|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אישומים ב-2015, הוכחות אולי ב-2016

סחבת ירושלמית

מה המשותף לתיקיהם של רונאל פישר והרב יונה מצגר? שניהם מתנהלים בבית המשפט המחוזי בירושלים, ובשניהם אפילו תחילת שלב ההוכחות אינה נראית באופק
28/03/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משמר המשפט   |   תגובות
תרבות ארגונית קלוקלת?

כולם מחויבים לתאריך
מהרגע שבו יש מועד לתחילת ההוכחות, כולם מחויבים לו; הנאשם יכול להחליף כמה סניגורים שהוא רוצה, בתנאי שהם יהיו ערוכים לאותו מועד. גם כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין קובעים, כי אסור לעורך דין ליטול על עצמו את הייצוג, אם הוא יודע שהדבר יגרום לדחיות. "הייתי דוחה שניים-שלושה מועדים כדי לאפשר לסניגור החדש להיכנס לתיק, ולא יותר מזה", אומר שופט פלילי מנוסה. אבל סובל לא עשה זאת

אין הרתעה, אין אמון
בתי המשפט מדגישים שוב ושוב את הצורך להכריע ולהעניש קרוב ככל הניתן למועד ביצוע העבירות, גם משיקולים של הרתעה וגם משיקולים של אמון הציבור. כאשר משפטים כל כך מרכזיים ומתוקשרים מתחילים במקרה הטוב שנה-פלוס אחרי הגשת כתב האישום, שזה אומר כמה וכמה שנים אחרי האירועים - לא נשאר הרבה מההרתעה ולא נשאר כלום מאמון הציבור

שני תיקי הדגל של בית המשפט המחוזי בירושלים תקועים. גם משפט רונאל פישר וגם משפט הרב יונה מצגר לא יתחילו בעתיד הנראה לעין, ובשני המקרים מי שנושא באחריות הוא בית המשפט.

כתב האישום בפרשת פישר הוגש במאי 2015. נכון שבדרך היה הסדר טיעון עם ערן מלכה, אבל משפטו ממילא הופרד והועבר לסגן הנשיא דאז, יעקב צבן. לא הייתה שום סיבה שהשופט משה סובל לא יקדם את הדיון בענייניהם של פישר, רות דוד, יאיר ביטון, שי ברס, יוסף נחמיאס ואביב נחמיאס.

אלא שאז החלו העיכובים. הסניגורים - בעיקר רון שפירא וקרן שפירא-אטינגר, סניגוריו של פישר - טענו שוב ושוב שלא קיבלו את כל חומר החקירה. מחלוקת אחרת נגעה לשאלה מי צריך לממן את הצילומים והתמלולים. בית המשפט העליון נדרש להכריע, ובינתיים חלפו חודשים רבים. ב-24.12.15 קבע סובל, שדיוני ההוכחות יחלו ב-21.3.16. זה כמובן לא קרה.


לא ברור מי יהיה הסניגור


כעת יש בעיה גדולה חדשה: מי יגן על פישר. בני הזוג שפירא הודיעו במפתיע שלא ייצגו אותו בשלב ההוכחות; תחילה טענו שזה משום שרכושו של פישר חולט והוא אינו יכול לשלם להם, ואחר כך אמרו שמדובר בסיבות שימסרו רק לאוזניו של סובל. וכאן מתחילה אחריותו העיקרית של השופט.

לכאורה, יש כאן התנגשות בין שני ערכים: משפט יעיל ומשפט צדק. מצד אחד, נקבע מועד להוכחות ואי-אפשר לדחות אותו בחודשים רבים עד שהסניגור החדש ילמד את התיק. מצד שני, זכותו של כל אדם לבחור את סניגורו ולקבל את ההגנה הטובה ביותר. אבל זה רק לכאורה. הכללים ברורים: מהרגע שבו יש מועד לתחילת ההוכחות, כולם מחויבים לו; הנאשם יכול להחליף כמה סניגורים שהוא רוצה, בתנאי שהם יהיו ערוכים לאותו מועד. גם כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין קובעים, כי אסור לעורך דין ליטול על עצמו את הייצוג, אם הוא יודע שהדבר יגרום לדחיות.

"הייתי דוחה שניים-שלושה מועדים כדי לאפשר לסניגור החדש להיכנס לתיק, ולא יותר מזה", אומר שופט פלילי מנוסה. אבל סובל לא עשה זאת. הוא מקיים עוד ועוד דיונים מקדמיים, כאשר בכלל לא ברור מי יהיה סניגורו של פישר. כלומר: הכל מתנהל ברמה התיאורטית, ואי-אפשר אפילו להתחיל לחשוב על מועד שמיעת ההוכחות. הסניגור הציבורי של מחוז ירושלים, עו"ד דורי פינטו, כבר הבהיר שאם הייצוג יהיה מטעמו - הרי שההוכחות לא יוכלו להתחיל לפני ספטמבר 2016. תזכורת: אנחנו מדברים על כתב אישום ממאי 2015.


לחצים על עדי המדינה


מכאן נעבור לתיק מצגר. כתב האישום הוגש באוקטובר 2015, אבל רק בפברואר השנה נקבע שהשופט משה יועד הכהן ידון בו. אלא שגם מצגר החליף את סניגוריו, וגם כאן יש צורך בזמן כדי ללמוד את התיק עב-הכרס. לזכותו של מצגר אפשר לומר, שהוא עשה זאת לפני שנקבע מועד ההוכחות. לחובתו של הכהן יש לומר, שהוא לא ממש מזרז את הסניגורים ללמוד את התיק: הוא קבע שהמענה לכתב האישום יינתן ב-1.7.16.

זה לא הכל. הכהן קבע ארבעה מועדי הוכחות לחודש ספטמבר, ואז תהיה הפסקה משום שהוא יוצא לשבתון. המשפט יתחדש רק בינואר 2017 - דהיינו: 15 חודשים לאחר הגשת כתב האישום הוא יתחיל בצורה ממשית. וזה, כמובן, בתנאי שלא יהיו עוד דחיות בדרך - ותרשו לי לנחש שיהיו.

יש עוד נקודה חשובה מאוד, המשותפת לשני התיקים. בשניהם יש עדי מדינה. במשפט פישר זוהי ע"י, עוזרתו האישית לשעבר של פישר. גם במשפט מצגר זהו אדם שהיה עוזר אישי קרוב של הנאשם. במקרה השני ידוע, שמופעלים לחצים כבדים על עד המדינה לחזור בו מעדותו. במקרה הראשון, כבר מייחסת המדינה לפישר ולדוד נסיונות להשפיע על ע"י. ככל שחולף הזמן, גדלה הסכנה שלחצים כאלו ישאו פרי - שלא לדבר על כך שהזיכרון מיטשטש ושהעדויות עלולות להיות פחות מהימנות.

ומעל הכל: מדובר בעינוי דין. ייתכן שמצגר ופישר רוצים להרוויח זמן, משום שהם מניחים שיורשעו ויישלחו ללא מעט שנים לכלא. אך יש גם עינוי דין ברמה הציבורית. בתי המשפט מדגישים שוב ושוב את הצורך להכריע ולהעניש קרוב ככל הניתן למועד ביצוע העבירות, גם משיקולים של הרתעה וגם משיקולים של אמון הציבור. כאשר משפטים כל כך מרכזיים ומתוקשרים מתחילים במקרה הטוב שנה-פלוס אחרי הגשת כתב האישום, שזה אומר כמה וכמה שנים אחרי האירועים - לא נשאר הרבה מההרתעה ולא נשאר כלום מאמון הציבור.

העובדה שבשני המקרים מדובר על בית המשפט המחוזי בירושלים, אינה נראית מקרית. משהו בניהול שם לקוי. אולי זה בעטיו של הנשיא היוצא, דוד חשין. אולי הנשיא הנכנס, אהרון פרקש, ישנה את זה. ואולי זה משהו יותר שורשי, משהו בתרבות ארגונית פגומה שמצריך התערבות של הנשיאה מרים נאור. מה שבטוח הוא, שמדובר במצב פגום מיסודו שאין להשלים עימו.

תאריך:  28/03/2016   |   עודכן:  28/03/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביב נחמיאס / Aviv Nahmias   אהרון פרקש   אורי כרמל / Uri Carmel   אושרי לנקרי / Osher Lankry   אייזיק גינדי   אילה גלברד-יעקב   אילה גלברד-יעקב   אילון מכלוף / Eylon  Machluf   איתן פלג / Eitan Peleg   אלון חסן / Alon  Hassan   אלכסנדר משקביץ   אלעד רט   אלעד רט   אסף גולן / Assaf Golan   בני אלג'ם   ברונו שטיין / Bruno Shtein   גבריאל כהן   ג'ויה סקפה-שפירא / Joya SKAPPA-SHAPIRO    דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד חשין   דוד ליבאי /  Libay David"   דניאל ויטמן   דניאל  ויטמן   זוהר בוצ'ן / Zohar Botchen   חגית מאק-קלמנוביץ / Hagit  Mack-Kalmanovich   חיים אייזנשטט   טל גבאי   טלמן איסמאילוב   יאיר ביטון / Yair Biton   יאיר  גולן / Yair Golan   יהודה  אזרד   יהודה פריד   יונה מצגר   יוסי  פריאל   יוסף נחמיאס / Yossef Nahmiass   יוסף נחמיאס   יורם ברק / Yoram Barak   יחיאל הירש   יניב נפתלייב   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יעקב צבן   יצחק רוכברגר / Yitzhak  Rochberger   ירון בארי / Yaron Be'eri   לאוניד נבזלין   ליאורה נהון / Liora Nahon    ליזי שובל-בר / lizzy  shoval Bar   מורן פורת   מיכאל מירלשווילי   מרים נאור / Miriam Naor   משה סובל / Moshe Sobel   משה סעדה / Moshe Saadda   משה יועד הכהן / Moshe Yoad Hacohen    נועם עוזיאל / Noam Uziel   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניסן  ציוני   נסים מרום / Nissim Marom   סלבה ברשט   ע"י   עדי כרמלי / Adi Carmeli   עופר ברטל / Ofer Bartal   עפר נמרודי / Ofer Nimrodi   ערן מלכה / Eran  Malka   קובי כחלון / kobe kahlon   קרן אלטמן / Keren Altman   קרן גורן   רון שפירא / Ron Shapira   רון שפירא / Ron Shapira   רונאל פישר / Ronel Fiaher   רונאלד איזייב   רונן יצחק / Ronen Yitzhak   רועי בר / Roee Bar   רות דוד / Ruth David-Blum   ריימונד גינדי   רמי דואני / Rami Douani   שגיא  הר-שפר   שי ברס / Shay Baras   שמואל ברודמן   שמחה קרקובסקי   שני טביב   ששון חי / Sasson Hay 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סחבת ירושלמית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקס הזועם
28/03/16 10:57
2
שאמו היתה אחותו
28/03/16 12:59
3
בבר
28/03/16 15:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
בין התלונות המוצדקות על בתי הדין הרבניים, כפי שהן מופיעות (23.3.16) בדוח השנתי של נציב התלונות, אליעזר ריבלין:
23/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בין התלונות שנמצאו מוצדקות בנוגע לכללי הצדק הטבעי, כפי שהן מופיעות (23.3.16) בדוח השנתי של נציב התלונות, אליעזר ריבלין:
23/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בין התלונות שנמצאו מוצדקות בנוגע לאופן ניהול ההליך, כפי שהן מופיעות (23.3.16) בדוח השנתי של נציב התלונות, אליעזר ריבלין:
23/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בין התלונות המוצדקות בנוגע להתנהגות שופטים, כפי שהן מופיעות (23.3.16) בדוח השנתי של נציב התלונות, אליעזר ריבלין:
23/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רק 12% מהתלונות שהוגשו בשנת 2015 לנציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר ריבלין, נמצאו מוצדקות: 96 מתוך 824. מבין התלונות שנבדקו לגופן (לאחר שנופו התלונות שאינן בסמכות הנציב), 18% היו מוצדקות. 35% מהתלונות המוצדקות היו על התמשכות ההליכים, ו-23% - על ליקויים בניהול המשפט. עוד 22% היו על התנהגות השופטים, ו-20% - על פגיעה בכללי הצדק הטבעי. כך מוסר (יום ד', 23.3.16) הדוח השנתי של נציבות התלונות.
23/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת מצגר (ב)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת רונאל פישר  /  מי ומי  
תיק נותב שלא כראוי לשופטת  /  איתמר לוין
זכות וטו ליועהמ"ש על מינוי הנציב  /  איתמר לוין
פרקליטים התערבו בחוו"ד פתולוגיות בתקופת היס  /  איתמר לוין
"כשלג דאשתקד שלא היה"  /  איתמר לוין
ענישה ללא משפט  /  איתמר לוין
"שניים מספיק לחתונה"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
אבי נחמני
אבי נחמני
את חגיגות המימונה ההמוניות בפארקים, השנה יש לבטל    צו השעה מחייב אותנו כעת להוריד את גובה החגיגות ולהתכנס יותר אל חיק המשפחה והחברים באירוע צנוע ורגוע יותר שיוכל 'לעבור בגרון של כו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il