|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
שער הכניסה לבית הקברות הישן של עין חרוד בגדעונה [צילום: אלי אלון]

סיפור בית הקברות הישן של עין חרוד בגדעונה

בית הקברות ההיסטורי הישן של עין חרוד בגדעונה נמצא כיום במצב עלוב ומוזנח למדי, הכיתוב על חלק מהקברים הולך ונמחק. ראויים חלוצי וראשוני העמק הקבורים במקום ליחס יותר מכבד. סיפורו של בית עלמין זה
11/04/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: אלי אלון]

בפאתי דרום מזרח הישוב גדעונה בגלבוע, למרגלות הר הגלבוע סמוך למעיין חרוד, שוכן מזה כ-94 שנים בית הקברות הישן של עין-חרוד. ביקרתי בסוף השבוע (8.4.16) בבית קברות מיתולוגי והיסטורי זה. המחזה שנגלה לעיניי לא מלבב. בית הקברות ישן מאוד ומוזנח למדי הכיתוב על חלק גדול מהקברים הולך ונמחק עד כי לעיתים קשה לזהות את שם ופרטי הנפטר ואפילו שער הכניסה לבית הקברות במצב עלוב ומתפורר.

בבית הקברות קבורים חלוצי וראשוני מתיישבי העמק, חברי עין חרוד, תל יוסף קבוצת "חוגים" (בית השיטה) ואחרים. מספר הנקברים המדויק בו אינו ידוע, קבורים בו ילדים ומבוגרים שנפטרו במהלך שנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, קורבנות מגפות ומחלות למיניהן, אירועי דמים, פרעות ותאונות לא עלינו וגם כאלה שלא יכלו לקשיי וסבל החיים באותן שנים ו"שלחו יד בנפשם" (התאבדו). קברו בו בעיקר במשך כ-16 שנה משנת תרפ"ב 1922 עד שנת תרצ"ח 1938.משנת 1939 נקברו מתי עין חרוד בבית הקברות החדש של עין חרוד ליד גבעת קומי לשם עבר קיבוץ עין-חרוד ממעין חרוד. בצדו המזרחי של בית הקברות הישן של עין חרוד ולמעשה באותו מתחם נמצאת חלקת הקברים הנוכחית של הישוב גדעונה.

בית העלמין נפתח ב-1922

המצבות הישנות בבית הקברות הישן של עין חרוד פזורות על טרסות אבן. חלקן עשויות אבני בזלת ועליהם כיתוב שם ופרטי הנפטר. בשטח בית הקברות סביב הקברים פזורים חלוקי אבן רבים ועצי בר המצילים (מלשון צל) את המקום.

בית הקברות נחנך באדר תרפ"א כאשר במקום נקברים שני חברים צעירים, נחמה אברונין, בת 23 ואהרון רוזין בן 24. שנה לאחר מכן ב-1923הובאו לקבורה במקום שלושה חללים נוספים: מאיר מלצמן שעל מצבתו חרוטות המילים "חיל המשטרה המעולה", טוביה אנגל שנקבר בתמוז תרפ"ג, ויהודה שוסטר בן 21, ש"נפל במחצבת עין חרוד".

בשנת 1924 נקבר במקום יעקב ויסר על מצבתו נחרט: "שלח יד בנפשו".

בשנת 1926 מתווספים לבית הקברות שבעה קברים נוספים: חיים פלקסר, בן 25, צפורה לבית זמיר, בת 18 שנה. יוסף חרמוני, בן 26, על קברו נכתב: "פה טמון צעיר הענפים בצמרת אילננו שנקטף בדמי עלומיו". צפורה וילנסקה, אסתר לוברסקי, בת 23 שעל מצבתה נכתב "נקטפה בעצם התגשמות חלומותיה". אביגדור בן דב ויינר, בן 35 על מצבתו מצוין כי "נפטר מטיפוס". לאה שניאורסון, בת 27. עלתה בתר"פ.

נהרגו מנגיחת פר וע"י הרכבת

בשנת 1927 - נקברים בבית הקברות עין חרוד (הישן): דור (אולי דוד) בירנבאום, בן 25, על קברו מצוין כי "נהרג ע"י הרכבת לא ברור נסיבות האסון והיכן התרחש. נקבר נוסף בבית הקברות הישן של עין חרוד ב-1927 היה אברהם פרוינד, יליד לודז' בן 21, ועל קברו של נכתב: "נהרג בעבודה מנגיחת פר" עוד נקברו במקום באותה שנה: זכאי גלזר בן 22, מרחובות, ישראל בן נתן, בן 24, ורחל בת אוריה, בת 34, "חברה במשק עין חרוד".

חשוב להדגיש כי ייתכן שנקברו בבית הקברות במהלך השנים אנשים נוספים. אני רשמתי לפי הרישומים והעתקתי מהכיתוב על גבי המצבות. מאחר שהכיתוב שהולך ונמחק לא תמיד ברור ייתכן שנפלו טעויות בכתיבת השמות והתאריכים. ואיתכם הסליחה מראש.

ב-1928 נקברו בבית הקברות הישן של עין חרוד 4 ילדים: קשט בן שנה, הילד עובד, בן שנה עמירם, בן שנה. אסתר ספיר, בת 5. כן נקברו במקום באותה שנה: יהודה בן זלמן וולפזון, בן 31, זאב בן פסח פרידין - י"ח בתמוז תרפ"ח, על מצבתו נרשם: "נהרג בעבודה בגורן ע"י מכונת הדישה בעין חרוד "לא בספר הזהב כי אם בספר העבודה נרשמת כבוד לנצח".

נקבר נוסף באותה שנה(1928) אריה בן שלמה אנדרמן –על מצבתו נחרט: "רוקח בבית החולים בעין-חרוד. נולד בגליציה בניסן תרנ"ה. עלה ארצה בתרפ"ח. נרצח במיטב שנותיו ביום כ"ה בתשרי תרפ"ח". בן 33. לא הצלחתי לברר באילו נסיבות נרצח ועל-ידי מי.

בהמשך נקברו בבית הקברות הישן של עין חרוד:

בתרפ"ט 1929-נקברו: הילדה מרים, בת שנה, פריל פרק, בת 33, עליזה פס בת 21, אברהם נוז'יק, בן 35. בשנת 1930 נקברו יצחק פינקל, בן 27, "נפל בשמירה בכרם". תהילה טל בת 27. ב-1931 נקבר יהודה טוביה, בן 19, נולד באמריקה .ב-1932-נקברו בבית העלמין: בלה ליפשיץ – "שלחה יד בנפשה". הלל לבנון, בן 32. איזיק חייקין, בן 33. ב-1933 הובאה למנוחות במקום מלכה הנדיל בת 32 הייתה במותה.

ב-1934 הובאו לקבורה בבית הקברות זלמן וולפזון, בן 73 ככל הנראה אביו של יהודה וולפזון שנטמן כאן 6 שנים קודם לכן ב-1928 ואברהם דובניקוב - בן 23, ש"נפטר בתאונה במעין חרוד".
ב-1935 הצטרפו לבית הקברות הישן של עין חרוד ארבעה נפטרים והם: מתתיהו שרייר - בן 33 משדה נחום, שלום שנירר (ממינכן) - בן 27, "שלח יד בנפשו", גדעון אוריאל בן 24, "שלח יד בנפשו" חנוך נימנוב - בן-27 "טבע בסחנה".

משה רוזנפלד - "החלל הראשון של "המאורעות"

ב-1936 החלה תקופת מאורעות הדמים 1936-1939 הידועים גם בשם מאורעות תרצ"ו-תרצ"ח כאשר הערבים תוקפים פורעים באנשי הישוב היהודי בארץ. הסרג'נט משה בן שלמה יצחק רוזנפלד היה ככל הנראה החלל הראשון של מאורעות תרצ"ו תרצ"ח. רוזנפלד נולד בכסלו תרס"ה במנחמיה, נפל חלל בהר הגלבוע "בעמדו על משמר הלאום בתאריך י"א מר-חשון תרצ"ו" - בן 31 היה במותו. הוא מובא לקבורה בבית העלמין שליד מעיין חרוד על קברו נחרט "הצבי ישראל על במותיך חלל איך נפלו גיבורים. ראשון חללי הישוב במאורעות .

עוד נקבר בבית העלמין הישן של עין חרוד באותה שנה -שנת 1936 . דב שטורמן איש עין חרוד. שטורמן נולד בשנת 1916 ברשקוב שבאוקראינה למרים וזאב. הוא התייתם מאביו בגיל שנתיים ובשנת 1926 עלה עם אמו לארץ ישראל. בארץ הצטרפו לקיבוץ עין-חרוד. הוא התחנך בבית הספר היסודי ואחר כך למד בכפר הנוער בן שמן. בסיום לימודיו בשנת 1935 התגייס על-פי החלטת הקיבוץ למשטרה ושירת בשרונה ובפתח-תקווה. ביום (2.2.1936) נהרג במילוי תפקידו בפתח תקוה על-ידי פליטת כדור שהוכנס על-פי הסברה במזיד לרובהו על-ידי שוטרים ערבים. בן 21 היה במותו. על מצבתו נחרט: היה חניך בית הילדים התגייס למשטרה "על משמרתו קופד פתיל חיו" נקברים נוספים בשנה זו בעין חרוד היו: דוד מוזס שעלה מגרמניה והיה בן 31 במותו, וישראל קליימן, בן 40.

בשנת 1937 נקברו בבית הקברות הילד משה בן מאיר, בן שנה. הילד יורם בן יעקב, בן שנתיים הילדה נורית, בת שנה. צפורה רזניק, בת 22, צפורה שטרן בת 21, אליהו ס"ט בן 47. עלה בשנת תר"ע
בשנת 1938-הובאו למנוחות בבית הקברות בעין חרוד (הישן): אברהם דרובנים, בן 4, אסתר דרובנים, בת שנה. זאב (וילי) - בן 21, יקים הס, מראשוני עליית הנוער שהגיעו מגרמניה לעין חרוד, ושמעון לס "קרבן מאורעות הדמים" בן 27. רעיה קרפובסקי, בת 37. לאה הרשבויט בת 23 -"שלחה יד בנפשה".

קבר שלמה לביא

ביולי 1963 הובא לקבורה בבית העלמין הישן של עין חרוד שלמה לביא חלוץ איש העלייה השנייה, מאבות התנועה הקיבוצית וחבר הכנסות הראשונה והשנייה . לביא שהיה בן 80 במותו נקבר לצד אשתו רחל (לבית זיסלה שנפטרה בתחילת שנות ה-30 בדמי ימיה ונקברה בבית העלמין הישן של עין חרוד.

שלמה לביא בן למשפחת לבקוביץ מחסידי גור יליד העיר פלונסק שבפולין עלה לארץ ישראל בשנת 1905, עבד כפועל בפרדסים בפתח תקוה וסג'רה. בשנת 1909 השתתף בהקמת ארגון "השומר". היה ממנהיגי מפא"י וממייסדי הקיבוץ עין חרוד בשנת 1921, והתגורר בו עד מותו.

שני בניו, ירובעל לביא והלל לביא, נפלו במלחמת העצמאות. לאחר הקמת המדינה היה חבר הכנסת הראשונה והשנייה. במהלך אחת מנסיעותיו מקיבוצו לישיבות הכנסת פגע לביא בעת שנהג בטנדר בכביש ואדי ערה בעת שנעשו עבודות בכביש בפועל שעבד בכביש וגרם למותו. אל אף חסינותו כחבר כנסת התעקש לביא להסיר חסינותו ולהעמידו לדין. בקשתו נענתה והוא הועמד לדין ונקנס בסכום סימלי.

על שמו בית התרבות "בית לביא" בקיבוצו עין חרוד ורחוב שלמה לביא בקריית חיים.

הזנחה מביישת

ברבות השנים הוזנח בית הקברות הישן של עין חרוד שדומה כי אין עוררין על חשיבותו ההיסטורית והמורשתית. עשבים בגובה רב כיסו אותו ובשל תנודות הקרקע וסחף מים שזרמו מהר הגלבוע הצמוד שקעו חלק ממצבותיו ונטו על צידם. ב-1988 בעידודו של אברהם יריב מי שהיה אז ראש המועצה האזורית גלבוע נעשו עבודות שיקום של בית העלמין. ומאז עברו קרוב ל-30 שנה מצבו כיום של בית הקברות אינו מלבב. כך לא צריך להיראות פנתיאון קבורה ובית קברות היסטורי ומורשתי כמו זה.

אומרים לי כי יש להשקיע בחיים ולא במתים, וזה נכון. אולם לא מדובר כאן בהקמת מצבות שיש מפוארות בעלות מאות אלפי שקלים אלא בעיקר בעבודות חידוש הכיתוב שעל מצבות הקברים שהולך ונמחק, ובשיפור התשתית והמראה של בית הקברות. עלות עבודות אלה בהתחשב שמדובר בבית עלמין קטן, לא צריכה לעלות כספים רבים. המצב כיום במקום צריך לבייש את אנשי עין חרוד וקיבוצים נוספים שראשוניהם קבורים במקום וכן את המועצה האזורית גלבוע שבשטח שיפוטה נמצא בית העלמין. יש לשקם בית קברות זה שהוא אתר היסטורי ומורשתי בעל חשיבות וגם פוטנציאל לאתר תיירות. ניתן להפעיל לשם כך מתנדבים וגם הקיבוצים באזור שחלקם עשירים מאוד צרכים להירתם למבצע שיקום בית קברות זה ולהפכו למקום עם מראה מכובד מבלי לפגוע בצביונו המקורי. אנו נעקב ונדווח.

קברו של שלמה לביא ורעייתו ורחל בבית הקברות הישן [צילום: אלי אלון]
תאריך:  11/04/2016   |   עודכן:  11/04/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפור בית הקברות הישן של עין חרוד בגדעונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היינו רעייתי ואני לבדנו בבית העלמין ברמת הכובש מול מצבתו של חמי נוחו עדן. חמישים שנה למותו. סביב מצבות דוממות. חרושות שנים. אין שביל אמין לבאים בימים העולים על קברי אבות. בין אבן לאבן כמעט אין מדרך רגל. הולכים זהיר אל המתים. ויוצאים זהיר. חום מתיש. גם מחוץ לבית העלמין אין נפש חיה. רעייתי מחזירה את הדלי בו הביאה מים לשטוף את חלקת הקבר לתא המכונית ומבחינה כי אחד הצמיגים פגוע תקר. קוראת לי. כך באנו הנה, אני אומר. חלילה לנו אם לא... אני מעריך שאין בכוחו של הצמיג לשאת אפילו נסיעה של מטר. אי-שם, במכונית יש גלגל חילופי. בעלומיי ידעתי מקומם של הצמיגים לא רק כי היו גלויים, אלא בעיקר כי מדי פעם עמד בי כוחי לטפל בכל הכרוך בתקר, והייתי זריז בהגבהת הרכב, בשיחרור אומים וברגים, בהחלפת גלגלים. עכשיו, בימי סתווי, אני מביט ברכב חסר אונים. צמיג מסתתר לא מטריד אותי עוד כלל. אין ברירה, אומרת רעייתי, אנחנו מנויים על שירותי גרירה. שלש שעות אני אומר לה, לפחות. יבואו - אם יבואו וכשיבואו, יחליפו גלגל אם יגיעו ולאחר שיגיעו, ויצוו עלינו לנסוע למוסך, אלוהים יודע היכן, לתקן את הנקוב. החוק אוסר על נסיעה ברכב שצמיגו החלופי אינו תקין. שומרי חוק אנחנו. אבד היום. בוטלו פגישות שהמתינו לי בנתניה.
11/04/2016  |  יצחק מאיר  |   כתבות
טימור קויטלשווילי הוא גיטריסט גאורגי מחונן, המדורג כאחד מחמשת הגיטריסטים הטובים בעולם. הוא ניצב בשורה אחת עם שמות גדולים כמו טומי עמנואל, ג'ורג' בנסון, לס פול, סן הנדרסון ואלן הולדסוורת, עימם הוא אף משתף פעולה. לא בכדי זכה קוויטלשווילי בארצו לתואר המחמיא "ג'ימי הנדריקס הגרוזיני", על שמו של מי שהיה בשעתו הגיטריסט מספר אחת על פני הגלובוס.
11/04/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
מאז תחילת 2014, בעקבות כישלון ניסיונו של מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, לתווך הסכם ישראלי-פלשתיני, צרפת חותרת למלא את הריק שנוצר עם החלטתו של הממשל האמריקני להימנע מניסיון נוסף להחיות את התהליך המדיני הישראלי-פלשתיני ופועלת נמרצות במטרה לחדש את התהליך ביוזמתה. בישראל נשמעה טענה, שלפיה מקורן של שורת היוזמות הצרפתיות שהועלו בשנתיים האחרונות בשאיפתו האישית של שר החוץ הצרפתי היוצא, לורן פביוס, להותיר את מורשתו על מדיניות החוץ הצרפתית. אולם, היוזמה שרדה גם אחריו ונראה, כי היא בעיקרה תוצאה של תסכול מתמשך וביקורת על הקיפאון המדיני (המכוונת בעיקר נגד התנהלותה של ממשלת ישראל), של חשש מהמשך הסטטוס-קוו בלא שמסתמנת פרספקטיבה לחידוש המשא המתן הבילטרלי בין ישראל לפלשתינים, וכן של האלימות בשטחים, שסופה אינו נראה. אף ייתכן כי שיקולים פוליטיים פנימיים דוחפים את הממשל הצרפתי להפגין פעלתנות זו.
הפסח בפתח, ההכנות בעיצומן ואנחנו אצים רצים להיערך במועד לקראת חג החרות הבא עלינו לטובה. אבל לפני החרות - עבדים היינו: צריך לקנות, לנקות, לסדר לבשל, להגעיל את הכלים ועוד ועוד. עם כל אלה חשוב שנסב לסדר כשכולנו שמחים ובריאים. לכן, עלינו להקפיד שאת ההכנות לחג נעבור ללא תאונות וללא פגיעות.
10/04/2016  |  אנדרי מטיאס   |   כתבות
קרינה אולטרה סגולה הינה חלק בלתי נפרד מחיינו, וגם בחורף קרינת אולטרה סגולה נמצאת איתנו כמו תמיד אבל פחות. להלן 34 עובדות על הקרינה המיוחדת הזאת:
10/04/2016  |  ניר ארדינסט   |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il