|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קוטון. ציון מושלם אייזדורפר. 18 נקודות חסנין. מפגן מרשים

שיפוט מהיר: סיכום שנת המשפט תשע"ו

השופטים חייבים לשאת באחריות

בשנה השישית של "שיפוט מהיר" נמשכת העלייה בציוניהם של השופטים הנסקרים. לצד זאת, הבעיה הגדולה הייתה ונותרה הצפת מקצוע עריכת הדין - אך השופטים חייבים להשתמש בכלים שבידיהם כדי לטפל בהשלכות הנקודתיות שלה
05/07/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
כך אנו מודדים
"שיפוט מהיר" נועד לבחון את השופטים בעיני הציבור הנזקק לשירותיהם. לאור זאת, וגם משום שהבדיקה נעשית בזמן אמת באולם ונמשכת כשעה, היא מתמקדת ביעילות ובמזג שיפוטי. המדור אינו מתיימר לבדוק את הידע של השופטים ואת איכות ההחלטות, ואינו בוחן אותם לאורך זמן. מאחר שמדובר בהתרשמות סובייקטיבית נקודתית ולא במדע מדויק, גם הציונים הם כאלו – תוך שמירה על פרמטרים אחידים. הציון המירבי בכל קטגוריה הוא 9 ולא 10, מתוך תפישה עקרונית – כמאמר בית המשפט העליון – ש"השלֵמות אינה נחלתו של שופט בשר ודם".

הציונים של השופטים הנסקרים במדור "שיפוט מהיר" ממשיכים לעלות בעקביות, ובשנתו השישית של המדור מגיע הציון הממוצע לשיא של 93.7. כמו בשנים הקודמות, הציון גבוה יותר ביעילות (94.5) ונמוך יותר במזג השיפוטי (93).

בשנת המשפט המסתיימת החודש, התקיימו ביקורים אצל 38 שופטים ב-20 בתי משפט. כמו בשנתיים הקודמות, גם השנה הושם דגש על בתי משפט השלום, בהם מתבררים 70% מכלל התיקים במערכת. 28 מבין השופטים שנסקרו שייכים לערכאה זו, והשנה הגיע המדור בין היתר לבתי המשפט באריאל ובקצרין.

את הציון המירבי - 18 נקודות - קיבלו השופטים הבאים: עדי אייזדורפר, איתי ברסלר-גונן, הרווי גרובס, יעל הניג, אורית וינשטיין, טארק חסנין, רויטל טרנר, מרי יפעתי, עירית כהן, יובל ליבדרו, לימור מרגולין-יחידי, אלדד נבו, ארז נוריאלי, גילה ספרא-ברנע, רונן פלג, ערן קוטון ויפה שטיין. 17 נקודות קיבלו השופטים הבאים: אלכס אחטר, אספרנצה אלון, יועד הכהן, נועה חקלאי, שרון לארי-בבלי, שי מזרחי, דב פולוק, חנה פלינר, יעקב פרסקי ודניאל קירס.

16 נקודות קיבלו השופטים הבאים: ויליאם חאמד, זיאד סאלח, שרית זוכוביצקי-אורי ודנה אמיר. 15 נקודות קיבלו השופטים אלון בן-דור ובנימין בן-סימון; 14 נקודות ניתנו לשופטים יעל אבירם, כרמית פאר-גינת ומשה תדמור-ברנשטיין; ואילו השופטת אושרית הובר-הימן קיבלה 12 נקודות. את השופט נעמן אדריס לא ניתן היה לדרג, מסיבות המופיעות בהמשך.

מהו מזג שיפוטי ראוי

יעילות אפשר ללמד ולסייע לה באמצעים מינהליים וטכנולוגיים, בעוד מזג שיפוטי הוא בעיקרו עניין של אופי, שלא תמיד ניתן לעמוד עליו לפני שהשופט מתיישב על כסאו. אבל גם פה יש מה לעשות. חשוב מאוד לעקוב אחרי המתרחש באולם, להעיר על הטעון תיקון ואף לשקול את המשך כהונתם של שופטים שמזגם אינו הנדרש

העלייה המתמדת בציונים נובעת ככל הנראה מכך שחלק ניכר מן השופטים הנסקרים הם מן הצעירים במערכת. הרושם הכללי מהם הוא טוב מאוד, דבר שכמובן יש לזקוף לזכותה של הוועדה לבחירת שופטים. הוועדה כנראה שיפרה בצורה משמעותית את הליכי המיון, ולצד זאת – ההשתלמויות המועברות לשופטים-שבדרך ולשופטים המכהנים תורמות גם הן את חלקן.

לצד זאת, יש לשים לב לפער הקבוע – גם אם הוא אינו גדול – בין היעילות לבין המזג השיפוטי. הסיבה לפער ברורה: יעילות אפשר ללמד ולסייע לה באמצעים מינהליים וטכנולוגיים, בעוד מזג שיפוטי הוא בעיקרו עניין של אופי, שלא תמיד ניתן לעמוד עליו לפני שהשופט מתיישב על כסאו. אבל גם פה יש מה לעשות. חשוב מאוד לעקוב אחרי המתרחש באולם, להעיר על הטעון תיקון ואף לשקול את המשך כהונתם של שופטים שמזגם אינו הנדרש.

חשוב מאוד להדגיש, שמזג שיפוטי לא תמיד צריך לבוא לידי ביטוי בנחמדות ובהיענות למשאלות הצדדים. ממש לא. מזג שיפוטי פירושו גם למנוע סחבת, לדעת להיות תקיף עם מי שאינו מתייצב, להעיר בחומרה למי שמאחר, לקטוע חקירות וסיכומים המתארכים מעבר לדרוש. חלק מן השופטים שקיבלו השנה ציון נמוך על מזג שיפוטי, היו רכים מדי – וזה לא נכון בדיוק כמו להיות קשים מדי.

להתחיל בזמן, לקנוס עורכי דין
עירית כהן. יעילות ומזג מצוינים

כבודו של השופט הוא כבודה של המערכת, ואין הוא רשאי למחול עליו. לכן, כאשר עורך דין מתנהג בצורה בלתי ראויה – יש להטיל עליו הוצאות אישיות. התנהגות בלתי ראויה יכולה להיות גם אי ציות להנחיות דיוניות או היעדרות בלתי מוצדקת, ולא רק לשון בוטה כלפי הצד השני, בעלי הדין או העדים

נקודה זו מובילה אותנו לנקודה מרכזית עוד יותר: אחריותם של השופטים למתרחש באולמותיהם. עמדנו כאן בשנים הקודמות על הבעיה המרכזית של מערכת בתי המשפט, בדמות הצפת מקצוע עריכת הדין. זו נותרה הבעיה מספר אחת גם בשנת תשע"ו: המון עורכי דין גרועים שמייצרים הליכים מיותרים. בגדול, הטיפול בבעיה זו אינו מצוי בידיהם של השופטים, ודאי לא של כל שופט בשטח, אך אין זה אומר שהם פטורים מלעשות כמיטב יכולתם אל מול הביטויים הספציפיים שלה. אז מה הם יכולים לעשות? לא מעט:

  • יש להקפיד על התחלת הדיונים בזמן. כאשר עורכי הדין יודעים שהשופט מתחיל בדיוק בזמן, גם הם מגיעים בזמן.

  • יש להעיר לפרוטוקול לעורכי דין שמאחרים. אם האיחורים הם ניכרים ו/או חוזרים על עצמם – יש להורות למזכירות להעביר את הפרוטוקול להנהלת בתי המשפט, שעליה להגיש תלונות ללשכת עורכי הדין.

  • כבודו של השופט הוא כבודה של המערכת, ואין הוא רשאי למחול עליו. לכן, כאשר עורך דין מתנהג בצורה בלתי ראויה – יש להטיל עליו הוצאות אישיות. התנהגות בלתי ראויה יכולה להיות גם אי-ציות להנחיות דיוניות או היעדרות בלתי מוצדקת, ולא רק לשון בוטה כלפי הצד השני, בעלי הדין או העדים.

  • אין להסס לנפנף במהירות תביעות סרק, תביעות סחטניות, הגנות בדים ושאר מרעין בישין. בדיוק בשביל זה נועד הליך קדם-המשפט. יש מספיק דרכים להעביר את המסר מבלי שהדבר יעלה עילת פסילה. כבר ראיתי שופטים שעושים זאת במהירות ובתקיפות, ומעטים עורכי הדין שהם מספיק טיפשים/בורים/שחצנים כדי לעמוד על שלהם אחרי אמירות נחרצות ואחרי איתות בנוגע להטלת הוצאות.

כמו בכל שנה, גם בשנת תשע"ו הציפו חלק מן הביקורים בעיות רוחב לצד אירועים נקודתיים יוצאי דופן. אצל שופטת העבודה הירושלמית יפה שטיין נטלה הקלדנית על עצמה, בהפסקה בדיון, את משימת התיווך בין הצדדים; בעקבות פניית News1 מסרה הנהלת בתי המשפט, כי שטיין העירה לקלדנית להימנע מכך. אצל שופטת השלום החיפאית יעל אבירם התנהלו הדיונים באווירה של מועדון חברים, שאינה מתאימה להליכים משפטיים בכלל ולהליכים פליליים בפרט.

נאשמים ממשיכים לא להופיע
אדריס. לא יכול היה לקיים דיונים

תופעה בלתי נסבלת אחרת הייתה באולמה של שופטת התעבורה הירושלמית שרית זוכוביצקי-אורי: המשטרה שלחה תובע אחד שאמור היה להופיע בשני אולמות במקביל. התוצאה הידועה מראש הייתה, שהוא קפץ מדיון לדיון, כאשר בשני האולמות נאלצים להמתין לו, והחמור מכל: המסר הברור לציבור הוא של חפיפניקיות וחוסר אכפתיות. ואם כך מתנהגת התביעה – מדוע שהנאשמים ינהגו אחרת?

שופט השלום הנצרתי נעמן אדריס נאלץ לדחות את הדיון בכל שמונת התיקים הפליליים שהיו על שולחנו בזמן בו שהה המדור באולמו – שוב ביטוי לתופעה הבלתי-מסתיימת (כמו גם הבלתי-מובנת) של נאשמים שאינם מתייצבים לדיונים בענייניהם (לצד סניגורים שהגיעו לא מוכנים ולדוחות שלא הגיעו משירות המבחן). אין לנו אלא לחזור מילה במילה על הדברים שנכתבו כאן בשנה שעברה:

לעיתים דומה, שימי פלילים בבתי המשפט דומים לזימונים למילואים: מזמינים 20% יותר, כי יודעים שחלק ניכר לא יבואו. לא ניתן להשלים עם תופעה זו, שאינה רק גורמת לבזבוז זמן ומשאבים, אלא גם מהווה יריקה בפניו של בית המשפט. הטיפול כיום בנאשמים אלו הוא בכפפות של משי: בתי המשפט מוציאים להם צווי הבאה, שאם בכלל המשטרה מבצעת אותם – מסתכמים בכמה שעות מעצר ובשחרור בערבות של אלפי שקלים בודדים.

את המצב הזה יש לשנות מן היסוד. מוצע כאן להקים יחידת משטרה ייעודית לאיתור נאשמים, אשר תמומן מכספי אגרה שתיגבה מאותם נאשמים נעלמים כחלק מתנאי שחרורם. כמו-כן, יש להטיל ערבויות משמעותיות להבטחת התייצבות הנאשמים, ולחלט אותן ללא היסוס ברגע בו יש אישור מסירה אך הנאשם אינו מתייצב. כאשר מדובר במתחמק-סדרתי, יש לעוצרו עד לדיון הבא, ואף לחייב אותו בתשלום הוצאות לאוצר המדינה. בתי המשפט מספיק עמוסים, גם בלי ששופטים יצטרכו לבזבז עוד ועוד זמן על מי שלא מואילים בטובם להתייצב בפניהם.

תופעה בלתי נסבלת אחרת הייתה באולמה של שופטת התעבורה הירושלמית שרית זוכוביצקי-אורי (שמונתה לאחרונה לשופטת שלום): המשטרה שלחה תובע אחד שאמור היה להופיע בשני אולמות במקביל. התוצאה הידועה מראש הייתה, שהוא קפץ מדיון לדיון, כאשר בשני האולמות נאלצים להמתין לו, והחמור מכל: המסר הברור לציבור הוא של חפיפניקיות וחוסר אכפתיות. ואם כך מתנהגת התביעה – מדוע שהנאשמים ינהגו אחרת?

כאן ניתן לסיים בנקודה עליה עמדנו בראשית הדברים: בכאלו מקרים, חובתו של בית המשפט להביא את הדברים מיידית לידיעת האחראים במשטרה ובפרקליטות. האחראי הראשון והאחרון למתרחש באולם הוא השופט, ומלאכת השיפוט כוללת גם את החובה להבטיח את התנהלותה התקינה.

תאריך:  05/07/2016   |   עודכן:  05/07/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופטים חייבים לשאת באחריות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
5/07/16 09:24
2
צפריר
5/07/16 11:39
3
עוד סתם אזרח
5/07/16 19:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
הפיצוי על ה"מרמרה" יעודד טרור מישהו בדק כמה יעלה סוף שבוע ארוך? פניית חברי כנסת לבג"ץ היא בעייתית שי ניצן מתנהג כמו מנהיג עובדים השב"ס לא סומך על אנשיו ומדוע קבוצות הכדורגל העשירות ימשיכו לנצח
01/07/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, קבעה - באחת ההחלטות האחרונות לפני שסיימה את תפקידה (יום ה', 30.6.16) - כי פרקליט המדינה, שי ניצן, פעל שלא כהלכה בראיון עיתונאי. בתגובה, מבקש ניצן מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבטל את ההחלטה.
30/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט: משה תדמור-ברנשטיין, בית משפט השלום בתל אביב
28/06/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתייצב לצידה של נציבת הביקורת היוצאת על הפרקליטות, הילה גרסטל, ונגד פרקליט המדינה, שי ניצן. לדעת מנדלבליט, יש לפרסם את הדוח של גרסטל על המכון לרפואה משפטית ועל יחסיו עם הפרקליטות - בניגוד לעמדת ניצן שביקש ממנדלבליט לגנוז אותו.
27/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, סבור שיש להפחית את מעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה בעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות. עוד אמר, כי יש לתת לנציבות עצמאות גדולה מזו שמובטחת לה בהצעת החוק הממשלתית. סלומינסקי דיבר (יום ד', 22.6.16) בהמשך הדיון על הצעותיהן של השרה איילת שקד ושל קודמתה, ציפי לבני.
22/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
שבע שנים נדרשו לסגירת תיק - בשל התנהלות פוגענית מצד הפרקליטות  /  איתמר לוין
המדינה מצאה ראיות רק בשלב הסיכומים  /  איתמר לוין
שופט התעבורה לא וידא שהנאשם אכן מודה  /  איתמר לוין
"זה ממש לא קל"  /  איתמר לוין
שוק התעבורה  /  איתמר לוין
גם אני רוצה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il