|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חוקת עו (א)

גבולות פרוצים

בממד הלאומי, הגבול הראשון שנפרץ היה בחקיקת הכנסת בשאלת "מיהו יהודי" וגבול שנפרץ, אפילו אם רק בנקודה אחת הוא גבול פרוץ
06/07/2016  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
חקת התורה [צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע פותחת בדיני פרה אדומה (במדבר יט): [ב] זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר-צִוָּה ה' לֵאמֹר: דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין-בָּהּ מוּם... המצוות (שם כללי) מתחלקות לשלושה סוגים: חוקים, עדוֹת, משפטים. המשפטים הם מצוות שהשכל האנושי עשוי להגיע אליהן בכוחות עצמו; לא לגנוב, לא לגזול וכו'. עדות הן מצוות שמזכירות לנו הקשרים היסטוריים שבבסיס האמונה; שבת - זכר למעשה בראשית, פסח - זכר ליציאת מצרים וכו', דברים שאפשר להבין. החוקים הם מצוות שהשכל האנושי לא רק שאינו מחייב אותן, הוא אף מתקשה להבין אותן. המצווה הבולטת ביותר בסוג הזה של חוקים היא המצווה שבה פותחת פרשת השבוע שלנו, פרה אדומה.

חוקת התורה מקיפה הכל

ומכיוון שכך, מכיוון שהמצווה הזאת מייצגת את החוקים שאינם ניתנים להבנה, מדוע מגדירה התורה את המצווה הזאת כ-חֻקַּת הַתּוֹרָה? הרי מהניסוח הזה יוצא לכאורה, שהמצווה הזאת מייצגת את כל התורה, לא רק את המצוות שאינן מובנות. אכן מסתבר שלא משנה כמה אנחנו מבינים, עדיין בבסיס של הכל נמצאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, מה שמעבר להבנת שכל אנושי. בשבוע שעבר ראינו את זה בסיפור של קורח; הוא התעקש על כך שהעניינים כאן למטה נמסרו לניהול אנושי והקב"ה לא באמת מתערב בפרטים, שלא משנה לו אם אהרון יהיה כהן גדול או הוא עצמו, קרח, יחליף אותו. משה ניסה להסביר לו שרק הקב"ה קובע את הגבולות, שרק הוא מחליט מי קדוש יותר ומי פחות. אבל קורח התעקש והסוף ידוע.

הבדל קיצוני בזווית הראיה

ומכאן במעבר חד לאקטוליה; אני לא בטוח שיש מי שיכול להסביר את התנהלות המדינה אל מול הטרור המכה בנו. לי אין שום הסבר. קטונתי. כמובן, הכוונה להסבר שמתקבל על הדעת ומתיישב על הלב. מצד שני, נראה לי שאני יכול לחשוף את שורשי ההתעצמות של הטרור אל מול הרפיסות המתגברת שלנו. בעצם, כבר חשפתי; הרפיסות המתגברת שלנו היא שמעצימה את הטרור. כי ממש לא משנה מה אנחנו חושבים על עצמנו, כמה גדולה עוצמתו של צה"ל וכו', מה שקובע זה כיצד אנחנו נראים בעיניהם. ובעיניהם אנחנו נראים כמי שחיים כאן על זמן שאול שכן הם לא רואים שום רמז לנחישות שלנו להדביר את הטרור. אדרבה, הם רואים שאין לנו תשובה טובה לטרור שלהם ובטוחים שבקרוב נקרוס.

בלי גבולות - תהו ובהו

השאלה האמיתית שעלינו לשאול את עצמנו היא מה הם שורשי הרפיסות שלנו? איך קורה שאנחנו חוטפים כל כך הרבה מכות כואבות בלי לעשות שום מהלך אמיתי לעצור את זה? מהתבוננות בפרשת השבוע שלנו ובזו הקודמת עולה מסקנה ברורה: הכל מתחיל ונגמר בטישטוש הגבולות. וזה אמור בפירוש בתורה, ממש בהתחלה: [א] בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹקִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. [ב] וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ... לפי ההמשך אנחנו יכולים להבין מה זה תֹּהוּ וָבֹהוּ. וַיַּבְדֵּל אֱלֹקִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ... וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר... וכך זה ממשיך שם. מסקנה: קביעת גבולות ברורים מונעת תֹּהוּ וָבֹהוּ. יותר מזה, היא גם מתקנת מצב נתון של תֹּהוּ וָבֹהוּ. הרי זה מה שהיה, מצב נתון של תֹּהוּ וָבֹהוּ וקביעת הגבולות תיקנה אותו.

הגבול הראשון שנפרץ

התורה הקדושה מציבה לנו גבולות ברורים בכל תחום מתחומי חיינו. הגבול קובע הפרדה בין יום ללילה, בין אור לחושך, בין קודש לחול ובין ישראל לעמים. אנחנו בחרנו להתנתק מהגבולות שהתורה הציבה לנו ולקבוע לעצמנו גבולות חדשים, חוקים של הכנסת במקום חוקת התורה. חשבנו שזה לא נורא, אלא שזה לא נעצר שם כי עם האכילה בא התיאבון, והתיאבון כידוע אינו שווה אצל כל אדם. המכנה המשותף הוא שלכל אחד יש איזו הגבלה שמפריעה לו והוא ישמח להיפטר ממנה. דומני כי, בממד הלאומי, הגבול הראשון שנפרץ היה בחקיקת הכנסת בשאלת "מיהו יהודי". וגבול שנפרץ, אפילו אם רק בנקודה אחת הוא גבול פרוץ. נקודה.

מתירנות = פריצות

משם והלאה החלו הגבולות להיפרץ בזה אחר זה בסיוע פעיל של מערכת המשפט המקדשת את זכותם של הפרטים לחרות אישית בלי כל הגבלה. אומנם זה נכון רק כל עוד לא הוכח שהחרות של פלוני פוגעת באלמוני, אבל כיוון שקשה עד לא ניתן להוכיח פגיעה כזאת, ממילא התוצאה היא שאין גבולות. וזה הכי בולט במתירנות המינית. בשפה של היהודים, ההגדרה של מתירנות כזאת היא פְּרִיצוּת, כי המתירנות הזאת היא הביטוי השלם לפריצת הגבולות שקבעה התורה (בראשית ב, כד): יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ. ואת כל זה אמרנו בניסיון לחשוף את שורשי הרפיסות שלנו אל מול מבקשי נפשנו. הרפיסות הזאת נובעת מהעדר גבול ברור בין רע לטוב, בין רוצח ובין קרבנו.

תאריך:  06/07/2016   |   עודכן:  06/07/2016
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
השבוע פנו 39 פרופסורים, בכירי האקדמיה המשפטית, לתת-אלוף שרון אפק, הפרקליט הצבאי הראשי, על-רקע כליאתה הממושכת של סרבנית הגיוס, שנשפטה לתקופת כליאה ששית בכלא הצבאי, כשבסיומה היא תרצה מאה שבעים יום כליאה. הם הביעו ביקורת לנוכח המדיניות של הצבא כלפי מי שמסרב לשרת מטעמי מצפון.
06/07/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
צמד המילים "מלחמה בטרור" מזכיר את החלטתו של אובמה, שלא לייחס את הטרור האיסלאמיסטי לאיסלאם. ואם לא - למי? בחזרה לטרור עצמו. וזה כשל מחשבתי. כי מה הוא "טרור"? הטלת פחד, הפצת פאניקה, שיבוש הסדר הציבורי והצד השווה בכולם, שהטרור הוא נשק. כמו הרובה, שבעזרתו הורגים, כך בעזרת הטרור זורעים פחד ופוגעים במורל. ובמילים אחרות, הטרור הוא אמצעי ולא מטרה, וכשם שלא תאשימו ברצח את הרובה, כי אם את היורה, בדיוק כך לא הגיוני לדבר על מלחמה נגד הכלי הטרוריסטי מבלי לשאול מי מפעיל אותו ומה הוא רוצה להשיג.
05/07/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
קראנו בעיתון שהם דורשים 500 אסירים' ובנוסף, שחרור מיידי של 50 מחבלים כדי שיסכימו בכלל לדבר איתנו... אני חושב שלא יעלה על הדעת שנחזור על אותן הפאשלות בעבר של שחרור מאות מחבלים תמורת שבוי אחד או מספר גופות. המענה היחידי שלנו' והמקסימלי כיום' צריך להיות "גופות תמורת גופות"' ואלו הרי מצויות בידינו בשפע - גופות פלשתינים אחיהם של אנשי החמאס...
05/07/2016  |   יהודה דרורי  |   מאמרים
הפעם היחידה בהיסטוריה האנושית שבה יושם העיקרון של שטחים תמורת שלום היה בהסכמי מינכן וברור לכל מה קרה בהמשך.
04/07/2016  |  צבי צפיר  |   מאמרים
אני מודע לכך שהפנייה הזו תועיל כמו כוסות רוח למת, ובכל זאת אינני יכול להימנע ממנה. אינני איש ימין ולא איש שמאל. אני ישראלי שדואג לגורל עמו ומדינתו.
04/07/2016  |  יוסי צרויה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il