|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שישה בשישי

מנוולים

מימי קדם ועד השבוע האחרון, מרומא ועד טורקיה, בעולם העסקים ובעולם המשפט. מצעד של מספר אנשים שלא הייתם רוצים למנות בין חבריכם
03/06/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   רצח הנערה בקצרין   |   תגובות
תלוי הקשר [צילום: יואב דותן]


עופר ניב ואח' נ' דן / פסק בוררות
בכירי חברת דן עשקו עשרות עובדים, כאשר הכריחו אותם למכור את מניותיהם בחברה ברבע משוויין הריאלי
ע"פ 764/14, יונתן היילו נ' מדינת ישראל / פס"ד
זיכויו של יונתן היילו מאשמת רצח אדם שהתעלל בו מינית והרשעתו בהריגה; עונשו מופחת מ-20 ל-12 שנות מאסר

שמואל רפאלי ומיכאל נגר
רפאלי. דרושה חקירת משטרה [צילום: יח"צ]

ה-17 אולצו למכור את המניות בנזיד עדשים כתנאי לפרישה וקבלת פיצויים ופנסיה. בראש המנוולים שעשו זאת עמדו היו"ר דאז, מיכאל נגר, והמנכ"ל דאז והיו"ר דהיום, שמואל רפאלי. המטרה שלהם – קבעו בנפרד השופטים בדימוס ברכה אופיר-תום ועמירם בנימיני – הייתה פשוטה וברורה: ככל שיהיו בדן פחות בעלי מניות, יעלה הערך של מניותיהם-שלהם

ע"נ התאלמן בגיל צעיר ונותר עם שלושה ילדים בני 14-12. י"ג סובל מנכות של 10%, הוא סועד את אמו החולה בסוכרת ועבר גירושין כואבים. י"נ עבר התקף לב ולא היה מסוגל לעבוד. ש"ר נאלץ לתמוך בגיסתו בעקבות טרגדיה משפחתית. א"ב נקלע למצוקה כלכלית והתקשה לפרנס את משפחתו. א"ג לקה בליבו והוא מטופל בבן הסובל משיתוק מוחין.

אלו הם רק שישה מבין 17 חברי דן, שבכירי החברה ניצלו בצורה צינית את מצבם כדי לרכוש מהם את מניותיהם בחברה ברבע משוויין. ה-17 אולצו למכור את המניות בנזיד עדשים כתנאי לפרישה וקבלת פיצויים ופנסיה. בראש המנוולים שעשו זאת עמדו היו"ר דאז, מיכאל נגר, והמנכ"ל דאז והיו"ר דהיום, שמואל רפאלי. המטרה שלהם – קבעו בנפרד השופטים בדימוס ברכה אופיר-תום ועמירם בנימיני – הייתה פשוטה וברורה: ככל שיהיו בדן פחות בעלי מניות, יעלה הערך של מניותיהם-שלהם.

אני לא חסיד של שימוש באמצעים פליליים לטיפול בסכסוכים עסקיים. אבל הפעם המשטרה חייבת להיכנס לתמונה. שימוש במצב אישי של הזולת כדי לכפות עליו עסקה רעה, מהווה סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד. כאשר מדובר בבכירים בתאגיד, אלו גם מרמה והפרת אמונים בתאגיד. נבזות כזו אינה יכולה להסתיים בתשלומים הבאים מקופתה של דן, ושרק בעקיפין פוגעים במי שעשו מעשים כאלו. למנוולים כאלו יש מקום מתאים אחד ויחיד: בית הסוהר.

אורן קובי
מאזארטי ורנג'רובר [צילום: יוסי אלוני]

כבר נתקלנו בנוכלים, אבל לפחות לפי הדוח של עו"ד חגי אולמןאורן קובי הוא מהמנוולים שביניהם. על-פי הדוח, קובי נטל בצורה מכוונת את כספם של עשרות לקוחותיו והשתמש בהם כמעט אך ורק לצרכיו האישיים. הרשימה עוצרת נשימה: דירה במגדלי אקירוב ב-17.5 מיליון שקל, ציוד לדירה ב-6.5 מיליון שקל, מכוניות מאזארטי ורנג'רובר, נסיעות לחו"ל, בגדים במיליון שקל, אוסף עטים ששוויו 2 מיליון שקל – וזה לא הכל.

בהשוואה הבלתי-נמנעת לענבל אור, תחושת הבטן שלי היא שאור הונתה כאשר הסתבכה, בעוד קובי ביצע פעילות תרמיתית מהיום הראשון. מבלי לחרוץ דין בשלב מוקדם זה, אבל מתוך נסיון העבר עם אולמן כאדם רציני מאוד (הוא היה בין נאמני אי.די.בי), מתקבל הרושם שכל פעילותו העסקית של קובי כוונה למטרה אחת ויחידה: להונות כמה שיותר אנשים ולהוציא מהם כמה שיותר כסף.

עורכי הדין ורואי החשבון שהיו סביבו יידרשו לתת תשובות ולהסביר כיצד טיפוס כזה יכול היה לפעול באין מפריע במשך שנים. גם משרד הבינוי צריך לומר לנו כיצד בכוונתו למנוע מנוכלים דומים לפעול בעתיד. והעיקר – הכלל הבסיסי: אם מישהו מבטיח לכם משהו שהוא טוב מכדי להיות אמיתי, קרוב לוודאי שהוא לא אמיתי.

רומן זדורוב ויונתן היילו
התערבות שערורייתית [צילום: פלאש 90]

אני חושש שהמקרים הללו מלמדים על חוסר אמון הולך וגובר במערכת – החל מהמשטרה, עבור בפרקליטות וכלה בבית המשפט (כולל בית המשפט העליון). יש מאות אלפי ישראלים שגם אם תתנו להם פסקי דין מנומקים של מאות עמודים – לא יאמינו. למה? כי הם לא מאמינים. הם לא צריכים הסבר, הם לא צריכים הוכחות

רומן זדורוב רצח את תאיר ראדה. יונתן היילו הרג את ירון איילין. עם כל ההבדל העצום שבין המקרים – ראדה הייתה ילדה חפה מפשע, איילין היה עבריין מין – יש להם תופעה משותפת ומטרידה: תמיכה ציבורית רחבה. כיצד שני מנוולים כאלו, שנטלו חיי אדם, מצליחים לזכות במאות אלפי תומכים בפייסבוק (הראשון) ובהתערבות שערורייתית של אישי ציבור בהליך המשפטי (השני)?

אני לא מבין כלום בפסיכולוגיית המונים. אני כן מבין במערכת המשפט הישראלית, ואני חושש שהמקרים הללו מלמדים על חוסר אמון הולך וגובר במערכת – החל מהמשטרה, עבור בפרקליטות וכלה בבית המשפט (כולל בית המשפט העליון). יש מאות אלפי ישראלים שגם אם תתנו להם פסקי דין מנומקים של מאות עמודים – לא יאמינו. למה? כי הם לא מאמינים. הם לא צריכים הסבר, הם לא צריכים הוכחות.

חוסר האמון הזה עלול להביא לתוצאות חמורות של נטילת החוק לידיים, של איש הישר בעיניו יעשה, של פנייה לדרכים חלופיות ולאו-דווקא חוקיות. דרוש טיפול שורש כדי לגדוע את התהליך בעודו באבו: בחינוך מהגיל הרך לכיבוד החוק, בהסברה לבני נוער, בשכנוע למבוגרים, בפתיחות לביקורת (כן, פרקליטי המדינה, גם מצידכם), במתן מענה ממשי לתמיהות. אחרת, המנוולים ימשיכו לקבל אהדה על חשבון הקורבנות ושומרי החוק.

רוני סדובניק
הסתתרה מאחורי נאנסת [צילום: יוטיוב]

עו"ד רוני סדובניק לא אהבה, בלשון המעטה, את הביקורת שמתחנו עליה בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון בנושא עלילת האונס של לקוחותיה נגד עו"ד אורי דניאל, כפי שלא אהבה את הביקורת שמתחנו עליה בשל עלילתה הבזויה בפרשה אחרת נגד שלושה שופטים. מה עשתה סדובניק? ניצלה לקוחה אחרת שלה, קורבן לאונס קשה, וביקשה לפתוח נגדנו בהליכים על בזיון בית המשפט – דבר שאותו אנו מכחישים מכל וכל. הבקשה הוגשה ממניעים זרים, שנה לאחר האירוע הנטען, הייתה חסרת יסוד עובדתי, ובעיקר – לא היה לה בסיס משפטי. בית המשפט העמיד את סדובניק על העובדה האחרונה, המליץ לה למשוך את הבקשה וכך נאלצה לעשות.

עצם השימוש באותה לקוחה היה מעשה נבלה. במקום לנהל בעצמה את מאבקיה האישיים, בחרה סדובניק בקורבן אונס והסתתרה מאחורי גבה. לא אתפלא אם היא גם חייבה אותה בתשלום על אותה בקשה מופרכת. למותר לציין, שאנחנו לא נרתעים ולא נירתע – גם לא ממנוולים.

רג'יפ טאיפ ארדואן
דיקטטור וסותם פיות [צילום: Kayhan Ozer/AP]

מיליון כורדים נטבחו אז, רק בשל היותם כורדים, במה שהיה רצח העם הגדול ביותר עד השואה. היסטוריונים בכל העולם תמימי דעים בכך שמדובר היה ברצח עם מתוכנן, אבל תורכיה – ובעיקר ארדואן – בכלל לא מוכנים לשמוע על זה. לטעמם, מספר הקורבנות היה נמוך בהרבה והאירוע כולו היה תוצאה של בעיות בטחוניות – ממש אותה רטוריקה של מכחישי השואה

הסולטן הטורקי המודרני הוא הרבה דברים: דיקטטור, מושחת, סותם פיות, דו-פרצופי, תומך טרור. מה שהופך אותו למנוול הוא הבריונות שלו בנושא רצח העם הארמני בידי האימפריה העות'מאנית בזמן מלחמת העולם הראשונה. 1.5 מיליון ארמנים נטבחו אז, רק בשל היותם אמרנים, במה שהיה רצח העם הגדול ביותר עד השואה. היסטוריונים בכל העולם תמימי דעים בכך שמדובר היה ברצח עם מתוכנן, אבל טורקיה – ובעיקר ארדואן – בכלל לא מוכנים לשמוע על זה. לטעמם, מספר הקורבנות היה נמוך בהרבה והאירוע כולו היה תוצאה של בעיות ביטחוניות – ממש אותה רטוריקה של מכחישי השואה.

ארדואן מאיים על כל מי שמעז לצייץ איזושהי הכרה ברצח העם הזה, והשבוע הגיע תורה של מישהי שיודעת משהו על רצח עם: אנגלה מרקל. ארדואן הזהיר את מרקל, שאם הפרלמנט הגרמני יאשר הצהרה שכזו – הדבר יפגע ביחסים בין המדינות. ההסבר: ארדואן יודע שמערב אירופה בכלל, וגרמניה בפרט, תלויים ברצונו הטוב בהתמודדות מול שטף המהגרים מהמזרח התיכון. לזכותה של מרקל יש לומר, שהיא לא מצמצה וההצעה עברה בבונדסטג. ישראל, אגב, שגם היא יודעת משהו על רצח עם, נמנעת מהכרה שכזו בשל רגישות היחסים עם אנקרה.

הכרה בחטאי העבר היא צעד ראשון וחיוני בהימנעות מחטאים בעתיד. כאשר ארדואן מתעקש להכחיש את ההיסטוריה בת המאה, הוא מאותת בכך שמבחינתו היא יכולה לחזור על עצמה. וכאשר העולם המערבי התרבותי מוכן להרכין ראש בפני בריונות שכזו, גם הוא הופך למנוול.

אדריאנוס
"שחיק עצמות" [צילום: אלי פוזנר, מוזאון ישראל]

במוזאון ישראל מוצגים בחודשים אלו, לראשונה יחדיו, שלושה פסלי ברונזה של הקיסר הרומי אדרינוס (או הדרינוס) – דמות המלמדת שההחלטה אם מישהו היה מנוול או לא, עשויה להיות תלוית הקשר ופוזיציה.

ביהדות "זכה" אדרינוס לקללה "שחיק עצמות", שמשמעותה ברורה. הוא היה הקיסר שהחליט להפוך את ירושלים לעיר אלילית, איליה קפיטולינה, צעד שגרר את מרד בר-כוכבא. הוא היה הקיסר שהורה לדכא את המרד באכזריות כה רבה, עד שבארץ ישראל כמעט ולא נותרו יהודים. הוא היה הקיסר שלאחר המרד אסר בצורה גורפת את קיום מצוות היסוד היהודיות.

לעומת זאת, בהיסטוריוגרפיה הכללית נחשב אדרינוס לשלישי מבין חמשת הקיסרים הטובים, ותקופת שלטונו הייתה מן המשגשגות שידעה האימפריה הרומית. הוא נמנע ממסעות כיבוש כדי להגן טוב יותר על האימפריה, ניסה לאחד את עמיה לקהילה אחת ועודד את האמנות והתרבות. מנוול? כן. נאור? כן. סתירה? לא.

תאריך:  03/06/2016   |   עודכן:  03/06/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנוולים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמנוןא
3/06/16 12:01
2
היהודי הנצחי
4/06/16 10:18
3
אחת מהעם
4/06/16 16:57
4
אהרון שחר
4/06/16 20:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  רצח הנערה בקצרין
המדינה מבקשת (יום א', 17.4.16) מבית המשפט העליון לדחות את בקשתו של רומן זדורוב לדיון נוסף על הרשעתו ברצח תאיר ראדה. לדעת המדינה, הבקשה אינה עומדת בקני המידה שנקבעו בפסיקה לקיום דיון נוסף, ואינה אלא ניסיון לערער על פסק הדין.
17/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
עוד כמה רשמים, לקחים והערות בעקבות כנס לשכת עורכי הדין באילת: מי תקף והותקף, מי דיבר לעניין, מי הפתיע לטובה, מי דיבר בצורה פופוליסטית ומי זרק פצצה משפטית
08/04/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לא עיתונות שחוקרת לעומק, ובוודאי שאף לא דעת-קהל, הן אלה שראויות להחליף את בית המשפט. אלא שעם זאת אין כל סיבה הגיונית לבטלם.
06/04/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, תומך בקביעה לפי דעת מיעוט במשפט פלילי תוביל לזיכויו של נאשם - ודאי בעבירות חמורות במיוחד. דנציגר דיבר (יום ב', 4.416) בכנס לשכת עורכי הדין.
04/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות

04/04/2016  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   רצח הנערה בקצרין  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
הפרקליטות: עלילה על רצח ראדה  /  איתמר לוין
אביה של תאיר ראדה מת ממחלת הסרטן  /  עידן וסף
סחבת בלתי מוצדקת בתשובה מצד ניצן  /  איתמר לוין
רומן עם רוצח  /  איתמר לוין
בחינה שאינה לשווא  /  ד"ר דורון מנשה, איל גרונר
במקרה ובמקרה ובמקרה  /  ד"ר דורון מנשה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il