|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הגיגים שפ"ו

יש עתיד לטנק

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - רכב קל, מבהירים את המדיניות, מבולבלים, לחיי הטנק וכוח גמיש, חזק ויעיל
25/07/2016  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות
מהלכי תמרון [צילום: עופר צידון/פלאש 90]


א. דרוש רכב סיור

הצבא האמריקני בחן בסוף השבוע שעבר דגם של רכב סיור חמוש בתותח 30 מ"מ במטווח רד קלאוד בבסיס פורט בנינג בג'ורג'יה - כדי להדגים את פוטנציאל הנשק הכבד על רכב סיור.

הצבא האמריקני מחפש כבר כארבע שנים רכב סיור הולם. כעת הוא משתף פעולה עם ג'נרל דיינמיקס, שפיתחה רכב קל לסיור, ובחן עליו שני תותחים 30 מ"מ מוזנים בשרשרות - התותח המשולב M230-LF, המותקן במסוק התקיפה אפאצ'י; והתותח MK44, הדומה לתותח המותקן ברכב הלחימה ברדלי, שקוטרו 25 מ"מ.

יחידות הסיור - סבור לוטננט-ג'נרל הרברט רימונד מקמאסטר, מפקד המרכז לשילוב יכולת וסגן-מפקד הפיקוד לעתיד האימונים ותורת הלחימה בצבא האמריקני - צריכות רכב ייעודי, שיישא עליו כוח אש רציני, שיוכל להשמיד אויב בהיתקלו ביחידות סיור של האויב. מקמאסטר בחן עם אחרים את הפגיעות של תותחים 30 מ"מ בשלדות חלודות של רכב קרבי, שהונח במטווח.

לדבריו, לומד האויב את הניסיון ואת היכולת האמריקניים, ומתאים את עצמו אליהם. כך מאבד הצבא האמריקני את יתרונו הפוטנציאלי.

מקמאסטר ואחרים מצפים, שהתצוגה תניע גורמים שונים לדון בנושא, ולהציע פתרונות מבצעיים לצרכים הללו, כדי שעוצבות הסיור יצוידו ברכב מתאים למשימותיהן, שישלב ניידות, מיגון וכוח הרס.

לפני כחודשיים ביטל הצבא האמריקני את המיזם לפיתוח רכב קל לסיור, והציע לעוצבות הסיור שלו להצטייד ברכב הטקטי הקל JLTV מתוצרת אושקוש, שימותקן עם ציוד חישה ועם חימוש מוגבר. עשרות אלפים מהרכב הזה מתכנן הפנטגון לרכוש עבור הצבא ועבור הנחתים כתחליף לרכב האמר.

עם זאת, בטוחים בצבא האמריקני, כי הרכב הזה אינו עונה על צורכי עוצבות הסיור בעימות הבא. "אנחנו צריכים להתכונן עתה לעימות הבא", אומר מיג'ור-ג'נרל אריק וֶסלי, מפקד מרכז המצוינות לתמרון בצבא האמריקני, "ואסור להחמיץ את ההזדמנות לעשות זאת עתה". לדברי וסלי, הצבא צריך לעשות כעת את השינויים הנדרשים, כדי להגביר את גמישותו.

ב. לחץ בלתי-מתפשר

במלחמה בעירק - ובעקבותיה במלחמה באפגניסטן - שינה הפנטגון את עמדתו וצירף (בתנאים מסוימים) עיתונאים לעוצבות הלוחמות. השיחנוי היה גדול, ובעיקר אם נשווה אותו לנקוטדת ההתחלה, שלהי מלחמת ויטנאם, שאחריהה הגיעו יחסי צבא-תקשורת בארצות-הברית למשבר חמור.

בניגוד למיתוס המקובל בשני הצדדים, התקשורת האמריקנית לא הייתה נגד המלחמה בוויטנאם ולא גרמה לתבוסה האמריקנית. ביל האמונד, ידידי, שעבד במרכז להיסטוריה של הצבא האמריקני, הקדיש פרק גדול מחייו לחקר הנושא. ספרו העצום מסקר את היחס לתקשורת במלחמת ויטנאם, ומראה באותות ובמופתים, שהתקשורת האמרינקית תמכה במלחמה (כמו הציבור האמריקני, דרך אגב). דניאל האלין הראה זאת במחקריו, ופיטר בר̤ידסטראפ הדגים זאת לגבי הסיקור השערורייתי (עד היום!) של מתקפת טֶט (ראש-השנה הוויטנאמי) של ויטקונג בתחילת שנת 1968.

התקשורת האמריקנית לא אהבה את התבוסות, שנחלו חיילי ארצות-הברית, ולא אהבה את פשעי המלחמה שביצעו אנשי צבא אמריקניים. בעיקר, הושפעה התקשורת מהבלבול בצמרת האמריקנית לגבי השיטה הנכונה לנהל את הסכסוך בדרום-מזרח אסיה. היא שיקפה את הפוליטיקה האמריקנית - חילוקי-הדעות בממשל ובפנטגון - ולא ביקורת על המלחמה עצמה.

זה לא מה ששידרו התקשורת והפוליטיקה האמריקניות בשנות השבעים, אחרי המלחמה. לתקשורת היה חשוב להונות את הכל, ולספר על התנגדותה למלחמה. ומעבר לגבעה - בפנטגון ובשירותים המזוינים - האשימו את התקשורת בתבוסה האמריקנית המחפירה בהודו-סין. שתי הטענות היו שקריות, אך קבעו את יחסי צבא-תקשורת בארצות-הברית בשנים שאחרי ויטנאם.

גילוי נאות - בתחילת שנות השמונים, כשלמדתי בטקסס, חקרתי את יחסי צבא-תקשורת בארצות-הברית, והפתעתי את הפרופסורים שלי במסקנה, כי ארצות-הברית תפעיל צנזורה צבאית קשה במלחמתה הבאה. הוכחתי זאת בניתוח ההתנהגות האמריקנים במלחמותיהם, כולל במלחמת ויטנאם. דרך אגב, כשהגיעו יחסי צבא-תקשורת למשבר בראשית המלחמה, ביקשה התקשורת האמריקנית מהפנטגון להפעיל מחדש את הצנזורה הצבאית על העיתונות.

ממצאיי הדהימו את קוראי המחקר. קיבלתי עליו ציון מעולה והערה, שרק מי שאינו אמריקני יכול להגיע למסקנה כה מופרכת. כשנה אחר כך, הוכיחה הפלישה האמריקנית לאי גרנדה בים הקריבי, כי מסקנותיי לא היו מופרכות. הפנטגון מנע בכוח אלים סיקור עיתונאי של הפלישה לגרנדה. אחרי הפלישה הקים הפנטגון מאגר עיתונאים (פּוּל) לאומי, שרק לנבחריו המעטים (כשלושים איש, ורק אמריקנים) הותר לסקר עניינים ביטחוניים.

השלב הבא בהתפתחות יחסי צבא-תקשורת היה הפעלה די בעייתית של המאגר במלחמת המפרץ נגד עירק בשנת 1991. כתוצאה ממנה החליט הפנטגון על שינוי - פירוק המאגר והטמעה (אֶמבֶדמנט) של עשרות עיתונאים בעוצבות במלחמה בעירק ובמלחמה באפגניסטן. כלומר, עיתונאים צורפו לעוצבות הלוחמות, לאחר שהתחייבו לא להפריע לתפקודן, ולא לחשוף מידע רגיש.

ראוי לציין, כי המאגר דומה לנעשה אצלנו, וההתחייבות דומה ל'אמנת הכתב הצבאי' שלנו.

התקשורת האמריקנית לא אהבה את הרעיון, אך פעלה בהתאם לפקודות, כי הן אפשרו לה לסקר את המלחמות. נוצר לחץ על הפנטגון לשנות את הפקודה - בעיקר, היה לחץ של מפקדים בדרגים הטקטיים, שנוכחות כתבים בשטח הפריעה להם. המלחמה בעירק והמלחמה באפגניסטן הפכו ללוחמה מרה נגד טרור ונגד חתרנות, ועיקר הנוכחות העיתונאית היה של כתבים מקומיים (סטרינגרים), שאיש לא ידע להגדיר עבור מי הם עובדים - כלומר, האם הם מעבירים דיווחים גם לאל-קאעידה ולטאליבן.

ברוח זו השווה בשנה שעברה המדריך לעיתונות של משרד ההגנה את העיתונאים למרגלים ולמחבלים. פרסומו המם את התקשורת האמריקנית, והיא הפעילה לחץ בלתי-מתפשר על הפנטגון, כדי לשנות את הגדרותיו. ואכן, הפנטגון נענה, ופרסם בשבוע שעבר מדריך חדש לעיתונות, שניסוחיו עודנו. הפנטגון ציין, כי בשדה הקרב יש גם "גורמים לא-לוחמים" וארגונים לא-מדינתיים, כמו אל-קאעידה, מפעילים בו תעמולה ופעילות עיתונאית.

המדריך החדש מייעץ לתקשורת לא לנקוט פעולות, המנוגדות למעמד העיתונאים כאזרחים, אם רצונה לזכות בהגנה כאזרחים בשדה הקרב. הוא מציין לדוגמה, כי מסירת נתונים מיקום

של מטרות, כדי לכוון אליהן ירי ארטילרי יכולה להתפרש כפעילות עוינת, שתסיר מהעיתונאי את ההגנה, שהוא זכאי לה.

ג. כצרפתים ברוסיה

מלחמת לבנון השנייה הייתה אסון נורא, שהמטכ"ל המיט על עם ישראל ועל מדינתו ולא רק תבוסה קשה. כל בר-דעת יתקשה להבין את שאתרע, וראשיתו בבלבול תפיסתי, שגרם לצבאנו המופלא להגיע למלחמה כשכוונתו לסגור את עוצבות הטנקים שלו. השריונאים בכל הדרגים היו חסרי אימון ולטנקים חסרה תחמושת, פצצות מרגמה ופצצות עשן.

ביום עיון על השריון במלחמת לבנון 2, שהיה ב"יד לשריון" בלטרון בשבוע שעבר, נחשפה השערורייה במלוא כיעורה. השתתפו בו, כדוברים תא"ל (מיל') חלוצי רודוי, קצין השריון הראשי (קשנ"ר) דאז, שהיה בין מתחקרי המלחמה; תא"ל גיא חסון, שאך זה מונה לקצין השריון הראשי (ראו להלן); אלוף (מיל') גרשון הכהן, שפתח את הדיון; אל"ם (מיל') אמנון אשל, מח"ט 7 דאז; אל"ם (מיל') מוטי כידור, מח"ט 401 דאז; ואל"ם (מיל') גיל מעוז, מח"ט המילואים 434 דאז.

לבנון השנייה הייתה מלחמה ארוכה מדי, ושלושת המח"טים סיפרו על הבלבול הרב, שהיה לפניה ובמהלכה. פקודות שונו במהירות, ונוהל-הקרב - ההכנות המתבקשות לפעולה של עוצבה צבאית - שובש בלי הרף. אין תימה, שהתוצאות היו בהתאם: שכול וכישלון.

עם זאת, ראוי לציין, כי נעשו במלחמה כמה מהלכי תמרון ממוכן שהצליחו, ובהם הוכיחו עוצבות הטנקים, כי הן היסוד החיוני לכל תמרון ממוכן. בפעולה נכונה מול אויב נעלם ומול נשק מתקדם נ"ט, הצליחו שלוש חטיבות השריון לנוע קדימה, ולהשתלט, לפעמים למרות אבדות, על שטח, כדי להשיג את מטרותיהן.

כל הדוברים ביום העיון סברו, כי לו הניחו לצבא להשלים את מבצע "שינוי כיוון 11" - המתקפה הגדולה בשישים השעות האחרונות של לבנון 2 - זו הייתה יכולה להיות הצלחה שוברת שוויון. בטיפשות תהומית, העדיפה ממשלת אולמרט-פרץ-לבני נייר חסר-חשיבות של מועצת הביטחון על פני הישג קרקעי, ועצרה את המבצע באבו. בסיכומו של דבר, הוכיח הנייר העלוב את אפסותו, כפי שאנחנו יודעים מהיערכות חיזבאללה בדרום לבנון מאז. השקט בחזית לבנון הושג כיוון שחיזבאללה טבעה בבוץ של מלחמת האזרחים בסוריה.

'שינוי כיוון 11' שינה לחלוטין את מסלול המלחמה. בלבנון 2 הוכח, כי אי-אפשר להשתית את ביטחוננו הלאומי על פעולה של חיל אוויר בלבד. המלחמה הטילה סימן שאלה גדול על יכולת

חיל-האוויר להיות הקוסם הגדול, שיפתור את כל הבעיות בשטח. ויש לבנות יכולת מוכחת ומאומנת היטב לתמרון קרקעי ממוכן ולא רק רגלי בכל מתאר קרקעי.

מפקדי חטיבות השריון סיפרו על פעילות אנשיהם במלחמה, אך לוז דבריהם - כמו דברי הקשנ"ר דאז - היה בהכנות המטורפות של צבאנו למלחמה. "זה מזכיר לי את הצבא האדום בשנת 1941", אמר לי בהפסקה בדיונים קצין שריון בדימוס, שהיה המום מהדברים. לי זה הזכיר את הפתגם האידי החביב, "[מבולבלים] כמו צרפתים ברוסיה".

אחת מבעיותינו היא שחלק מאותם הגאונים, שהנחיתו את צבאנו למצבו העגום בלבנון 2, מנחים אותו כעת לקראת שיאים חדשים.

ד. נכון תמיד

מלחמת לבנון השנייה לימדה אותנו, שצריכים להיות מוכנים תמיד למלחמה - קבע תא"ל גיא חסון, קצין השריון הראשי (קשנ"ר), בדברים שחתמו את יום העיון על השריון בלבנון 2 ב"יד לשריון" בלטרון. לדבריו, שחיזקו את דברי המח"טים שדיברו לפניו, המלחמה הוכיחה, שיש בעיה ניכרת במעבר משגרה למלחמה, ומהעוצבות נדרש להתאמן כפי שיילחמו, כדי להמעיט בהפתעות במלחמה.

כמו הדוברים שלפניו, הקשנ"ר צפה, שלטנק יש עתיד בשדה הקרב העתידי. יש לטנק יכולת גבוהה בקרב המשולב, שבו ישתתפו גורמים מכל החילות המסתערים ומהחילות המסייעים, בתנאי שיתאמנו יחד, ויכירו היטב אלה את אלה.

הקשנ"ר סיפר על מעבר עוצבות השריון למבנה מתקדם של צוותי קרב, שבהם משתתפים אנשי חי"ר, פלסים (אנשי הנדסה), טנקיסטים ותותחנים. כלומר, חזרה לרעיון הבסיסי שיחידת שריון הנה כוח רב-חילי גמיש, חזק ויעיל, שיודע לפתור בעיות בקרב היבשה, בסיוע חיל-האוויר.

תאריך:  25/07/2016   |   עודכן:  25/07/2016
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש עתיד לטנק
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאוד ירדה
25/07/16 19:45
2
שמעון מהצפון
26/07/16 10:55
3
דניאל143
26/07/16 13:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דונלד טראמפ הוא המועמד המועדף על הימין בארץ, מתוך עוינות לאובמה ובשל העובדה שבישראל יש אהדה רבה יותר למפלגה הרפובליקנית, מסיבות שלא יידונו כאן. אין לי כוונה להתייחס לאהדה או לחוסר אהדה למועמד זה או אחר. ברצוני להסביר מדוע טראמפ מסוכן לישראל על בסיס השקפת עולמו כפי שהבהיר אותה גם בנאומו בוועידת המפלגה ובהזדמנויות נוספות.
25/07/2016  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
תורת ישראל מגדירה מה טוב ומה רע לעם ישראל ולכן קל ואפשרי ליהודי להגדיר ולבטא את עצמו – לאהוב ולשנוא בהתאם
25/07/2016  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
טעימה קטנה ממה שכותב המשורר מחמוד דרוויש נגדינו:
25/07/2016  |  מתי דוד  |   מאמרים
הפעם החלטתי לוותר על מאמר מנומק לפרטים, שיתמודד עם אוסף הטיעונים החוזר על עצמו לעייפה, בדיוני-סרק בדבר הצורך לגלות יוזמה למו"מ עם שכנינו ו"להגיע לפתרון הסיכסוך". שתי הטעיות חוזרות ונשנות בקריאות אלו: ישראל היא החזקה ולכן עליה לגלות יוזמה ו"נדיבות" (כלומר: ויתורים); די ברצון ישראלי לשלום בכדי להשיג שלום.
25/07/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הדרישה של נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן מארצות הברית להסגיר לידיו את ראש תנועת "היזמת" הטורקית, פתהוללה גולן המתגורר בפנסילבניה, בטרם סיפק לה הוכחות כי הוא אכן עמד בראש הקשר להפיל את משטרו, הינה דרישה צבועה ומתחסדת.
25/07/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il