לפני ימים אחדים הציגו אנשי משרד התחבורה לנציגי מורי הנהיגה, את עיקרי התוכנית החדשה ללימודי נהיגה, המל"ן - מרכז לימודי נהיגה. מטרתה של התוכנית החדשה היא, בין היתר, לאפשר לתלמידי הנהיגה להתמודד עם מצבי נהיגה קיצוניים במטרה להכין את התלמיד לנהיגה בתנאים אמיתיים לאחר קבלת רישיון הנהיגה.
הסיבה לשינוי הזה, מלבד רמתן הנמוכה של לימודי הנהיגה בארץ, היא העובדה כי נהגים חדשים וצעירים מעורבים בתאונות דרכים באחוז הגבוה בהרבה מאחוזם בשיעור הנהגים. חלק נרחב מהאשמה נעוצה בעובדה כי תלמידי נהיגה מעולם לא הוכשרו להתמודד עם תנאי נהיגה קשים. על-פי הנתונים שנמסרו בכל שנה מצטרפים למעגל הנהגים כ-70,000 נערים ונערות בני 17 ועוד כ-50,000 נהגים חדשים בגילאים מבוגרים יותר.
בכוונת הוגי התוכנית לחוקק את החוקים המתאימים עד אפריל 2007, ולהעביר את כל מערך לימודי הנהיגה בארץ לשיטה החדשה עד לינואר 2008. עד להחלת המתכונת המלאה של הלימודים יופעל הפרויקט במתכונת של ניסוי (פיילוט) בשתי ערים - כפר סבא ורעננה.
איך ייראו לימודי הנהיגה החדשים? שלב הלימוד יחל בלמודי התיאוריה, שבניגוד ללימוד העצמי כיום, הם יתנהלו בכיתה בת מספר תלמידים, עם מדריך מוסמך כשלכל תלמיד יהיה כרטיס אישי העוקב אחרי החומר שלמד ושעליו נבחן. בתי הספר לנהיגה עתידים לשנות את הקונספט שלהם, כאשר התוכנית מדברת על התאגדויות של מורים לנהיגה לשם הקמת מרכזי הדרכה גדולים ומודרניים בעלי ציוד מתקדם. במהלך הלימודים ימצאו התלמידים תחת מעקב רצוף שינטר את התקדמותם וביצועיהם. אותם מרכזי לימוד יהיו נתונים תחת פיקוח קפדני שיבטיח את רמתם.
ליאור כרמל, יועץ שר התחבורה לבטיחות בדרכים, מסר באותו מעמד כי שר התחבורה, שאול מופז, רואה את החינוך כדרך להפחתת מספר תאונות הדרכים בארץ תוך שילוב של הדרכה מנטאלית נכונה עם הקניית מיומנויות טכניות.
האם יתרום הדבר להפחתת רמת תאונות הדרכים בארץ? ימים יגידו.