקר עם מצרים

אזהרה לסכסוך הישראלי-ערבי כולו

די בשינוי יסודי אחד, כגון החלפת המנהיגות אצל אחד השחקנים הראשיים או אירוע טרור יוצא דופן, בכדי לדרדר את היציבות הרופפת לעימותים כוחניים
09/03/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
תהפוכות פנימיות [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

האירוע עם חבר הפרלמנט המצרי תאופיק עוכאשה, שהעז להיפגש בפומבי עם שגריר ישראל ואחר-כך להגן על מהלכו זה בתקשורת והודח בשל כך מהפרלמנט, מעורר מחשבות נוגות למדי.

ב-17.9.1978, נחתם הסכם השלום עם מצרים. קרוב ל-40 שנה מאוחר יותר, הוא עדיין ניצב על מכונו, אולם חל בו כרסום בנושאים, בחלקם משמעותיים. למשל, מדבר סיני, שאמור היה לשמש אזור חיץ אסטרטגי בין הכוחות המזויינים של ישראל ומצרים, הפך לבסיס קידמי פעיל מאוד של הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי ולמאחז חשוב של דאעש באגן המערבי של הים התיכון. עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים לאחר הדחת מוברק (2011), המחישה היטב קיומו של איום אסטרטגי פוטנציאלי חמור הרבה יותר: אפשרות שמצרים תסתלק כליל מן ההסכם, בין אם במוצהר ובין אם בפועל כתוצאה מתהפוכות פנימיות ושינוי במאזן הכוחות התוך-מדינתי. הסימנים בתוך מצרים היו ברורים והמגמה הלכה והתפתחה במהירות; רק מהפכת הנגד של א-סיסי בלמה מגמה זו. מצרים נותרה עויינת והמשטר נמנע מלהתמודד ברצינות ובהתמדה עם עובדה זו. מצרים עויינת בשילוב עם שליטה של חמאס ברצועת עזה וקבוצות פעילות של אל-קאעידה ודאעש בסיני, עשויים בתנאים מסוימים, במיוחד עם הקטנת המעורבות האמריקנית באזור והגדלת החתרנות הרוסית, למחוק את רוב המשמעות האסטרטגית של הסכם השלום, שהפך דה-פקטו להסכם אי-לוחמה.

אנו רואים כיום בטרור הבודדים באיו"ש ובחדירתו המהירה מאוד לכל רבדי-החברה ולמגוון רחב מאוד של גילאים, את ההשפעה וההשלכות של מדיניות הסברה וחינוך עוינים ומסיתים לאורך זמן. הדבר מתרחש למרות פערי העוצמה בין ישראל לרשות הפלשתינית, כשחמאס פועל כזרז ומאיץ של תהליכים מקצינים. ככל שניתן להעריך, חמאס הינו אויב בנפש וימשיך להיות כזה משום שהוויכוח עימו איננו פוליטי ואיננו טריטוריאלי; הוא אידיאולוגי ודתי. כל עוד הוא נהנה משלטון עצמי ברצועת עזה, ימשיך החמאס לפעול כגורם מתסיס ומאיים ולגבות כל גרעין של התנגדות לישראל, יהיו אופיו ומקורו אשר יהיו. אל-קאעידה ודאעש מהווים איום בעל אופי דומה ואפילו חמור יותר. התיצבותם לאורך גבולות ישראל ובקרבה גדלה והולכת אליהם, תגביר את השפעתם השלילית. גדרות אינם בולמים השפעה זו משום שדרכי התפשטותה אינן פיסיות-חומריות.

"מאופקת מאד"

מצרים כמדינה היא איום מסוג אחר. ממדיה וגודל אוכלוסייתה, הפכו אותה תמיד לאבן בניין באיום האסטרטגי הערבי הכולל נגד ישראל. על-כן, מוצדק היה לוותר בשעתו על סיני בתמורה להסכם אי-לוחמה אפקטיבי, בחסות אמריקה לוחמנית. ההסכם הביא גם להרחקת הסובייטים מגבולות ישראל וחילוץ האריח הצבאי הראשי ממנגנון המלחמה הקונבנציונאלית הפאן-ערבית נגד ישראל. כינוי ההסכם "הסכם שלום" היה יותר משאלת-לב מעובדה. כינוי זה הקל על ממשלת בגין למכור את רעיון הוויתור הכולל על סיני לתושבי ישראל. סאדאת עצמו הסכים להשתמש במושג הסכם שלום, אעל-פי שהבהיר זמן קצר לאחר חתימת ההסכם שמצרים תשאר "מאופקת מאוד" ביחסיה עם ישראל כל עוד לא נפתרה "הבעיה הפלשתינית". מוברק, שהחליף את סאדאת הקפיד על ריחוק זה עוד יותר מקודמו.

עמדת מצרים בשאלה הפלשתינית היא אבן הנגף הראשית בדרך להפיכת הסכם השלום דהיום מהסכם הפסקת לוחמה בפועל להסכם שלום של ממש. בעמדה המצרית בשאלה זו כמעט ולא חלו שינויים מאז נחתם ההסכם. זהו כשלון ישראלי בולט, משום שהוויתור הישראלי על כל סיני - לאחר שהאחרון נכבש שלוש פעמים ופונה שלוש פעמים - היה ויתור קולוסאלי. המציאות כיום אינה דומה למציאות דאז. יכולותיה של ישראל גדלו, עוצמתה הצבאית והכלכלית של מצרים ושל תומכיה הכלכליים בעולם הערבי נמצאים בנסיגה, ארה"ב כבר איננה אותה ארה"ב ורוסיה איננה בריה"מ. חמש השנים האחרונות מאז החל "האביב הערבי" שהשתבש, הן תור זהב לפעילות ישראלית נמרצת להפיכת הסכם השלום לכאורה - לאמיתי. התמריץ האולטימטיבי לכך הוא "עידן מורסי" במצרים והאיום הריאלי להסכם שצפן בחובו, משום שאיש אינו יודע אם או מתי עשוי עידן דומה לחזור על עצמו. עליית א-סיסי לשלטון במצרים, שינתה בראיה המצרית את הערכות-המצב וסדרי עדיפויות בתחומים רבים. לשינויים אלה תרמה מדיניותה של ארה"ב של אובמה שסייעה בפועל להפלתו של מוברק. להערכתי, גם הסכם הגרעין עם אירן ו"השתלטותו" של ארדואן הקיצוני על טורקיה, מחזקים את מגמת השינויים במצרים כיום. על המגמות ואופי השינוי מעידים הקשרים ההדוקים בין המנהיגים של ישראל ומצרים, השת"פ ללוחמה בטרור הסוני הפונדמנטליסטי, שמצרים של א-סיסי רואה בו איום ישיר ועוד.

הצרכים הכלכליים של מצרים לצד יכולותיה הכלכליות של ישראל, שינוי נקודת המבט האסטרטגית האזורית והבינלאומית של מצרים לרבות איום השתלטות דאעש על לוב, גילויי הגז בישראל ובמצרים, המאבק על הגמוניה סונית מול טורקיה והתרומה הישראלית ליציבות בירדן - מספקים מנופים טובים וחשובים לנסיון לבצע שינוי משמעותי בהתייחסות מצרים לקשרים גלויים ונרחבים עם ישראל. קשרים כאלה חשובים כמבוא למאבק אפקטיבי בעויינות המצרית העממית כלפי ישראל.

לשם כך צריכה ישראל ליזום תוכנית סיוע כלכלי לאומי למצרים ולמנפה לתוכנית בינלאומית, שלביצועה יגויסו כוחות ערביים, אירופיים ואחרים. לשם כך על ישראל לשנות את הנרטיב המוצהר שלה ביחס לפלשתינים ולאפשרות ליישם פתרון מדיני מלא בטווח הקצר או הבינוני. עליה להותיר על-כנו כפוטנציאל גם פתרון בנוסח שתי המדינות, אבל להוסיף עליו וריאציות להסדרים מדיניים בעלי מבנה שונה. בכל מקרה חייבת ישראל להבהיר שללא פתרון "בעיית הפליטים", בראש וראשונה באיו"ש ובמנותק מכל אזור אחר במזה"ת, לא יכון שום הסדר מדיני סופי בין הצדדים. אשליית זכות השיבה או הפיכת אופיה של ישראל ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה, לצד צרכי הביטחון הישראלים שאינם מתישבים בשום טווח זמן נראה לעין עם הסדר מדיני סופי כפי שרואים זאת הערבים כיום, יכשילו כל מהלך כזה.

קיום בצוותא

פתרון בעיית הפליטים באיו"ש ונורמליזציה של תנאי החיים באזור זה, צריכים לספק שקט ולבנות אמון הדדי שיוכלו להוביל לצעדים נוספים ורגישים יותר. פתרון בעיית הפליטים באיו"ש צריך לספק מודל לבחינה בינלאומית אמיתית ואוביקטיבית של היקף הבעיה ולהסדרה מעשית שתכלול יישוב חלקם באיו"ש ויישוב אחרים במרחב המזרח תיכוני במאמץ בינלאומי משולב. המודל של איו"ש יהיה אב-טיפוס להסדר הכולל של בעיה זו. המצב החדש שיווצר לאחר ההסדרה באיו"ש ובמקומות נוספים - איו"ש תחילה - יוכל לספק מנוף להסדר פדרטיבי או קונפדרטיבי ישראלי-ירדני-פלשתיני-מצרי, על יסוד מציאות כלכלית, אסטרטגית ופוליטית חדשה. מציאות כזו אמורה להפחית את העוינות ואת האיומים הכוחניים במערך: מצרים-ישראל-ירדן-הפלשתינים ולחולל בו מערכת יחסים ושת"פים חדשה. תוכנית ארוכת-טווח, עשויה להימשך 50-25 שנים ולהעמיד במבחן ראלי את הסדרי-החיים שיאפשרו קיום בצוותא מתוך הכרה והשלמה הדדית. שינויים אלה ושיפור היציבות האזורית או בניית מאזני-כוחות חדשים, הם בחזקת תנאים הכרחיים למהלכים בעלי משמעות ולהחלפת האופציות הכוחניות באופציות של הסדרים באמצעות מו"מ ישיר.

שינויים מסוג זה גם מספקים מבחן לכוונות העומק של הצדדים. סרוב ערבי להכיר בישראל ולנהל עימה יחסי שלום מלאים ותקינים, או הצגת תנאי-סף בלתי-סבירים להסדר שאין בהם מרכיב ברור של השלמה הדדית, מהווים מכשלה מוקדמת לכל נסיון להתקדם. כשלון בהתקדמות למציאות חיובית יותר, גם כשמדובר בפרק זמן לא קצר, הוא מסר של תקווה בהשוואה לחלופות אחרות. היה ותימשך ההסתה הנוכחית ויוכשל כל נסיון התקרבות בעודו באיבו, כגון במקרה של תאופיק עוכאשה, התגברות האלימות נראית כבלתי-נמנעת.

די בשינוי יסודי אחד, כגון החלפת המנהיגות אצל אחד השחקנים הראשיים או אירוע טרור יוצא דופן, בכדי לדרדר את היציבות הרופפת לעימותים כוחניים. אם ניתן יהיה למנוע כאלה, שהם תמיד כואבים, יקרים ומרחיקי סיכוי להסדרי-אמת על בסיס הכרה והבנה הדדית, עשוי עימות כוחני בלתי-צפוי להכריע בוויכוח הקבוע והעומד משום שלאחריו תשתנה המציאות לתמיד.

כל עוד הערבים שומרים לעצמם אופציה כוחנית להכניע את ישראל בדרך המלחמה או בהתשה ע"י טרור, חרם כלכלי או מצור פוליטי, צריכה ישראל לקיים ולשמר אופציה ראלית להכרעת הוויכוח ההיסטורי עוינות הערביות הנמשכת כבר למעלה ממאה שנים. ישראל אינה יכולה ואינה צריכה לחיות באי-וודאות מתמשכת רק מפני שהדבר נוח לשכניה הערבים.

תאריך:  09/03/2016   |   עודכן:  09/03/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אזהרה לסכסוך הישראלי-ערבי כולו
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
9/03/16 20:59
2
ישראל עם רם
10/03/16 18:23
3
באום
11/03/16 00:22
4
רפי לאופרט
11/03/16 21:47
 
באום
11/03/16 22:19
 
רפי לאופרט
16/03/16 08:11
5
בני בנקר
12/03/16 13:32
 
רפי לאופרט
16/03/16 08:04
6
הגוי..
17/03/16 23:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
על-פי כמה מקורות ערביים שונים, במלחמה בתימן בין הקואליציה הערבית בראשות סעודיה לבין המורדים החות'ים הנתמכים על-ידי אירן ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח חל בימים האחרונים מפנה חשוב.
09/03/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בשבועות האחרונים טענו בכירים בתנועת חמאס ברצועת עזה כי ביחסי התנועה עם מצרים חל שיפור מסוים בעקבות מגעים שיזמו מנהיגי חמאס, אולם הודעת משרד הפנים המצרי ב-6 במרס הזימה באבחה אחת את הטענות האלה.
07/03/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר למועצת המומחים ולפרלמנט באירן היו מבחן ראשון למנהיגותו של הנשיא חסן רוחאני מאז שנחתם הסכם הגרעין בין אירן למעצמות ובעקבותיו הסרת הסנקציות. אחוז הצבעה הגבוה - כ-60 אחוזים מכלל הזכאים להצביע, למעלה משיעור ההצבעה בבחירות הקודמות - אילץ את השלטונות להאריך את משך ההצבעה במספר שעות מעבר לשעת סגירת הקלפיות שנקבעה מלכתחילה.
07/03/2016  |  סימה שיין  |   כתבות
"הפכנו למשתתף פעיל ומרכזי במלחמת אחים ללא הצדקה, כיום איננו מהווים יותר משכירי חרב בשירות המדיניות הרוסית. כמו כל שכירי חרב בעולם, אנו פועלים בשירות מטרות של אחרים. זהו הרג חסר הצדקה, בין אם מי שעושה זאת היא אירן או חיזבאללה. אנו עוברים כעת ימים מרים שלבנון לא ראתה כמותם קודם, וחיזבאללה אינו עומד על שלו (נגד אירן) במלחמה זו. נשקם (של אנשי חיזבאללה) לא מגן על-אף אחד בלבנון. להפך, נשקם הפך ללא רלוונטי עבורנו, ויוצר התמרמרות גדולה אצל כל אזרח בלבנון" (סובחי טפיילי, מנהיג חיזבאללה הראשון).
03/03/2016  |  דביר מור   |   מאמרים
תוצאות הבחירות לפרלמנט האירני (26 פברואר 2016) המשקפות ניצחון למחנה הרפורמיסטי באירן, מוצגות במערב כנדבך נוסף בתהליך השתלבותה מחדש של אירן במשפחת העמים. מה שנתפס כדחיקה הדרגתית של רגלי האייטולות הפנאטיים, נוכח האופוריה הנובעת מהסכם הגרעין, מקוטלג אפוא כביטוי נוסף להצלחת הדיפלומטיה האמריקנית בהקשר האירני והבני"ל, כאשר הנשיא רוחאני רושם הישג תדמיתי נוסף במערב.
03/03/2016  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"טוענים נגדי שהרסתי סיכוי לשלום"  /  עידן יוסף
עשרות הרוגים ברובע השיעי בביירות  /  עידן יוסף
הוקפא קמפיין פרסומי לתיירות במצרים  /  עופר וולפסון
מדינות המפרץ נגד חיזבאללה  /  יוני בן-מנחם
מחלוקת בין אירן לרש"פ  /  יוני בן-מנחם
הפירמידה הרביעית - סוף עידן  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il