|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

קווים לדמות ל"ג בעומר

למה מדליקים מדורות? מה עניינם של תפוחי אדמה בנייר כסף? מדוע עושים תספורות לילדים בני שלוש?
25/05/2016  |   יואל רפל   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
סיבה למסיבה? [צילום: יעקב נחומי, פלאש 90]

וגם ה"חאלקה"
מנהג גזיזת השיער לילדים בני שלוש במירון, בחגיגות ל"ג בעומר, הוא מנהג קבלי שהנהיגו תלמידי האר"י. למנהג הנקרא "חאלאקה" אין שום מקור הלכתי (לא ברמב"ם ולא בשולחן ערוך) והוא לקוח, כמו מנהגים נוספים, ממסורת עממית אורינטלית שקשה לזהות את מקורה. במרוצת השנים אומצה המסורת וניתן לה הסבר, שעל פיו גזיזת השיער על קברו של רשב"י נחשבת כסגולה לאריכות ימים.

אין חג בחגי ישראל שתכניו לוטים בערפל כמו ל"ג בעומר. המקורות ליום זה דלים, ואין לו איזכור מפורש בתורה, במשנה, במדרשים, בספרות או בכתבי הרמב"ם. תשאל ילד על מקורה של מדורת ל"ג בעומר, שאת העצים להבערתה הוא אוסף מלפני פסח, והוא ימלמל משהו על אלפי תלמידים שהיו לרבי עקיבא ומתו במגפה שנפסקה בל"ג בעומר.

אך האמנם זה מה שכתוב בתלמוד, שנערך כ-300 שנה מאוחר יותר? "אמרו: שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לר' עקיבא מגבת עד אנטיפטרס וכולן מתו בפרק אחד, מפני שלא נהגו כבוד זה בזה. והיה העולם שמם. עד שבא ר' עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושְנָאָהּ [לימדה] להם - ר' מאיר, ר' יהודה, ר' יוסי, ר' שמעון ור' אלעזר בן שמוע, והם העמידו תורה אותה שעה... וכולם [התלמידים] מתו מפסח עד עצרת [שבועות]" (יבמות ס"ב, ע"ב).

האם ל"ג בעומר נזכר בטקסט המשמש אבן יסוד לקיומו? כלל וכלל לא. לדעתי המספר "שנים עשר אלף זוגים", שהם 24,000 איש שמתו במגפה, הוא מספר מטאפורי שנלקח מספר במדבר שבו מסופר (כ"ה, ח'): "ותעָצַר המגפה מעל בני ישראל, והיו המתים במגפה ארבעה ועשרים אלף".

אם כן, מהו ייחודו של ל"ג בעומר, או מה הסיבה למסיבה? שבאותו יום פסקה המגפה? נו, אחרי מגפה ב-24,000 איש יש סיבה למסיבה? האם יש למישהו רצון לחגוג סביב מדורה?


פתח לתורת הסוד


חלפו כמה מאות שנים, עד שרב האי גאון מבבל מזכיר את מנהגי ספירת העומר, תוך שהוא מביא טעמים שונים ומנוגדים למנהגי האבלות בימי הספירה. מכאן שאף בימיו טעמי היום לא היו ברורים. רב האי גאון מזכיר שלושה מנהגים: לא להסתפר, לא להתחתן בימים אלה, לא לעשות מלאכה משקיעת החמה. אינני מכיר מישהו מהמקפידים על ספירת העומר וממקיימי "מצות" המדורה בל"ג בעומר, המקיים את הסעיף השלישי. אז את הסעיף השלישי לא מקיימים, ולשניים הראשונים נוספו חומרות ככל שאפשר לייבא מתעניות אחרות בלוח השנה היהודי.

אך נחזור לל"ג בעומר. מיעוט המקורות וחוסר הבהירות פתח בפני תורת הסוד והמסתורין (הקבלה) מקום להתגדר בו. לפי המסורת, בל"ג בעומר נפטר ר' שמעון בר יוחאי, שלפני מותו גילה לתלמידיו סתרי תורה ואת סודות הספר המיוחס לו, הזוהר הקדוש. ראוי להסתייג: לדעת המחקר המדעי הזיהוי מוטעה, וספר הזוהר נתחבר בצפון ספרד על-ידי ר' משה די-לאון בסוף המאה ה-13. לפנינו שתי מסורות שונות למהותו של ל"ג בעומר. לדעת אנשי ההלכה מקור החג בעצירת המגפה שהביאה למותם של רבים מתלמידי רבי עקיבא. לדעת אנשי הקבלה סיבת החג נעוצה בהיותו יום פטירתו של רשב"י, תלמידו של רבי עקיבא.

יש גם שני מקורות מרכזיים להדלקת המדורות. לפי דעה אחת, ראשיתו של מנהג ההדלקה במרד בר-כוכבא, כאשר השיאו משואות-מדורות כדי להודיע על תחילת המרד ועל נצחונות שהושגו. דעה אחרת מוצאת את מקור הדלקת המדורות בספר הזוהר שבו מסופר, כי בעת פטירתו של רשב"י בל"ג בעומר, נתמלא ביתו אור גדול ואש שלא פסקה כל אותו היום. את קברו של רשב"י מזהים במירון ועל כן מתכנסים שם המונים ביום פטירתו משתטחים על הקבר, מדליקים נרות ומקיימים את טקס ה"הדלקה".


שתי גישות לבר-כוכבא


לפני שנפרט סיבות נוספות למדורות, נתמקד קמעא בר' עקיבא ובבר-כוכבא, מנהיגי המרד בשנים 135-132, מרד שתוצאותיו האיומות מסוכמות על-ידי ההיסטוריון הרומי דיו קסיוס: "חמישים ממצודותיהם העיקריות [של היהודים] ו-985 מכפריהם החשובים ביותר נחרבו. 580,000 איש נהרגו בהתקפות ובקרבות, ואילו את מספר המתים מרעב, ממגפה ומאש אי-אפשר היה לברר. כתוצאה מכך התרוקנה מתושביה כמעט יהודה כולה" (תולדות הרומאים 60, 14). היש בתוצאות אלו של המרד סיבה לקיום אירועי שמחה כלשהם?

מה היה שמו של מנהיג המרד: בן-כוזיבא - כפי שכינוהו חכמים, האיש שהכזיב או שבא מאכזיב, או בר-כוכבא, מלשון כוכב, כלשונו של ר' עקיבא "'דרך כוכב מיעקב', זה מלך המשיח"? וסביר ששמו היה בן כוסבא, כפי שכתוב באיגרות שנתגלו במערות שבאזור ים המלח.

מקובל לראות בר' עקיבא מנהיג רוחני של המרד, ובבן-כוסבא את המנהיג הצבאי. שניהם נושאים בשורה פוליטית-משיחית, המנוגדת לחלוטין להשקפתו של רבן יוחנן בן-זכאי, המחדש הגדול של היהדות אחרי חורבן בית המקדש השני וכישלון המרד הגדול ברומאים.

השמות שכינו בהם את מפקד המרד ביטאו השקפות פוליטיות נוגדות. חכמים שהתנגדו למרד, ואשר דגלו בהשלמה עם השלטון הרומי כרע במיעוטו ועמלו בתהליך השיקום הרוחני, כינו אותו "בן כוזיבא" מלשון "כזב". ואילו ר' עקיבא, שנשא את בשורת הריבונות הלאומית ושלטון התורה, ראה בבר-כוכבא משיח המביא את הגאולה המיוחלת. לא פלא אפוא שנגדו מתייצב ר' יוחנן בן תורתא ומתריס: "עקיבא, יעלו עשבים בלחייך, ועדיין בן-דוד לא יבוא!" (ירושלמי, תענית פ"ד, ה"ה).


1 במאי האירופי


שתי דעות נוספות הועלו לסיבת הדלקת המדורות. ייתכן שזהו מנהג קדום מאוד הקשור ל"חגי המיומס" המוכרים מתקופת התלמוד. אלה חגים מקומיים: שבט, משפחה, כפר שבהם היו יוצאים לזבח, אכילה ושתייה סביב מדורת ענק. מדרש תנחומא מציין: "כל שבט היו לו מיומס בפני עצמו".

דעה נוספת העולה במחקר המדעי גורסת, כי מקור הדלקת המשואות במרכז אירופה של ימי הביניים, כאשר נהגו (ויש שעדיין נוהגים) לצאת ב-1 במאי ליערות, להדליק מדורות, לשחק בחץ וקשת ולזרוק תפוחי אדמה לאש. הסבר זה מלא יותר, כיוון שהוא כולל בתוכו גם הסברים למנהגים השונים של החג.

בשנים האחרונות הולך ופוחת מספרם של השוקדים על הכנת חץ וקשת כדי לחגוג את ל"ג בעומר. לדעת אלה המקשרים את היום עם מרד בר-כוכבא, מתפרש השימוש בחץ וקשת כמסמן את "ללמד בני יהודה קשת". לדעת הנוהים אחרי רשב"י, מסמלת הקשת בצורתה הקמורה את הקשת בשמיים שלא נראתה בימיו, שכן זכותו וקדושתו של רשב"י הן שהגנו על ישראל.

התנועה הציונית אימצה את ל"ג בעומר בכלל ואת דמותו של בר-כוכבא, מנהיג המרד ברומאים, בפרט. בר-כוכבא סימל את האנטי-תזה ליהודי הגלותי כפוף הגב. מפקד המרד שימש סמל למאבק לאומי לעצמאות מדינית. ר' עקיבא הוא האידיאולוג הקדום של הציונות הדתית, שאת תנועת הנוער שלה "בני עקיבא" קראה על שמו. ב-1885 נוסד ארגון "אהבת ציון" במסגרת טיול ל"ג בעומר. בוורשה היה ל"ג בעומר יום תנועות הנוער הציוניות. והמסורת בגולה עברה לארץ-ישראל. בל"ג בעומר של שנת 1941 הוקם הפלמ"ח. כעבור שבע שנים, בל"ג בעומר של 1948, ניתנה הפקודה לייסוד צה"ל.

תאריך:  25/05/2016   |   עודכן:  25/05/2016
ד"ר יואל רפל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קווים לדמות ל"ג בעומר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא בעיון
25/05/16 13:04
2
דניאל143
25/05/16 16:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
כבכל שנה, גם השנה מתכוננים במגן דוד אדום לצד כוחות הביטחון לקראת הילולת רבי שמעון בר-יוחאי בהר מירון ולאירועי ל"ג בעומר בכל רחבי הארץ, ומעלים את הכוננות.
24/05/2016  |  יפעת גדות  |   חדשות
בשל זיהום האוויר שיוצרות המדורות, לקראת ל"ג בעומר ביום רביעי הקרוב, מעדכן המשרד להגנת הסביבה את ההנחיות לציבור החוגגים. במהלך בעירת העצים במדורות נפלטים לאוויר ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים, המסוכנים ביותר לבריאות האדם, וכן כמויות גדולות של פחמן דו חמצני, הגורם להתחממות כדור-הארץ.
23/05/2016  |  יפעת גדות  |   חדשות
במרכז הרפואי זיו ערוכים לקראת הילולת ל"ג בעומר בקבר הרשב"י במירון, שתפתח ביום רביעי 25.5.2016, אך קורא לחוגגים לנקוט את מירב הזהירות לבל תיפגם השמחה במקרי פציעה, או כוויות.
23/05/2016  |  יפעת גדות  |   חדשות
אנחנו נמצאים בעיצומה של ספירת העומר ועוד מעט נציין את היום ה-33 לספירה - ל"ג בעומר. עוד מעט יפצחו ילדינו בשיר המהלל את בר כוכבא - "הוא היה גיבור הוא קרא לדרור, כל העם אהב אותו, כי הוא היה גיבור".
22/05/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
נו אז עבר כבר יום העצמאות, ונרגעתי כבר מכל החגיגות. אז בהתחלה הייתי צריך לנקות את האוטו של החברה שלי מכל הקצף שהילדים הלא מחונכים מילאו אותו, אבל לא היה אכפת לי, כי למרות שאני כילד לא הייתי כזה, אני זוכר שגם בשכונה שלנו היו ילדים שהיו דופקים בפטישים על ילדים אחרים, ובכלל לא היה אכפת לי שכל הילדים דפקו לי על הראש בפטישים, כי ידעתי שהם רק מקנאים בי ובחינוך שלי, חוץ מאותה הפעם שלאחד הילדים לא היה פטיש מפלסטיק, והוא הביא מהבית פטיש של שניצלים. אז זה נורא כאב לי והתחלתי לבכות. לא כי הייתי פחדן, כי אני תמיד הייתי מאוד אמיץ, אבל לקחו אותי מיד למרפאה, ולמזלי הוא היכה די חלש, אז היו לי רק כמה תפרים וזהו. ואני חייב להגיד לזכותו של הילד שהאבא שלו הביא אותו מאוחר יותר לבקש ממני סליחה. ואני בטוח שהוא מאוד הצטער, כי העין שלו הייתה קצת נפוחה מפני שאבא שלו הסביר לו עם הידיים (כי ככה זה במגזר שלהם) למה היה אסור לו לעשות את זה.
22/05/2016  |  עילי צוף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il