|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

עצרת - יום קהילה ואסיפה

מדוע מסתיים חג הסוכות בשמיני עצרת? בהיות והקב"ה אומר לעם ישראל קשה עלי פרידתכם התעכבו עמי עוד יום אחד
06/06/2016  |   חניאל פרבר   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
שמות רבים לחג [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חג השבועות הבעל"ט הוא החג היחיד שאינו תלוי בתאריך, הוא חל תמיד ביום החמישים לספירת העומר. הוא גם שונה משאר המועדים שבכולם קובעת התורה את היום כמקרא קודש ולאחר מכן מציינת את הקורבנות המיוחדים לאותו מועד. כך למשל על חג המצות נאמר: "ובחמישה עשר יום לחודש הזה חג המצות לה'... ביום הראשון מקרא קודש יהיה לכם" (ויקרא כ"ג, ו'-ז'). כמו-כן לראש השנה (כ"ד-כ"ה), יום הכיפורים (כ"ז) וחג הסוכות (ל"ד-ל"ו), אך לא כן בחג השבועות שעליו נאמר: "וספרתם לכם ממחרת השבת... עד ממחרת השבת תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה... ביכורים לה'..." (ט"ו-כ"א). אין שום זכר למקרא קודש.

יתרה מכך, בניגוד לשאר המועדים חג השבועות חל רק יום אחד ומכונה בשמות רבים כאשר כל שם מבטא פן אחר בתכניו ובמהותו של החג.

להלן חלק משמותיו של החג כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתכנים ובמסורת:

חג השבועות - על-שם שבעת השבועות שסופרים מיום ראשון של חול המועד פסח (ט"ז בניסן) ועד ו' בסיוון שבו חל החג.

חג ביכורים - על-שם עונת הביכורים המתחילה בחג השבועות, עונה שבה כל אחד מעם ישראל מצווה להביא את ביכורי פירותיו לפני ה' בבית המקדש.

חג הקציר - על-שם עונת קציר החיטים המתחילה בתקופה זו.

יום החמישים - על-פי המובא בספר ויקרא: "וספרתם לכם... תספרו חמישים יום"(כ"ג, ט"ו-ט"ז).

חג מתן תורה - על-פי המובא בתפילות החג "יום חג השבועות הזה זמן מתן תורתנו", בתורה לא צוין בפירוש כי זהו יום מתן תורה. התורה רצתה להדגיש בפנינו כי אין יום מסוים שבו עם ישראל קבל את התורה, אלא האדם צריך לנהוג בכל יום כאילו קיבל באותו יום את התורה.

יום הקהל - יום מתן תורה הוא יום "הקהל" של העם כפי שנאמר בדברים: "אשר דיבר ה'... ביום הקהל" (פר' י', ד'). מהווה זכר למעמד הר-סיני ומתן תורה שחל על-פי המסורת ביום זה.

עצרת - חג השבועות הוא כעין המשך של חג הפסח, כשם שהיום השמיני לחג הסוכות נקרא שמיני עצרת, כך גם חג השבועות הוא סיומו של חג הפסח. יום שהכול מתכנסים ונעצרים במקום אחד.

לאחר שמנינו שבעה משמות החג מועלית השאלה, מדוע קראו חז"ל את חג השבועות בשם עצרת? הרי שם זה לא נזכר כלל בתורה ביחס לחג השבועות. עצרת מתלווה ליום השמיני שלאחר חג הסוכות - שמיני עצרת. במשנה ובתלמוד מצינו את המילה עצרת, והפליאה נשארת בעינה מדוע חג השבועות לא נזכר כלל בתורה בשם עצרת?

על שאלה זו עונה בעל הכתב והקבלה בפירושו על הפסוק בדברים: "וייתן ה' אלי את שני לוחות האבנים כתובים באצבע אלוקים ועליהם ככל הדברים אשר דיבר ה' עמכם בהר מתוך האש ביום הקהל "(פר' ט', י'). וכך מסביר בפירושו על אתר: "בג' מקומות קראה התורה את יום מתן תורה בשם יום הקהל... לפי שבו נקהלה כל עדת ישראל בפעם הראשונה... והנה רבותינו חכמי המשנה והתלמוד שבכל המקומות קראו את השבועות בשם עצרת... שהוא תמוה וביותר שהתורה לא קראה בשם עצרת רק את יום השביעי של פסח ויום השמיני של סוכות, אבל את חג השבועות לא קראה בשום מקום בשם עצרת, והיה נראה לומר שסמכו רז"ל בקריאת שם עצרת על מה שמצאנו בתורה שנקרא יום מתן תורתנו בשלושה מקומות בשם 'יום הקהל', ומזה הרשו להם רז"ל לקרוא את יום זה בשם עצרת: שהוא גם לשון קהילה ואסיפה".

מעין זה עיינתי בספר שפתי חיים על המועדים (הרב חיים פרידלנדר - משגיח בישיבות פוניבז' והנגב), שואל המחבר מדוע מסתיים חג הסוכות בשמיני עצרת? והוא עונה, בהיות והקב"ה אומר לעם ישראל קשה עלי פרידתכם התעכבו עמי עוד יום אחד וזהו יום השמיני עצרת שבא לאחר חג הסוכות. הגם שאנו מתעכבים עם הקב"ה עוד יום אחד שהוא יום טוב ללא מצוות סוכה, ד' מינים, ערבה וניסוך המים, אולם משמעותו של יום זה כיום השתוקקות וגעגועים לה'. על כן מתייחד יום זה כיום התעלות לכלל עם ישראל. מכאן הנך למד שחג השבועות נקרא גם עצרת בהיות וידוע לנו שיום מתן תורה היה בפועל בז' סיוון וחג השבועות בו' בסיוון. דומה הדבר לעצרת שהוא יום התעלות לה', שזה יום שהוסיף משה מדעתו כיום הכנה לקבלת התורה בהשתוקקות מלאה דבר הממלא את חייו של האדם בקדושה וטהרה.

לסיכום: חג השבועות מקשר את עם ישראל לאלוקים - חג מתן תורה, לאדמתו - חג הקציר ולבית המקדש - חג הביכורים ועצרת שהוא יום הקהל.

תאריך:  06/06/2016   |   עודכן:  06/06/2016
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בסופו של חשבון, מגיעים לירושלים. אפשר לדבר על "שתי מדינות" ו"חלוקת הארץ" ו"סוף הכיבוש" (כמובן, כמובן) - בסוף תעלה ירושלים על ראש שמחתנו. החבורה הידועה, שמפתה אותנו זה 49 שנים להיפרד מארץ חיינו, צריכה לענות מה היא מציעה לעשות בירושלים - לא עיסאוויה ובית צפאפא וכדומה, אלא העיר העתיקה על ארבעת רבעיה, כולל עיר דוד המשתרעת מדרום להר-הבית וחוצה את החומה הנוכחית.
06/06/2016  |  דרור אידר  |   מאמרים
יושב-ראש הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, נשא נאום לוחמני נגד גורמים יוניים בממשלה. בעצרת יום שחרור ירושלים בישיבת מרכז הרב (יום א', 5.6.16), אמר בנט: "אי-אפשר להיות בעד ארץ ישראל בעברית ולהקים את מדינת פלשתין באנגלית. רק כשנהיה חדים ונחושים תמיד, העולם יעזוב אותנו במנוחה. ועד אז, נצטרך כל יום לשחרר את ירושלים מחדש".
05/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
1. סיפורה של ירושלים המנדטורית, נפתח באנקדוטה לא תֵאמן: שני חיילים בריטים, הם ש'כבשו' את ירושלים מידי הטורקים, לפני 99 שנה. באחד מימי 1917 יצאו השניים לשאוף אוויר צח במדרונות גבעת ליפתא במערב העיר, ונדהמו למצוא מולם חבורת לובשי גלימות ותרבושים, בסגנון עותומני, ובידיהם שני דגלי ענק לבנים. היו שם ראש העירייה חוסיין אל חוסייני, מפקד המשטרה ובעלי תפקידים נוספים בעירייה העותמנית.
05/06/2016  |  מנחם רהט  |   כתבות
א - תפסיקו להיות שליליים: ירושלים לא כל כך מלוכלכת כמו שהיא נראית.
05/06/2016  |  אברהם פריד (פריצי)  |   מאמרים
ארבעים ותשע שנים אני עולה בהר הזה. בשנה הראשונה עליתי ימים אחרי שהטמינו את מתי ירושלים. היו מצוקות של חיים שגזרו כך על מתים להיטמן לבדם, לא אבות ולא אימהות ולא רעיות ולא אחים ולא אחיות ולא רעים אהובים, רק הם. העת האיצה בטומנים. הם היו רשויות. לא היו חייבים בזהירות בעומק הפצע שאינו מגליד בפנים בבשרו הנעלם של מי שלא עמד בגופו מול הבור הפעור הקולט את מתו. אבל מאז, אנחנו עולים בהר מדי שנה בשנתה. נטיעות שנטע הזמן החולף בטרשים של ההר מתגבהים, נעים ברוח, רעננים כבשורה ירוקה בתכלת. הם שומעים שקט.
05/06/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il